پشت کنکور بمونم یا نه؟ نظر پشت کنکوری هایی که رتبه برتر شدن

پشت کنکور بمونم یا نه؟ پشت کنکوری هایی که موفق شدن و رتبه برتر شدن

اگر در حال حاضر کنکور دادید و به هر دلیلی نتیجه اون چیزی نشد که می‌خواستید ممکنه براتون سوال بشه که آیا واقعا ارزش داره که یک سال دیگه همین روال درس خوندن رو ادامه بدم و سال بعد کنکور بدم یا نه؟ آیا به همین نتیجه قانع باشم و وقت تلف نکنم؟ کدوم مورد بهتره و ارزش ریسک رو داره؟

اگر به سوالات این مدلی برخوردید و براشون جواب منطقی ندارید حتما تا انتها با ما همراه باشید که به صورت کامل و اصولی به سوالاتتون جواب بدیم و بهتون کمک کنیم که بهترین تصمیم رو برای آیندتون بگیرید.

پشت کنکور بمونم یا نه؟
فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

آیا دوباره درس خوندن برای کنکور منطقیه؟

بله اگر احساسی تصمیم نگیرید، درس خوندن مجدد می‌تونه خیلی منطقی و درست باشه. اولین و مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این هست که حتما در این باره باید به شکلی کاملا منطقی فکر کنید نه با احساسات. فکر نکنید که با بد شدن رتبه تون یا قبول نشدن در رشته ای که می‌خواستید دنیا به آخر رسیده.

همه این افکار رو همین جا کنار بزارید. می‌خوایم در ادامه در جواب به این سوال که “پشت کنکور بمونم یا نه؟” با استفاده از عقلمون و به منطقی ترین شکل ممکن جواب بدیم.

برای بد شدن نتیجه کنکور ناراحت بشید اما منصرف هرگز

شما کاملا حق دارید که در صورت بد بودن یا مناسب نبودن نتیجه یه مدت مشخصی رو ناراحت یا باشید. اما اصلا این موضوعات نباید باعث بشن که به خودتون برچسب خنگ بودن یا ناتوان بودن رو بزنید یا حتی تلاش هاتون رو نادیده بگیرید.

به این دلیل که ممکنه هزار و یک علت برای این موضوع که کنکور خبوی رو ندادید وجود داشته باشه. مثلا استرس یا مواردی از این دست. پس با همه این تفاسیر بعد از گذشتن یه مدت زمان مشخص باید شروع به جمع و جور کردن خودتون کنید.

برای نتیجه بد کنکورت دنبال مقصر نگرد

برای این که توی کنکور بعدی نتیجه مثل کنکور امسال نشه باید مشکل رو از ریشه پیدا و حلی کنی. این که بخوای به دنبال مقصر بگردی و به دنبال سرزرنش کردن دیگران و خودت باشی هیچ مشکلی حل نمی‌شه و فقط وقتت رو تلف می‌کنی.

4 دلیل برای این که نباید پشت کنکور بمونید

در ادامه 4 مورد رو که احتمال ذهنتون رو درگیر خودش کرده رو بررسی می‌کنیم. به اونها به صورت اصولی و منطقی جواب می‌دیم که قانع بشید چرا باید پشت کنکور بمونید.

A) اگر قرار بود قبول بشم، پارسال می‌شدم

شاید شما هم توی ذهنتون این فکر باشه که اگه من قرار بود موفق شم و قبول شم همون پارسال قبول میشدم! اصلا من کجا رتبه شدن و‌موفقیت توی کنکور کجا؟! من همونم در نتیجه چه فرقی داره یه سال دیگه برای کنکور درس بخونم و وقتمو هدر بدم؟ این ذهنیت ها کاملا غلطن، به این دلایلی که در زیر می‌بینید.

1. پایه ضعیف، اولین دلیل موندن پشت کنکور

یکی از رایج ترین دلایلی که خیلی ها مجبور می‎شن دوباره برای کنکور درس بخونن نتونن درصدهای خوبی رو توی دروس مختلف کسب کنن اینه که توی سال دوازدهم کل دروس 3 سال رو می‌خونن و به طبع وقت ندارن که به درستی روی مباحث پایه کار کنن. این مشکل کاملا قابل حله.

2. عدم کنترل روانی، دردسر اکثر پشت کنکوری هاست

ممکنه شما حتی دروستون رو هم به صورت کامل و درست خونده باشید اما به دلایل مختلف فشار روحی و روانی روی شما بوده یا با جو جلسه کنکور آشنا نبودید و این موارد باعث شده که نتونید به درستی به سوالات پاسخ بدید.

برای رفع این مشکل حتما یه سر به محتوای هنر آزمون دادن بزنید تا مهارت های خفنی که در این مسیر بهتون کمک می‌کنن رو یاد بگیرید.

3. اگر قبلا قبول نشدید، امسال حتما قبولید!

ممکنه هیچکدوم از مشکلات بالا برای شما به وجود نیومده باشن اما نتونسته باشید نتیجه خوبی رو بگیرید. و اتفاقا در سال بعد نتیجه برعکس بشه و حتی تبدیل به رتبه برتر بشید.

برای این موارد از رتبه برتر هامون هم مثال داریم. علی خداویسی، صدف سیمین پور و حسین یاری که از رتبه برتر های پشت کنکوری ما هستند، که در انتهای محتوا، مصاحبه هایی ازشون براتون منتشر می‌کنیم که کاملا در جریان قرار بگیرید. اما اول ویدیوهای زیر رو‌ تماشا کنید.

B) اگه پشت کنکور بمونم قبول می‌شم؟

بله! شما می‌تونید با موندن پشت کنکور در دانشگاه و رشته ای که می‌خواید قبول بشید. در ادامه با 3 استدلال می‌خوایم به شما ثابت کنیم که می‌شه با موندن پشت کنکور به نتیجه دلخواه رسید:

1. زمان، اصلی ترین دلیل برای قبولی پشت کنکوری ها

شما از بعد کنکور امسال (حوالی اوایل شهریور) تا 15 تیر سال بعد برای مطالعه مجدد دروس وقت دارید. هر ماه 30 روزه و اگر هر روز 12 ساعت درس بخونید، در نهایت مفید 360 ساعت فقط در 1 ماه درس خوندید!!!

شاید بگید سال گذشته هم همینقدر زمان داشتم اما دقت کنید که شما کلاس مدرسه و کنکور رو هم داشتید. اگر فقط هفته ای 40 ساعت از زمان شما به اینها اختصاص پیدا می‌کرد، می‌تونستید به صورت مفید در 1 ماه فقط 160 ساعت درس بخونید.

در واقع با پشت کنکور موندن حدوا 2.5 برابر بیشتر زمان برای مطالعه دارید. البته به شرطی که واقعا از این زمان استفاده کنید.

2. آشنایی اولیه با دروس میانبر پشت کنکوری ها

قطعا در سال اولی که کنکوری درس می‌خوندید مطالعه خیلی از مطالب برای اولین بار سختی های زیادی داشت و همین موضوع از شما وقت زیادی می‌گرفت.

اما در سال دوم قطعا حتی اگر دروس رو برای امتحان نهایی خونده باشید، باز هم حدودا نصف مطالب براتون آشنا هست. همین موضوع باعث افزایش سرعت شما برای مطالعه و به قولی به میان بر به حساب میاد.

3. عدم وجود امتحانات و کلاس

شما سال قبل امتحانات تشریحی مختلف مثل امتحانات دی، خرداد یا نهایی رو پاش کردید. همچنین به احتمال زیاد در کلاس کنکور هم شرکت کردید و دیگه نیاز نیست برای اون زمان بزارید. فقط نیازه که تست زنی زیاد انجام بدید و به تسلط برسید.

چجوری می‌تونم با پشت کنکور موندن قبول بشم؟

حالا شاید بگید من همه شرایط رو دارم، اما لازمه قبولی دقیقا چیاست؟

  • تلاش خیلی زیاد. قطعا انگیزه داشتن و برنامه ریزی خوب خیلی مهمن اما چیزی که می‌تونه هر هدفی رو به نتیجه برسونه قطعا تلاش و کار کردن هست. تلاش کردن رو اجباری کنید تا در هر شرایطی خودتون رو موظف کنید که برای هدفتون وقت بزارید.
  • کنترل شرایط روانی. حتما مراقب حال و هوای روانی خودتون در سالی که پشت کنکور هستید باشید. به این دلیل که ممکنه مشکلات روانی و درونی شما بعد از انباشه شدن یهو شمارو از هم بپاشونن و این موضوع باعث بی ثمر شدن تلاش هاتون بشه.

