رشته دندانپزشکی، مزایا و معایب، دروس، بازارکار و مهاجرت

معرفی کامل رشته دندان پزشکی،درآمد و بازار کار،امکان مهاجرت تحصیلی و کاری

رشته دندانپزشکی شاید بعد از رشته پزشکی محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته زیر گروه تجربی باشه. اما قبل از اینکه به طور کامل این رشته دانشگاهی رو بررسی کنیم، به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر بین دو رشته پزشکی و دندانپزشکی مردد هستید حتماً علاوه بر این محتوا، فیلم رشته پزشکی رو هم بررسی کنید تا بتونید با دانش کامل انتخاب بهتری انجام بدید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

معرفی کلی رشته دندان پزشکی

درباره دندانپزشکی این طرز فکر وجود داره که دکترهای دندان پزشک فقط به کشیدن دندون، عصب کشی یا نهایتاً کارهایی محدود به این موارد می‌پردازن. اما این ذهنیت واقعاً درست نیست. در حال حاضر دامنه فعالیت های دندان پزشکان بسیار گسترده تر شده و نگاه اجتماعی به اونها هم خیلی تغییر کرده.

وظیفه یک دندان پزشکی این هست که به سلامت دهان و دندان ما رسیدگی بکنه و خدمات مورد نیاز در این راستا رو به ما ارائه بده. همونطور که گفتیم دندانپزشکی نسبت به قبل خیلی پیشرفت کرده به همین نسبت هم حوزه‌های تخصصی اون بیشتر شدن. پس این موضوع باعث متنوع شدن بسیار زیاد بازار کار اون برای فارغ التحصیل های دندان پزشکی می‌شه.

رشته دندانپزشکی دقیقا چی هست؟

تفاوت مدت تحصیل در رشته دندان پزشکی و پزشکی

تفاوت این دو رشته در مدت زمانی هست که شما باید در اونها تحصیل کنید و فارغ التحصیل بشید. در پزشکی نیازه که شما ۸ سال به تحصیل بپردازید اما این مدت زمان در دندانپزشکی ۶ ساله. همچنین تعداد واحدهایی که باید برای فارغ التحصیل شدن در پزشکی پاس کنید ۲۹۰ واحد هست اما این تعداد در دندانپزشکی بدون ۲۱۷ واحد می‌رسه.

ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی

در رابطه با ادامه تحصیل در دندان پزشکی از نظر مدرک تحصیلی می‌تونیم دندانپزشک هارو را به دو دسته تقسیم کنیم:

دندانپزشک عمومی

به دانشجوهایی که بعد از تحصیل در رشته دندانپزشکی وارد بازار کار می‌شن دندانپزشک عمومی می‌گیم که دستمزد مشخص و معینی دارن.

دندانپزشک متخصص

نکته فوق العاده ای که در رابطه با تخصص گرفتن در یکی از زمینه‌های دندانپزشکی وجود داره اینه که طبق یک قانون، دندان پزشک های متخصص می‌تونن حداقل ۵۰ درصد بیشتر از تعرفه تعریف شده برای خدماتی که ارائه می‌دن، دستمزد دریافت کنن. همین موضوع حجم کاری متخصص های دندانپزشکی رو کم و در عوض درآمد اونها رو بالا برده.

دروس تخصصی دندانپزشکی در دانشگاه

دروسی که دانشجوهای دندانپزشکی در دانشگاه مطالعه می‌کنن به صورت کلی به دو دسته دروس تئوری و دروس عملی تقسیم می‌شن. بهتره بدونید که واحدهایی که توسط دانشجو های این رشته در دانشگاه پاس می‌شه به نسبت واحد های رشته پزشکی کمتر و سبکتر هست.

دروس تخصصی رشته دندان پزشکی در دانشگاه

چه دانشگاه ها و چه شهرهایی دندانپزشکی دارن؟

رشته دندانپزشکی در دانشگاه های خیلی زیادی در کشور ما ارائه می‌شه، از دانشگاههای رتبه برتر شهر تهران گرفته تا دانشگاه های کوچیک در شهرستان‌های مختلف. برخی از دانشگاه های ارائه دهنده عبارتند از:

  • تهران
  • شهید بهشتی
  • اصفهان
  • شیراز
  • تبریز
  • مشهد
  • همدان
  • مازندران
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • اهواز
  • بوشهر
  • گیلان
  • قزوین

بهترین دانشگاه رشته دندانپزشکی

این موضوع خیلی مهمه که ملاک ما  برای بهترین دانشگاه دندون پزشکی چی باشه. ملاک ما ابتدا بودن شهر تهران و بعد از اون بودن در شهرهای بزرگ هست. اما به صورت کلی در دو دانشگاه تاپ شهر تهران یعنی دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی همیشه در زمینه دندانپزشکی رقابت تنگاتنگی وجود داشته.

