روش مطالعه اقتصاد به سبک رتبه برترها + درصد 100 در اقتصاد

روش خواندن اقتصاد کنکور به سبک رتبه های برتر
روش مطالعه اقتصاد به سبک رتبه برترها + درصد 100 در اقتصاد
روش مطالعه اقتصاد به سبک رتبه برترها درصد 100 در اقتصاد

مطالعه درس اقتصاد در رشته انسانی به سبک رتبه‌های برتر به شما کمک می‌کنه که بتونید درصدهای بالایی رو در آزمون‌های آزمایشی و حتی کنکور کسب کنید. اما درس اقتصاد چطور درسیه؟ اهمیت این درس در کنکور بچه‌های انسانی چقدره؟ با چه روشی باید درس اقتصاد رو بخونید که بتونید به درصدهای بالا در اون برسید؟

با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات جواب بدیم و نکاتی رو بهتون بگیم که به کمکشون به مرور توانایی این رو داشته باشید که به بهترین شکل ممکن این اقتصاد رو بخونید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

معرفی درس اقتصاد در کنکور انسانی

درس اقتصاد در سال دهم در یک جلد کتاب به بچه‌های انسانی تدریس می‌شه. یعنی دانش آموزها در سال یازدهم و دوازدهم کتابی تحت عنوان اقتصاد ندارن. همین موضوع هم مطالعه و کسب درصد خوب در این درس رو به نسبت سایر دروس که 2 یا 3 جلدی هستن بسیار راحت‌تر می‌کنه.

تعداد تست‌های درس اقتصاد و زمان پاسخگویی به اون‌ها در کنکور

از اقتصاد بچه‌های انسانی که فقط یک جلد هم هست، در کنکورشون 15 سوال طرح میشه. اما با وجود این تعداد تست زمان استاندارد و مناسبی که باید برای جواب دادن به کل اون‌ها اختصاص بدید، فقط 10 دقیقه هست. به همین دلیل هم اکثر داوطلب‌های انسانی با معقوله زمان برای پاسخ دادن به سوالات اقتصاد مشکل دارد.

خصوصاً که گاهاً سوالات این درس هم حجیم و وقت گیرن و بچه ها نمی‌تونن به درستی مدیریت زمان رو براش انجام بدن.

آیا می‌تونم درس اقتصاد رو  در کنکور حذف کنم؟

 قطعاً برای اینکه روش مطالعه اقتصاد رو یاد بگیرید باید قبل از اون تصمیم گرفته باشید که آیا می‌خواید در کنکور انسانی به تست‌های درس اقتصاد جواب بدید یا نه. اما آیا این تصمیم درستیه که بخوایم یک درس مثل اقتصاد رو به کل حذف کنیم؟

برای گرفتن همچین تصمیمی بهتره ابتدا ببینید که قصد دارید بعدها وارد چه رشته‌ای بشید. یعنی نیازه که زیر گروه‌های انسانی رو بشناسید و بررسی کنید که ضریب درس اقتصاد در اون‌ها چقدره.

اگر این مقدار زیاد بود به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که بخواید درسی با ضریب بالا که تاثیر زیادی هم داره رو در کنکورتون حذف کنید.

ضرایب درس اقتصاد در زیرگروه های رشته‌ انسانی

دونستن ضریب درس اقتصاد در کنکور علاوه بر اینکه می‌تونه به شما کمک کنه که بخواید تصمیم بگیرید که این درس رو از کنکور حذف کنید یا نه، به شما این بینش رو هم میده که بتونید درصد هدف خودتون در کنکور رو برای درس اقتصاد مشخص کنید. در نتیجه با این هدف‌گذاری ها و بر اساس بهترین روش مطالعه اقتصاد که در ادامه توضیحش میدیم درس خوندن خودتون رو پیش ببرید.

ضرایب اقتصاد رو در زیرگروه‌های مختلف رشته‌ی انسانی در جدول پایین می‌بینید.

جدول ضرایب

طبق جدول بالا اگر شما به یکی از رشته‌های زیر گروه 1 علاقه‌مند باشید ضریب درس اقتصاد برای این رشته‌ها 1 هست. یعنی به نسبت ضرایب 2 و 3 که در بقیه زیرگروه ها می‌بینیدشون، ارزش و تاثیرگذاری خیلی کمتری داره.

البته باید بدونید که ضریب دروس اختصاصی همیشه ضرب در 3 می‌شه. که یعنی ضریب اقتصاد در زیر گروه 1، 3 هست و به همین نسبت ضریب این درس در زیر گروه 3، 9 می‌شه.

