رشته مهندسی فناوری اطلاعات | بازار کار و آینده شغلی

پوستر معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات در سایت کیمیاگرخونه
معرفی مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه. امکان مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج با مهندسی فناوری اطلاعات به چه صورته؟ بازارکار و درآمد رشته IT چطوره؟

مهندسی فناوری اطلاعات یا همون  IT از اون رشته های جذابیه که خیلی از بچه ها به تحصیل توی اون علاقه دارن و جزء زیرگروه ریاضی محسوب می‌شه. هدف مهندسی فناوری اطلاعات ساخت پشتیبانی، طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و ارتباطیه. این سیستم ها اکثرا بر مبنای اینترنت هستن.

خیلی از بچه‌ها ممکنه مهندسی فناوری اطلاعات رو با مهندسی نرم‌ افزار اشتباه بگیرن. اما این دو با وجود دروس مشترک زیاد، تفاوت‌هایی هم بینشون پیدا میشه.

در ادامه به شما می‌گیم که IT یا همون فناوری اطلاعات دقیقاً چی هست؟ در دانشگاه چه دروسی داره؟ مزایا و معایبش چیا هستن؟ و در کل به تمام سوالاتتون جواب میدیم تا بتونید کیمیاگرانه ترین انتخاب ممکن رو در زمان انتخاب رشتتون داشته باشید.

پذیرش در IT دقیقا چطور انجام میشه؟

همه دانشگاه ها برای فناوری اطلاعات به صورت مستقیم دانشجو نمی‌گیرن، پس پذیرش دانشجو به صورت غیرمستقیم چطور می‌تونه باشه؟

 پذیرش دانشجو به صورت غیرمستقیم در مهندسی فناوری اطلاعات به این شکله که شما در ابتدا باید در مهندسی کامپیوتر تحصیل کنید، بعد از اینکه پذیرش شدید بعد از ۳ یا ۴ ترم،با توجه به قوانین داخلی اون دانشگاه، می‌تونید در مهندسی فناوری اطلاعات به ادامه تحصیل بپردازید. البته همونطور که بالاتر گفتیم دانشگاه‌هایی هم داریم که به صورت مستقیم و در همون ابتدا این امکان رو به شما می‌دن که مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کنید.

مهندسی فناوری اطلاعات دقیقا چی هست؟

همونطور که بالاتر هم گفتیم مهندسی فناوری اطلاعات به  نام IT هم معروفه. در واقع IT مخفف دوکلمه  Information Technology  هست. این رشته دقیقا مثل مهندسی پزشکی میان ‌رشته‌ای حساب می‌شه و تلفیقی از کامپیوتر، مباحث صنایع و برق هست. در واقع پایه اصلی کامپیوتره (70 الی 80 درصد از دروس IT با کامپیوتر مشترکه) و مابقی هم شامل مباحثی از جمله صنایع و برق هست.

دلیل ایجاد رشته های میان رشته ای مثل IT چیه؟

از اصلی ترین دلایلی که IT به وجود اومده اینه که کشور ما در موقعیت های مختلف به فارغ التحصیل هایی نیاز داره که علاوه بر ماهر بودن در مباحث کامپیوتر، کمی هم دانش در زمینه صنایع و برق داشته باشن. پس دلیل تربیت همچین دانشجوهایی هم ورود اونها در حوزه های مختلف از جمله شبکه، نگهداری فناوری های اطلاعاتی یا حوزه هایی مثل اینه.

امکان ادامه تحصیل در مهندسی فناوری اطلاعات تا چه مقطعی وجود داره؟

رشته مهندسی فناوری اطلاعات هم مثل اکثر رشته های زیرگروه ریاضی امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رو برای شما فراهم می‌کنه؛ به شکلی که می‌تونید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هم تحصیل کنید.

موضوعی که در رابطه با مقاطع تحصیلی IT وجود داره اینه که بازار کار منحصر به فرد تری نسبت به خود کامپیوتر داره. دلیل اون هم دانشیه که دانشجوهای IT در زمینه برق و صنایع دارن. در نتیجه می‌تونن برای مقاطع بالاتر به دلیل علاقه یا هر دلیل دیگه ای در زمینه برق، کامپیوتر، صنایع و… ادامه تحصیل بدن.