C.1) خرافات و باورهای غلط پشت کنکور موندن

خرافات یعنی چی؟ یعنی بر اساس برخی اتفاقات که در یک زمینه خاص اتفاق افتادن، به نتیجه گیری هایی برسیم و اونهارو به قانون های همیشه درست در ذهنمون تبدیل کنیم. به شکلی که انگار قراره همیشه اتفاق بیوفتن. در مسیر موندن پشت کنکور هم این قبیل باورهای غلط کم نیستن.

مثلا چون من 2 دفعه وقتی صندلی من توی آزمون های آزمایشی توی سالن بوده و ترازم پایین شده، در نتیجه هر وقت که در سالن باشم تراز خوبی نخواهم گرفت!. یا اگر با یه مداد خاص پاسخ برگم رو پر کنم احتمال درست بودن جوابم بیشتر می‌شه. یا پارسال هم آزمون اولم رو خراب کردم و توی کنکور نتیجه خوبی نگرفتم، پس امسال هم که آزمون اولم بد بود، قراره کنکورم رو خراب کنم.

این موارد و کلی چیز دیگه همگی خرافه های کنکوری هستن که اتفاقا در اکثر مواقع هم آسیب زننده ان. چیزی که در مسیر درس خوندن مجدد برای کنکور قراره به شما کمک کنه تفکرات و تصمیم های عقلانیه، نه خرافات.

در ادامه برخی از اونهارو بهتون معرفی می‌کنیم تا بدونید واقعی نیستن و نباید خودتون رو درگیرشون کنید.

C.2) تفکرات اشتباه موندن پشت کنکور

اکثر داوطلب های پشت کنکوری در رابطه با موضوعات و دروسی که باید برای سال بعد هم مطالعه کنن دارد باور اشتباهی دارن. عمدتا اونها مطالب رو به 3 دسته پایین تقسیم می‌کنن.

1. 50%، مطالبی که بلدم

این افراد این نظر رو دارن که 50% از مطالب رو بلدن پس نیاز نیست دوباره اونهارو مطالعه کنن. در کل وقتی پشت کنکور هستید، برای مطالعه دروسی که از اونهارو بلدید باید بیشتر به جزئیات دقت کنید و به قولی مطالب رو عمیق تر بخونید. همین کار باعث می‌شه در تست زنی کمتر غلط داشته باشید و دقتتون افزایش پیدا کنه.

2. 20%، مطالبی که یاد نمی‌گیرم

قطعا مطالبی هستن که فکر می‌کنید به هیچ وجه نمی‎تونید یادشون بگیرید و براتون سختن. برای این موارد، باید حتما موضوعات رو مطالعه کنید و سعی حتی اگر شده بخش کمی از اونهارو یاد بگیرید. این که اونهارو به کل کنار بزارید اصلا کمکی به شما نخواهد کرد.

در ضمن شما داوطلبی هستید که داره برای باور دوم به شکل کنکوری درس می‌خونه و همونطور که بالا هم اثبات کردیم، زمان بیشتری دارید. در نتیجه می‌تونید برای مطالعه اونها وقت بزارید.

3. 30%، مطالبی که بلد نیستم

دقیقا موندن پشت کنکور برای همینه که از زمانتون برای یادگرفتن این دسته از دروس استفاده کنید. می‌تونید روش هایی از جمله:

  • کلاس رفتن
  • تهیه دوره آموزشی
  • تماشای ویدیو
  • گرفتن استاد خصوصی
  • تهیه کتاب
  • تست بیشتر
  • تمرین تست های غلط و نزده آزمونها
  • و …

این موارد می‌تونن در یادگیری دروسی که بلد نبودید، در سالی که پشت کنکور هستید، به شما کمک کنن.