برای انتخاب رشته‌های زیرگروه 1 اقتصاد رو حذف کنم؟

اما این موضوع نباید شما رو گول بزنه و باعث بشه که فکر کنید به دلیل کم بودن ضریب اقتصاد در زیر گروه 1 می‌تونید به راحتی اون رو حذف کنید. به این دلیل که در کنکور چیزی وجود داره به اسم انحراف معیار.

انحراف معیار در کنکور زمانی خودش رو نشون میده که تعدادی از داوطلب‌ها در یک درس خاص، درصد کم و پایین می‌زنن. همین جاست که اگر شما بتونید در همون درس درصد بالاتری کسب کنید تراز بالاتر و در نتیجه رتبه‌ی بهتری هم خواهید داشت.

درصد بالای درس اقتصاد برای کدوم رشته‌ها مهم تره؟

در رشته‌های زیر گروه 3 از رشته انسانی که شامل مدیریت علوم اقتصادی و حسابداری میشه ضریب درس اقتصاد 3 هست و از اونجایی که اقتصاد اختصاصی به حساب میاد ضریب اون در عدد 3 ضرب  میشه. پس اگر می‌خواید سراغ یکی از این 3 مورد برید باید بدونید که دونستن روش مطالعه اقتصاد قطعا به دردتون می‎خوره. 

 با چه درصدی در اقتصاد چه رتبه‌ای میارم؟

این سوال خیلی از بچه‌هاست که با چه درصدهایی می‌تونن به رتبه‌های برتر برسن؟ برای دونستن این جواب به عکس پایین نگاه کنید. البته حتماً به این موضوع توجه کنید که مثلاً اگر هر کسی درس اقتصاد رو 85 تا 90 درصد بزنه قرار نیست که رتبه‌ای بین 1 تا 100 کسب کنه.

چون درصد کسب شده در دروس دیگه هم مهم هستن. اما آماری که در پایین قرار دادیم یک میانگین درسته که از کارنامه‌ی قبولی های سال های قبل استخراج کردیم و می‌تونید از اون استفاده کنید.

 با چه درصدی در اقتصاد چه رتبه‌ای میارم؟
با چه درصدی در اقتصاد چه رتبه‌ای میارم؟

طبق عکس بالا به این نتیجه می‌رسیم که برای کسب رتبه‌ای که بتونید با اون دذ دانشگاه‌ها و رشته‌های خوب و نسبتاً خوب بشید حداقل به درصد 50 تا 55 در درس اقتصاد نیاز دارید.

با چه روشی می‌تونم درس اقتصاد رو 100 بزنم؟

بالاتر هم اشاره کردیم که درس اقتصاد در 3 سال رشته انسانی فقط در سال دهم و در قالب یک جلد تدریس می‌شه. یعنی حجم مطالب خیلی زیاد و سنگینی نداره و می‌تونید با تلاش بیشتر و مرور زیاد به درصد 100 هم در اون برسید. اما موضوع بسیار به سطح سوالات طرح شده درس اقتصاد در کنکور سالی داره که می‌خواید در اون شرکت کنید.

دقیقاً مثل اقتصاد کنکور انسانی سال 1401 که به شدت سخت بود و تعداد بچه‌هایی که تونستن اون رو صد بزنن خیلی کم و شاید انگشت شمار بود.

بودجه‌بندی درس اقتصاد در کنکور چطوره؟

برای پیاده کردن بهترین روش مطالعه درس اقتصاد باید بدونید که دقیقا از هر بخش کتاب چقدر سوال میاد؟ هقبلاً هم گفتیم که مجموعاً از درس اقتصاد در کنکور انسانی 15 سوال طرح میشه. این سوالات شامل موارد زیر هستن:

  • مسائل و محاسبات: 6 سوال (برای حل به ریاضیات خوب نیاز دارید.)
  • متن کتاب: 8 سوال (سوالات این بخش در کنکور حجم خیلی بالایی دارن. گاها صورت هر سوال بین 10 الی 12 سطره که راه حلش رو در روش مطالعه اقتصاد در ادامه توضیح می‌دیم.)
  • نمودار: 1 سوال (ممکنه 0 هم باشه.)

نکات مهم در روش مطالعه اقتصاد کنکور

  1. سوالات محاسباتی رو خیلی تمرین کنید. همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم بخش قابل توجهی از سوالات درس اقتصاد در کنکور شامل مسائل و محاسبات هستن. به همین دلیل پشنهاد می‌کنیم، این تیپ سوالات رو به قدری تمرین و تکرار کنید که براتون عادی و کاملاً تیپیکال بشن.

تا حدی که با دیدن سوالات حل کردنی چه در آزمون‌های آزمایشی و چه در کنکور، با کمترین میزان فکر کردن بتونید راه حل رو به ذهنتون بیارید و سوال رو حل کنید.

  • با تست زنی زیاد سرعت خودتون رو افزایش بدید. قطعاً می‌دونید که زمان شما برای جواب به 15 سوال درس اقتصاد، 10 دقیقه هست. یعنی نیاز هست که سرعت تست زنی و جواب دادن شما به سوالات بالا بره. راه حل این موضوع هم اینه که تست زیادی بزنید. 

چرا باید برای درس اقتصاد زیاد تست بزنم؟

بخشی از بهترین روش مطالعه اقتصاد تست زنی بسیار زیاده. به این دلیل که اولا این کار سرعت تست زنی شمارو افزایش می‌ده. دوما اگر شما تست کمی بزنید هر چقدر هم که به مباحث و مفاهیم مسلط باشید، نمی‌تونید در زمان خیلی کم (10 دقیقه برای 15 سوال) به صورت کامل اون‌ها رو به کار بگیرید و به جواب تست‌ها برسید. اما با زدن تست فراوان قبل از کنکور این مشکل به راحتی در درس اقتصاد حل میشه.

  • متن کتاب اقتصاد رو با دقت بخونید. برخلاف تصور عموم، شما باید روش مطالعه اقتصاد خودتون رو به شکلی پیش ببرید که تمام جزئیات و ریزه کاری‌های متن کتاب رو به خوبی یاد بگیرید. به این دلیل که این موارد به شدت مورد توجه طراح‌های سوالات کنکور، خصوصا در درس اقتصاد، هستن.

بهترین روش مطالعه درس اقتصاد کنکور

روش مطالعه اقتصاد برای بچه‌های انسانی که قصد کسب  درصدهای بالا رو دارند شامل خوندن دقیق و اصولی دو بخش پایینه:

  1.  محاسبات و مسائل
  2.  متن کتاب

برای اینکه بتونید به بهترین شکل ممکن مطالعه درس اقتصاد رو پیش ببرید، بهترین روش خوندن هر دو بخش رو به صورت جداگونه در ادامه براتون توضیح میدیم.

مطالعه قسمت مسائل و حل کردنی اقتصاد در کنکور

برای اینکه بتونید با کمترین مشکل ممکن مسائل و سوالات محاسباتی به کتاب اقتصاد در کنکور و آزمون‌های آزمایشی رو جواب بدید و درصد بالایی هم بگیرید، باید گام‌های پایین رو پیاده سازی کنید:

1.     برای مسائل اقتصاد حتماً از درسنامه استفاده کنید

 برخلاف مفاهیم و موضوعات حفظی در درس اقتصاد، برای مسائل و موارد محاسباتی باید حتماً از درسنامه خوب و استاندارد استفاده کنید. که پیشنهاد ماه کتاب انتشارات مشاوران یا خیلی سبز هست.

به این صورت که ابتدا درسنامه رو به شکل درست و اصولی با تمام جزئیات بخونید و بعد مثال‌هایی که داخل درسنامه آورده شده و همچنین تست های اون کتاب آموزشی رو با دقت و حوصله حل کنید.

در این بخش خیلی اهمیتی نداره که تعداد پاسخ‌های درست و غلطتون چقدره، در عوض حتماً باید بعد از حل هر سوال سراغ پاسخنامه برید و جوابش رو به صورت کامل چک کنید.

2.     برای یادگیری مسائل اقتصاد از تست تشریحی استفاده کنید

 زدن تست تشریحی یک بخش از  بهترین روش مطالعه اقتصاد هست. برای زدن تست تشریحی باید یک سوم کل تست‌های کتاب کمک آموزشی خودتون رو حل بکنید بعد از زدن هر تست هم سراغ پاسخنامه برید. اگر مشکل یا ابهامی داشتید باید همون جا فوراً سراغ پاسخنامه برید و مشکل خودتون رو حل کنید.

  • در زمان زدن تست تشریحی باید به این نکته توجه کنید که درصد شما و حتی مدت زمانی که طول می‌کشه به هر تست جواب بدید اهمیتی نداره.

دقیقاً مثل علی رستمی رتبه 40 کنکور سال 96 رشته تجربی که در حال حاضر هم دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی هست. علی اولین باری که تست ژنتیک می‌زد از 20  تست، 17 مورد غلط، 2 درست و 1 نزده داشت!

3.     چرا باید برای درس اقتصاد تست تستی بزنم؟

حالا که تست تشریحی رو برای درس اقتصاد زدید و دو سوم تست‌هاتون هم باقی مونده باید اون‌ها رو به روش تست تستی حل کنید.  برای این کارباید پاسخبرگ جلوتون باشه و 10 تست رو پشت سر هم بزنید.