دروس دانشگاهی فناوری اطلاعات چیا هستن؟

دروس دانشگاهی که دانشجوها در IT می‌خونن به دو بخش قابل تقسیمه: دروس اصلی و دروس تخصصی

توجه کنید که بخش زیادی از دروس اصلی این رشته با رشته مهندسی کامپیوتر مشترک هستن.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی فناوری اطلاعات IT

یک پیشنهاد طلایی

پیشنهادی که ما همیشه در زمینه حوزه های فنی مهندسی به بچه ها داریم اینه که: اولویت اول اونها برای تحصیلات آکادمیک دانشگاه های تهران باشه.

حالا فرض کنید با توجه به نتیجه کنکورتون موفق نشدید که مثلا در مهندسی کامپیوتر در تهران تحصیل کنید و همچنین به دلایل مختلف می‌خواید که پشت کنکور نمونید، در اینجا بهترین پیشنهاد برای شما تحصیل در مهندسی فناوری اطلاعاته. میتونید در این حوزه تا مقطع کارشناسی یا لیسانس تحصیل کنید و بعد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج کشور کامپیوتر و حتی برق یا شاخه هایی از این قبیل رو انتخاب کنید و در اونها به ادامه تحصیل بپردازید.

چه دانشگاه و چه شهرهایی رشته آی تی رو  دارند؟

مهمترین دانشگاههایی که مهندسی فناوری اطلاعات رو در اکثر سال ها ارائه می‎دن عبارتند از:

  • دانشگاه شریف دانشگاه تهران
  • دانشگاه امیرکبیر
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه  صنعتی شیراز
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه  سمنان

نکته بسیار مهم اینه که نمیشه به طور دقیق و ثابت گفت که حتماً این دانشگاه‌ها در هر سال رشته آی تی رو ارائه می‌دن. به این دلیل که ممکنه برخی دانشگاه ها پذیرش رو به صورت غیر مستقیم انجام بدن که در بالا اون رو توضیح دادیم. پس برای اطلاع دقیق از اینکه آیا دانشگاه خاصی به صورت مستقیم برای مهندسی آی تی دانشجو می‌گیره یا نه، باید منتظر دفترچه انتخاب رشته سالی که میخوایین در اون کنکور بدید باشید.

هزینه رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی فناوری اطلاعات بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی فناوری اطلاعات دارن.

شهریه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی فناوری اطلاعات در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

بازار کار مهندسی فناوری اطلاعات چطوره؟

به دلیل شباهت بسیار زیادی که IT به مهندسی کامپیوتر و صنایع داره، دانشجوهای فارغ التحصیل آی تی ممکنه وارد حوزه های مربوط به داده‌ها بشن. برخی از حوزه های مربوط به داده عبارتند از: تحلیل داده، علوم داده، داده کاوی و مواردی از این دست.

بازار کار مستقل رشته IT

بازار کار مستقل IT یا مهندسی فناوری اطلاعات بسیار نزدیک به بازار کار مستقل مهندسی کامپیوتره و تا حد زیادی به سطح علمی خودتون و کیفیت کار شما بستگی داره. امکان کار به شکل دورکاری یا فریلنسینگ در این حوزه بسیار راحته. به این صورت که شما می‌تونید یکی یا چند پروژه رو به راحتی از کشورهای خارجی هم بگیرید، براشون کار کنید و درآمد خوبی هم داشته باشید.

همونطور که گفتیم تعداد پروژه‌ها و میزان درآمدی که می‌‌تونید در آینده داشته باشید به صورت کاملا مستقیم به مهارت شما برمی‎گرده. مثلاً اینکه شما چقدر دانش برنامه نویسی دارید، به چه میزان در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات دانش دارید و خودتون رو قوی کردید، شانس ورودتون رو به دنیای بازار کار مستقل فناوری اطلاعات چندین برابر می‌کنه.

بازار کار استخدامی فناوری اطلاعات

بازار کار استخدامی ITهم مثل بازار کار مستقل اون خوبه. پس بعد از فارغ التحصیل شدن، شما امکان استخدام در بانک ها، دانشگاه‌ها، استارتاپ ها و حتی ارگانهای دولتی رو دارید. چون در تمام این مکان ها نیاز به یک مهندس فناوری اطلاعات هست.