قبلاً همه از همه نظر دندانپزشکی شهید بهشتی رو برتر از دندانپزشکی دانشگاه تهران می‌دونستن، اما از سال ۹۸ به بعد با توجه به تغییراتی که دانشگاه تهران ایجاد کرد خیلی از رتبه‌های برتر اون رو به شهید بهشتی ترجیح می‌دن.

پس اگر رتبه تون شمارو به یکی از این 2 دانشگاه نرسوند بهتره به دنبال شهرهای بزرگتر برای خوندن دندونپزشکی در دانشگاه هاشون باشید.

مثلاً دانشگاه‌های شهرهایی مثل اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و… انتخاب‌های خیلی خوبی هستن چون تجهیزات خیلی خوب، اساتید خفن و در نتیجه سطح علمی بالاتری دارن. یعنی ممکنه در خیلی از شهرها این شرایط و امکانات وجود نداشته باشن.

دندانپزشکی دانشگاه تهران یا شهید بهشتی؟

واقعیت اینه که هردوی اونها جزو بهترین ها هستن و نمی‌شه صرفا گفت که یکی از اونها برتری کامل داره. اما ممکنه در برخی زمینه ها موفق تر هم دیگه باشن.

شهریه رشته دندان پزشکی دانشگاه آزاد

شهریه ای که دندان پزشکی در دانشگاه آزاد داره به 2 شکل تعریف می‌شه:

  • شهریه دندان پزشکی عادی

مبلغی که دانشجوها در این حالب باید بپردازن، برای هر ترم در سال 1401 بین 20 الی 22 میلیون تومان هست. احتمال این هزینه برای سال 1402 تقریبا 28% افزایش داشته باشه که با این اوصاف مبلغی که در این سال باید بپردازید حدودا 28 میلیون تومان خواهد بود.

  • شهریه دندان پزشکی خودگردان

دانشجوهای این دانشگاه ها در سال 1401 نزدیک به 32.000.000 تومان بوده. در سال 1402 این مبلغ با احتساب افزایشی در حدود 20 تا 25% به مبلغ 36 الی 40 میلیون تومن خواهد رسید.

هزینه رشته دندان پزشکی دانشگاه پردیس

هزینه رشته دندون پزشکی دانشگاه پردیس، خودگردان و شهریه پرداز به شهر و دانشگاهی که در اون درس می‌خونید وابسته هست. هرچی دانشگاه شما به تهران و کلانشهرها نزدیکتر باشه و رنک بهتری داشته باشه این هزینه هم بالاتر می‌ره.

برای مثال در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی شهریه دندانپزشکی در سال 1401 حدودا 24.000.000 بوده. در سال 1402 هم به طبع چیزی بین 20 الی 25 درصد افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

نکات مهم درباره دانشگاه های دندانپزشکی

احتمالاً این موضوع قابل حدس هست که دانشگاه های تهران و شهید بهشتی چند سر و گردن از دانشگاه های دیگه دردندانپزشکی بالاتر هستن. اما اگر مجبور شدید بین دانشگاه تهران و شهید بهشتی یک مورد رو انتخاب کنید چطور؟

چند سال پیش این ذهنیت وجود داشت که دانشگاه شهید بهشتی در دندانپزشکی از جنبه علمی بالاتر از دانشگاه تهران هست. اما باید بگیم چندین سالی هست که این دو دانشگاه دقیقاً هم رده هم هستن و حتی بسیاری از دانشجوهای دندانپزشکی دانشگاه بر این باورن که دانشگاه تهران یک سر و گردن هم بالاتر هست.

