رشته دامپزشکی، معرفی بازارکار، دروس، شرایط مهاجرت و درصدقبولی

معرفی رشته دامپزشکی+شرایط بازار کار و درآمد+ امکان مهاجرت و اپلای

رشته دامپزشکی که مثل پزشکی و دندانپزشکی طول تحصیل ۶ ساله داره، زیر گروه تجربیه. برای شناخت دامپزشکی، مزایا و معایب اون رو براتون توضیح می‌دیم. همچنین درآمد و بازار کار، دروس تخصصی، درصد های قبولی، مهارت های نرم مورد نیاز، دانشگاه های ارائه دهنده دامپزشکی و حتی امکان مهاجرت با اون رو هم برای شما به صورت مفصل باز می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

راستی! اگر موضوع خاصی توی ذهنتون بود که جوابش رو از محتوای پایین در رابطه با دامپزشکی نگرفتید حتما سوالتون رو در بخش کامنت ها بپرسید تا در اسرع وقت به شما جواب بدیم.

معرفی کلی رشته دامپزشکی

بدون شک اکثر شما می‌دونید که ماهیت دامپزشکی دقیقا چیه. یک دامپزشک به صورت کلی در 2 زمینه پایین که مربوط به حیوانات و دام ها می‌شه فعالیت می‌کنه:

  1. پیشگیری از بیماری ها
  2. تشخیص و معالجه بیماری ها و مشکلات 

همچنین ممکنه گاها یک دامپزشک وارد حیطه علم تغذیه دام هم بشه. حیواناتی که فارغ التحصیل های دامپزشکی با اونها سر و کار دارن شامل حیوانات خیلی بزرگ مثل اسب ها یا حتی حیوانات کوچیک و خونگی مثل گربه و همستر می‌شن.

امکان ادامه تحصیل در دامپزشکی تا کجا فراهمه؟

 اصلی ترین تفاوتی که دامپزشکی از نظر ادامه تحصیل با سایر زمینه‌ها داره اینه که وقتی وارد دانشگاه می‌شید در واقع در حال تحصیل در مقطع دکتری دامپزشکی هستید. یعنی مدرک نهایی شما کارشناسی نخواهد بود که نیاز باشه برای ورود به مقاطع بالاتر کنکور جداگانه بدید.

تفاوت علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و دامپزشکی

البته ما یه علوم آزمایشگاهی دامپزشکی هم داریم که افراد در اون مدرک کاردانی و کارشناسی می‌گیرن و در اکثر مواقع هم دانش آموزها دکترای دامپزشکی با علوم آزمایشگاهی دامپزشکی اشتباه میگیرن.

دروس دانشگاهی دامپزشکی

لیست دروس دانشگاهی رشته دامپزشکی

 با توجه به چیزی که در عکس بالا می‌بینید دروس دامپزشکی به 3 دسته تقسیم می‌شن:

  1.  دروس اصلی ( بخش زیادی از واحدهای دامپزشکی با دروس پزشکی  مشترک یا حتی مشابه هستن.)
  2.  دروس تخصصی (دروسی در رابطه با بیماری های مربوط به حیوانات یا حتی بیماری های مشابه که در حیوان انسان وجود دارن.) 
  3. دروس بالینی (نیازه که شما عملیات های درمانگاهی و تجربی مختلفی رو مشاهده کنید و برای تبدیل شدن به یک دامپزشک آماده باشید.)

تو چه دانشگاه هایی می‌تونم دامپزشکی بخونم؟

چه دانشگاه هایی رشته دامپزشکی دارن

شما نمی‌تونید در همه دانشگاه های ایران و شهرهای مختلف دامپزشکی بخونید. برای اطلاع دقیق از این که چه دانشگاه ها و شهرهایی این امکان رو برای شما فراهم می‌کنن، بهتره منتظر دفترچه انتخاب رشته کنکور بمونید.

اما یکی از پایه های ثابتی که می‌تونید در اون دامپزشکی بخونید دانشگاه تهرانه. این دانشگاه علاوه بر داشتن سطح علمی خیلی بالا و اساتید خوب، دانشجوهای علاقه‌مند و واقعاً مستعد زیادی رو هم داره. همچنین کلینیک های دامپزشکی زیادی در این دانشگاه وجود دارن که می‌تونید در اونها فعالیت کنید. همه این موارد می‌تونن از شما دامپزشک خیلی بهتری بسازن. پس اگر رتبه تون به شما این اجازه رو داد حتما تحصیل در تهران رو اولویت قرار بدید.

شهریه دامپزشکی در دانشگاه های مختلف

شاید به هر دلیلی نتونید در دانشگاه های روزانه دامپزشکی بخونید. برای همین باید هزینه اون رو در دانشگاه های مختلف بدونید:

هزینه دانشگاه شهریه پرداز دامپزشکی چقدره؟

برای خوندن دامپزشکی در دانشگاه‌های شهریه پرداز شهریه در سال 1402 در هر ترم بین 13 تا 17 میلیون تومن متغیره. هرچی شما در دانشگاه‌های شهریه پرداز شهرهای بزرگتری دامپزشکی بخونید، قاعدتاً شهریه شما به 17 میلیون نزدیک‌تر می‌شه و برعکس.

شهریه شبانه رشته رشته‌ی دامپزشکی

باید بدونید که دانشگاه‌های مختلف در زمینه دامپزشکی دانشجوی شبانه نمی‌گیرن. در نتیجه بعد از دانشگاه های دولتی در حال روزانه شما باید بین دانشگاه شهریه پرداز، آزاد و پردیس خودگردان یک مورد رو انتخاب کنید.

هزینه رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد

 یکی از دانشگاه‌هایی که می‌تونید در اون دامپزشکی بخونید دانشگاه‌های آزاد هستن. برای تحصیل در فیلد دامپزشکی در دانشگاه‌های آزاد در سال 1402 شهریه یک ترم بین 11 تا 13 میلیون تومان متغیر هست.

شهریه رشته دامپزشکی خودگردان آزاد

دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان انتخاب دیگه شما برای خوندن دامپزشکی هستن. متوسط هزینه‌ای که باید در هر ترم برای خوندن دامپزشکی در این دانشگاه‌ها بکنید در سال 1402، برای هر ترم 17 میلیون تومان هست.

کارنامه قبولی دامپزشکی

دانشگاه ع. پ تهران – روزانه 1401دانشگاه فردوسی مشهد – روزانه 1401دانشگاه علوم تحقیقات (آزاد)– روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی13%زمین شناسی19%زمین شناسی17%
رياضيات38%رياضيات15%رياضيات83%
زیست شناسی46%زیست شناسی67%زیست شناسی36%
فيزيك42%فيزيك43%فيزيك60%
شیمی49%شیمی67%شیمی36%
درصدهای قبولی رشته دامپزشکی در سال 1401

بازار کار رشته دامپزشکی

به صورت کلی برای ورود به بازار کار و درآمد داشتن دامپزشکی 2  راه حل برای شما وجود داره:

ورود به بازار کار مستقل رشته دامپزشکی

برای مستقل شدن نیاز دارید یک مطب یا کلینیک دامپزشکی راه بندازید. اکثر دامپزشک های مستقل در زمینه های تخصصی فعالیت می‌کنن. مثلاً ممکنه دامپزشکی به صورت تخصصی در زمینه حیوانات خانگی مثل سگ و گربه کار کنه. یا افراد دیگه ای فقط تخصصا کار اسب، دام هایی مثل گاو و گوسفند و… رو انجام بدن.

دلیلش هم شاید این باشه که برای فعالیت در زمینه درمان حیوانات مختلف (مثل اسب) نیازه که شما فرد متخصص و شناخته شده ای باشید. نکته ی مهمی که وجود داره اینه که راه اندازی یک مطب یا کلینیک دامپزشکی به صورت مستقل نیاز به سرمایه اولیه بالایی داره. چون شما برای ارائه انواع خدمات حیوانات در اون مکان، به تجهیزات و وسایل متعددی نیاز خواهید داشت که قطعا هزینه بالایی دارن.

ورود به بازارکار استخدامی رشته دامپزشکی

بازارکار استخدامی دامپزشکی به خوبی حالت مستقل اون نیست. به این دلیل که در صورت استخدام شدن در کلینیک ها یا حتی بیمارستان های دامپزشکی حقوق شما محدودتر و کمتر از زمانیه که به شکل مستقل و برای خودتون کار بکنید.

بهترین پیشنهاد اینه که اگر سرمایه اولیه رو دارید برای خودتون فعالیت کنید که احتمال موفقیت و داشتن درآمد بیشتر در این حالت بیشتره. هرچند همه چیز به توانایی، علاقه و تلاش خود شما بستگی داره.

مهارت های نرم برای موفقیت در دامپزشکی

برای اینکه بتونیم به یک دامپزشکی موفق تبدیل بشیم مهارت و ویژگی های مهمی وجود داره که حتماً باید اونها رو در خودتون داشته باشید یا به مرور آنها رو یاد بگیرید:

 علاقه به حیوانات

اگر شما نتونید به خوبی با حیوانات مختلف ارتباط بگیرید، به اونها دست بزنید یا حتی اگر نتونید به اونها نزدیک بشید قطعا در دامپزشکی شکست می‌خورید. چون رکن اساسی موفقیت در این زمینه دوست داشتن حیوانات مختلفه. پس صرفا دکتری تخصصی دامپزشکی نباید شمارو گول بزنه، چون موارد خیلی مهم تری وجود دارن.

روانشناسی

  • روانشناسی انسانها

در این حیطه، شما باید به روانشناسی حیوانات هم اشراف داشته باشید. دلیلش هم اینه که افرادی که حیوانات خودشون رو برای معالجه پیش شما میارن خیلی به اونها علاقه دارن و قطعا اگر اون حیوان مشکلی داشته باشه این افراد هم متشنج و ناراحت خواهند بود پس نیازه که بتونید با رفتار و کلامتون اونها رو آروم کنید. حتی شخصیتی داشته باشید که این اضطراب ها و مشکلات رو نادیده بگیره و بتونه در آرامش به درمان بپردازه.

  • روانشناسی حیوانات

شاید انسان ها رو بشه با حرف قانع می‌شن که تحت جراحی قرار بگیرن، آمپول بزنن:) یا مواردی از این قبیل. اما حیوانات به حس شما و ارتباطی که باهاشون برقرار می‌کنید اعتماد می‌کنن. پس به عنوان فردی که به رشته دامپزشکی ورود پیدا می‌کنه سعی کنید تا حد خوبی هم به روانشناسی حیوانات و نحوه ارتباط گیری با اونها آشنا بشید.

بازاریابی

در زمان های قدیم تبلیغات افراد و جذب مشتری اونها از طریق داشتن تخصص و نمونه کار خوب بوده. به این شکل که افراد به اون دامپزشک مراجعه می‌کردن و در صورت رضایت، اون فرد رو به سایرین معرفی می‌کردن. 

اما در حال حاضر و با توجه  به  زیادتر شدن دامپزشک ها نسبت به سابق، نیازه که شما روش های بازاریابی خودتون رو تغییر بدید. همچنین باید به مشتری ها با روش هایی مثل ارائه نمونه کار خوب یا ارزش های افزوده در کارتون، ثابت کنید که  قابل اعتماد هستید و می‌تونن به شما مراجعه کنن.

مشکل نداشتن با خون، جراحی و…

باید بدونید که در دامپزشکی هم شما با جراحی های مختلف، خون، کارهای ارتوپدی، بخیه زدن، انجام دادن زایمان حیوانات و… دقیقا مثل پزشکی سر و کار دارید. در نتیجه اگر می‌دونید این موارد با روحیات و ویژگی های شخصی شما همخونی ندارن، بهتره در انتخاب و ورود به این زمینه تجدید نظر کنید.

شرایط مهاجرت با رشته دامپزشکی

امکان مهاجرت با دامپزشکی وجود داره اما نه مثل پرستاری. به این دلیل که احتمالا با مشکلی که در پزشکی وجود داره مواجه خواهید شد. اون هم این هست که در زمینه های عملی، این علوم یا حیطه های کاری در داخل کشور ما با استانداردهای اروپا و آمریکا متفاوت هستن. پس شاید شما نتونید به راحتی در کشورهای این‌چنینی تحصیل یا کار کنین.

اما اگر می‌خواید با این مشکلات مواجه نشید می‌تونید در 2 زمان برای مهاجرت  یا اپلای اقدام کنید:

  1.  بعد از باز کردن دروس اصلی دروس پایه
  2.  دقیقا بعد از اتمام تحصیلتون (به احتمال خیلی زیاد در کشور مقصد از شما خواسته خواهد شد که واحدهای درسی یا کلاس های آموزشی مشخصی رو بگذرونید و بعد شروع به فعالیت کنید.)