رشته مهندسی کامپیوتر:معرفی بازارکار و درآمد، دروس تخصصی و مهاجرت

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر، بازار کار و میزان درآمد، نحوه مهاجرت و اپلای

مهندسی کامپیوتر یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین رشته های گروه ریاضیه. یکی از دلایل محبوبیت مهندسی کامپیوتر اینه که دنیا داره به سمتی میره که تکنولوژی های مربوط به کامپیوتر روز به‌ روز نقش پررنگ‌ تری رو در زندگی ما ایفا می‌کنن.

در ادامه مزایا و معایب مهندسی کامپیوتر، امکان ادامه تحصیل، آینده شغلی، دروس تخصصی، امکان مهاجرت  و حتی مهارت های نرمی که برای موفقیت به اونها نیاز خواهید داشت رو به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

معرفی کلی رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

به صورت کلی می‌شه مهندسی کامپیوتر رو رشته طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتری به صورت نرم افزاری و سخت افزاری دونست. دانشجوهای مهندسی کامپیوتر در کنار برنامه نویسی و دروس مرتبط با اون تا حدودی هم به مطالعه ریاضیات و دروس ریاضیات گسسته می‌پردازن.

 ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر تا کجا ممکنه؟

در این موضوع که امکان ادامه تحصیل در مهندسی کامپیوتر تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و هم فراهمه هیچ حرفی نیست. اما نکته ای در رابطه با ادامه تحصیل در این حوزه وجود داره اینه که شما می‌تونید در مقاطع بالاتر از کارشناسی وارد گرایش های مرتبط هم بشید. خیلی از فارغ التحصیل های این رشته دانشگاهی، ترجیح می‌دن که مدرک فوق لیسانس و دکتری رو در زمینه هایی مربوط به علوم داده و هوش مصنوعی بگیرن. البته دامنه انتخاب هایی که شما می‌تونید داشته باشید بسیار وسیع هست.

تفاوت رشته‌ی مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر

برای درک ماهیت علوم کامپیوتر، حتما فیلم معرفی رشته علوم کامپیوتر رو در سایت کیمیاگر خونه تماشا کنید. به صورت کلی مهندسی کامپیوتر، رشته ای کاملا مهندسیه و بیشتر به کارهای عملی پرداخته می‌شه، اما علوم کامپیوتر بیشتر شامل مباحث تئوری در زمینه کامپیوتر و علوم مربوط به اونه.

مثلا می‌تونید یک برنامه مثل اینستاگرام رو در نظر بگیرید. اینستاگرام شامل تعداد بسیار زیادی از الگوریتم های پیچیده و مهمه که طراحی اون به دانش عمیقی در مباحث ریاضیات و الگوریتم نیاز داره. به همین دلیل معمولا بچه های علوم کامپیوتر از پس اون بر میان. در این برنامه یا هر برنامه دیگه ای یک مرحله دیگه هم تحت عنوان کدنویسی و طراحی ui و ux وجود داره که در این زمینه بچه های مهندسی کامپیوتر وارد عمل می‌شن.

مهندسی کامپیوترعلوم کامپیوتر
بیشتر با نرم افزار سر و کار داردبیشتر با الگوریتم سر و کار دارد
از رشته های مهندسی استاز رشته های علوم پایه است
بیشتر کار عملی بیشتر کار با ریاضیات
تفاوت دو رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر

تفاوت رشته مهندسی برق و کامپیوتر

  • هردوی این رشته ها پرطرفدار هستن و شباهت زیادی به هم دارن. به حدی که هر دو در دانشکده های یکسانی هستن. از نظر بازارکار هم هر دو شرایط خیلی خوبی رو دارن. اما در کشور ما برای رشته برق محدودیت های شغلی کمی بیشتره.
  • در دانشگاه های تاپ، دانشجوهای برق به اندازه بچه های کامپیوتر، برنامه نویسی می‌خونن. همین موضوع شانس اونهارو برای ورود به بازارکار مربوط به این حوزه رو برای بپه های برق بیشتر می‌کنه.
  • در رشته‌ی برق دروس مربوط به فیزیک بسیار بیشتر دیده می‌شن و ممکنه برای کسایی که به این تیپ دروس علاقه ندارن جذاب نباشه.اما فارغ التحصیل های برق می‌تونن بعدها وارد حوزه هایی از کامپیوتر که تا حدودی به فیزیم مربوط هستن هم بشن.
  • دروس رشته‌ی کامپیوتر کمی به نسب برق سبک تر هستن.
  • بازارکار مهندسی کامپیوتر شرایط دورکاری رو داره و این یک مزیت برای فارغ التحصیل های اون به حساب میاد.
  • برق برای کسایی که حوزه های اکتشافی، اختراعی و عملی رو بیشتر می‌پسندن مناسب تره. برق در حالتی که وارد صنعت بشید حقوق معمولی داره اما در صورت ورود به حوزه های کامپیوتری شرایط بهتره.
  • از نظر مهاجرتی هر دو مورد شانس تقریبا یکسانی رو دارن.

گرایش ها و دروس مهندسی کامپیوتر

سال های قبل اگر شما قصد ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر رو داشتید باید بین گرایش نرم افزار(داده ها پایگاه داده،  برنامه نویسی باعث نرم افزاری) و سخت افزار( برنامه نویسی و کمی هم مباحث مربوط به برق) یک مورد رو انتخاب می کردید. اما الان فقط یک مهندسی کامپیوتر وجود داره و در برخی دانشگاه ها خصوصاً دانشگاههای برتر کشور در مقاطع بالا شما امکان ورود به یکی از دو گرایش رو خواهید داشت.

دو گرایش اصلی مهندسی کامپیوتر همراه با دروسی که در اونها مطالعه می‌کنید عبارتند از مواردی که در تصویره. باید یک نکته مهم رو برای شما مشخص کنیم اون هم اینه که درمهندسی کامپیوتر شما به میزان زیادی ریاضی و مباحث مربوط به ریاضیات رو مطالعه خواهید کرد. پس اگر میونه خوبی با ریاضی و محاسبات ندارید حتما قبل از انتخاب مهندسی کامپیوتر خوب این موضوع رو در نظر بگیرید.

دروس تخصصی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه

چه دانشگاه ها و شهرهایی رشته‌ی مهندسی کامپیوتر دارن؟

تعداد دانشگاه های که مهندسی کامپیوتر رو در مقاطع مختلف ارائه می‌دن بسیار بسیار زیاده. اما برای موفقیت و راحت تر وارد شدن به دنیای بازار کار پیشنهادی که همیشه در رابطه با رشته های مهندسی داشتیم رو در نظر بگیرید: اولویت اول شما برای تحصیل در رشته های مهندسی باید به این ترتیب باشه:

  1.  یک دانشگاه های شهر تهران (شریف، تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، علم و صنعت، بهشتی، عباسپور( پردیس بهشتی))
  2. دانشگاه های کرج(به دلیل نزدیکی به تهران، مثل خوارزمی)
  3. دانشگاه های کلان شهرها (اصفهان مشهد)
  4. سایر دانشگاه ها

رشته کامپیوتر بنده مسافت نیست. دانشجوهایی هستن که در شهرهای مختلف ساکنن و از شهرهای بسیار دورتر از خودشون یا حتی از کشورهای دیگه پروژه‌ می‌گیرن. حتی درآمد خوبی هم دارن. یا حتی در شرکت های که با اونها بسیار فاصله دارن د به صورت دو کاری استخدام شدن. اما با این حال نباید مزیت تحصیل در کلانشهر تهران رو  فراموش کنید. به این دلیل که این شهر موقعیت های شغلی زیادی رو برای شما فراهم می‌کنه.

نکاتی که در رابطه با برخی دانشگاه‌ها باید بدونید

  •  دانشگاه خوارزمی

 این دانشگاه در کرج واقع هست اما در مرکز شهر نیست. اما مزیت اون نزدیک بودن به استان تهران هست که شما روبه دنیای بازار کار و امکانات شهر تهران بسیار نزدیک می‌کنه.

  • دانشگاه صنعتی اصفهان

 باید بدونیذ که دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه اصفهان متفاوت هست. دانشگاه صنعتی کمی خارج از شهر اصفهان هست. اما چیزی که این دانشگاه رو خیلی خاص می‌کنه سطح علمی به شدت بالای این دانشگاهه. به حدی که خیلی‌ها در دوره های مختلف این دانشگاه رو هم رده دانشگاه هایی مثل شریف، تهران، علم و صنعت، امیرکبیر و خلاصه دانشگاه های رتبه برتر کشور دونستن.

تفاوت مهندسی کامپیوتر دانشگاه های تهران، امیرکبیر و شریف

با هم از زبون راضیه دوره گرد، رتبه 90 ریاضی سال 99 از مرکز مشاوره جدیدی نژاد، تفاوت دانشگاه های تهران، امیرکبیر و شریف از لحاظ سطح علمی و اساتید رو بشنویم:

هزینه رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی کامپیوتر بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی کامپیوتر دارن.

شهریه رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی کامپیوتر پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی کنکور برای مهندسی کامپیوتر

با چه رتبه ای می‌تونم مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های خفن تهران قبول بشم؟ برای جواب دادن به سوالتون درصد پاسخ های درستی که داوطلب های کنکور در چند دانشگاه مختلف و سطح بالای تهران قبول شدن رو آوردیم :

دانشگاه شریف-روزانه 1401دانشگاه علم و صنعت-روزانه 1401دانشگاه خواجه نصیر-روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات91%رياضيات40%رياضيات35%
فيزيك100%فيزيك82%فيزيك83%
شیمی80%شیمی47%شیمی40%
درصدهای قبولی در رشته مهندسی کامپیوتر در سال 1401

بازار کار رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

 برای داشتن درآمد از مهندسی کامپیوتر خوب هست که در ابتدا بازارکار فوق العاده اون آشنا بشید. مثل همه رشته های مهندسی بازار کار مهندسی کامپیوتر هم به دو صورت مستقل و استخدامی برای فارغ التحصیل های این رشته فراهمه.

  •  بازار کار مستقل مهندسی کامپیوتر

  کار کردن به صورت مستقل در مهندسی کامپیوتر به دو شکل گرفتن پروژه ای و ارائه خدمات ممکنه. از نظر راحتی مستقل شدن، به راحتی میشه گفت که مهندسی کامپیوتر بین تقریبا تمام دروس حرف اول رو می‌زنه و دلیل اون همه گستردگی دنیای کامپیوتر هست و شما با قوی شدن در یکی از اونها می‌تونید به راحتی پول در بیارید.

  • بازار کار استخدامی مهندسی کامپیوتر

 استخدام در این رشته هم می‌تونه به دو روش انجام بشه:

  1. یکی استخدام شدن در ارگانها و سازمان های مختلف به این شکل که در حال حاضر تقریباً تمام ارگان ها و سازمان ها به یک شخص به عنوان مسئول آی تی یا عناوینی از این قبیل احتیاج دارن. اما درآمد اون حداقلی هست.
  2. و مورد دوم کار کردن در استارتاپ های شرکت های مختلف هست که واقعاً درآمد بالا و خوبی داره. افرادی که در این محیط ها فعالیت می‌کنن از فضای علمی و پویای اون واقعا راضی هستن.

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در مهندسی کامپیوتر

برای موفق شدن در هر رشته ای جدا از مهارت های تخصصی و دانش، نیاز به داشتن برخی مهارت های نرم هم دارید که از رشته‌ای به رشته دیگه متفاوت هستن. البته اشتراکاتی هم دارن. برای موفقیت در مهندسی کامپیوتر هم چند مورد رو به شما معرفی می‌کنیم که خوبه از حالا با اوها آشنا بشید.

