رشته مهندسی عمران، مزایا و معایب، درآمد، دروس و بازارکار

معرفی کامل رشته مهندسی عمران. بازار کار مهندسی عمران. امکان اپلای و مهاجرت

مهندسی عمران یکی از رشته های پرطرفدار زیرگروه ریاضیه که تعداد خیلی زیادی از دانش آموزها علاقه مند به ادامه تحصیل در اون هستن. در ادامه این رشته جذاب رو به صورت کامل برای شما بررسی می‌کنیم، به شما می‌گیم که مزایا و معایب رشته مهندسی عمران چیاست؟ بازار کار این رشته چطوره؟ به عنوان دانشجوی عمران در دانشگاه چه دروسی رو باید مطالعه کنید؟ همینطور مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت درمهندسی عمران چیه؟

مهندسی عمران دقیقاً چی هست؟

 همه ما به صورت کلی می‌دونیم که وظیفه یه مهندس عمران ساخت بناها و ساختمان هاست. در کل هر سازه ای که قراره در هر موقعیتی ساخته بشه، یه مهندس عمران در اونجا حضور داره.

تفاوت مهندسی عمران با معماری

یه تفاوت عمده ای که معماری با عمران داره اینه که یک مهندس معمار به طراحی بصری یک سازه بپردازه اما یک مهندس عمران محاسبه و بررسی می‌کنه که دقیقاً چه چیزهایی می‌تونن باعث نگه داشتن این بنا و طولانی تر شدن طول عمر اون بشن.

به همین دلیل پیشنهاد ما اینه که فیلم معرفی مهندسی معماری رو هم در سایت کیمیاگرخونه ببینید و بعد رشته ای رو که متناسب با علاقه، توانایی ها و شرایط  شما ست، انتخاب کنید.

امکان ادامه تحصیل برای مهندسی عمران تا کجا ممکنه؟

به احتمال خیلی زیاد شما هم می‌دونید که عمران چه سابقه و پیش زمینه قوی و خوبی داره. به همین دلیل هم امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع بالا یعنی تا کارشناسی ارشد و دکتری هم امکان پذیره. اگر شما بخواید بعد از فارغ التحصیلی به کسب درآمد از مهندسی عمران فکر کنید باید بدونید که یه آزمون وجود داره که شما رو برای ورود به بازارکار تایید می‌کنه. شما بعد از یک الی چند سال که از تاریخ دریافت مدرک تحصیلیتون گذشت در این آزمون شرکت می‌کنید. در صورت قبولی، شما یک کد دریافت خواهید کرد که یعنی مجاز به فعالیت در زمینه عمران و ساخت و ساز خواهید بود.

دروس دانشگاهی مهندسی عمران

 اینکه دروس تخصصی عمران چه مواردیه می‌تونه در انتخاب شما تاثیر گذار باشه. اما قبل از اینکه وارد جزئیات بشیم باید بدونید که دروسی مثل فیزیک و ریاضی، خصوصاً فیزیک، در عمران پررنگ هستن و نیازه که در اونها از دانش خوبی برخوردار باشید. اما در رشته‌هایی مثل معماری و شهرسازی میزان وجود این دروس کمتره. می‌تونیم بگیم که میزان این دروس در عمران ۸۰ در معماری ۴۰ و در شهرسازی ۲۰ هست.

دروسی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در مهندسی عمران مطالعه می‌کنید وابسته به گرایشیه که شما برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنید. اما به صورت کلی در مقطع کارشناسی هم شما برخی از این دروس رو خواهید خوند. گرایش های عمران در مقاطع بالا به دو دسته عمران و نقشه برداری تقسیم می‌شن. دروس گرایش عمران عمران شامل مباحث محاسباتی هست. اما دروس گرایش نقشه برداری عمران بیشتر به نقشه برداری، راهسازی ‏و مواردی مثل این می‌پردازه.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی عمران

چه دانشگاه هایی مهندسی عمران رو دارن؟

 بهتره بگیم چه دانشگاه هایی رشته عمران رو ندارن!! می‌تونیم بگیم که کل دانشگاه‌های ایران این رشته رو ارائه می دن. حتی شهرستان ها هم از این قاعده مستثنی نیستن. چند تا از دانشگاه های مختلف این رشته رو نام می‌بریم:

  1.  شریف
  2. تهران
  3.  امیرکبیر
  4.   علم و صنعت
  5.   صنعتی  اصفهان
  6.  تبریز
  7. شهید بهشتی
  8.  خواجه نصیر
  9.  عباسپور ( پردیس شهید بهشتی)
  10. خوارزمی
  11.  سمنان
  12.  قزوین
  13.  زنجان
  14. اراک
  15.  پیام نور تهران

هزینه رشته‌ی مهندسی عمران در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی عمران دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی عمران بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی عمران در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی عمران دارن.

شهریه رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی عمران در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی عمران پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی عمران در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

درصدهای لازم برای قبولی مهندسی عمران

با چه رتبه ای می‌تونم مهندسی عمران در شهر تهران و دانشگاه های خوب قبول بشم؟ برای جواب به این سوال درصد پاسخ های درست قبولی چند دانشگاه مختلف رو براتون آوردیم تا بتونید در صورت تمایل درصدهاتون رو به مرور به این عدد ها نزدیک کنید.

دانشگاه شریف-روزانه 1401دانشگاه تهران-روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر-روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات50%رياضيات30%رياضيات30%
فيزيك80%فيزيك70%فيزيك60%
شیمی50%شیمی30%شیمی30%
درصدهای قبولی مهندسی عمران در سال 1401

بازار کار مهندسی عمران

باید بدونید که درآمد مهندسی عمران خوب و قابل قبوله، اما به بازار کار اون هم مرتبطه. به صورت کلی بازار کار این مهندسی به دو صورت مستقل و استخدامیه.

 بازار کار مستقل

 یک نکته جذاب در رابطه با مهندسی عمران اینه که بازارکار مستقل اون واقعا قویه. یعنی مثلا شما به عنوان یک مهندس عمران می‌تونید یک دفتر بزنید و به صورت کاملاً مستقل پروژه بگیرید یا حتی اگر کمی سرمایه داشته باشید میتونید خودتون وارد ساخت و ساز بشید و به درآمدهای بالا برسید.

بازار کار استخدامی

 بازار کار استخدامی عمران هم بسیار بسیار گسترده ست و امکان استخدام برای فارغ التحصیل های عمران در زمینه های متنوع کاملا فراهمه.

 اما باید یه نکته رو در رابطه با درآمد بازار کار مستقل و استخدامی عمران به شما بگیم: درسته که امکان استخدام کاملا فراهمه اما درآمد فردی  که به صورت استخدامی فعالیت می‌کنه قطعا کمتر از فردیه که به صورت مستقل کار می‌کنه یا با شرکت های خصوصی همکاری داره. به همین دلیل معمولا بچه های عمران به سمت مستقل شدن پیش می‌رن.

چطور در مهندسی عمران موفق بشیم؟

  1.  اولین نکته اینه که مهندسی عمران مثل مهندسی صنایع  یا حتی شهرسازی نیاز به تعامل خیلی بالایی نداره و بخش زیادی از کارها در تنهایی انجام میشن. پس اگر کسی هستید که به فعالیت های انفرادی تمایل داره، مهندسی عمران میتونه انتخاب خوبی باشه.
  2. مورد دوم که قطعاً به اون نیاز پیدا میکنید توانایی مذاکره ست. شما بعد از فارغ التحصیلی نیاز دارید که با کارفرما و مشتری های مختلف ارتباط بگیرید، به اونها قیمت بدید، مشکلات رو باهاشون در میون بذارید، درخواستی ازشون داشته باشید و … همه این موارد بدون شک نیازمند برقراری ارتباط و داشتن فن بیان و مذاکره ی خوب هستن.
  3. مورد سوم هم اینه که شما باید توانایی تحمل حجم زیادی از دروس مربوط به ریاضی و فیزیک رو داشته باشبد. اما مقدار این دروس در حوزه های مشابه عمران مثل معماری و شهرسازی به نسبت کمتره.

امکان مهاجرت با مهندسی عمران

عموما رشته های فنی مهندسی راه بسیار هموارتری رو نسبت به سایر رشته ها برای مهاجرت دارن. این موضوع درباره مهندسی عمران هم کاملا صادقه. مهاجرت با مهندسی عمران رو به دسته تقسیم میکنیم:

مهاجرت تحصیلی

 امکان ادامه تحصیل در مهندسی عمران هم مثل خیلی از رشته های دیگه در سراسر دنیا در دانشگاه‌های مختلف برای شما وجود داره. پس خیالتون از این بابت راحت باشه چون آینده شغلی مهندسی عمران با اپلای در کشور های دیگه برای تحصیل کاملا تضمین شدست.

مهاجرت کاری

 کار کردن در کشورهای خارجی در رشته مهندسی عمران با چالش و سختی همراهه به این دلیل که کاری که در کشورهای خارجی با عنوان عمران انجام می‌شه استانداردهای بسیار بالاتری از استانداردهای ما دارن. البته این موضوع در کشورهای اروپایی و سطح بالای جهان وجود داره، به همین دلیله که معمولاً مهندس های عمران در داخل کشور ما اگر قصد اپلای در کشوری رو داشته باشن به کشورهایی مثل ترکیه، مالزی و این چنینی سفر می‌کنن

نکته ی طلایی برای مهاجرت کاری با مهندسی عمران

اما اگر می‌خواید درآمد شما در مهندسی عمران چندین و چند برابر بشه، پیشنهاد می‌کنیم که در یک حوزه متخصص بشید و بعد به کشورهای دیگه مهاجرت کاری کنید. متخصص شدن در یک زمینه خاص حتی در داخل کشور هم درآمد فوق العاده ای برای شما به همراه خواهد داشت.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم.