معرفی رشته پزشکی در دانشگاه : دروس تخصصی-بازارکار-مهاجرت و …

معرفی رشته پزشکی در دانشگاه: مزایا و معایب، درآمد و...

اکثر دانش آموزهایی که وارد رشته تجربی میشن با آرزوی پزشکی و روپوش‌ سفید درس میخونن. درسته رویاپروری خیلی قشنگه و حتی ضروریه، اما حتی برای  رویا پروری ما نیاز به یه سری فکت و واقعیت در مورد اون مسئله داریم.اصلا رشته پزشکی چی هست؟ چه مزایا ‌معایبی داره؟ شرایط ادامه تحصیل توی پزشکی چطوریه؟ مهاجرت تحصیلی و شغلی در پزشکی چه طوریه؟ شرایط  قبولی در پزشکی چیه؟ همراه ما باشید با معرفی رشته ی پزشکی در دانشگاه.

معرفی رشته ی پزشکی در دانشگاه
معرفی رشته ی پزشکی در دانشگاه

دروس دانشگاهی رشته پزشکی چیاست؟

ما توی نظام آموزشی پزشکی با ۴ مرحله رو به رو هستیم. این ۴ دوره شامل: علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و ‌کارورزی بالینیه. ما حدود ۵ ترم علوم پایه که اکثرا هم تئوری هستن میخونیم و بعد از پاس کردن این دوره (که برای  بعضی دانشجوهای پزشکی دشواره :/) سراغ دوره فیزیوپاتولوژی میریم که شامل ۳۱ واحد (حدود دو ترم) تحصیلیه. به صورت کلی فیزیوپاتولوژی یعنی مکانیسمی که باعث میشه بیماری به وجود بیاد، پس قراره یاد بگیریم وقتی یه پاتولوژی به وجود میاد فیزیولوژی چه جوری میشه! بعد سراغ  کارآموزی بالینی میریم که ۹۷ واحد درسیه و کار ما توی بیمارستان به عنوان به کارآموز شروع میشه و در نهایت با دوره کارورزی و یا اینترنی که ۶۴ واحد درسیه به اتمام میرسه.

در پزشکی با چه ریز دروس تخصصی رو به رو هستیم؟ 

ما در دوره علوم پایه با دروس: بیوشیمی، بافت شناسی، تشریح، فیزیولوژی، ایمونولوژی،اپیدمولوژی، روانشناسی، ژنتیک، تغذیه، جنین شناسی، آسیب شناسی عمومی، زبان تخصصی، انگل شناسی و میکروب شناسی رو به رو هستیم.

در دروه فیزیوپاتولوژی: با دروس آسیب شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی و دوره فیزیوپاتولوژی ارگان ها رو به رو‌ هستیم. ‌

در نهایت در دوره کار ورزی و کار آموزی مباحث‌مثل: پزشکی قانونی، اخلاق حرفه ای، مسمومیت ها, زنان ‌‌زایمان، رادیولوژی،بیماری های روانی، روانپزشکی ، داخلی، ریه، قلب ، پوست، کودک، چشم، گوش ‌ حلق ‌‌بینی، عفونی فارماکولوژی و…. مطرح میشه.

برای جزئیات بیشتر و معرفی کامل رشته ی پزشکی در دانشگاه محتوای زیر رو ببین

رشته‌ی پزشکی تعهدی چیه؟

پذیرش شدن در پزشکی  به 2 روش انجام میشه:

  1. حالت اول به این شکله که شما می‌تونید بعد از اتمام تحصیلتون در هر محل کار کنید اما به میزان یک و نیم تا دو برابر مدت زمان تحصیلتون باید حتماً در کشور بمونید تا در صورت خروج از کشور با مشکل مواجه می‌شید.
  2. نوع دوم قبولی در پزشکی هم همون پزشکی تعهدی هست. به این شکل که شما از همون ابتدا استخدام هستید. دقیقاً از روز اول مثل دانشگاه فرهنگیان شما بیمه و حقوق خواهید داشت. 

مدت زمان تعهد شما 2.5 تا 3 برابر مدت زمان تحصیل شما هست. برای قبولی در این حالت باید حتماً تعهد بدید و یکی از والدینتون هم ضامن شما بشن.  قبولی در پزشکی تعهدی 2 تا 2.5 برابر رتبه‌های پزشکی عادی هست. یعنی برای داوطلب‌هایی که رتبه اون‌ها خیلی خوب نیست اما پزشکی می‌خوان و همچنین بازارکار تضمین شده براشون مهمه، گزینه خیلی ایده آلی به حساب میاد.

