برنامه ریزی برای کنکور: چگونه علمی برنامه ریزی کنیم؟

روش برنامه ریزی کردن برای موفقیت در کنکور

یکی از مهمترین کارهایی که یک دانش آموز کنکوری باید انجام بده برنامه ریزی برای کنکوره. اون هم برنامه ای که علمی، فردی، کیمیاگرانه و بر اساس اصول درسته، که به ما توی روند موفقیت کمک می کنه. برنامه ریزی به روند درس خواندن ما نظم میده و برای رسیدن به اهداف به ما کمک میکنه. برای اینکه بدونید چگونه باید برنامه علمی و درست و اصولی برای خود بریزید در ادامه با ما همراه باشید.

روش برنامه ریزی کردن برای موفقیت در کنکور کنکور
برنامه ریزی علمی برای کنکور

برنامه ریزی برای کنکور: نکات پیش نیاز

برای اینکه یک برنامه ی درست، اصولی، کیمیاگرانه و علمی داشته باشیم باید چند نکته رو بدونید: برنامه ریزی کنکور باید بر اساس فاکتور فردیت طراحی شده باشه، یعنی شخصی باشه.برنامه ای مختص ما! یادتون باشه با برنامه کلی و همگانی نمی تونیم بازده مناسبی داشته باشیم و درست درس بخونیم. در ضمن ما باید به این کلیات توجه داشته باشیم. ما باید از هر درس حداقل یک کتاب کمک درسی تست بزنیم و به زنجیره دروس و پیش نیاز های هر درس توجه داشته باشیم. برای اینکه درست متوجه منظورم بشید محتوای زیر رو با دقت تماشا کنید:

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

برنامه ریزی کنکور بر مبنای مدرسه، آزمون آزمایشی یا آموزشگاه ؟

قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم باید اینو بدونید و حواستون باشه که از چند برنامه شدن پرهیز کنید! یعنی شما تنها باید با یک برنامه پیش برید.چند برنامه ای شدن به هیچ وجه منطقی نیست و حتی خیلی خطرناکه. پیشنهاد ما اینه که شما با برنامه آزمون قلم چی و یا هر آزمون آزمایشی دیگه ای که در اون شرکت میکنید پیش برید. چرا؟ چون در آزمون ها مدت زمان های مرور طبق سیکل فراموشی قرار گرفتن و همچنین ما می‌تونیم سطح درسی خودمون رو ارزیابی کنیم. برای اینکه با دلایل تکمیلی بدونید که چرا باید با آزمون آزمایشی پیش بریم؟ محتوای زیر رو تماشا کنید.

چطور برنامه مدرسه و آزمون آزمایشی را با برنامه ریزی برای کنکور منطبق کنیم؟

همانطور که گفتیم اولویت ما پیش رفتن با برنامه آزمون آزمایشیه. اگر برنامه کلاس و مدرسه با آزمون هماهنگ بود که بهتر! با هم دیگه و همسو مطالب رو میخونیم و یک جلد کتاب رو برای اونها تست می زنیم. اما اگر کلاس و مدرسه با آزمون ناهماهنگ بود. باید به مطالب سرکلاس خوب گوش بدیم تست تشریحی ها رو کامل بزنیم و خلاصه نویسی کنیم و بعد تست تستی و تسلط کامل رو همراه با آزمون انجام میدهیم. در ضمن یادتون باشه که سخت نگیرید! چون بی نظمی ها همیشه پیش میاد و هیچ موجود و ماشینی بازده صد در صد نداره.

در روز باید چند تا درس بخوانم؟

ما باید در روز متنوع درس بخونیم.چرا؟ چون انسان از تنوع خوشش میاد و این تنوع از خستگی جلوگیری می کنه. در ادامه متنوع خوندن دروس به ما فرصت مرور میده. مزیت دیگه ای که متنوع خوندن درس ها برای ما داره ایجاد عادت ذهنی به تعویض دروسه که این عادت در روند آزمون به ما کمک میکنه. و وضعیت آخر ناخودآگاه فعال انسانه، ناخودآگاه فعال ما مطالب رو دسته بندی می کنه. به صورت کلی باید بین ۳ تا ۴ درس اختصاصی در روز و دو درس عمومی در کنار اونها بخونیم. اما اگر دروس عمومی در کنکور حذف بشن ما حداقل چهار درس تخصصی در روز رو باید مطالعه کنیم. و از روتین شبانه که شامل نیم ساعت تست زنی از درس ضعیفمونه غافل نشیم.محتوای زیر رو با دقت تماشا کنید.

برنامه ریزی برای کنکور متراکم یا زیاد درس خواندن؟

احتمالا برای شما سوال پیش اومده که متراکم درس خواندن یعنی چی؟ و اصلاً متراکم درس خوندن با زیاد درس خواندن چه فرقی داره؟ متراکم درس بخونیم یعنی: اگر قراره ما یک ساعت مطالعاتی خاص رو در روز پر کنیم برای مثال ۶ ساعت درس؛ از ساعت ۸ صبح شروع می کنیم پشت سر هم و با فرمت چقدر درس بخونیم چقدر استراحت کنیم پیش میریم و این مطالعه درس رو پشت سر هم در یک قسمت انجام میدیم نه اینکه در طول روز تقسیم کنیم. چون در ادامه روز می توانیم یا درس اضافه تری بخونیم، یا استراحت کنیم. در نتیجه برنامه ی کنکور ما نظم بهتری پیدا میکنه. برای اینکه علت متراکم خواندن رو بدونید محتوای زیر رو تماشا کنید.

مسئولیت برنامه ریزی کنکور خود را قبول کنید

عمیقا عرض میکنم مطالعه درس اصلا لذت بخش نیست و ما از مطالعه درس خسته میشیم. اما باید یادمون باشه که ما باید به صورت واقعی مسئولیت درس خود را بپذیریم.

اگر با تنبلی از برنامه ریزی کنکور خود عقب ماندیم چه کنیم؟

قبل از اینکه این مورد رو براتون توضیح بدیم یادتون باشه که ما ماشین نیستیم و انسانیم. ممکنه دچار حادثه، تنبلی یا ناامیدی بشیم و برخی اوقات از فرآیند برنامه ریزی برای کنکور عقب بمونیم. اما چیزی که مهمه اینه که توی حال بد خودمون نمونیم و دوباره به روند برنامه‌ریزی خود برگردیم. حتی ماشین های صنعتی هم بازده ۱۰۰ درصدی ندارن.

نکته بعدی هم اینکه اگر صبح خواب بمونید به هیچ وجه قرار نیست شب بیشتر بیدار بمونید تا زمان و نظم خوابتون به هم بریزه. ولی اگر زمان اضافه در طول روز داشتیم اون درس رو جبران میکنیم وگرنه درس رو بذارید بمونه و در تایم های مرور آزمون اون رو جبران کنید. به هیچ وجه خودتون رو به خاطر تنبلی، تنبیه ظالمانه نکنید. نگاه بلند مدت به روند درسی خودتون داشته باشید. ما چندین بار زمان برای مرور درس های مختلف در برنامه آزمون های آزمایشی داریم. برای اینکه متوجه منظورم بشید محتوای زیر رو تماشا کنید.