رشته مهندسی معماری: بررسی بازارکار، مهاجرت و مزایا و معایب

معرفی رشته مهندسی معماری، معرفی بازار کار و درآمد، امکان مهاجرت و اپلای

در این بحث سعی داریم مزایا و معایب رشته مهندسی معماری رو توضیح بدیم، بگیم که بازارکار و آینده شغلی اون چطوره؟ امکان مهاجرت با مهندسی معماری فراهمه یا نه؟ و همچنین دروس تخصصی و مهارت های نرم لازم برای موفق شدن در معماری چیه؟ پس تا انتها با کیمیاگرخونه همراه باشید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

رشته مهندسی معماری دقیقا چیه؟

مهندسی معماری برآیند علوم فنی و هنره. کار یک مهندس معمار به صورت کلی طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها و بناهای مختلفه.

به صورت کلی کاری که یک مهندس معمار انجام می‌ده به دو دسته: کارهای عادی و روزمره (ساخت خونه ها و ساختمان ها) و دسته دوم کارهای تخصصی (طراحی و ساخت بیمارستان یا مدرسه) تقسیم میشه.

تفاوت مهندسی معماری با مهندسی شهرسازی و عمران

اگر مهندسی عمران رو حوزه ای کاملا فنی به حساب بیاریم، مهندسی شهرسازی به سه دسته ی فنی، علوم انسانی و مقدارکمی هنر و مهندسی معماری به دو دسته ی فنی و هنر تقسیم میشه.

مهندسی معماریمهندسی شهرسازیمهندسی عمران
فنی+هنرفنی+هنر+علوم انسانیفنی
تفاوت مهندسی عمران، شهرسازی و معماری

امکان ادامه تحصیل در رشته‌ی مهندسی معماری تا کجا فراهمه؟

مثل تمام رشته های مهندسی که تا الان معرفی کردیم امکان تحصیل در رشته معماری هم تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهمه. شما با داشتن مدرک لیسانس یا همون کارشناسی می‌تونید وارد دنیای بازار کار بشید. اما اگر دغدغه های علمی دارید و یا می‌خوایید به خارج از کشور مهاجرت کنید، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر کاملا برای شما ممکنه.

 دروس تخصصی مهندسی معماری

اگر سایر مقالات معرفی رشته‏ ریاضی رو خونده باشید متوجه میشید که ما دروس دانشگاهی مهندسی ها رو به دو دسته اصلی و تخصصی دسته بندی می‌کنیم.  دروس اصلی می‌تونه شامل مباحث مثل تاسیسات الکتریکی، تنظیم شرایط محیطی و دروسی از این قبیل باشه. اما دروس تخصصی مختص معماری هستن و مثل دروس اصلی با رشته هایی مثل شهرسازی و عمران اشتراک زیادی ندارن. لیست دروس مهندسی معماری رو در عکس زیر میبینید:

دروس تخصصی و دانشگاهی مهندسی معماری

مهم ترین نکات در رابطه با مهندسی معماری!

یکی از مهمترین نکاتی که باید در رابطه با مهندسی معماری بدونید اینه که کار عملی در مهندسی معماری بسیار بسیار زیاده. مثلا اگه شما دانشجوی مهندسی عمران باشید، هر ترمی که پاس می‌کنید نهایت یک یا دو پروژه عملی دارید. اما در معماری شما مدام در حال انجام کارها و پروژه های عملی هستید. پس با توجه به علایقتون تمام این نکات رو زیر نظر داشته باشید.

نکته دوم اینه که خوندن مهندسی معماری در دانشگاه پرهزینه‌ هست. به این دلیل که نیازه ابزار و تجهیزات مختلفی رو با قیمت های نسبتاً بالا برای کارهاتون تهیه کنید. اگر مسائل مالی براتون مطرحه حتما این نکته رو به یاد داشته باشید و بعد انتخاب رشته کنید.

کدوم دانشگاها و چه شهرهایی عمران دارن؟

تعداد دانشگاه هایی  که مهندسی معماری رو ارائه می‌دن بسیار زیاده، اما حتما سعی کنید که اولویت خودتون رو در صورت امکان تحصیل در دانشگاه های شهر تهران قرار بدید تا امکان ورود به بازار کار و دسترسی به موقعیت های شغلی تهران برای شما فراهم باشه. تعدادی از مهم ترین دانشگاه هایی که این رشته رو دارند عبارتند از:

  •  تهران
  •  علم و صنعت
  •  بهشتی
  • عباسپور
  •  هنر  تهران
  •  قم
  •  قزوین
  •  پیام نور تهران
  •  هنر  اصفهان
  •  علم و فرهنگ
  •  فردوسی

دانستنی های مهم درباره دانشگاه های مهندسی معماری

یه سری نکات درباره بعضی از دانشگاه های لیست بالا وجود داره که لازمه حتما اونها رو بدونید:

دانشگاه تهران

باید بدونید که دانشگاه تهران در زمینه مهندسی معماری از شدت خفن بودن یه قطب علمی حساب می‌شه و واقعاً نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه در زمینه معماری بهترین هست. به طوری که از سایر دانشگاه ها چند سر و گردن بالاتره. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر رشتتون بهتون این جایزه رو می‌ده حتماً و حتماً اولویت خودتون رو دانشگاه تهران قرار بدید.  بعد از اون هم دانشگاه هایی مثل علم و صنعت، شهید بهشتی و عباسپور( پردیس شهید بهشتی) می‌تونن انتخاب های مناسبی باشن.

تفاوت دانشگاه تهران و هنر تهران

با نگاه کردن به لیست دانشگاه های بالا ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که برای تحصیل درمهندسی معماری تفاوت بین دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران چیه؟

دانشگاه تهران همون دانشگاهی هست که در اصلیش در انقلابه. شما به عنوان یک دانشجوی معماری باید در پردیس هنرهای زیبای این دانشگاه درس بخونید. حضور دانشجوهای رشته معماری در کنار دانشجوهای هنر، موسیقی باعث شده که از نظر هنری هم در معماری حرف اول رو بزنن.

اما دانشگاه هنر تهران دانشگاهیه که فقط رشته های هنری رو پوشش می‌ده. پردیس اصلی این دانشگاه در خیابان حافظ در نزدیکی دانشگاه تهران و در مرکز شهره. پس از این نظر مشکلی وجود نداره اما به این نکته توجه کنید که برخی از دروس شما در شهر کرج برگزار و ارائه میشه.

دانشگاه خوارزمی و کلانشهرها

همونطور که بالا گفتیم نباید از مزیت تحصیل در شهر تهران غافل بشید. اما اگر به هر دلیلی این امکان برای شما فراهم نبود، پیشنهاد بعدی ما تحصیل در دانشگاه خوارزمی کرجه. بعد از اون هم بهترین انتخاب دانشگاه های کلانشهر هایی مثل اصفهانه.

هزینه رشته‌ی مهندسی معماری در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی معماری دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی معماری بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی معماری در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی معماری دارن.

شهریه رشته مهندسی معماری دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی معماری در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی معماری پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی معماری در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی رشته‌ی مهندسی معماری

قطعا با خودتون گفتید که با چه رتبه ای می‌تونم مهندسی معماری رو توی دانشگاه های خوب خصوصا در تهران درس بخونم؟ در واقع به چه رتبه ای نیاز دارم؟ بهترین جواب دونستن درصدهای قبولی در دانشگاه های رده بالا هست. به این دلیل که بتونید درصدهای خودتون رو به مرور به اونها نزدیک کنید و حتی بالاتر ببرید. تا شانس قبولی شما در دانشگاه های تاپ بیشتر بشه.

دانشگاه تهران-روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی-روزانه 1401دانشگاه علم و صنعت-روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات40%رياضيات30%رياضيات30%
فيزيك60%فيزيك40%فيزيك30%
شیمی40%شیمی40%شیمی40%
درصدهای قبولی رشته مهندسی معماری در سال 1401

بازار کار مهندسی معماری چطوره؟

به صورت کلی برای ورود به دنیای بازار کار و کسب درآمد در مهندسی معماری به دو روش می‌تونید مشغول به کار بشید:

 بازار کار مستقل مهندسی معماری

یک مهندس معمار برای مستقل شدن می‌تونه یه دفتر فنی برای خودش داشته باشه و خدمات مختلفی مثل دکوراسیون داخلی، طراحی نما و … ارائه بده.

همچنین یکی از کارهایی که اکثر بچه های معماری بعد از فارغ التحصیلی انجام می‌دن اینه که به صورت فردی و یا اکیپی شروع به ساخت و ساز، ترمیم ساختمان ها و بناهای قدیمی(در اصطلاح پیمانکاری) و کارهایی از این قبیل می‌کنن.

 بازار کار استخدامی مهندسی

بازار کار استخدامی معماری به نسبت بازار کار مستقل اون خیلی ضعیف تره. برای رشته هایی مثل معماری در کل موقعیت های شغلی استخدام صفر نیست اما واقعاً به زیادی مهندسی های دیگه هم نیست. موقعیت های شغلی معماری از نظر استخدامی از موقعیت های شغلی مهندسی عمران کمتره. پس این نکته رو هم  حتما در نظر داشته باشید.

