رشته پرستاری: فرصت شغلی، مهاجرت، مهارت ها، درآمد و دروس

معرفی کامل رشته پرستاری، امکان ادامه تحصیل و مهاجرت+شرایط بازارکار و درآمد

رشته پرستاری بعد از پزشکی و دندانپزشکی محبوبترین رشته زیرگروه تجربیه. شرایط مهاجرت با اون بسیار فوق العاده ست که در ادامه توضیح می‌دیم. همچنین فعالیت های دقیق یک پرستار رو بررسی می‌کنیم، بازارکار و درآمد اونهارو متوجه می‌شیم. بررسی دروس تخصصی پرستاری در دانشگاه، مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک پرستار خوب، درصدهای قبولی، دانشگاه های اون و … رو هم انجام خواهیم داد.

معرفی کلی پرستاری

تقریباً همه ما یک شناخت کلی از کارها و فعالیت های یک پرستار داریم. در واقع پرستار شخص واسط بین پزشک و بیماره تا بخشی از کارهای پزشک رو انجام بده. پس نیازه که یک دانشجوی رشته پرستاری علوم مختلفی رو درباره بیماری ها، روش های درمان و… فرا بگیره.

شاید فکر کنید تمام کار یک پرستار محدود به بیمارستان و مراقبت از بیمارها در این مکانه. اما علاوه بر این مورد، این شخص می‌تونه در تمام مراحل زندگی یک فرد و در مکان های مختلف کارهایی از قبیل پیشگیری، درمان و توانبخشی رو برای بیمار انجام بده.

آیا رشته پرستاری طرح داره؟

 آیا بعد از فارغ التحصیل شدن یک پرستار باید طرح اجباری بگذرونه؟ بله!

اگر شما در دانشگاه ( نه  آزاد یا شهریه پرداز)  پرستاری رو بخونید  باید یک طرح 2 ساله را به صورت اجباری بگذرونید. به این صورت که بعد از اتمام تحصیلتون در سامانه رشد درخواست می‌دید تا طرح شما شروع بشه.

در این دو سال به صورت ماهانه حقوق دریافت می‌کنید و در حال حاضر این حقوق حدوداً ۱۰ میلیون تومان هست. حتی می‌تونید طرحتون رو تا ۵ سال تمدید بکنید یعنی بعد از اتمام دو سال اول ۵ سال دیگه هم در طرح باشید.

آیا در طرح پرستاری هم بومی گزینی وجود داره؟

اگر در منطقه ۲ تحصیل کرده باشید می‌تونید  برای سپری کردن طرح خودتون رو هم در یکی از مراکز درمانی منطقه ۲ درخواست بدید.  و حتی می‌تونید در منطقه 1 درخواست بدید ولی به احتمال خیلی زیاد با طرح شما موافقت نخواهد شد.

اما برعکسش به این شکل نیست یعنی شما اگر در منطقه یک تحصیل کرده باشید می‌تونید در هر منطقه دیگه‌ای طرح خودتون رو بگذرونید.

بچه‌های منطقه ۳ هم فقط و فقط می‌تونن در مراکز درمانی منطقه ۳ طرحشون رو  سپری کنن.

آیا می‌شه طرح پرستاری رو با سربازی یکی کرد؟

 بله اگر پسر هستید می‌تونید با طرح ” پیام آوری بهداشت” می‌تونید هم طرح پرستاریتون رو بگذرونید و هم سربازیتون رو.  با این تفاوت که حقوق شما حقوق سربازی خواهد بود. (که در حال حاضر ۵ میلیون تومان هست یعنی نصف حقوق طرح.)

تا کجا می‌تونم پرستاری بخونم؟

علاوه بر مقطع کارشناسی شما می‌تونید پرستاری رو تا کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید. اما اغلب کسایی که می‌خوان وارد بازار کار بشن به مدرک لیسانس (کارشناسی) بسنده می‌کنن. هرچند برخی از افراد هم برای گرفتن ارتقاء شغلی در کارشون ادامه تحصیل می‌دن. در کل هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

دروس دانشگاهی رشته پرستاری

دروس تخصصی دانشگاهی رشته پرستاری

نکته جالب تصویر بالا وجود واحدهای روانشناسیه، به این دلیل که شما به عنوان یک پرستار به میزان خیلی زیادی با افراد مختلف در ارتباط خواهید بود. پس باید بتونید ارتباط موثری رو با اونها برقرار کنید. در واقع جدا از توانایی های تخصصی، فرق یک پرستار خوب و بد دقیقا نوع برخورد اونها با بیماره.

چه دانشگاه ها و شهرهایی پرستاری دارن؟

چه دانشگاه هایی پرستاری دارن؟

شما برای انتخاب دانشگاه برای رشته پرستاری هیچ محدودیتی ندارید، چون تقریباً تمام شهرهای ایران دانشگاه هایی رو دارن که بتونید در اونها پرستاری بخونید.

شهریه پرستاری در دانشگاه های مختلف

شاید به هر دلیلی نتونید در دانشگاه های روزانه رشته‌ی پزشکی رو بخونید به همین دلیل باید هزینه اون رو در دانشگاه های مختلف بدونید:

قیمت رشته پرستاری در دانشگاه شهریه پرداز

اگر بخواید در دانشگاه‌های شهریه پرداز پرستاری بخونید باید بدونید که در سال 1402 شهریه این دانشگاه ها برای یک ترم حدودا 11 میلیون تومان هست. اما ممکنه اگر در دانشگاه های شهریه پرداز شهرهای بزرگتر درس بخونید این هزینه افزایش پیدا کنه.

شهریه دانشگاه شبانه پرستاری

مثل رشته‌های دامپزشکی، اتاق عمل، هوشبری یا حتی علوم آزمایشگاهی، نمی‌تونید پرستاری رو هم در حالت شبانه قبول بشید.

هزینه رشته پرستاری در دانشگاه آزاد

اگر به این فکر هستید که در دانشگاه آزاد پرستاری بخونید باید در سال 1402 برای هر ترم به صورت میانگین 9 الی 11 میلیون تومان پرداخت کنید. این مورد با توجه به تعداد واحد های شما میتونه متغیر باشه.

شهریه رشته پرستاری پردیس خودگردان

امکان تحصیل در رشتهی پرستاری در دانشگاه های خودگردان آزاد هم وجود داره. هزینه ای که برای تحصیل در این دانشگاه ها در سال 1402 برای هر ترم باید پرداخت کنید چیزی در حدود 13 الی 15 میلیون تومان هست.

کارنامه قبولی رشته پرستاری

دانشگاه ع. پ تهران – روزانه 1401دانشگاه ع. پ. ایران – روزانه 1401دانشگاه ع. پ. شهید بهشتی – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی69%زمین شناسی15%زمین شناسی14%
رياضيات38%رياضيات41%رياضيات63%
زیست شناسی44%زیست شناسی47%زیست شناسی49%
فيزيك52%فيزيك43%فيزيك50%
شیمی40%شیمی49%شیمی26%
درصدهای قبولی پرستاری در سال 1401

بازار کار پرستاری چطوره؟

  • بازار کار مستقل

اصلی ترین کاری که در زمان مستقل شدن در زمینه پرستاری می‌تونید انجام بدید ارائه خدماته. به این شکل که به افراد مختلف در منزلشون حتی در یک مجموعه یا موسسه ای که خودتون اندازی کردیذ، خدمات پزشکی و درمانی رو ارائه بدید.

  • بازارکار استخدامی

شرایط استخدامی برای پرستاری خیلی عالیه. شما می‌تونید با کمترین مشکل در یک بیمارستان دولتی یا خصوصی یا حتی مجموعه های پزشکی و درمانی مختلف استخدام بشید و فعالیت کنید.

بازار کار پرستاری بهتره، اتاق عمل یا هوشبری؟

 قطعاً پرستاری شرایط خیلی بهتری رو برای ورود به بازار کار نسبت به اتاق عمل و یا هوشبری داره. دلیلش هم کاملا مشخصه، در یک بیمارستان یا مجموعه پزشکی بدون شک به پرستارهای خیلی بیشتری نیازه.

اما از طرفی هم سر و کله زدن با بیمارها و دغدغه های مختلف این شکلی، در رشته پرستاری وجود دارن. اما متخصصین اتاق عمل و هوشبرها کمترین تماس و تعامل ممکن رو با بیمار یا بستگانش دارن.

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در پرستاری

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در رشته پرستاری
  • مهارت کنترل روان (به 2 دلیل:)
  1. در قسمت قبل هم گفتیم که شما به میزان خیلی زیادی با بیمار در ارتباط هسدی. قطعا بیمارهای مختلف به دلیل داشتن مشکلات مختلف تنش ها و رفتارهایی خواهند داشت که باید در ارتباط با اونها این توانایی رو داشته باشید که خودتون رو کنترل کنید.
  2. همچنین وجود شیفت شب در حوزه کاری پرستاری ممکنه به مرور روان شما مورد تاثیر این شب بیداری ها قرار بگیره.
  • مهارت روانشناسی

اگر شما به اصول روانشناسی مسلط باشید قطعا ارتباط خیلی بهتری با بیمار برقرار خواهید کرد. همین موضوع هم باعث تبدیل شدن شما به یک پرستار خوب و موفق خواهد شد. پس حتما در این زمینه مطالعه داشته باشید.

مهاجرت از طریق رشته پرستاری

شما به 2 روش میتونید به عنوان یک پرستار مهاجرت کنید:

اپلای تحصیلی رشته پرستاری

این مورد معمولاً در دانشجوهای رشته پرستاری خیلی کم دیده می‌شه به این دلیل که اونها می‌تونن بعد از اتمام تحصیلشون به راحتی در کشورهای مختلف مشغول به کار بشن. پس نیازی نیست که دغدغه های مختلف مهاجرت برای ادامه تحصیل رو به جون بخرن.

مهاجرت کاری با پرستاری

این راه برای بچه های پرستاری واقعا عالیه. به این دلیل که اونها می‌تونن بعد از اتمام تحصیل به کشورهای اروپایی مهاجرت کنن و با درآمد و مزایای خوب مشغول بشن. همچنین چند وقتی هست که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل کمبودهایی که دارن، پرستارهای مختلف رو با درآمدهای فوق العاده استخدام می‌کنن.

مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم.