هنر آزمون دادن: چطوری توی آزمون ها موفق بشم؟-مطابق با کنکور 1402

هنر آزمون دادن: چطور ترازمون رو افزایش بدیم؟

یکی از اصلی ترین کارها برای پیشرفت در روند کنکور و افزایش بازده در آزمون ها یادگیری استراتژی و هنر آزمون دادنه. ما با یاد گرفتن این هنر میتونیم خیلی از مسائل رو در فرایند کنکور حل کنیم. این هنر اساسی چیه و چطور میشه بهش دست پیدا کرد؟ برای اینکه بدونید چطور این هنر رو به دست بیارید در ادامه با دقت با ما همراه باشید.

هنر آزمون دادن :راز موفقیت رتبه های برتر
هنر آزمون دادن :راز موفقیت رتبه های برتر

هنر آزمون دادن به چه دردی میخوره؟

اگر شما هم جزء اون دسته افرادی هستید که نتایج متفاوتی در آزمون های مختلف میگیرید؛ یعنی در آزمونی درسی رو خیلی بالا و در آزمون بعدی همون درس رو پایین میزنید یا اینکه وقتی درسی رو توی آزمون میزنید درصد خیلی کمتری نسبت به آن چیزی که توی خونه میزنید به دست میارید، باید بدونید که ضعف شما در هنر آزمون دادنه. برای اینکه موضوع رو دقیق تر متوجه بشید براتون یه مثال میزنم.

در یک کنفرانس علمی دو فرد دانشمند وجود دارن. که دانش یکی از دیگری کمی بالاتره. فردی که دانش بالاتری داره مهارت درست بیان مطالب رو نداره. اما فردی که دانش کمتری داره به خوبی میتونه مطالب رو ارائه بده. به نظر شما دیگران کدوم فرد رو علمی تر میدونن؟ قطعا فرد دوم به واسطه اینکه هنر ارائه رو به خوبی بلده.

در فرایند کنکور هم همین مسئله دیده میشه. ما باید با یاد گرفتن هنر آزمون دادن میتونیم دانش خودمون رو در سطح آزمون ارائه کنیم. اما یادتون باشه آرامش از فاکتورهای اصلی هنر آزمونه که شما باید این آرامش رو به مرور و با تمرین و حتی بعضی مواقع به کمک یک مشاور به دست بیارید. درست مثل کاری که رتبه برتر های ما مثل: تبسم فتحی ، علی رستمی و آرش فلاحی انجام دادن برای اینکه دقیق‌تر متوجه منظورم بشید محتوای زیر رو تماشا کنید.

زمان بندی در کنکور اولین گام هنر آزمون دادن

یکی از مسائلی که ما باید در فرآیند آزمون بهش توجه کنیم، مسئله زمانه. ممکنه ما با کمبود زمان یا حتی در برخی مواقع اضافه بودن زمان روبرو بشیم. که هر دوی اینها برای ما مشکل‌سازه. قبل از اینکه این قسمت رو برای شما توضیح بدیم باید بدونیم که: ما در کنکور با سه نوع سوال روبه‌رو هستیم. سوالات استاندارد که به راحتی میتونیم به این سوالات در زمان استاندارد پاسخ بدیم. دسته دوم سوالات وقت گیر که فعلاً ایده ای برای حل اونها نداریم اما می‌دونیم که میشه حلشون کرد یا سوالات زمان‌بری که قابل حل هستن اما زمان زیادی از ما می گیرن. و دسته سوم سوالات دشوار سوالاتی که نمی تونیم یا اصلاً بلد نیستیم اونها رو حل کنیم.

ما سوالات رو دسته بندی میکنیم و به سوالات استاندارد جواب میدیم. تمامی سوالات را علامت گذاری می کنیم. سوالاتی که می تونیم آنها را حل کنیم اما زمان زیادی میخوان با علامت (+) سوال هایی که میتونیم حل کنیم اما برای اونها زمان نداریم با علامت (*) و سوال هایی رو که نمی تونیم حل کنیم علامت (-)میذاریم.

اول در ۸۰ درصد زمان استاندارد به سوالات جواب میدیم. به عنوان مثال اگر هر سوال ۱ دقیقه زمان داره ما در نظر می گیریم که سوالات برای ما ۴۸ ثانیه زمان دارن. و زمان رو بعد از هر ده سوال چک می کنیم که طبق برنامه پیش بریم. حالا برای اینکه بدونید هر درس رو چطور باید زمان بندی کنید محتوای زیر رو با دقت تماشا کنید.

حرفه ای ترین گام هنر آزمون دادن در کنکور همگرا و واگرا کردن

همگرا واگرا کردن اصلا یعنی چی؟ همگرا واگرا کردن یعنی نگاه ریزبینانه و کلی نسبت به سوالات کنکور که به ما بینش درست و بزرگی نسبت به تمامی سوالات در کنکور میده. حالا ما چطور می تونیم کار رو انجام بدیم؟ اول به گام قبلی برمیگردیم. همون جایی که گفتیم ما ۸۰ درصد زمان هر درس رو بهش اختصاص میدیم. شاید برای شما سوال پیش بیاد که پس با ۲۰ درصد باقی مونده چه کار میکنیم؟توی این ۲۰ درصد زمان باقی مونده ما به همگرا و واگرا کردن می پردازدیم.