در رابطه با دانشگاه های دیگه هم پیشنهاد ما اینه که سعی کنید اگر رتبه کنکورتون به شکلی نبود که در شهر تهران دندانپزشکی بخونید، سعی کنید در شهرهای صنعتی تر و بزرگ تر یا به قولی کلانشهرها به ادامه تحصیل بپردازید. به این دلیل که شهرهای بزرگ‌تر امکانات بیشتری رو برای دانشجوها فراهم می‌کنن.

باهم تفاوت دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی در رشته دندان پزشکی رو از زبون سها قمریان، رتبه برتر کیمیاگرخونه، بشنویم:

شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه های دندانپزشکی کشور

زمانی که در رابطه با پذیرش دندانپزشکی صحبت می‌کنیم باید بدونید که این پذیرش به دو شکل در کشور ما انجام می‌شه:

  • در دانشگاه های دولتی

دانشگاه های دولتی هم خودشون به دو روش پذیرش دانشجو انجام می‌دهن: الف) پذیرش روزانه ب) پذیرش شهریه پرداز

  • در دانشگاه های آزاد

دانشگاه های آزاد هم که مشخصا شهریه پرداز هستن. اما باز هم دانشگاه های آزاد به دو دسته قابل تقسیمن: الف) آزاد ب) آزاد خودگردان که شهریه اون به نسبت شهریه شبانه دانشگاه های دولتی بالاتر هست.

کارنامه قبولی رشته دندان پزشکی

به احتمال خیلی زیاد شما هم از خودتون پرسیدید که چه درصدهایی نیازه بتونم در دانشگاه های برتر دندانپزشکی رو قبول بشم؟

نگاهی به جدول پایین بندازین:

علوم پزشکی تهران – روزانه 1401علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401علوم پزشکی اصفهان – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی55%زمین شناسی61%زمین شناسی50%
رياضيات90%رياضيات94%رياضيات95%
زیست شناسی82%زیست شناسی90%زیست شناسی82%
فيزيك100%فيزيك92%فيزيك91%
شیمی57%شیمی77%شیمی66%
درصدهای قبولی رشته دندانپزشکی در سال 1401

بازار کار رشته دندان پزشکی

بازار کار این رشته‏ دانشگاهی محبوب و فوق العاده دو دسته می‌شه: استخدامی و مستقل.

شرایط کار استخدامی در دندان پزشکی

اگر بخوایم صادقانه صحبت کنیم باید بگیم که بازار کار استخدامی دندانپزشکی از نظر در آمدی اصلاً قابل مقایسه با بازار کار مستقل اون نیست. شما اگر در یک کلینیک بیمارستان یا هر محلی به صورت استخدامی شروع به کار کنید هرچقدر هم که مبلغ دریافتی کلینیک بالا باشه باز هم بخشی از این هزینه به کلینیک داده خواهد شد و دستمزد شما پایین خواهد بود.

البته این موضوع به این معنی نیست که اصلاً بازار کار استخدامی این رشته مساعد و مناسب نیست. اتفاقا موقعیت های استخدامی در سراسر کشور وجود دارن. فقط این مدل کار کردن از نظر درامدی کمی پایین تر از درآمد دندانپزشک های مستقل هست

شرایط کار مستقل در دندان پزشکی

مستقل شدن در دندانپزشکی درآمد فوق العاده خوبی داره و علاوه بر این موضوع کار شما هم بسیار منعطفه. به این دلیل که شما در هر زمان که بخواید می‌تونید مطب رو باز کنید، ببندید، به بیمارها وقت بدید و مواردی از این قبیل.

یک ویژگی طلایی بازار کار مستقل دندان پزشکی اینه که برخلاف مستقل شدن در پزشکی که نیاز به مجوزهای مختلف زیادی برای شروع به کار داره، در دندانپزشکی این سختی ها تقریبا وجود ندارن و شما به راحتی می‌تونید مطب شخصی خودتون رو داشته باشید.

تفاوت انواع بازارکار رشته دندانپزشکی

معایب بازار کار مستقل در رشته دندانپزشکی

بهتره به یکی از معایب دندان پزشکی از نظر بازار کار مستقل اشاره کنیم:اینکه شما برای داشتن یک مطب مستقل نیاز به سرمایه بسیار بالایی دارید.

