کنکور انسانی 1401 دی ماه: تحلیل سوالات، معرفی منابع و روش مطالعه

تحلیل کنکور دی 1401 رشته انسانی

در اینجا قصد داریم به تحلیل کنکور انسانی 1401 در دی ماه بپردازیم. دلیل ما برای انجام این تحلیل اینه که شما رو با انواع سوالات و روش مناسب پاسخ به اونها آشنا کنیم. با این کار می‌تونید در سال های آینده با استفاده از این نکات، کنکور بهتری بدید و نتیجه مطلوبتون رو کسب کنید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

دانلود سوالات کنکور انسانی دی 1401

دفترچه ی سوالات کنکور انسانی 1401 دی رو براتون این پایین قرار دادیم. حتما دانلودش کنین، سوالات رو چک کنید تا باهم جزء به جزء این دفترچه رو تحلیل و بررسی کنیم.

درس عربی اختصاصی کنکور 1401 انسانی

در کنکور انسانی 1401 در نوبت دی ماه رویکردهای جدیدی مشاهده می‌شد:

  1. انتقال درک مطلب از سوالات عربی عمومی به سوالات عربی اختصاصی. همونطور که می‌دونید در کنکور سال 1401 دروس عمومی از منابع کنکور حذف شدن. خیلی از داوطلب ها با این اتفاق فکر می‌کردن که دیگه درک مطلب بین سوالات کنکور دیده نمیشه؛ اما همونطور که ما در مرکز مشاوره جدیدی نژاد پیش بینی کردیم، در کنکور انسانی 1401 در سوالات عربی اختصاصی، از درک مطلب هم سوال داده شده بود.

شما هم باید خودتون رو برای پاسخ به سوالات درک مطلب در کنکورهای آینده آماده کنید.

  • انتخاب تحلیل صرفی و اعراب به صورت چهار کلمه‌ای از متن درک مطلب. اگر سوالات کنکور انسانی سالهای قبل رو دیده باشید می‌دونید که نمونه سوالات تحلیل صرفی، اعراب و مواردی از این قبیل معمولاً به صورت تک کلمه ای بودند. اما در کنکور انسانی ۱۴۰۱ در بخش عربی تخصصی این سوالات به صورت چهار کلمه‌ای انتخاب شده بودن و این یک سبک سوال کاملا جدید به حساب میاد.

سعی کنید مهارت و دانش خودتون رو در بخش تحلیل صرفی و اعراب بالا ببرید تا بتوانید به این مدل از سوالات هم به راحتی پاسخ بدید.

بودجه بندی سوالات عربی اختصاصی در کنکور انسانی 1401

بودجه بندی سوالات عربی کنکور انسانی دی 1401

دقت کنید که طراح با توجه به تحلیل کنکورهای گذشته میل به این داره که  تعداد سوالات ترجمه چند عبارتی رو  به مرور بالاتر ببره.

یک باورغلط!

ذهنیت اشتباهی که بین اکثر دانش آموزها و داوطلب های کنکور وجود داره اینه که وقتی حرف از عربی می‌شه همه فکر می‌کنند که بخش عمده سوالات به واژگان مربوطه. اما باید دقت کنید که حتی در کنکور 1401 انسانی هم از واژگان سوالی داده نشده بود و طراح ترجیح داده بود که سوالات رو در قالب ترجمه های تک عبارت چند عبارتی بیاره. به این دلیل که در این تیپ سوالات هم سطح دانش شما از نظر واژگان سنجیده می‌شه و هم از نظر قواعد.

نکات مهم عربی اختصاصی انسانی

برای آشنایی بیشتر و پاسخگویی بهتر به سوالات عربی اختصاصی، ضروریه که یک سری نکات رو بدونید:

عربی رو برای بالای %70 بخونید

دقت کنید که یکی از بخش های مهمی که داوطلب های انسانی با هم رقابت می‌کنن و واقعا هم تعیین کننده ست درصد درس عربی اونهاست. به شکلی که اکثر رتبه های زیر 400 و 500 در درس عربی درصد بالای 40 در درس عربی رو می‌زنن. اما برای بالاتر شدن رتبه تون میتونید درصدتون رو حتی به بالاتر از 40 هم برسونید. 

عربی رو همه جانبه بخونید

همه جانبه خوندن یک درس مثل عربی به این معنی هست که باید به تمام زمینه ها و جوانب اون دقت کنید و برای مطالعه و یادگیری اونها وقت بذارید.  مثلاً مطالعه عربی برای کنکور انسانی نباید جوری باشه که بخش زیادی از تمرکز شما  فقط روی واژگان یا فقط روی قواعد یا هر مبحث دیگه ای قرار بگیره. همونطور که در بودجه بندی سوالات کنکور انسانی 1401 هم دیدیم، طراح سوالات عربی رو به موضوعات مختلفی تقسیم کرده و در یک تست خاص دانش شما را نسنجیده!

قضاوت درس عربی از پیش ممنوع!

هیچ وقت از قبل پیش بینی نکنید که یک نوع سوال خاص یا یک مبحث خاص قرار نیست در کنکور وجود داشته باشه. چون همونطور که می‌دونید طراح با ما قرارداد نداره که حتماً به مدل خاصی شما رو بسنج یا از مطلب خاصی سوال نده. در نتیجه شما باید برای هر مدل احتمالی از سوالات آماده باشید.

درس ریاضی و آمار کنکور ۱۴۰۱ انسانی

قبل از اینکه سوالات این درس رو در کنکور دی ماه سال گذشته براتون تحلیل کنیم بهتره یه سر به روش خوندن ریاضی و آمار انسانی در سایت کیمیاگر خونه یزنید تا از با صفر تا صد روش مطالعه این درس رو یاد بگیرید.

نکته طلایی و فوق‌العاده مهم در رابطه با ریاضی کنکور انسانی اینه که برخلاف ریاضی و تجربی، شما به درصد خیلی بالا در این درس نیاز ندارید. به شکلی که حتی پاسخ دادن به دو یا سه سوال از سوالات ریاضی و آمار این درس در کنکور انسانی هم می‌تواند شما رو از بیشتر از ۹۰ درصد داوطلب ها جلو بندازه!!!!

بریم سراغ تحلیل ریاضی و آمار کنکور انسانی دی 1401:

شباهت زیاد سوالات ریاضی به تمرین های کتاب درسی

در کمال تعجب برخی از تست های این کنکور در درس ریاضی و آمار دقیقا سوالات خود کتاب درسی بودن و حتی در بعضی سوالات اعداد رو هم تغییر ندادن!!. این برای دانش آموزهایی مفیده  که تمام تمرکزشون رو روی تست زنی گذاشتن و از کتاب درسی غافل شدن. شاید تمرکز روی کتاب درسی در مطالعه ریاضی رشته های تجربی و ریاضی فیزیک چندان کمک کننده نباشه، اما در رشته انسانی نباید از خود کتاب و سوالات و تمارین اون به عنوان منابع مهم کنکوری غافل بشید.

شباهت سوالات ریاضی به کنکورهای سال های قبل

شباهت ریاضی و آمار انسانی دی 1401 به کنکورهای قبل

طبق جدولی که می‌بینید برخی سوال ها در بخش ریاضی و آمار کنکور ۱۴۰۱ انسانی شباهت خیلی زیادی به  سوالات کنکورهای قبل داشتن. به همین دلیل هم هست که ما برای جمع بندی که ۵ فاز داره پیشنهاد می‌کنیم که حتما سوالات کنکور های ۴ تا ۵ سال قبل رو بزنید و اونها رو به درستی و با دقت تحلیل کنید.

ایده های جدید در سوالات ریاضی و آمار

حدودا 6 تا از سوالات کنکور انسانی 1401 در نوبت دی ماه ایده های نوین و جدیدی در خودشون داشتن. صد البته هم کمی سخت بودن. معمولاً سطح سوالات ریاضی و آمار برای داوطلب های انسانی همیشه بالاست و حداقل چند سوال سخت در بین اونها هست که برای باهوش ترین و درس خون ترین داوطلب ها هم چالش هایی رو به همراه داره.

برای این که بتونید این سختی رو برای خودتون به حداقل برسونید بهترین کار این هست که با تمرین و تکرار اونها رو برای خودتون به سوالات تیپیکال تبدیل کنید. یعنی سوالات رو انقدر حل و تحلیل کنید که واقعاً دیگه حرف و نکته جدیدی باقب نمونه.

بودجه بندی سوالات ریاضی و آمار در کنکور انسانی 1401

بودجه بندی سوالات ریاضی و آمار کنکور انسانی دی 1401

اولین پیشنهاد ما برای مطالعه درسی مثل ریاضی و آمار رعایت زنجیره دروس یا پیش نیازها هست. به این معنی که نباید به پیش‌نیازها بی توجه باشید و فقط مباحثی که به نظر مهم میان رو مطالعه کنید و براشون تست بزنید. چون در درسی مثل ریاضی موضوعات به شدت به هم مرتبط هستن. مثلاً تا زمانی که شما به خوبی به مباحث ریاضی و آمار 1 که در سال دهم می‌خونید مسلط نباشید، قطعاً در حل تمرین های ریاضی و آمار  2 و 3 هم به مشکل خواهید خورد.

درس روانشناسی کنکور ۱۴۰۱ انسانی

با تحلیل سوالات کنکور انسانی 1401 به این نتیجه رسیدیم که سوالات روانشناسی اون کاملاً بر پایه مطالب، فعالیت ها و تمرین های کتاب درسی بود. بنابراین رویکرد جدید و پیچیده ای در روانشناسی کنکور انسانی نبود.

