رشته فیزیوتراپی | دروس، درآمد، توانایی ها، درصد قبولی و مهاجرت

معرفی رشته فیزیوتراپی، امکان مهاجرت، درصدهای دروس برای قبولی فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یه علم جذابه که بدون داروهای شیمیایی برای حل مشکلات جسمانی، به کمکتون میاد. این شاخه دوست داشتنی زیرگروه تجربیه. قصد داریم که رشته فیزیوتراپی رو براتون به صورت کامل باز کنیم، از دروس اون در دانشگاه گرفته تا بازارکارش، حتی ماهیتش و این که دقیقا چیه، توانایی های لازم برای موفق شدن در اون و انواع مهاجرت از طریق فیزیوتراپی.

راستی اگر هر سوالی درباره ی فیزیوتراپی ذهنتون رو درگیر کرده حتما در قسمت کامنت ها از ما بپرسید. حتما در کوتاهترین زمان ممکن به سوالتون جواب می‌دیم.

فیزیوتراپی دقیقا چی هست؟

در فیزیوتراپی شما با استفاده از وسایلی از جمله تجهیزات الکترونیکی و همچنین حرکات فیزیکی و بدنی، به برای درمان مشکلات جسمانی به افراد کمک می‌کنید. این مشکلات می‌تونن شامل معلولیت ها، بیماری های مفاصل، اعصاب و عضلات و موارد این چنینی باشن.

تفاوت فیزیوتراپی، کاردرمانی و تربیت بدنی

  • در تربیت بدنی، فرد قادره با حرکات ورزشی برای رفع مشکلات جسمی سطحی به افراد کمک کنه.
  • در رشه فیزیوتراپی، فرد با استفاده از حرکات بدنی، وسایل و تجهیزات مختلف به افراد برای درمان مشکلات بدنی جدی و عمیق تر کمک می‌رسونه. این زمینه با اسم توانبخشی هم شناخته می‌شه. یک فیزیوتراپ حق طبابت رو تا حدودی داره.
  • اما کاردرمانی بین دو مورد بالا قرار داره. اصلی ترین تفاوت کاردرمانی با فیزیوتراپی اینه که کاردرمانگر بیشتر برای انجام صحیح کارهای روزمره و عادی به یک فرد که در این زمینه ها دچار مشکل شده کمک می‌کنه. در حالی که فیزیوتراپیست روی بهتر شدن حرکات و عملکرد بدن شما تمرکز می‌کنه.

فرق رشته فیزیوتراپی با کاردرمانی چیه؟

  • هردو مورد کارشناسی هستن یعنی شما در انتهای تحصیلتون مدرک لیسانس می‌گیرید. 
  • یک فیزیوتراپ با استفاده از دستگاه‌های الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی سعی داره عارضه‌های جسمی استخوانی و ماهیچه‌ای بیمار رو رفع کنه. اما کار درمان همین کار رو با استفاده از تجهیزات مکانیکی  انجام می‌ده.
  • به این دلیل که فیزیوتراپ می‌تونه کار یک کاردرمان رو هم انجام بده بازارکارش گستردگی بیشتر و در نتیجه شرایط بهتری رو داره. اما برعکسش ممکن نیست، یعنی کاردرمان کار یک فیزیوتراپ رو انجام نمی‌ده و اجازه این کار رو هم نداره.
  • بازار کار فیزیوتراپی و کاردرمانی بسیار خوبه اما اگر رتبه‌تون این اجازه رو می‌ده سعی کنید فیزیوتراپی بخونید به این دلیل که بازار کار داخلی و خارجی اون کمی از کاردرمانی بهتره.

مقایسه رشته‌ی فیزیوتراپی و داروسازی

  • از نظر مدرک تحصیلی. اولین تفاوتی که بین داروسازی و فیزیوتراپی وجود داره این هست که اگر شما در دانشگاه فیزیوتراپی بخونید مدرک شما مدرک دکترای تخصصی خواهد بود اما فیزیوتراپی کارشناسیه یعنی با اتمام اون شما مدرک کارشناسی دریافت خواهید کرد. و اگر بخواید دکترای داروسازی بگیرید می‌تونید ادامه تحصیل بدید.

البته داشتن مدرک دکترا به خودی خود مزیت محسوب نمی‌شه و فاکتورهای دیگه‌ای برای موفقیت لازم هستن.

  • بازارکار. توی بازار کار استخدامی داروسازی شرایط بهتری رو به نسبت فیزیوتراپی داره. اما از نظر بازار کار مستقل شرایط متفاوته. برای اینکه یک مرکز مربوط به فیزیوتراپی رو راه اندازی کنید اصلی‌ترین موردی که بهش نیاز دارید سرمایه هست. اما سختی‌های راه‌اندازی داروخونه خیلی بیشتره. 
  • دروس. دروسی که بچه‌های داروسازی در دانشگاه می‌خونن به میزان زیادی شامل مباحث بیوشیمی هست که به خودی خود سنگین و سخت هستن. اما خوندن فیزیوتراپی در دانشگاه  به نسبت داروسازی با سختی خیلی کمتری همراهه.
  • شرایط و محیط کاری. به عنوان یک دکتر داروساز شما کمترین ارتباط رو با مراجعین و ارباب رجوع خواهید داشت اما در فیزیوتراپی این موضوع کاملاً برعکسه پس از نظر محیط کاری این دو فیلد تحصیلی کاملاً با هم متفاوتن.
  • شرایط مهاجرت. مهاجرت کاری برای یک فیزیوتراپی است خیلی راحت‌تر و کم دردسرتر هست هست اگر به فکر مهاجرت در آینده هستید باید بدونید که شرایط فیزیوتراپی از این نظر بهتره.

تا کجا می‌تونم فیزیوتراپی بخونم؟

امکان ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی، در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای داوطلب های اون فراهمه. اما 2 نکته مهم و جالب درباره ادامه تحصیل برای یک فیزیوتراپ وجود داره:

  1. شما با داشتن مدرک لیسانس قادر خواهید بود که یک مرکز فیزیوتراپی رو راه بندازید.!! در نتیجه شرایط برای ورود به بازارکار برای شما کاملا فراهمه. به همین دلیل هم هست که در اکثر مواقع دانشجوهای فیزیوتراپی تمایلی برای ادامه تحصیل ندارن. البته مگر افرادی که دغدغه های علمی داشته باشن.
  2. نکته متفاوت فیزیوتراپی با زمینه های دیگه هم اینه که، برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکترای اون شما باید سابقه کار داشته باشید.!!!!

کارنامه قبولی فیزیوتراپی

دانشگاه ع. پ تهران – روزانه 1401دانشگاه ع. پ. شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علوم توانبخشی – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ
درست
درسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی73%زمین شناسی16%زمین شناسی19%
رياضيات55%رياضيات35%رياضيات73%
زیست شناسی62%زیست شناسی62%زیست شناسی36%
فيزيك56%فيزيك53%فيزيك62%
شیمی40%شیمی47%شیمی50%
درصدهای قبولی رشته فیزیوتراپی در سال 1401

دروس تخصصی فیزیوتراپی در دانشگاه

برای آشنایی بیشتر با این دروس به عکس زیر توجه کنید. 2 نکته مهم درباره اونها وجود داره:

دروس دانشگاهی فیزیوتراپی

وجود دروس ارتوپد در رشته فیزیوتراپی

با یه دقت ساده توی دروس رشته فیزیوتراپی می‌بینید که برخی از واحدهای اون مربوط به ارتوپد یا بسیار نزدیک به اون هستن. دلیل این موضوع هم این هست که در بسیاری از مواقع یک پزشک ارتوپد بیمار رو پس از عمل های مختلف به شما ارجاع می‌ده

مثلا فرض کنید فردی پاش رو به هر دلیلی عمل کرده و باید مدتی رو هم پاش رو در گچ نگهداری کنه. بعد از باز شدن گچ قطعا بیمار برای راه رفتن با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در اینجا یک فیزیوتراپ به شخص کمک می‌کنه که مجدد بتونه مثل سابق به راه رفتن ادامه بده.

پس نیازه که وقتی شما به عنوان یک فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی نسخه ی نوشته شده توسط جراح ارتوپد رو می‌بینید متوجه مشکل بیمار بشید. به همین دلیل هم برخی دروس دانشگاه فیزیوتراپی شامل مباحث ارتوپد هستن.

مباحث سنگین فیزیوتراپی

کاملا مشخصه که رشته های شاخص زیرگروه تجربی همگی دروس سنگین و پیچیده ای دارن. فیزیوتراپی هم از این قاعده مستثنی نیست.

مقایسه رشته رادیولوژی و فیزیوتراپی

اول از همه پیشنهاد می‌کنیم حتماً معرفی رشته فیزیوتراپی و رادیولوژی رو به صورت کامل مطالعه کنید تا متوجه فرق اون‌ها بشید اما به صورت کلی تفاوت این دو مورد رو براتون خواهیم.

  1. مجوز برای تاسیس مرکز رادیولوژی. اول که با خوندن رادیولوژی در دانشگاه شما نمی‌تونید یک مرکز رادیولوژی رو تاسیس کنید. اما این مجوز به یک فرد  با که فارغ التحصیل فیزیوتراپی هست داده می‌شه همچنین پزشک‌ها هم می‌تونن این مجوز رو دریافت کنن.
  2. مقاطع تحصیلی. هردو مورد کارشناسی هستن. و در هر دو هم شما بعد از گرفتن مدرک کارشناسی لیسانس می‌تونید وارد بازار کار بشید به همین دلیل افراد کمی هستند که تمایل به ادامه تحصیل در این دو فیلد تحصیلی دارن.
  3. درآمد. از نظر بازار کار هر دو در یک سطح هستند اما میشه گفت که فیزیوتراپی یک سر و گردن بالاتره. به این دلیل که شما به راحتی می‌تونید با داشتن سرمایه اولیه مجوزی رو برای راه‌اندازی مرکز رادیولوژی بگیرید و برای خودتون کار کنید اما یک رادیولوژیست باید با یک فرد شریک بشه یا مجوز رو ازش بخره.

اگر همچنان بین این 2 فیفتی فیفتی هستید پیشنهاد می‌کنیم با توجه به بازار کار متنوع‌تر و همچنین شرایط مهاجرت فیزیوتراپی این مورد رو انتخاب کنید.

چه دانشگاه ها و شهرهایی فیزیوتراپی دارن؟

دانشگاه های زیادی در شهرهای مختلف وجود دارن که می‌تونید در اونها فیزیوتراپی بخونید. اما دقت کنید که ظرفیت پذیرش رشته فیزیوتراپی مثل پزشکی و موارد اینچنینی چندان زیاد نیست. ولی از طرفی بازارکار خوبی داره. پس سعی کنید درصدهای خودتون رو بالا ببرید تا بتونید در دانشگاه های خوب این رشته رو قبول بشید. برخی از دانشگاه های ارائه دهنده فیزیوتراپی عبارتند از:

  1. در تهران

تهران

بهشتی

ایران (در برخی سالها)

دانشگاه توانبخشی (زیرنظر بهزیستی-بسیاری از فارغ التحصیل های فیزیوتراپی در همین محل استخدام می‌شن)

  1. در سایر شهرها، شهرهای:

شیراز

اصفهان

ساری

کرمانشاه

کرمان

و…

بازارکار فیزیوتراپی چطوره؟

شرایط کاری رشته فیزیوتراپی در خارج و داخل کشور خوبه و همیشه کار در این زمینه وجود داره. در خارج از ایران امکان مستقل شدن خصوصا در کشور های عضو اتحادیه اروپا کاملا فراهمه، البته با یک تفاوت اساسی که در ادامه بهش می‌رسیم. اما بهتره شرایط کاری فیزیوتراپی رو به صورت کامل از دو نظر مستقل و استخدامی بررسی کنیم.