برای مثال یک دانشگاه رو در نظر بگیرید. وقت پیش که به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش‌ها به صورت مجازی بود، دانشگاه‌ها هم باید از حالت حضوری و فیزیکی به حالت مجازی تغییر می‌دادند، برای اینکار واحد IT دانشکده و دانشگاه این بستر رو برای دانشجوها و اساتید فراهم کرد که بتونن در محیط آنلاین به تدریس و یادگیری بپردازند. وظیفه یک مهندس فناوری اطلاعات می‌تونه کارهایی مثل این یا حتی فراتر از این باشه باشد.

مهارت های مورد نیاز برای موفق شدن در IT

در بازار کار مستقل فناوری اطلاعات به این دلیل که تعداد رقبای شما زیادتر از سایر حوزه هاست بهتره چند تا چیز رو فرا بگیرید. البته منظور ما این نیست که شما باید حتماً این توانایی‌ها رو داشته باشید و یا از الان برای اونها وقت بذارید. اما اگر قصد دارید توی این حوزه ادامه تحصیل بدید، بهتره با گذشت زمان این مهارت ها رو در خودتون ایجاد بکنید. این مهارت ها بدون شک نه تنها اینجا، بلکه در طول زندگیتون به درد شما میخوره.

اول: مهارت مذاکره. مثلاً اگر شما به عنوان یک فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات می‌خوایید به صورت دورکاری فعالیت کنید و مشتری هم پیدا کردید، باید علاوه بر داشتن مهارت‌های تخصصی و علمی مورد نیاز، توانایی مذاکره و به خوبی صحبت کردن رو هم داشته باشید، تا بتونید در صورت لزوم اون شخص یا کارفرما رو متقاعد به این کنید که با شما همکاری بکنه.

 مورد بعدی فن بیان هست. حالا که شما کارفرما رو متقاعد کردید که با شما همکاری بکنه، ممکنه در طول کار به دلایل مختلف با اون مشخص یا افراد دیگه اون ارگان یا محیط کاری ارتباط برقرار کنید. اگر شما قادر نباشید به خوبی صحبت کنید بدون شک نیازها، مشکلات و حتی پیشنهاداتتون رو هم نمی‌تونید به درستی مطرح کنید. پس برای جلوگیری از چنین مشکلاتی و برای چندین برابر کردن شانس ورودتون به بازارکار، حتما سعی کنید این موارد رو تا حد خوبی در خودتون قوی کنید.

مهارت های نرم موردنیاز رشته مهندسی فناوری اطلاعات

امکان مهاجرت یک مهندس فناوری اطلاعات

خبر خوب اینه که مسیر مهاجرت با رشته هایی که مثل IT پایه و اساس اونها کامپیوتره بسیار بسیار همواره. امکان اپلای کردن برای IT به دو صورت مهاجرت تحصیلی و کاری امکان پذیره.

1.برای مهاجرت تحصیلی شما ابتدا در این کشور موردنظرتون اپلای می‌کنید. در صورت موافقت به این کشور سفر می‌کنید و به ادامه تحصیل می‌پردازید. باید بدونید که در زمینه فناوری اطلاعات مهاجرت تحصیلی بسیار راحت تر و البته پر متقاضی تره.

2.امکان مهاجرت کاری با مهندسی فناوری اطلاعات هم با مشکل چندانی همراه نیست. فقط کافیه مهارت و دانش تخصصی خوبی داشته باشید. البته در حال حاضر با توجه به وجود تحریم‌ها علیه کشور ما ایران، حضور متخصص های ایرانی در کشورهای خارجی و کار در اونجا کمی با چالش همراهه اما غیر ممکن نیست. البته فکر نکنید که این محدودیت فقط مختص به رشته های کامپیوتر محور مثل IT  هست، بلکه در تمام رشته ها این محدودیت برای دانشجوهای ایرانی وجود داره. پس نگران نباشید.

امیدواریم که این توضیحات برای شما مفید بوده و شما رو در جهت انتخاب رشته آگاه تر کرده باشیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما توضیحات رشته‌های دیگه رو هم بررسی کنید تا بتونید بهترین و کیمیاگرانه ترین انتخاب ممکن رو داشته باشید. دوستتون داریم.