دقت کنید که به هیچ عنوان نباید به پاسخنامه مراجعه کنید. بعد از زدن این 10 تست فقط در پاسخنامه جواب تست‌های غلط و نزده خودتون رو چک کنید. یا اگر تستی رو درست زده بودید که در جواب اون شک داشتید هم می‌تونید جوابشو در پاسخنامه بررسی کنید.

بعد از این تست هایی نکته خاصی داشتن یا دام دار بودن رو علامت بزنید و بعدها دوباره این تست هارو بزنید.

زدن این حجم از تست با روشی که گفتیم و مرور تست های علامت دار، به شما کمک می‌کنه که برای حل مسائل و محاسبات درس اقتصاد مشکل خاصی نداشته باشید. همچنین سرعت تست زنی شما هم به شکل خیلی خوبی بالا میره. 

چرا در محاسبات درس اقتصاد ضعیفم؟

معمولاً بچه‌های انسانی از این موضوع خیلی شاکی‌ان که چرا در بخش محاسبات و مسائل درس اقتصاد خیلی ضعیفن حتی وقتی که تمرین زیادی دارن! عمدتا این مشکل به 2 دلیل رخ می‌دن که بهتره انجامشون ندید:

  1. سوال رو کامل حل کنید.خیلی از بچه‌ها به ما میگن که در زمان انجام وقتی رسیدن فور پاسخ در حالی که هنوز پروسه حل کردنشون کامل نشده و به جواب نهایی نرسیدن. پس توی خونه وقتی تست می‌زنید، ابتدا به جواب نهایی برسید بعد اون رو در پاسخنامه چک کنید.
  2. به هیچ عنوان از ماشین حساب استفاده نکنید. استفاده از ماشین حساب حتی به مدت خیلی کم و کوتاه هم باعث میشه که شما در محاسبات بسیار ضعیف بشید.درسته که شاید در ابتدای تست زنی واقعاً در محاسبات کند باشید اما باز هم به هیچ عنوان سراغ ماشین حساب نرید به این دلیل که به مرور کند بودن شما برطرف می‌شه.

نحوه مطالعه اقتصاد کنکور در بخش حفظی و مفهومی

بهترین روش مطالعه اقتصاد در بخش متن کتاب و موضوعات حفظی به این شکله که شما باید مراحل پایین رو انجام بدید.

1.     کتاب درسی رو برای 100 زدن اقتصاد دقیق بخونید

بهترین کار برای مسلط شدن به کتاب اقصاد این هست که از خود کتاب درسی استفاده کنید. در زمانی که کتاب درسی رو می‌خونید هم به دو نکته توجه کنید:

  •  به جزئیات و ریزه کاری های کتاب خیلی دقت کنید.
  • حتماً کلید واژه‌ها و کلمات مهم و چالشی رو هایلایت کنید.

2.     کلید واژه‌ها و کلمات دامدار رو مرور کنید

راز رتبه برترها برای مسلط شدن به متون طولانی کتاب اقتصاد یادداشت کردن کلید واژه ها و مرور مداوم اونهاست. شما هم می‌تونید از این روش هم برای نتیجه گرفتن در کنکور به هم برای امتحان نهایی استفاده کنید.

3.     از تست تشریحی استفاده کنید تا متون اقتصاد رو یاد بگیرید

دقیقاً چیزی که در بخش تست‌های تشریحی مربوط به مسائل کتاب اقتصاد گفتیم رو برای مفاهیم و متون کتاب استفاده کنید. نکته مهم اینجاست که در زمان زدن تست تشریحی برای متون کتاب درسی با دقت زیاد دنبال کلید واژه‌های مهم کتاب درسی که علامتشون زده بودید، در متن بگردید.  با کمک کلیدواژه ها دیگه نیازی نیست که کل متن رو  دقیق بخونید.

همچنین با این کار دستتون میاد که طراح‌ها به چه سبکی از کلید واژه‌ها و کلمات مهم کتاب اقتصاد سوال طرح می‌کنن.

4.     برای کامل کردن یادگیری در اقتصاد تست تستی بزنید

همونطور که در بخش مسائل هم گفتیم باید دو سوم تست‌های باقیمانده کتاب خودتون رو به روش تست تستی حل کنید. وقتی که تست تشریحی می‌زنید هدف شما افزایش تسلط به مفاهیمه. اما در تست تستی می‌خوایم ببینیم که میزان تسلط چقئره. پس مهمه که به زمان تست زنی و تعداد پاسخ های غلط خودتون دقت کنید. 

5.     کلیدواژه های درس اقتصاد رو خیلی زیاد مرور کنید

این کلیدواژه ها بسیار فرار اما در عین حال مهم هستن. پس اگر می‌خواید که بتونید به درستی از اونها در آزمون ها و کنکور استفاده کنید، بهتره مرتبا و در بازه های زمانی کم اونهارو مرور کنید.