بهترین روش خوندن ریاضی انسانی + مطالعه به سبک رتبه های برتر

روش خواندن ریاضی و آمار انسانی: افزایش درصد و تراز به سبک رتبه های برتر کنکور
بهترین روش خوندن ریاضی انسانی + مطالعه به سبک رتبه های برتر
بهترین روش خوندن ریاضی انسانی + مطالعه به سبک رتبه های برتر

بلد بودن روش خوندن ریاضی انسانی یکی از چیزهاییه که می‌تونه شمارو در کنکور تا حد خوبی از سایر رقبا جلو بندازه. به این دلیل که اکثر بچه های رشته‌ی انسانی با درس ریاضی و آمار میونه خوبی ندارن و حتی خیلی هاشون هم این درس رو به کل برای کنکور کنار می‌ذارن!

با این اوصاف فرض کنید که اگر شما بتونید این درس رو در کنکور به خوبی جواب بدید تراز و در نتیجه رتبه شما تا چه حدی می‌تونه بهتر بشه. در همین راستا در ادامه به صورت کامل روش مطالعه درس ریاضی و آمار رشته‌ی انسانی و هرچیزی که نیاز هست دربارش بدونید رو توضیح می‌دیم.

معرفی درس ریاضی و آمار در کنکور انسانی

برای این که بتونید بهترین روش خوندن ریاضی انسانی رو یاد بگیرید، نیازه که ابتدا بدونید قراره در کنکور در درس ریاضی با چه چیزی روبرو بشید.

منابع ریاضی رتبه های برتر کنکور انسانی

در کنکور بچه های انسانی از درس ریاضی 20 سوال طرح می‌شه که منبع اون ها هم کتاب های ریاضی و آمار دهم، یازدهم و دوازدهم هستن.

مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی و آمار در کنکور چقدره؟

به صورت کلی شما برای جواب دادن به تمام 20 سوال این درس در کنکور، مجموعا 25 دقیقه زمان دارید. همونطور که در روش مطالعه درس اقتصاد گفتیم، سوالات این درس معمولا چالشی و وقت گیرن. برای درس ریاضی انسانی هم همینطوره و ممکنه با توجه به سطح سوالات اون سال از کنکور کمی برای مدیریت زمان در درس ریاضی با چالش روبرو بشید.

آیا ریاضی و آمار رو برای کنکور حذف کنم؟

به دلیل بلد نبودن روش خوندن ریاضی انسانی یا حتی به دلیل پیچیدگی این درس، خیلی از بچه های رشته‌ی انسانی تصمیم می‌گیرن که این درس رو به کل در کنکور حذف کنن. اما آیا این تصمیم درستیه؟

برای گرفتن همچین تصمیمی نیازه که بدونید ضریب ریاضی در رشته‌ای که قراره در کنکور انتخابش کنید چقدره؛ تا با توجه به این موضوع تصمیم به حذف یا مطالعه این درس بگیرید.

ضریب ریاضی در کنکور انسانی

اول از همه باید بدونید که ضریب این درس در زیرگروه های مختلف متفاوته. برای درک بهتر این موضوع بهتره به عکس پایین و توضیحاتی که در ادامه می‌دیم دقت کنید.

عکس ضرایب

در این عکس می‌بینید که اهمیت و ضریب درس ریاضی برای رشته‌های مختلف در هر زیرگروه متفاوته. مثلا:

  • در زیر گروه 2 (رشته های علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مددکاری اجتماعی) و همچنین در زیرگروه 3 (رشته های مدیریت، علوم اقتصادی و حسابداری) درس ریاضی و آمار ضریب 4 که بیشترین ضریب ممکن هست رو داره.

به این معنی که اگر شما می‌خواید یکی از این رشته هارو توی دانشگاه بخونید باید بدونید که جواب دادن به حتی 1 سوال درس ریاضی و آمار هم می‌تونه در کنکور براتون معجزه کنه.

  • اما برعکس اگر قصد دارید یکی از رشته های زیرگروه 1 یعنی (حقوق، فلسفه و ادبیا و الهیات) رو انتخاب کنید باید بدونید که ضریب ریاضی در این زیرگروه 2 هست که در بین سایر موارد کم اهمیت ترینه.

اهمیت درس ریاضی در کنکور انسانی

به صورت کلی و در مقایسه با ضرایب دروس دیگه رشته انسانی متوجه می‌شیم که این درس حتی در صورت داشتن ضریب 2، باز هم درس مهمیه و برای رتبه برتر شدن نباید ازش غافل بشید!

به عنوان یک دانش آموز آگاه باید بدویند در شرایطی که خیلی از بچه ها این درس رو حذف می‌کنن یا درصدهای پایینی در اون کسب می‌کنن، شما با یادگیری روش خوندن ریاضی انسانی و کسب درصد بالا می‌تونید انحراف معیار خوبی رو ایجاد کنید و تراز و رتبه‌ی بالایی بگیرید.

انحراف معیار به این بستگی داره که رقبای شما چطور به یک درس جواب می‌دن. و از اونجایی که خیلی ها با ریاضی و آمار میونه خوبی ندارن شما می‌تونید با قوی عمل کردن در این زمینه، رتبه برتر شدن خودتون رو تضمین کنید.

آیا ریاضی و آمار در کنکور انسانی تراز بالایی میده؟

بله! اگر شما بتونید روش خوندن ریاضی انسانی رو یاد بگیرید و به سوالاتش جواب بدید، بدون شک این موضوع تراز خوبی به شما می‌ده؛ اما چرا؟ به 2 دلیل:

  1. خیلی از بچه های رشته‌ی انسانی بلد نیستن درس ریاضی رو بخونن.
  2. خیلی ها بی‌دلیل از این درس می‌ترسن.

آیا می‌شه درس ریاضی انسانی رو درصد بالا زد؟

برای جواب دادن به این سوال و قبل از هرچیزی باید این رو بدونید که:

اصلا نیازی نیست ریاضی و آمار رو 100% بزنید! به این دلیل که تعداد زیادی از رتبه برترهای رشته‌ی انسانی این درس رو 30 الی 50 درصد می‌زنن.

برای کسب 30% در این درس شما فقط نیاز دارید که به 6 سوال درست جواب بدید؛ به همین راحتی! با همین 30% شما از 93% داوطلب های رشته‌ی انسانی جلو میوفتید.

با چه درصدی از ریاضی و آمار چه رتبه‌ای میارم؟

خیلی از بچه ها قبل از این که بخوان روش خوندن ریاضی انسانی رو یاد بگیرن، می‌پرسن که با جواب دادن به هر میزان از تستهای درس ریاضی چه درصدی کسب می‌کنیم؟

در پایین آماری رو به صورت کلی و میانگین براتون قرار دادیم که از تحلیل کارنامه‌ی قبولی های سالهای قبل به دست اومده و اونهارو در عکس پایین می‌بینید.

با چه درصدی از ریاضی و آمار چه رتبه‌ای میارم؟
با چه درصدی از ریاضی و آمار چه رتبه‌ای میارم؟
  • نکته جالب عکس بالا اینه که حتی درصد 25 تا 25 درس ریاضی و آمار هم رتبه‌ی خوبی رو به شما می‌ده! در حالی که همین درصد در هر درسی نمی‌تونه تا این حد موثر باشه.

بودجه بندی ریاضی برای کنکور انسانی

برای خوندن ریاضی انسانی باید ابتدا باید بدونید که از هر کتاب ریاضی و آماد حدودا چند سوال در کنکور میاد. بودجه بندی درس ریاضی رشته‌ی انسانی به صورتیه در پایین گفتیم:

  • دهم: 6 سوال (30%)
  • یازدهم: 6 سوال (30%)
  • دوازدهم: 8 سوال (40%)

اما موضوع مهمی که وجود داره اینه که شما نمی‌تونید فقط با خوندن ریاضی دوازدهم واقعا به 40% سوالات جواب بدید؛ چون تمام مباحث دهم، یازدهم و دوازدهم پیش نیاز هم و به همدیگه مربوطن.

آیا خوندن کتاب درسی ریاضی برای کنکور انسانی کافیه؟

نکته‌ی مهم اینه که در درس ریاضی و آمار انسانی، خوندن کتاب درسی فایده‌ای نداره و اصلا کافی نیست.

به این دلیل که متن کتاب اصلا شما رو برای کنکور آماده نمی‌کنه و باید حتما از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید.

چگونه ریاضی رشته انسانی رو مطالعه کنیم؟ (نکات مهم)

خوندن ریاضی انسانی برای خودش چم و خمی داره که با بلد بودن اونها می‌تونید تا حدی خیلی خوبی از سایر داوطلب ها جلو بیوفتید. اون نکات رو در پایین می‌بینید:

  1. در دفعات اول، هیچکس خوب تست نمی‌زنه! حتی به عینه دیدیم که رتبه برترهای خیلی زیادی در دفعات اول که تست می‌زدن واقعا مشکلات زیادی داشتن و خوب عمل نکردن. مثل انسیه صفری رتبه 153 انسانی.
  2. فرآیند یادگیری درس ریاضی و آمار رو یاد بگیرید. یادگیری در درسی مثل ریاضی انسانی به این شکله که:
  3. بار اول مثلا از 20 تست شما بخش زیادی مثلا 18 تاش غلطه.
  4. دفعه دوم تعداد غلط ها قطعا کاهش پیدا می‌کنه؛ مثلا به 12 تا می‌رسه.
  5. اگر ناامید نشید و به تست زنی ادامه بدید در دفعات ششم یا هفتم تعداد غلط های شما خیلی خیلی کاهش پیدا می‌کنه مثلا به 1 یا 2 غلط د 20 تست می‌سه! با همین استمرار شما می‌تونید به مرور به یک رتبه برتر تبدیل بشید. دقیقا مثل آرام عبدالملکی رتبه 48 کنکور که ریاضی رو خیلی خوب جواب داد و دلیلش هم استمرار در تست زنی و یادگیری نکات مهم و رفع اشکالاتش بود.
  6. برای خوندن ریاضی انسانی از پایه شروع کنید. روند مطالعه شما نباید به شکلی باشه که یهو بخواید مثلا از سال دوازدهم شروع کنید؛ چون این کار اشتباه و فقط وقت شمارو تلف می‌کنه.

دلیل تنفر خیلی از بچه های انسانی هم از درس ریاضی همینه که این درس رو اصولی و از پایه نمی‌خونن.

  1. اگر با کتاب مشکل دارید می‌تونید از فیلم آموزشی استفاده کنید. برای این کار می‌تویند به سایت آلا که پر از آموزش های رایگان و خوبه مراجعه کنید. همچنین سایتها و موسسات دیگه هم آموزش های خوبی رو برای ریاضی انسانی دارن.

بهترین منابع درس ریاضی و آمار برای کنکور

کتاب های زیادی در بازار وجود دارن که به شما کمک می‌کنن تا بتونید مباحث کتاب ریاضی رو یاد بگیرید و تست بزنید. اما پیشنهاد ما اینه کتاب های خیلی سبز و مشاوران هستن. همونطور که در مورد 3 بالا هم گفتیم حتما مطالعه منبع خودتون رو از ابتدا شروع کنید و پیش برید.

مراحل و روش مطالعه ریاضی برای کنکور انسانی

خوندن ریاضی انسانی مراحلی داره که اگر طبق اونها پیش برید بدون شک می‌تونید به درصدها و رتبه های خوبی در کنکور برسید.

1)     مطالعه درسنامه گام اول خوندن ریاضی و آمار

در ابتدا باید با دقت درسنامه کتاب درسی خودتون رو بخونید. بعد با دقت و حوصله کامل مثالها و تست هایی که در کتاب وجود دارن رو حل و تحلیل کنید. به این شکل که با هر تست یا جواب غلط ناامید نشید و به تست زنی ادامه بدید.

2)     برای یادگیری ریاضی تست تشریحی بزنید

بعد از این که درسنامه رو خوندید حالا نوبت تست زنی اون هم به روش تشریحیه. باید تست های مضرب 3 رو بزنید. به این شکل که تست 3، 6، 9، 12 و… رو جواب می‌دید. بعد از جواب دادن به هر تست هم باید به پاسخنامه مراجعه و جواب رو با دقت بررسی کنید.

  • در تست تشریحی تعداد غلط و نزده و همچنین زمان اصلا اهمیتی ندارن. حتی رتبه برترها یا افرادی که در المپیاد هم مدال کسب کردن در ابتدای تست زنی کند عمل می‌کنن. مثلا پانته‌آ فرهادی دارنده نقره المپیاد شیمی که در ابتدای تست زنی خودش، می‎گفت که بسیار کند عمل می‌کرده.

بعد از طی کردن این 2 مرحله اگر یک مبحث برای شما خیلی سخت بود و از طرفی هم به هردلیلی قصد نداشتید که درصد خیلی بالایی رو در ریاضی و آمار کسب کنید می‌تونید مرحله بعد رو حذف کنید. اما اگر ریاضی در رشته‌ای که می‌خواید در اون قبول بشید مهمه و به درصدهای بالا احتیاج دارد حتما سراغ مرحله 3 برید.

3)     برای تثبیت مطالب از تست تستی استفاده کنید

برای زدن تست تستی، باید حتما از پاسخبرگ استفاده کنید. همچنین باید به این صورت عمل کنید که 10 تا تست بزنید و جوابهارو با استفاده از پاسخنامه تصحیح کنید. در آخر هم فقط باید جواب کامل تست های غلط و نزده رو از توضیحی که در پاسخنامه هست چک کنید.

اگر تستی مهم بود، نکته داشت یا غلط و نزده بود حتما علامتش بزنید تا بعدا فقط این تست هارو بزنید و نکاتشون رو مرور کنید. حتما در این مرحله نکته نویسی انجام بدید تا بتونید از نکات نوشته شده در مرورهای خودتون استفاده کنید.