مهارت های نرم موردنیاز برای رشته مهندسی کامپیوتر

داشتن تفکر حل مسئله در کنار صبر و حوصله

اولین و مهم ترین ویژگی برای موفقیت در مهندسی کامپیوتر به حساب میاد. گاهی مشکل در این حوزه اصلا مشخص و تعریف شده نیست که بخوایید به راحتی حلش کنید. پس باید با صبر و حوصله از پایه ترین مراحل شروع به بررسی کنید تا متوجه بشید که مشکل چی هست و چطور میشه حلش کرد.

کار کردن در تنهایی و کم بودن کار تیمی

در دانشگاه و خارج از اون اکثر کارهای شما به صورت فردی انجام می‌شن. حتی در دنیای بازار کار هم کارهای تیمی در نهایت به کارهای فردی منجر خواهن شد. اگر فردی هستید که دوست دارید تعامل زیادی داشته باشید، باید بدونید که مهندسی کامپیوتر این ویژگی رو نداره. اما برعکس اگر به کار کردن در تنهایی و تمرکز کردن علاقه مندید مهندسی کامپیوتر کاملا برای شما مناسبه.

خودخوان بودن

هم اصلی ترین و کلیدی ترین ویژگی هست که به صورت کاملا مستقیم در استخدام شما تاثیر داره. در رشته‌هایی مثل مهندسی عمران یا حتی پزشکی ها شما پس از اتمام تحصیل یه مدرک می‌گیرید و می‌تونید بعد از گذروندن مراحل مختلف وارد بازار کار بشید. اما در رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر در دانشگاه فقط علوم پایه به شما آموزش داده خواهد شد.

اگر شما بخواید روزی کار کنید و درآمد داشته باشید بدون شک این دانش برای شما کافی نیست. شما باید خودتون به صورت خودخوان و با خواست خودتون مهارت ها و علی الخصوص زبان های برنامه نویسی مختلف رو یاد بگیرید. مهندسی کامپیوتر از دسته رشته هاییه که موقع استخدام به شما پروژه داده می‌شه تا میزان مهارت شما سنجیده بشه. حتی گاهی میزان حقوق و موقعیت شغلی که ممکن به دست بیارید مستقیما به دانش و مهارت که خودتون براش وقت گذاشتید بستگی خواهد داشت.

پیشنهاد طلایی

یک پیشنهاد طلایی برای شما داریم و اون هم این هست که سعی کنید در اوقات فراغت و حتی در دوران دانشجوییتون در شرکت ها و استارتاپ های مختلف به صورت کارآموز وقت خودتونو بگذرونید، حتی اگر قرار به شما مبلغی پرداخت نکنن. به این موضوع فکر کنید که چه ویژگی ها و مهارت هایی رو با این کار فرا خواهید گرفت که چندین و چند ترم درس خوندن به شما اونهارو آموزش نخواهد داد. 

امکان مهاجرت با مهندسی کامپیوتر

تعداد خیلی زیادی از کسایی که به سراغ مهندسی کامپیوتر میان، دنبال اپلای و مهاجرت به کشورهای دیگه هستند. پس همین موضوع امکان فوق العاده مهاجرت با مهندسی کامپیوتر رو نشون می‌ده.

  • مهاجرت تحصیلی

  امکان ادامه تحصیل با مهندسی کامپیوتر به راحتی برای شما فراهمه پس از این بابت اصلا نگرانی نداشته باشید.

  •   مهاجرت کاری

مهاجرت کاری در هر رشته‌ای با توجه به این که ما در ایران زندگی می‌کنیم و محدودیت‌های خاصی داریم با مشکلات خاص خودش همراهه. مهندسی کامپیوتر هم از نظر مهاجرت کاری از این موضوع مستثنی نیست. اپلای کاری با مهندسی کامپیوتر نسبت به سایر مهندسی ها راحت تره. علی الخصوص اگر شما در یک زمینه خاص تخصص داشته باشید.

از سایر محتواهای انتخاب رشته در سایت کیمیاگرخونه غافل نشید. سوالی داشتین همین پایین توی کامنت با ما در میون بذارین.

ما رو به دوستانتون هم معرفی کنید. دوستتون داریم.