مثلا اگر شما با مدرک پزشکی بخواید به عنوان یک پزشک عمومی و مستقل فعالیت کنید، مواردی که بهشون نیاز دارید شاید فقط محدود به یه مطب، یه منشی و چند وسیله پزشکی بشه. اما در دندانپزشکی علاوه بر محیط کار و منشی به تجهیزات بسیار زیاد و متعددی نیاز دارید که واقعا هزینه های بالایی دارن. پس اگر قصد مستقل شدن در دندانپزشکی بعد از فارغ التحصیلی رو دارید حتما به هزینه بالای اون هم توجه کنید.

مهارت های نرم مورد نیاز برای دندانپزشکی

قطعا می‌دونید که برای موفق شدن در هر حوزه ای علاوه بر دانش تخصصی، شما به مهارت‌های نرم جانبی هم نیاز دارید که بتونید در کارتون بهترین باشید. چند تا از مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز برای موفقیت در دندان پزشکی شامل موارد زیر هستن.

روانشناسی در دندان پزشکی

خیلی از افراد در سنین مختلف فوبیای شدیدی نسبت دندان پزشک ها دارن؛ در نتیجه اگر شما بتونید با مهارت روانشناسی بیمارتون رو آرام بکنید و سعی کنید این ترس رو ازش دور کنید، هم در کارتون موفق‌تر خواهید بود و هم بیمار تجربه بهتری از دریافت خدمات از شما خواهد داشت.

رقابت از نظر کیفیت و مهارت

شاید برای بسیاری از پزشک های عمومی این موضوع که بخوان با سایر پزشکا رقابت کنن چندان مطرح نباشه. به این دلیل که در اکثر مواقع برای کارهای معمولی مثل ویزیت شدن ما به عنوان یک بیمار تحقیقات زیادی برای پیدا کردن یک پزشک نمی‌کنیم.

اما این موضوع درد دندان پزشکی کمی متفاوت هست. به این دلیل که تعداد دندانپزشک ها در حال حاضر زیاده. پس اگر شما قصد ورود به بازار کار مستقل دندانپزشکی رو داشته باشید، باید مهارت و کیفیت کار خودتون رو بالا ببرید. اما همزمان از قدرت تبلیغات و جذب مشتری هم غافل نشید.

روابط اجتماعی

برای درک این مورد خودتون رو در جایگاه یک بیمار بذارید. از اینکه نتونید حتی یک کلمه با دندانپزشک خودتون صحبت کنید بیشتر لذت می‌برید یا از اینکه بتونید ارتباط موثری با اون داشته باشید؟

قطعا همه ما از مراجعه به دندانپزشک هایی که قادر به برقراری ارتباط خوب و صمیمی با ما هستن بیشتر لذت می‌بریم و به صورت ناخودآگاه دوست داریم که در دفعات بعدی باز هم به اونها مراجعه کنیم. پس اگر روزی در جایگاه دندانپزشک قرار گرفتید از قدرت این مورد به هیچ وجه غافل نشید.

امکان مهاجرت با دندان پزشکی

مهاجرت با رشته دندان پزشکی هم برای دانشجو ها و هم برای فارغ التحصیل ها میسره. اگر بخوایید به عنوان یک دندانپزشک برای کار در یک کشور خارجی اپلای کنید باید بدونید که با توجه به کشور مقصد، قوانینی در این رابطه وجود داره و نیاز هست تا دوره های مختص دندونپزشکی اون کشور رو بگذرونید تا با استانداردها و قوانینشون یکی بشید.
اما اگر قصد این رو داشته باشید که برای ادامه تحصیل در دندانپزشکی به خارج از کشور برید به شما این مژده رو می‌دیم که مشکلات مهاجرت تحصیلی برای دندانپزشکی چندان زیاد نیست و کار راحت تره.

رتبه برترهایی که رشته دندان پزشکی قبول شدند

از رتبه برترهای کیمیاگرخونه که دندان پزشکی قبول شدند میتونیم به مریم مختاری، کیانا عباسی، پارسا خوشکاوندی، ملیکا کزازی، میلاد چاوشیان، پرنیا یاری و ملیکا سلطانی ربیع اشاره کنیم. حتما حتما فیلم های مربوط به این کیمیاگر های خفن کنکور رو ببینید و از تجربه هاشون در سال کنکور استفاده کنید.


حتماً مطالب و فیلم های مربوط به رشته‌های دیگه رو هم بررسی کنید تا یه انتخاب رشته خفن داشته باشید. ما رو به دوستانتون معرفی کنید. دوستتون داریم.