مثلا علیرضا جلیلی نهاد، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران ورودی سال 98، در آزمون های آزمایشی درس ادبیات رو حدودا 27% می‌زد. اما در کنکور 98 که ادبیات واقعا سطح بالا و سختی داشت تونست درصدش رو در ادبیات به 69% برسونه. دلیل این پیشرفت فقط و فقط تمرین روزانه ادبیات (آرایه، لغت، درک مطلب، تست زیاد و…) و به قولی رفتن تو دل این درس بود.

D) چالش ها و مشکلات پشت کنکور ماندن

وقتی که تصمیم می‌گیرید پشت کنکور بمونید، ممکنه با چند چالش یا مشکل مهم رو به رو باشید که در پایین اونهارو براتون توضیح آوردیم و توضیح دادیم.

1. قضاوت اطرافیان، مشکل بزرگ پشت کنکوری ها

اول از همه باید بدونید که شما به عنوان یک نوجوانان درگیر پدیده ای به نام تماشاگران خیالی هستید. یعنی فکر می‌کنید همه دارن به شما و کارهاتون توجه می‌کنن. در حالی که واقعیت این نیست.

ممکنه کسانی مثل خانواده و فامیل منتظر نتیجه و عملکرد شما در کنکور باشن، اما ما در حال تلاش برای رسیدن به هدف مهمی هستیم که زندگی و آینده خود مارو تحت تاثیر قرار می‌ده و قطعا موفقیت و شکست ما هرچقدر هم که برای دیگران مهم باشه بیشتر از همه خود مارو درگیر می‌کنه و اونها دیر یا زود این موضوعات رو فراموش می‌کنن.

همچنین یادتون باشه که تلاش کردن و جنگیدن کار انسان های موفقه و کسایی که منتظر شکست ما و دیدن ناراحتی ما هستن، بدون شک اونقدری مهم و محتذم نیستن که نظرشون اهمیتی داشته باشه. پس بدون توجه به این حواشی برای رسیدن به هدفت تلاش کن.

2. هدر رفتن عمر با درس خوندن مجدد برای کنکور

خیلی از شما وقتی اسم پشت کنکور موندن میاد اینطور فکر می‌کنید که با این کار 1 سال از عمرم تلف می‌شه. اینجا ما باید دیدمون به روند زندگی رو اصلاح کنیم. قرار نیست که حتما وقتی در 18 سالگس وارد دانشگاه می‌شیم این موضوع تضمین کنه که زندگی ما هم پر از موفقیت و خوشبختی خواهد بود.

خیلی اوقات موندن پشت کنکور، در حالتی که با تمایل و خواست خود شما باشه نتیجه بهتر و اثربخش تری روی روند زندگیتون خواهد داشت. چرا که یک سال زمان گذاشتن و تلاش کردن برای رسیدن به هدفی که دارید قطعا زمان زیادی نیست.

3. مدرسه نرفتن پشت کنکوری ها، دلیل بزرگ افسردگی

وقتی که قراره شاید با خودتون بگید که دیگه مدرسه نمی‌رم، دوست ها و معلم هام رو نمی‌بینم، نمی‌تونم تفریح و سرگرمی داشته باشم چون همش توی خونه ام.

ممکنه همین موضوعات باعث بشن که فکر کنید دوباره درس خوندن برای کنکور باعث افسردگی و دپرس شدنتون خواهد شد. اما از اونجایی که در سال دوم وقت شما بیشتر هست، می‌تونید مثلا جمعه های بعد از آزمون رو به تفریح بیرون از خونه اختصاص بدید، در طول هفته با دوست ها یا خانوادتون 1 یا 2 ساعت رو برای گردش صرف کنید و خلاصه هرکاری که بتونه حال روحی شمارو مساعد کنه.

4. چاقی با موندن پشت کنکور

در سالی که تصمیم گرفتید دوباره برای کنکور بخونید خبری از مدرسه رفتن و احتمالا فعالیت بدونی نیست. همین موضوع می‌تونه باعث افسردگی، کسل، یا حتی چاقی شما بشه.

برای رفع این مشکل بهترین راه حل، روزانه نیم ساعت ورزش کردنه. ورزش به علت فعال کردن هورمون دوپامین در بدنتون، باعث شادی می‌شه.

حالا ویدیو زیر رو تماشا کنید تا بهتر و با جزئیات بیشتر متوجه منظورمون بشید.