اما اشتباهی که اکثر داوطلب ها می‌کنن این هست که در برخی مواقع به تمرینات و فعالیت های کتاب توجه نمی‌کنن. حتی برخی داوطلب ها یه نگاه اجمالی هم به متن کتاب نمی‌ندازن!. در عوض خودشون رو با سوالات سطح بالا و سخت کتاب های تست مشغول می‌کنن. در آخر در کمال تعجب در جلسه کنکور سوالات ساده و روتین کتاب درسی  اونها رو به دردسر می‌ندازه.

تیپ سوالات روانشناسی 

در سوالات روانشناسی کنکور انسانی 1401 دی ماه مطالب و سوالات به دو دسته تقسیم بندی می‌شدن:

  1.  مباحث حفظی (سوالات این بخش به شکل جای خالی های دو یا چند قسمتی  بودن.) 
  2. مباحث مفهومی

بودجه بندی سوالات روانشناسی در کنکور انسانی 1401

بودجه بندی سوالات روانشناسی کنکور انسانی دی 1401

 با  با تحلیل سوالات و تعداد اونها به این نتیجه رسیدیم که دید طراح ها اینه که می‌خوان به صورت همه جانبه دانش داوطلب های انسانی رو در درس روانشناسی بسنجن.

رویکرد جدید در سوالات روانشناسی

نکته های طلایی که باید درباره سوالات روانشناسی در کنکور انسانی 1401 بدونید عبارتند از:

  1. در درس روانشناسی در کنکور دی ماه ۱۴۰۱ ما سوال تک قسمتی نداریم!
  2. در این کنکور فقط یک سوال دو قسمتی بود و باقی سوالات همگی چند قسمتی بودن!
  3. اغلب سوالات مفهومی بودن.
  4. تعداد سوالات بر اساس مثال های خارج از کتاب زیاد شده بود.

درس اقتصاد در کنکور انسانی 1401 

از اونجایی که در کنکورهای جدید انسانی زیرگروه ها حذف شدن و در نتیجه درس اقتصاد تک کتابی شده، پیشنهاد ما به شما اینه که اون رو به شکلی مطالعه کنید که بتونید در کنکور اقتصاد رو بالای 80 درصد بزنید. برای این که روش درست مطالعه اون رو یاد بگیرید حتما فیلم روش مطالعه درس اقتصاد در سایت کیمیاگرخونه رو ببینید. در اون به صورت کامل و مفصل توضیح دادیم که بهترین روش ها و بایدها و نبایدها در مطالعه این درس چیا هستن.

یه مقایسه طلایی درس اقتصاد کنکور با سال های قبل

مقایسه سوالات اقتصاد کنکور انسانی دی 1401 با کنکورهای سالهای قبل

 با یه نگاه به چارت سوالات این درس در کنکور انسانی 1401 نوبت دی ماه و همچنین مقایسه اون با سالهای 98 و 99 می‌بینید که  به مرور تعداد مسائل کمتر و در مقابل تعداد سوالات مفهومی تعداد بیشتری دارن. یعنی سبک سوالات از حالت حل کردنی و ریاضی محور به حالت اقتصاد محورتر تبدیل شده. پس می‌شه نتیجه گرفت که سال به سال پاسخ به سوالات اقتصاد در کنکور برای دانش آموز هایی که در درس ریاضی  مشکل دارن راحت تر می‌شه.

عدم شباهت سوالات به کنکورهای قبل

شباهت سوالات درس اقتصاد کنکور انسانی 1401 به سوالات کنکور سال های قبل خیلی کمتر شده، حتی می‌تونیم بگیم اصلاً سوال مشابه ای نبود. دلیلش هم تغییر رویکرد طرح سوالاته؛ رویکرد جدید طراحان سوالات درس اقتصاد در کنکور 1401 اینه که سوالات رو از حالت حل کردنی خارج و به سمت اقتصاد واقعی نزدیک تر کنن.

شباهت زیاد به تمرین های کتاب درسی

در کمال تعجب دو سوال از سوالات درس اقتصاد کنکور انسانی 1401 دقیقا از متن کتاب اومده بودن! (سوالات ۱۵۷ و ۱۵۸) پس نتیجه می‌گیریم بهتره شما در مرحله اول بعد از مسلط شدن به مطالب کتاب، تمرین ها و سوالات خود کتاب رو به عنوان سوالات پایه و آسون حل کنید. بعد به سراغ سوالات تستی کتاب های تست و کنکورهای سالهای قلب برید.