بر اساس اثر زایگارنیک ما ناخودآگاه فعالی پس از تمرکز شدید داریم؛ یعنی پس از آنکه ما ۸۰درصد زمان رو به تمامی سوالات اختصاص دادیم و روی اونها تمرکز کردیم. مغزمون احساس راحتی می کنه و با تمرکز بیشتری می تونیم به سوالات باقیمونده برگردیم. اون هم بر اساس اولویت هایی که سوالات رو علامت گذاری کردیم. اول سراغ سوالاتی با علامت (+)میریم و با توجه به ضریب و زیر گروه هایی که میخوایم در انتخاب رشته استفاده کنیم، دروس رو انتخاب می کنیم. در نهایت یادتون باشه که شما فرمانده اید. پس استراتژی مناسبی برای صرف این ۲۰ درصد زمان باقیمونده پیدا کنید. برای اینکه درست متوجه منظورم بشید محتوای زیر رو تماشا کنید.

انتخاب سوال درست استراتژی زیرکانه هنر آزمون دادن

قطعاً این نکته رو میدونید که چه شما به ۵ سوال خیلی سخت در کنکور پاسخ بدید. و چه به ۵ سوال بسیار آسون یک درصد مشخصی رو به دست میارید. سوالات تستی کنکور مثل سوالات تشریحی نیستن که سوال سخت و دشوار نمره و ارزش بیشتری داشته باشه. برنده کسیه که بتونه سوالات آسون رو پیدا کنه و به راحتی به اونها جواب بده و از سوالات سخت و دشوار بگذره. دونستن این نکته ضروریه که شما قرار نیست درسی رو ۱۰۰ درصد بزنید. پس به راحتی می تونید سوالات سخت رو کنار بذارید. درست مثل کاری که مبینا خدیور و کیمیا کرمی رتبه برترهای کیمیاگر ما انجام دادن. برای اینکه بدونید چطور باید سوالات آسون و سخت رو از هم تمایز بدید محتوای زیر رو تماشا کنید.

کنترل هیجان مثبت و منفی از ارکان هنر آزمون دادن

هیجان چه از نوع مثبت و چند از نوع منفی باعث از بین رفتن تمرکز ما و در نتیجه کاهش بازده مناسب میشه. یعنی فرق نمی کنه که ما درگیر هیجان منفی یعنی استرس و اضطراب و یا هیجان مثبت یعنی ذوق‌زدگی از بلد بودن و…. باشیم. در هر صورت این هیجان ها باعث کاهش بازده ما در فرآیند آزمون میشه. راه حل چیه؟

اولین نکته افزایش مهارت کنترل تکانش هست که شما باید بتونید کنترل روانی خودتون رو به دست بیارید. این کار با مطالعه و یا با کمک یک مشاور به دست میاد. زمانی که درگیر هیجانات هستید از تکنیکهای ریلکسیشن استفاده کنید. یعنی در لحظه آزمون، قلم رو بذارید روی میز و چند نفس عمیق بکشید با خودتون جملات انگیزشی تکرار کنید و در نهایت استراتژی فردی و شخصی خودتون رو برای این موارد بدونید. برای اینکه بدونید چطور باید این کار رو انجام بدید محتوای زیر رو تماشا کنید.

اگه بین دو گزینه در کنکور شک کردیم چه کار کنیم؟

زمانی که ما توی یه سوال بین دو گزینه مشکوک هستیم طبق اثر بلو زایگارنیک بعد از اینکه ۸۰ درصد زمان رو گذروندیم دوباره برمی گردیم تا این اثر کار خودش رو انجام بده. اما اگر باز بین دو گزینه شک داشتیم، اول چک میکنیم ببینیم که دو گزینه باقی مانده قطعاً اشتباه هستن یا خیر؟ و در مرحله سوم بررسی میکنیم که از این دو گزینه به کدوم یک از اونها یک اپسیلون بیشتر امید داریم و بعد قطعاً اون رو میزنیم. چرا؟ چون بر اساس علم احتمال در فرایند شک بین دو گزینه، ۶۰ درصد سود می کنیم و تنها ۲۰ درصد ضرر می‌کنیم. ۲۰ درصد باقی مانده برای ما نه سودی به ارمغان میاره و نه ضرری. برای اینکه بدانید دقیقا چطوری این احتمال به دست میاد، محتوای زیر رو تماشا کنید.

میتونیم ترتیب پاسخگویی سوالات دفترچه کنکور رو عوض کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگیم که انجام این کار شدنیه اما با دو شرط بزرگ: شرط اول اینکه هر درس رو در زمان خودش پاسخ بدیم و زمان درسی رو کم یا زیاد نکنیم. شرط دوم اینکه شرایط تغییر ترتیب رو قبل از کنکور سه بار در آزمون های آزمایشی تکرار کنیم و نتیجه ی اون رو ببینیم. حالا برای اینکه درست متوجه منظورم بشید محتوای زیر رو تماشا کنید.