سوالات متداول در مورد دوباره درس خوندن برای کنکور

در ادامه برخی از سوالات پرتکرار و متداول شمارو در زمینه پشت کنکور موندن آوردیم و به اونها به کاملترین شکل ممکن جواب دادیم.

1. آیا رشته های بدون کنکور خوبن؟

بهتره قبل از جواب دادن به این سوال این موضوع رو بررسی کنیم که هدف شما از درس خوندن چیه؟ اگر صرفاً می‌خواید در یک مقطع مشخص مدرک  بگیرید قطعاً ورود به رشته‌های بدون کنکور یا حتی شرکت در دانشگاه‌های آزاد و مشابه اون انتخاب خوبیه. حتی نیاز نیست که دوباره برای کنکور درس بخونید.

اما اگر می‌خواید به یک فرد علمی تبدیل بشید مثلاً عضوی از هیئت علمی دانشگاه باشید بدون شک باید سطح علمی شما بالا باشه و این موضوع در دانشگاه‌ها و رشته‌های بدون آزمون ورودی اتفاق نمیوفته. همچنین اگر بخواید  وارد بازار کار بشید  و به عنوان یک فرد موفق مسیرتون رو ادامه بدید باید بدونید که رشته‌های بدون کنکور مناسب شما نیستن.

2. آیا باید حتما دوباره برای کنکور درس بخونم؟

نه اصلاً. همه چیز به هدف شما بستگی داره. اگر اهداف شما در زمینه‌های علمی و شغلی واقعاً بالا و بزرگن، شما باید وارد دانشگاه‌های تاپ کشور بشید و این موضوع نیازمند این هست که در صورت نتیجه نگرفتن باز هم پشت کنکور بمونید. یادتون باشه که قرار نیست ما به هر قیمتی دانشجو بشیم.

مصاحبه با پشت کنکوری هایی که رتبه برتر شدن

پیش از این گفتیم که خیلی از افرادی که پشت کنکور میمونن تلاش میکنن و به کمک روش درست درس خواندن، خودشون رو به رتبه های برتر و رشته های مورد علاقه شون می رسونن.

البته باید توجه داشت که اگه شما هم قصد دارین پشت کنکور بمونین و رتبه برتر بشین باید دوتا گام کلی رو طی کنین: اول اشکالات سال گذشته تون رو استخراج کنین [کم میخوندم، تست نمیزدم، روش درس خوندنم درست نبود و…] و دوم روش های درست رو جایگزین اونها بکنین.

1. علیرضا خداویسی : از پشت کنکور تا دانشجوی پزشکی کردستان

علیرضا خداویسی طبق گفته خودش در سال اول نتونست فشار روانی خودش رو کنترل کنه. اما در سال دوم با تسلط پیدا کردن به مهارت کنتزل فشار در سال کنکور، تونست پزشکی دانشگاه سنندج قبول بشه. مصاحبه کامل با علیرضا رو در اینجا ببینید:

ویدیو

2. مبینا خدیور:رتبه 270 تجربی 1399

مبینا خدیور وقتی سال اول رشته و دانشگاه مورد علاقه اش رو قبول نشد تصمیم گرفت پشت کنکور بمونه و در سال 1399 رتبه 270 رو کسب کرد و الان دانشجوی پزشکی دانشگاه ایرانه. در کل کم نیستن کسانی که یه سال تلاش میکنن و بعد رتبه سه رقمی میارن. مثل: مبینا خدیروز (270 تجربی)، پارسا خوشکاوندی (197 تجربی) و…

3. یاسمن کاشانیان: پشت کنکوری ای که رتبه 575 تجربی سال99 شد

یاسمن کاشانیان 3 سال تلاش کرد تا تونست رتبه 575 تجربی رو کسب کنه و الان دانشجوی پزشکی علوم پزشکی همدانه.