البته اگر شما موفق باشید به روش استخدامی هم وارد بازار کار بشید باید بدونید که درآمد شما بسیار حداقلی خواهد بود. به همین دلیله که تعداد زیادی از فارغ التحصیل های رشته های مربوط به ساخت و ساز بعد از پایان تحصیل در رشته هایی مثل معماری، عمران و شهرسازی تمایل به مستقل شدن دارن.

مهندسی معماری برای چه کسانی مناسبه؟

اگر تصمیمتون رو گرفتید که وارد مهندسی معماری بشید و می‌خواید بدونید که چه فاکتورهایی می‌تونن تضمین کننده موفقیت شما باشن ما چند مورد رو به شما معرفی می‌کنیم. باید بدونید که علاوه بر این مهارت ها، داشتن دانش تخصصی هم مهمه و این دو در کنارهم معنا دارن.

مهارت های نرم مورد نیاز برای مهندسی معماری

ذوق هنری

منظورما این نیست که شما حتما برای ورود به مهندسی معماری باید در نقاشی یا طراحی خیلی خیلی ماهر باشید. اما اگر توانایی و مهارت های هنری در شما ضعیف باشه یا به هر دلیلی به اونها علاقه نداشته باشید قطعاً در رشته ای که مثل معماری که پراز کارعملی شامل کشیدن، درست کردن و طراحی سازه ها و طرح های مربوط به معماریه موفق نخواهید بود.

روحیه کار تیمی

داشتن روحیه کار تیمی هم فاکتور خیلی مهمیه. به این صورت که شما از همان روزهای اول ورود به دانشگاه به توصیه استاد ها باید به صورت گروهی کارها و پروژه های مختلف رو انجام بدید. برخلاف مهندسی کامپیوتر که کار تیمی زیادی نداره و شما نیاز به یه لپ تاپ دارید تا کارتون رو انجام بدید.

مطالعه جانبی

در دانشگاه مثلاً در رابطه با طراحی یک مدرسه به صورت درست و اصولی آموزش وجود نداره و اگر من می‌خواید یک روز در جایگاه یک مهندس معمار پروژه های بزرگی بگیرید و در اونها موفق باشید نیاز هست که در این زمینه هم اطلاعاتی کسب کنید. این نکته خیلی مهم هست و می‌تونه در افزایش سطح دانش شما هم تاثیر داشته باشه.

اهمیت کارآموزی

نکته بعدی هم توجه به اهمیت کارآموزی هست. به این دلیل که شما باید با دنیای بازار کار در کشورمون در زمینه رشته معماری آشنا بشید، نه بازارکاری که در کتاب ها نوشته شده! جالا منظور ما چی هست؟

مثلاً ممکنه شما با توجه به مباحثی که در دانشگاه در رشته مهندسی معماری مطالعه کردید سازه یا بنایی رو طراحی کنید که اصلاً از نظر اقتصادی به صرفه نباشه یا حتی انقدر زیبا و خلاقانه باشه که بافت یک منطقه در کشور ما گنجایش اون رو نداشته باشه. حتی این احتمال هم هست که مصالح مناسب برای ساختنش در کشور ما وجود نداشته باشه. اما اگر شما در یک یا چند دوره کارآموزی شرکت کنید با واقعیت این رشته و خواسته های مردم و همچنین جواب هایی که مهندسان معمار به این نیاز ها می‌دن آشنا خواهید شد.

مهاجرت با مهندسی معماری چطوره؟

اگر قصد مهاجرت با مهندسی معماری رو دارید باید بدونید که مهاجرت با این رشته به دو روش تحصیلی و کاری برای شما ممکنه:

  •  مهاجرت تحصیلی

 می‌تونیم بگیم که امکان اپلای و ادامه تحصیل در یک کشور دیگه با مهندسی معماری فراهمه و می‌شه گفت سختی زیادی برای این کار وجود نداره.

  •  مهاجرت کاری

اما اگر شما قصد اپلای کاری با مهندسی معماری به کشورهای دیگر رو دارید قضیه کمی متفاوت تره. به این شکل که شما اگر بخواید در بازار کار خارج از کشور جذب بشید بهترین کار این هست که در یک حوزه کوچیک خودتو متخصص کنید و انقدر در اون قوی  باشید و رزومه خوبی داشته باشید که بتونید با کمترین مشکل استخدام بشید.

حتما انجام بدید!

پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن قدرت معماری در اینترنت نمونه کارهای “زها حدید” رو سرچ کنید و ببینید که ترکیب تخصص و ذوق هنری یک معمار تا کجا می‌تونه پیش بره.

امیدواریم تونسته باشیم در فرآیند انتخاب رشته به شما کمک کنیم. خوشحال می‌شیم کیمیاگرخونه به دوستانتون معرفی کنید. دوستتون داریم.