انتخاب رشته کنکور:اصولی انتخاب کن

انتخاب رشته کنکور: بر اساس علاقه انتخاب رشته کنیم یا بازار کار؟

بعد از سه سال تلاش حالا به انتهایی ترین نقطه کنکور رسیدم. جایی که باید تصمیم بگیرم و وارد مسیر شغلی آینده بشم. اما واقعا نمیدونم که چطوری باید انتخاب درستی داشته باشم؟ انتخاب کدوم حیطه برای من مناسب تره؟ اصلاً چطوری باید انتخاب کنم؟ اگر دوست دارید یه انتخاب رشته ی درست و اصولی انجام بدید با ما همراه باشید.

انتخاب رشته 1401
انتخاب رشته 1401

تنها راه موفقیت، کنکور و انتخاب رشته نیست

حالا که به انتهای مسیر کنکور رسیدید باید این نکته رو بدونید، اگر شما توی کنکور نتونستید نتیجه مورد نظر و ایده آل خودتون رو بگیرید و الان ناامید هستید و فکر میکنید یک انسان بازنده و بی مصرفید، باید بهتون بگم که اصلا اینطور نیست. کنکور پایان راه نیست! بلکه تنها قسمتی از زندگی پر چالش و زیبای ماست. خیلی مواقع کنکور تنها شروع مسیر اصلی زندگی ماست. پس فاز آدم های غمگین و ناامید رو نگیرید. اگه قراره انتخاب کنید پشت کنکور بمونید علمی تصمیم بگیرید. خیلی از آدم ها در کنکورشون موفق نبودن و در زندگیشون به موفقیت های بزرگی رسیدن.خیلی افراد هم با وجود اینکه در کنکور موفق بودن اما در زندگی آینده نتونستن موفقیت‌های زیادی رو به دست بیارن. چه کسایی این طوری بودند؟ محتوای زیر رو تماشا کن تا این افراد رو بهتون معرفی کنیم:)

انواع الگو های موفقیت در انتخاب رشته

ما الگو های مختلفی رو برای موفقیت توی حیطه های گوناگون داریم و انتخاب رشته هم از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه این الگو ها رو به صورت کامل برای شما توضیح بدیم باید از داستان زندگی نامه دو نقاش نامی و معروف به اسم پل سزان و پیکاسو کمک بگیریم.

پیکاسو در زندگی خودش از همان ابتدا فرد موفقی بود. از دوران جوانی نقاش معروف و شناسی بود. لذت شهرت و معروفیت رو از همون ابتدا چشید و تونست خیلی سریع به الگوی موفقیت برسه. اما پل سزان نقاشی بود که تو ۴۸ سالگی خودش تونست به موفقیت برسه. هر دو نفر در نهایت به موفقیت رسیدند، اما الگوی دست یابی اونها به موفقیت متفاوت بود. و الان بعد از چندین سال وقتی از دیدگاه هنری، هنرمندان بزرگ به نقاشی های آن دو نگاه می کنن، متوجه خلاقیت و هنر بیشتر پل سزان در آثارش میشن. پس همیشه یادتون باشه که ما ممکنه در زندگیمون پل سزان باشیم نه پیکاسو! و برای دست یابی به موفقیت باید تلاش بیشتری کنیم. حالا برای این که قدم اول برای پیش رفتن به سمت مسیر موفقیت رو برداری، محتوای زیر رو تماشا کن.

بازار کار عنصری مهم در انتخاب رشته

وقتی شما در پروسه انتخاب رشته برای آینده قرار می گیرید، از خطوط و لاین های متعدد اطلاعاتی به شما میرسه. مثلا: این رشته بازار کار خوبی نداره یا اگه میخوای پول در بیاری فقط فلان سمت برو! و…….اما آیا واقعاً من باید تنها بازار کار توجه کنم؟ و یا اینکه فقط به علاقه ی خودم توجه کنم؟ راه درست چیه؟

پروفسور تینا سیلیگ نظریه پرداز در حیطه انتخاب درست، سه مولفه رو برای انتخاب درست و اصولی مطرح کرده: (علاقه، مهارت و بازار کار proam) خب در مورد علاقه و مهارت که خیلی چیزها رو میدونیم. اما در مورد بازار کارproam : برخلاف گذشته که بازار کار استخدام محور و مدرک گرا بود، بازار کار مدرن و بر حسب proam بازاریه که بر حسب خدمات و مهارت هایی که ما داریم ارائه میشه. پس ممکنه که الان بازار کار، مثلاً برای مهندسی معماری به شدت کم باشه. اما به نظرتون اگر شما مهندس معماری با مهارت بالا و خدمات منحصر به فردی باشید! ممکنه که بیکار بمونید؟ برای اینکه منظورم رو دقیق تر متوجه بشید محتوای زیر رو تماشا کنید.

چطوری انتخاب رشته مناسب داشته باشیم؟

برای اینکه انتخاب مناسبی داشته باشیم باید چهار مورد رو مد نظر قرار بدیم. مورد اول شایستگی. شایستگی یعنی: حس درونی ای که من دارم و واقعا می خوام به اینجا برسم، حس می کنم که ارزش داشتن این شغل رو دارم، من برای این کار ساخته شدم و می خوام که به دستش بیارم. دومین مورد علاقه است. یعنی من به این رشته و به این شغل به شدت علاقه دارم. مورد سوم دغدغه ست. دغدغه یعنی: من می خوام و دوست دارم که در این حیطه موثر باشم و کاری انجام بدم. و مورد آخر فرصته. برای اینکه بدونید فرصت دقیقا یعنی چی؟ محتوای زیر رو تماشا کنید.

علاقه واقعی را در انتخاب رشته در نظر بگیرید

بالاتر هم این موضوع رو براتون مطرح کردیم. یکی از نکات مهم در انتخاب رشته، علاقه ما نسبت به اون رشته ست. حالا از کجا باید بدونیم که علاقه من واقعاً به چیه؟ و اینکه این علاقه واقعاً علاقه درستیه؟ یا تنها بر اساس بدل پوشی های ذهنی که ما داریم ایجاد شده؟بدل پوشی ذهنی یعنی چی؟ بدل پوشی یعنی ما بر اساس نظر و حرف دیگران تصمیم میگریم. اینکه دیگران میگن: در رشته پزشکی پول هست. یا پزشکی جایگاه اجتماعی خیلی بالایی داره. نا خودآگاه به سوی این حیطه علاقه مند میشیم در حالیکه اون رو دوست نداریم. حالا چطور باید فهمید علاقه واقعیه یا خیر؟

تنها با کمک یک روانشناس و ابزارهای روانشناختی. مثل: آزمون mbti میتونیم علاقه واقعی و سبک شخصیت خودمون رو بشناسیم. و همچنین انتخاب مناسب خودمون رو داشته باشیم. حالا محتوای زیر رو تماشا کن تا متوجه منظورم بشی.

با شناخت فرهنگ اصولی انتخاب رشته کن

خوب شاید براتون جالب باشه که اصلا شناخت فرهنگی چی هست؟علاوه بر مواردی که بالاتر براتون مطرح کردیم. ما در روند انتخاب رشته باید به شناخت فرهنگی دقیقی راجع به انتخابمون برسیم. این شناخت فرهنگی شامل: مقدار هزینه و وضعیت مالی. برای مثال: برای دانشگاه های بین الملل هزینه متوسط ترمی ۸ تا ۱۵ میلیون. و هزینه های دانشگاه های آزاد ترمی از ۲ تا ۹ میلیونه. آیا ما قادر به پرداخت این هزینه ها هستیم؟

و مورد دیگه ارزش های فردیه.که شامل: امکان جابجایی فرد به شهرهای دیگه برای ادامه تحصیل، شرایط شهر مقصد، شرایط خوابگاه، مقوله امنیت و عقاید فکری شهر مبدا هست. و در نهایت مورد دیگه از این شناخت های فرهنگی شامل عقاید و نظر پدر مادره. درسته که قراره خودمون انتخاب رو انجام بدیم اما نظر و پیشنهادهای والدین برای ما اهمیت دارن. چطور؟ محتوای زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

انتخاب رشته سنتی یا به کمک هوش مصنوعی؟

دو سبک انتخاب رشته توی مراکز مشاوره کنکوری هست که هر کدوم از این انتخاب ها مزایا و معایب مخصوص خودشون رو دارند که در ادامه براتون توضیح میدیم.

نوع اول: انتخاب رشته بر حسب هوش مصنوعیه. توی این سبک درصد خطای بسیار بالایی وجود داره و احتمال قبولی دقیق ما رو پایین میاره. با توجه به اینکه این سبک از انتخاب رشته بر حسب رشته‌ها و شهر های انتخابی و بعد اعلام کده، ممکنه برخی اوقات دچار خطا بشه و کدهایی رو جا بندازه. و یا افزایش ظرفیت ها رو در نظر نگرفتن که این باعث کاهش احتمال قبولی ما میشه. اما این سبک انتخاب بسیار سریع و فوریه.

و سبک دوم انتخاب رشته سنتیه. که در این نوع انتخاب با توجه به اینکه چندین هوش انسانی در پی این انتخاب هستن احتمال خطا بسیار پایین میاد و احتمال قبولی دقیق بالا میره. ما می‌تونیم آنی و لحظه ای انتخاب ها و موارد مربوطه رو به روز رسانی کنیم.اما این سبک انتخاب کمی زمان بره. حالا برای اینکه منظورم رو دقیق تر بفهمید محتوای زیر رو تماشا کنید.

سخن پایانی: فتح قله انتخاب رشته

تا اینجا تمامی مواردی که برای انتخاب علمی و اصولی نیاز داشتید رو برای شما مطرح کردیم. امیدواریم شما بتونید از این موارد به خوبی استفاده کنید و انتخابی مناسب با خودتون و شرایطتون داشته باشید. ما در مرکز مشاوره جدیدی نژاد به کمک کیمیاگر اعظم و دستیاران حاذق در این حیطه میتونیم شما رو در این فرایند راهنمایی کنیم. میتونیم در فرایند انتخاب شما بر اساس تمامی نکات علمی ای که بالا مطرح کردیم بهتون کمک کنیم در ضمن یادتون نره که اگه سوالی داشتید میتونید برامون کامنت بذارید. حالا به عنوان گام نهایی و هدیه ما به شما محتوای زیر رو تماشا کنید. 🙂