4. صدف سیمین پور: دانشجوی دندون پزشکی

صدف سیمین پور سال اول وقتی نتیجه مورد علاقه اش رو نگرفت حتی لحظه ای تردید هم نکرد که دوباره برای کنکور درس بخونه بمونه. جدی درس خوند تا به دندون پزشکی دانشگاه همدان رسید که از اول هدفش بود. از صدف در مورد اینکه وقتی به هدفمون نرسیدیم بهتره پشت کنکور بمونیم یا نه؟ پرسیدیم:

5. مهدی رضایی: رتبه 550 تجربی

این داوطلب هم مثل خیلی های دیگه وقتی نتیجه مورد علاقه اش رو نگرفت تصمیم گرفت یه بار دیگه کنکوری درس بخونه. مهدی از مزایای پشت کنکور موندن به داشتن تایم خیلی بیشتری به نسبت بقیه اشاره میکنه که موضوع خیلی جالبیه:

6. زهرا ورمزیار: پشت کنکوری که الان دانشجوی پزشکیه!

زهرا ورمزیار جزء دانش آموزهایی بود که کمی با شک و تردید پشت کنکور موند. نمیدونست که واقعا کار درستیه یا نه؟! اما چون عشق پزشکی بود تصمیم گرفت یه سال دیگه رو با تمام قدرت درس بخونه. و الان دانشجوی پزشکیه.

7. حسین یاری: پزشکی با موندن پشت کنکور

حسین یاری یکی از کسایی هست که وقتی دوباره برای درس خوند و پزشکی قبول شد بعدش به جهان بینی خیلی خفن و کیمیاگرانه ای درباره درس خوندن مجدد برای کنکور رسیده بود. بخاطر همین توی یه مصاحبه ی چالشی در مورد اینکه: “چرا پشت کنکوری ها نتیجه نمیگیرن؟” توضیح داد:

8. میلاد چاوشیان: پشت کنکوری که الان دندون پزشکی میخونه!

میلاد چاوشیان سال اول تصمیم گرفت بره دانشگاه. توی دانشگاه بوعلی همدان هوشبری می‌خوند اما این رشته مورد علاقه اش نبود. پس تصمیم گرفت دل رو به دریا بزنه. با جدیت از دانشگاه انصراف داد و چسبید به درس خوندن. و الان دانشجوی دندون پزشکیه.

9. نفیسه شادمان، پشت کنکور تا داروسازی

نفیسه شادمان یکی از خفن ترین کسانی هست که توی کیمیاگرخونه مدام ازش یاد می‌شه. اون وقتی سال اول نتیجه نگرفت تصمیم گرفت مجدد برای کنکور درس بخونه. بنابراین تمام اشکالاتش رو درآورد و اونها رو رفت کرد. استرسی که سال قبل داشت رو کنار گذاشت و… و رفت به جنگ کنکور. الان دانشجوی داروسازیه:

10. مبینا پورزینل: از پشت کنکور تا دانشجوی پزشکی

مبینا پورزینل هم از جمله افرادی بود که رویاهای خودش رو خیلی جدی میگرفت. و قصد نداشت سقف آرزوهاش رو کوتاه تر کنه. پس با افتخار دوباره درس خوندن برای کنکور رو انتخاب کرد و مثل یه کیمیاگر واقعی با تمام توانش تلاش کرد. الان دانشجوی پزشکیه:

11.نسترن احمدی مقیم: از دوباره درس خوندن برای کنکور تا داروسازی

نسترن احمدی مقیم الان دانشجوی داروسازی همدانه. نسترن از اهمیت “شهامت پشت کنکور موندن” خیلی زیاد گفت برامون. اینکه باید جرات کنی و رویاهات رو دنبال کنی. نمیشه با ترس و لرز کیمیاگری کرد و خاک وجود رو به طلا تبدیل کرد:

12. امین صوفیان: پشت کنکوری که داروسازی می‌خونه

امین صوفیان رو همه میشناسیم. یکی از باحال ترین کیمیاگرهاست. همیشه درس خوند، حسابی هم خوند اما در عین حال ورزش هم میکرد، خوش هم میگذروند. امین در مورد پشت کنکور موندن میگه:

13. اسمت رو اینجا بنویس: سال دیگه با تو مصاحبه میکنم 🙂

من (محمدحسین جدیدی نژاد) منتظر خبر قبولی شماهایی که دوباره می‌خواید برای کنکور درس به شکلی علمی و کیمیاگرانه درس خوندین و و رتبه برتر شدین هستم. منتظر چیز کیک های قبولی تون توی رشته ای که عاشقشین! 🙂