رویکردهای جدید و سوالات چالشی درس اقتصاد

گفتیم که تعداد مسائل اقتصاد در کنکور به مرور کمتر شده و مفاهیم و توضیحات بخش زیادی از سوالات رو تشکیل میدن. دقت کنید که 4 سوال از از سوالات درس اقتصاد در کنکور انسانی 1401 دی ماه نه از متن کتاب بودن و نه مثال های کتاب!!

در واقع سوالات دقیقا مثل سوالات درس ادبیات بود که طراح اکثر مواقع از بیت های خود کتاب استفاده نمی‌کنه، اما اگر شما قواعد و آرایه های ادبی رو بلد باشید می‌تونید به سوال ها پاسخ بدید. در درس اقتصاد کنکور 1401 دی هم این ویژگی وجود داشته و به نسبت سوالات سالهای قبل این روش جدید و نو به حساب میاد. 

برای درصد کنکور بالا در اقتصاد چی بخونیم؟

 شاید با توضیحاتی که دادیم کمی گیج شده باشید و فکر کنید تسلط به متن یا تمرین های کتاب درسی برای درصد بالا در اقتصاد کافی نیست. اصلی ترین کاری که شما باید بکنید اینه که به مفاهیم اصلی و مهم کتاب به خوبی مسلط باشید. یعنی اونها را درک کرده باشید نه فقط حفظ! به این دلیل که طراح در اکثر سوالات هیچ وقت مطالب مستقیم کتاب درسی رو به شما نمی‌ده بلکه می‌خواد سطح دانش و فهم شما از مطالب درس اقتصاد رو بسنجه.

بودجه بندی سوالات اقتصاد در کنکور انسانی 1401

بودجه بندی سوالات اقتصاد کنکور انسانی دی 1401
  1. نسبت به سایر درس های انسانی، در کنکور دی ماه سال 1401، تعداد سوالات تک قسمتی بیشتر شده بود. دقت کنید که تمام تست های تک قسمتی سوالات مفهومی بودن نه مسائل.
  2. نکته جالب دیگه این هست که در کل سوالات بخش اقتصاد، فقط 3 سوال حفظی وجود داشت.
  3. تقریباً از تمام دروس موجود در کتاب درسی در کنکور انسانی دی 1401 سوال اومده بود.

بررسی مسائل درس اقتصاد در کنکور انسانی ۱۴۰۱

تعداد مسائل این درس نسبت به کنکورهای دیگه کمتر شده اما به صفر نرسیده. پس مسائل در کنکور رشته انسانی هنوز هم از اهمیت خاصی برخودارن. نکته مهم دیگه درباره مسائل اقتصاد در کنکور دی ماه 1401 انسانی اینه که اعداد مسائل رندتر بودند. در حالی که در کنکورهای گذشته تعداد زیادی از داوطلب ها با این موضوع مشکل داشتن که به دلیل غیررند بودن اعداد وقت زیادی رو برای انجام محاسبات می‌ذاشتن.

فلسفه و منطق کنکورانسانی 1401 

 در رابطه با  سوالات این درس در کنکور 1401 انسانی در دی ماه نکات زیادی برای بررسی وجود نداره. به این دلیل که سوالات تا حد زیادی به تست های فلسفه و منطق کنکور انسانی 1401 تیر ماه شباهت داشتن.

بودجه بندی مبحثی سوالات فلسفه و منطق در کنکور انسانی 1401

بودجه بندی فلسفه و منطق کنکور انسانی دی 1401

رویکرد نسبتاً جدیدی که سوالات درس فلسفه و منطق در کنکور انسانی ۱۴۰۱ نوبت دی داشت بیشتر مربوط به بخش منطق بود. طرح سوالات منطقی تر بود و در واقع سبک سوالات به هدف درس منطق نزدیکتربود. 

رویکردهای جدید و سوالات چالشی فلسفه و منطق

  1. رویکرد جدید درس منطق: مفهومی تر بودن سوالات. طراح دوست داشته که سوالات بیشتر با مفاهیم فلسفی و منطقی کتاب درسی ادغام بشن تا سطح واقعی دانش داوطلب ها سنجیده بشه.
  2. رویکرد جدید درس فلسفه: ساده و روان بودن سوالات. سوالات این بخش کاملا ساده و قابل فهم بودن. همچنین واقعاً نکته مهمی برای بررسی وجود نداره. فقط دقت کنید که در سوالات فلسفه طراح به جزئیات و ریزه کاری ها دقت زیادی داشته و داره.

چطور درس فلسفه و منطق رو در کنکور بالا بزنیم؟

اگر به دنبال این هستید که  از زمانتون به بهترین نحو برای مطالعه فلسفه و منطق استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به فیلم روش مطالعه فلسفه و منطق در سایت کیمیاگرخونه سر بزنید. ما شما رو با بهترین و بهینه ترین روش مطالعه فلسفه و منطق برای رسیدن به درصد کنکور بالای 80 آشنا می‌کنیم.