اما به این نکته هم توجه کنید که حقوق شما به نسب حالت اول متوسط و بیمارستانی به حساب میاد.

تغییر رشته از هوشبری به پزشکی ممکن هست؟

خیر. در کل امکان تغییر رشته از رشته‌هایی که به رتبه های بدتر (پایین تر) نیاز دارن به رشته هایی که رتبه بهتر (بالاتر) می‌خوان وجود نداره. اما برعکسش ممکنه. یعنی شما نمی‌تونید از هوشبری به پزشکی برید اما از پزشکی به هوشبری چرا. 

ادامه ی تحصیل در رشته ی پزشکی

همونطور که بالاتر براتون توضیح دادم شما اول وارد دوره ۸ ساله پزشکی عمومی میشید. بعد از اون شما میتونید همین جا تحصیلتون رو تموم کنید و به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار بشید. اما اگه بخوایید میتونید با آزمون وارد دوره تخصصی بشید که به صورت ویژه روی مباحثی مثل: پوست، قلب و… کار کنید. این دوره حدود ۳ سال طول میکشه و شما باید توی این مرحله دوره رزیدنتی رو بگذرونید. در نهایت ما دوره فوق تخصص (فلوشیپ) رو داریم که در حیطه های مختلف زمان متفاوتی داره. 

بهترین دانشگاه ها برای پزشکی  

قبل اینکه به این سوال جواب بدم باید بگم که در اکثر شهر های ایران از شمال تا جنوب، شرق تا غرب امکان تحصیل برای ما وجود داره. حالا اینکه بهترین دانشگاه ها کدوم ها هستن میتونیم بر اساس رنک علمی اساتید و‌ تعداد مقاله این مساله رو بررسی کنیم. براساس این رتبه بندی اولین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهرانه و بعد به ترتیب: دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ایران، دانشگاه مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه همدان، دانشگاه تبریز، دانشگاه یزد و دانشگاه اهواز. ‌

دانشگاه های دولتی و آزاد در پزشکی 

رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی به دو قسمت روزانه (هیچ هزینه ای نداره) و شهریه پرداز( شبانه یا پردیس) تقسیم میشه. شهریه پرداز همون طور که از اسمش مشخصه باید برای تحصیل هزینه پرداخت کرد اما ما توی همون دانشگاه و با همون بچه ها درس میخونیم و در حالت شبانه حتی شهریه پرداز بودن در مدرک ما درج نمیشه. در حالت آزاد، به آزاد و آزاد خودگردان تقسیم میشه باید شهریه پرداخت کرد و شهریه دانشگاه های آزاد خودگردان از آزاد معمولی بیشتره.

شهریه پزشکی در دانشگاه آزاد

شهریه های پزشکی در دانشگاه آزاد 2 دسته هست. 1) پزشکی ظرفیت دانشگاه آزاد و 2) پزشکی ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد. دروس و مدارک اونها از نظر اعتبار هیچ تفاوتی ندارن. اصلی ترین تفاوتشون در شهریه های دریافتی اونها هست.

  • شهریه ثابت پزشکی ظرفیت دانشگاه آزاد در سال 1401 برای هم ترم حدودا 16.600.000 تومان بوده و انتخاب واحد عادی اونها تقریبا به 20.000.000 تومن رسیده. در سال 1402 هزینه این دانشگاه بین 20 تا 25 درصد افزایش خواهد داشت و به ملبغ 24 تا 26 میلیون خواهد رسید
  • شهریه ثابت پزشکی ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد همیشه بیشتره و در سال 1401 به 30.000.000 رسیده یود. در سال 1402 افزایش 20 تا 25 درصدی پیاده می‌شه و این شهریه به 36 تا 38 میلیون تومان خواهد رسید.

هزینه رشته پزشکی دانشگاه پردیس

هزینه رشته پزشکی دانشگاه پردیس، خودگردان و شهریه پرداز کاملا به شهر و دانشگاه شما بستگی داره. هرچی دانشگاه بزرگتر و تاپ تر، شهریه اون هم بیشتر.

در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی شهریه در سال 1401 حدودا 22.000.000 بوده. در سال 1402 افزایش قیمت به 20% می‌رسه. هرچی دانشگاه شما از تهران و کلانشهرها دور باشه این مبلغ کمتر می‌شه و به حدود 16 میلیون تومن می‌رسه.

بازار کار پزشکی چطوریه؟ 

ما در پزشکی با دو نوع بازار کار استخدامی و مستقل رو به رو هستیم. در بازار کار استخدامی (الان پذیرش توی اون خیلی داغه) ما استخدام بیمارستان، پزشکی قانونی، یا ارگانی میشیم. تنها نکته ای که در این نوع بازار وجود داره درآمد کم پزشک هاست. در نوع مستقل ما به طبابت شخصی در مطب خودمون میپردازیم که باید هزینه مطب شخصی و مجوز اون رو داشته باشیم. 

آیا پزشکی برای خانم ها مناسبه؟

باید بدونید که در پزشکی مدت زمان تحصیل طولانی و همچنین فشار درسی و حجم دروس هم خیلی زیاده. در نتیجه سختی‌هایی که برای پسرها وجود داره برای دخترها هم هست و تفاوت چندانی در اون دیده نمی‌شه.

 فقط چند مورد جزئی وجود داره که مشکل به حساب نمیان اما باید از اون‌ها مطلع باشید. مثلاً شما به عنوان یک خانم به دلیل انجام جراحی نمی‌تونید ناخن‌های بلند داشته باشید، لاک بزنید یا موهانون رو بلند کنید.

 با این حال اگر به پزشکی و طبابت علاقه داشته باشید قطعاً با مشکلات و حواشی اون هم کنار میاید اما اگر صرفاً به خاطر بازار کار یا اسم پزشکی اون اومدید پیشنهاد می‌کنیم حتماً یه سر به معرفی سایر رشته‌ها هم بزنید شاید علاقه شما در اون‌ها بیشتر از پزشکی باشه.

مهارت های مورد نیاز برای رشته پزشکی 

برای تحصیل و اشتغال در پزشکی در کنار مهارت های تحصیلی ما باید مهارت ارتباطات اجتماعی با بیماران، کنترل خودمون در شرایط دشوار، همدلی با بیماران ، کمی روانشناسی، مدیریت بحران رو داشته باشیم همچنین یادتون باشه علاقه به محیط های بیمارستانی و نترسیدن از خون هم برای به علاقه مند به پزشکی خیلی مهمه. به نظر شما دیگه چه مهارت هایی لازمه؟ حتما نظراتتون رو توی کامنت ها با ما مطرح کنید.

شرایط مهاجرت برای پزشکی چطوری هست؟ 

ما دو نوع مهاجرت تحصیلی و کاری در این رشته داریم. در مهاجرت تحصیلی ما میتونیم بعد از دوره علوم پایه اقدام کنیم و یا حتی بعد از دوره عمومی برای تخصصمون مهاجرت کنیم. یا میتونیم بعد از دریافت مدرکمون به عنوان پزشک به کشور های عربی حاشیه خلیج فارس (که خیلی درخواستشون بالاست) و یا کشور هایی مثل کانادا، آلمان، هلند و‌….مهاجرت کنیم.

برای قبولی در رشته پزشکی باید چیکار کرد؟ 

برای قبولی علاوه بر تلاش زیاد و هدف گذاری درست ‌و اصولی شما باید با یه برنامه ریزی منحصر به فرد درس بخونید، به اندازه ‌کافی تست بزنید و‌ هنر آزمون دادن رو رعایت کنید. حضور یه مشاور کنکور درست و کاربلد هم میتونه در ادامه این مسیر به شما کمک کنه.

برای قبولی در رشته پزشکی به چه درصد هایی نیاز داریم؟ 

دانشگاهمنطقهزیستریاضیفیزیکشیمی
علوم پزشکی تهران170547068
شهید بهشتی283348072
دانشگاه ایران158305064
دانشگاه مشهد271406460

رتبه برتر های کیمیاگر خونه که پزشکی قبول شدند کیا هستند؟ 

تعداد زیادی از دانش آموزهای مرکز مشاوره جدیدی نژاد تونستن با کمک کیمیاگر اعظم و دستیارانشون به قبولی توی پزشکی برسن. هر کدوم از این رتبه برترهای کنکور داستان منحصر به فرد خودشون رو دارند.