بازارکار مستقل رشته فیزیوتراپی

باید بدونید که مستقل شدن در رشته فیزیوتراپی درآمد فوق العاده ای داره. به این دلیل که نه تنها در کشور خودمون بلکه در کل جهان جمعیت رو به پیری می‌ره. در این شرایط افرادی که ممکنه به عارضه ها و بیماری های مختلف دچار بشن بیشتر از سابق شدن. حتی در نسل جوون هم به دلیل نشستن های طولانی مدت و کم شدن تحرک، مشکلات جسمی افزایش پیدا کردن. در این شرایط وجود فیزیوتراپیست ها برای رفع این مشکلات ضروری هست.

فقط دقت کنید برای راه اندازه یک مرکز فیزیوتراپی به شکل مستقل شما به سرمایه زیادی نیاز دارید که بتونید با اونها تجهیزات و همچنین فضای بزرگ و مناسبی رو برای کارتون تهیه کنید.

بازارکار استخدامی رشته فیزیوتراپی

شما می‌تونید در مراکز توانبخشی، فیزیوتراپی ها و مراکز درمانی زیادی در رشته فیزیوتراپی به صورت استخدامی فعالیت کنید. اما نکته مهم این هست که حقوق شما محدود هست و امکان رشد مثل حالت مستقل چندان فراهم نیست. که البته این هم به خود شما بستگی داره.

مهارت های نرم ضروری در رشته فیزیوتراپی

به این فکر می‌کنید که چطور بعد از ورود به رشته فیزیوتراپی می‌تونید در اون موفق بشید؟ با نکات و مهارت های اکتسابی پایین و تقویت اونها در خودتون شروع کنید.

مهارت های اجتماعی

برخلاف یک پزشک ارتوپد که اغلب در حالت غیرهوشیار و در اتاق عمل با بیمار سروکار داره، یک فارغ التحصل رشته فیزیوتراپی، در طول یک جلسه درمانی مدت زیادی رو به صورت کاملا مستقیم با یک بیمار در ارتباطه. پس نیاز هست که مهارت خوبی در برقراری ارتباط با افراد داشته باشه.

آمادگی جسمانی

بهترین کار در این زمینه این هست که سعی کنید ورزش کنید. شما به عنوان یک فیزیوتراپیست به احتمال خیلی زیاد برای مدت طولانی سرپا خواهید بود. پس ممکنه آرتروز پا یا حتی گردن بگیرید. همچنین از طرفی هم شاید نیاز باشه که ماساژ یا حرکات خاصی رو برای بیمار انجام بدید که به آمادگی جسمانی نیاز دارن. پس برای هر 2 وضعیت ورزشکار بودن و ورزش کردن جوابه.

شرایط مهاجرت از طریق رشته فیزیوتراپی

اولا باید بگیم که بازارکار فیزیوتراپی در خارج از کشور واقعا عالیه. اما تفاوت اصلی فیزیوتراپی در ایران با خارج از کشور اینه که این کشورها، خصوصا کشورهای اروپایی، از نظر علمی واقعا حرفی برای گفتن دارن. پس اگر قصد اپلای تحصیلی یا مهاجرت کاری در این زمینه رو دارید حتما موارد زیر رو در طول تحصیلتون و حتی بعد از اون انجام بدید:

  1. سطح علمیتون رو بالا ببرید.
  2. زبان تخصصی خودتون رو تقویت کنید.
  3. منابع دست اول فیزیوتراپی رو مطالعه کنید.
  4. در دوره های مختلف در زمینه های فیزیوتراپی که به صورت غیرحضوری (در صورت امکان حتی حضوری) در خارج از کشور برگزار می‌شن، شرکت کنید.

حتما به بقیه ی محتواهای معرفی رشته تجربی سر بزنید. مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم