رشته مهندسی پزشکی: معرفی کامل+ بازار کار و امکان مهاجرت، شرایط ادامه تحصیل و …

معرفی مهندسی پزشکی+ بازارکار و درآمد+ مهارت های لازم+ امکان مهاجرت با مهندسی پزشکی

از اسم مهندسی پزشکی هم میشه متوجه شد که تلفیقی از مهندسی و علم پزشکیه. حالا سوال پیش میاد که از طریق کنکور تجربی میتونیم وارد مهندسی پزشکی بشیم یا از طریق کنکور ریاضی؟ از اونجایی که مهندسی، طراحی و ساخت توی این رشته خیلی خیلی بولده پس باید از طریق کنکور ریاضی وارد مهندسی پزشکی بشید. در ادامه کامل مهندسی پزشکی رو معرفی می‌کنیم و ویژگی هاش رو به شما می‌گیم، تا وقتی که زمان انتخاب رشته تون فرا رسید کیمیاگرانه ترین انتخاب ممکن رو داشته باشید.

رشته مهندسی پزشکی دقیقا چی هست؟

شاید خیلی از ما بعد از شنیدن اسم مهندسی پزشکی با خودمون فکر کنیم که هدفش فقط ساخت و طراحی تجهیزات پزشکیه. اما واقعیت خیلی فراتر از اینه. در واقع مهندسی پزشکی یه رشته میان رشته ای حساب میشه. به رشته هایی که پل بین دو یا حتی چند رشته یا در واقع تلفیقی از اونها باشن میان رشته ای می‌گیم. مهندسی پزشکی هم دقیقا همین طوره به این شکل که حاصل علم پزشکی و زیر شاخه های اون با علم فنی مهندسی هست.

رشته مهندسی پزشکی چیست؟معرفی کامل مهندسی پزشکیشرایط مهاجرت و بازارکار مهندسی پزشکی
رشته مهندسی پزشکی چیست و چه معایبی دارد؟

تا کجا میتونم مهندسی پزشکی رو ادامه بدم؟

در حال حاضر دانشجوهای مهندسی پزشکی توی اکثر دانشگاه ها می‌تونن تا مقطع کارشناسی ارشد یا همون فوق لیسانس ادامه تحصیل بدن. اما تعدادی دانشگاه هم وجود داره که این امکان رو به دانشجوها میده تا مقطع دکتری تحصیل کنن. اگر دغدغه این موضوع رو دارید که حتماً بتونید رشته‌تون رو تا مقاطع بالا ادامه بدید، مهندسی پزشکی این امکان رو به خوبی به شما میده.

اما موضوعی که وجود داره اینه که معمولاً فارغ التحصیل های مهندسی پزشکی نسبت به دانشجوهای سایر رشته ها بیشتر به دنبال این هستن که مشغول به کار بشن. در واقع تعداد کسایی که می‌خوان تا سطح فوق لیسانس و دکتری ادامه تحصیل بدن کمتره. اما باز هم این به تصمیم خود شخص برمی‌گرده.

دروس تخصصی مهندسی پزشکی چیاست؟

یکی از نکات جذاب مهندسی پزشکی دقیقا همینه که دارای سه گرایشه که دانشجوها در ترم دو یا سه می‌تونن بر اساس علاقه و یا دلایل دیگه وارد یکی از این گرایش ها بشن.

گرایش بیوالکتریک مهندسی پزشکی

دروسی که در صورت انتخاب این گرایش اونها رو می‌خونید دروسی هستن که بیشتر شامل مباحث مربوط به الکترونیک و برق می‌شن.

دروس گرایش بیوالکتریک مهندسی پزشکی:

دروس دانشگاهی مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک

گرایش بیومکانیک مهندسی پزشکی

کاملاً قابل حدسه که این گرایش از مهندسی پزشکی هم تا حد زیادی شامل مباحث مربوط به مکانیک، مکانیک سیالات، دینامیت و حتی طراحی ماشین میشه. البته منظور از ماشین خودروهای توی خیابان نیست 🙂 بلکه مظور ما هر دستگاهیه که به صورت خودکار قادر به کار کردن باشه.

دروس گرویش بیومکانیک مهندسی پزشکی:

دروس دانشگاهی مهندسی شیمی گرایش بیومکانیک

گرایش بیومواد مهندسی پزشکی

توی این مورد هم درسهایی که شامل شیمی، بیوشیمی و مباحث مربوط به مواد هست گنجونده شدن.

دروس گرایش بیومواد مهندسی پزشکی:

دروس دانشگاهی مهندسی شیمی گرایش بیومواد

 پیشنهاداتی برای مهندسان پزشکی آینده

می‌تونید در زمینه طراحی دستگاه ها، ابزار ها و تجهیزات پزشکی مشغول به کار بشید. این ابزارها می‌تونن الکتریکی (گرایش بیوالکتریک)، مکانیکی (گرایش بیومکانیک) یا حتی مواد  شیمیایی ( گرایش بیومواد) باشن.

تا چند سال پیش بخش خیلی خیلی زیادی از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی ما از خارج با قیمت های خیلی بالا و گزاف وارد می‌شدن. اما در حال حاضر درصد خیلی زیادی از این دستگاه ها در داخل با کیفیت های مختلف و هزینه های به نسبت پایین تر تولید و عرضه می‌شن.  توی این موضوع مهندس های پزشکی نقش خیلی خیلی پررنگی رو ایفا کردن و می‌کنن.

شغل دومی که برای یه فارغ التحصیل مهندسی پزشکی وجود داره تعمیرو نگهداری و در واقع ارائه خدمات در زمینه تجهیزات پزشکی هست. حالا منظور از تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی چی هست؟ مثلاً دستگاه ام آر آی رو در نظر بگیرید، ممکنه هر قسمتی از این دستگاه به دلایل مختلف دچار خرابی بشه.

در بیشتر مواقع این دستگاه ها قیمتی بالغ ‌بر چند میلیارد تومن دارن و بدون شک تعویض کردن اونها به هیچ وجه به صرفه نیست. پس چیکار میشه کرد؟  قطعاً به شخص متخصصی نیازه که مشکلشون اونها رو پیدا و تعمیرشون کنه. اینجاست که بچه های مهندسی پزشکی وارد کار میشن 🙂

حالت سوم هم اینه که حتی گاهی اوقات یه کلینیک، مطب جا هر جای دیگه ای نیاز به تعویض ابزار و دستگاه داره. پس به دلیل بالا بودن هزینه دستگاه های پزشکی در خارج و یا حتی داخل کشور نیاز هست که فردی با دانش کافی توی این زمینه، مناسب ترین و پرکاربردترین دستگاه رو برای خرید پیشنهاد بده، که باز هم در این زمینه مهندسای پزشکی حرف اول رو میزنن.

رتبه قبولی مهندسی پزشکی

از اونجایی که تو کنکور در سال های مختلف سطح علمی بچه ها با سال های قبل متفاوته بهتره رتبه دقیقی رو برای قبولی مهندسی پزشکی نام نبریم. بجای اینکار یه توصیه بهتر برای شما داریم. اگر میخواید در مهندسی پزشکی قبول بشید بهتره درصد دروس های مختلف تون به صورت زیر باشه:

درصد بالای 20 درصد = قبولی در دانشگاه های روزانه

البته قطعا اگر هدف شما قبولی توی دانشگاهی مثل امیرکبیر باشه باید به دست های بالا فکر کنید:)

چه دانشگاه ها و شهرهایی مهندسی پزشکی دارن؟

 تعداد دانشگاه هایی که مهندسی پزشکی رو در مقاطع مختلف ارائه می‌دن خیلی زیاده. اما در بین دانشگاههای تراز اول کشور که در تهران هستن فقط دانشگاه امیرکبیره که مهندسی پزشکی رو داره. پس بهتره اگر برای مهندسی پزشکی درس می‌خونید هدفتون این دانشگاه باشه، به این دلیل که اساتید این دانشگاه از بهترین های این رشته هستند و بدون شک فارغ التحصیل های خفن تری رو هم تربیت می‌کنن.

همچنین دقت کنید بین دانشگاه‌هایی که مهندسی پزشکی رو ارائه می‌دن امیرکبیر علاوه بر داشتن رتبه علمی خیلی بالا مزیت پایتخت بودن رو هم داره که برای شما فرصت های شغلی خیلی زیادی رو ایجاد می‌کنه.

هزینه رشته‌ی مهندسی پزشکی در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی پزشکی دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی پزشکی بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی پزشکی در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی پزشکی دارن.

شهریه رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی پزشکی در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی پزشکی پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی پزشکی در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی مهندسی پزشکی

آیا براتون سوال شده که با چه رتبه ای می‌تونم مهندسی پزشکی در شهری مثل تهران و در دانشگاه های برتر قبول بشم؟ برای دونستن جواب این سوال بهتره ذهنتون رو از رتبه قبولی دور کنید. بهترین کار برای هدف گذاری برای قبولی در دانشگاه های خفن کشور دونستن درصد های مورد نیاز به صورت حدودی هست.

دانشگاه امیرکبیر-روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی-روزانه 1401دانشگاه پیام نور تهران-روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات50%رياضيات30%رياضيات10%
فيزيك80%فيزيك60%فيزيك20%
شیمی50%شیمی10%شیمی10%
درصدهای قبولی مهندسی پزشکی در دانشگاه های مختلف سال 1401

بازار کار مهندسی پزشکی چطوره؟

مثل اکثر رشته هایی که تا حالا معرفی کردیم مهندسی پزشکی هم امکان ورود به بازار کار رو به دو روش مستقل و استخدامی برای فارغ التحصیلای این رشته میسر می‌کنه. برای دونستن درآمد مهندسی پزشکی هم نیازه که این دو بازارکار رو بشناسید.

روش استخدامی

 ورود به بازار کار برای بچه های رشته مهندسی پزشکی به روش استخدامی توی کشور کمی سخت تر از رشته های دیگه ست. دلیلش هم اینه که معمولاً شرکت های خیلی کمی هستند که از این روش نیرو استخدام می‌کنن. چون این موقعیت کاری از اون مواردی نیست که همه شرکت ها به صورت مشخص بهش نیاز داشته باشن. اما شاید تعداد کمی هم موقعیت شغلی به این روش برای شما وجود داشته باشه.

روش مستقل

روش مستقل تو این رشته هم سختی های خیلی زیادی داره. در واقع مستقل شدن یک مهندس پزشکی مثل مستقل شدن دانشجوهای رشته های دیگه نیست. مثلاً اگر شما کامپیوتر خونده باشید می‌تونید توی یکی از هزاران گرایش کامپیوترخودتون رو قوی کنید و به صورت دورکاری یا روش های دیگه مشغول به کار بشید. اما این مزیت برای مهندسی پزشکی چندان وجود نداره.

متاسفانه یه خبر بد! برخلاف جذاب و عالی بودن خود رشته، بازار کار اون در کشور ما کمی ضعیف تر از بازار کار سایر رشته هاست. پس این نکته رو هم قبل از انتخاب رشته حتماً در نظر داشته باشید.

درآمد مهندسی پزشکی به روش های مختلف چطوره؟

اگر بخوایم یه مقایسه کوچک انجام بدیم، مهندسی پزشکی چیزی تو مایه های مهندسی هوافضاست. هر دوی این ها جذابیت بسیار زیادی دارن که ممکنه خیلی از دانش آموزا تمایل زیادی برای ورود به این رشته ها داشته باشن. اما احتمال استخدام فارغ التحصیل های این رشته ها به روش استخدامی بسیار کمه. به این دلیل که ارگان های خیلی خاص و کمی هستن که توی این موقعیت شغلی به شما نیاز دارن.

همچنین مستقل شدن توی مهندسی پزشکی هم مثل سایر رشته های زیرگروه ریاضی نیست. البته این به این معنی نیست که اصلاً نمی‌تونید مستقل بشید ولی درصد اون خیلی کمه. اما باید این نکته رو هم بدونید که درآمد مهندسی پزشکی در صورت مشغول به کار شدن می‌تونه خوب باشه، این با توجه به سمت شما، سابقه کاری و مهارت شما می‌تونه متفاوت باشه.

مهندسی پزشکی مناسب کدوم داوطلب های کنکوره؟

اولین و اصلی ترین چیزی که ما به دانشجوها در اکثر رشته ها علی الخصوص مهندسی پزشکی میگیم اینه که دانش برنامه نویسی شون رو در حد معقولی قوی بکنید. در حال حاضر برنامه نویسی تقریباً توی تمام حوزه ها ورود کرده. پس میشه فهمید که بلد بودن این مهارت می‌تونه شما رو تا چه حدی برای سریع تر استخدام شدن مستعد کنه.

حتی تجربه تعداد خیلی زیادی از فارغ التحصیل های مهندسی پزشکی که بعد از اتمام تحصیلشون وارد بازار کار شدن هم همینو نشون می‌ده. به گفته ی اونها تعمیر و حتی ساخت خیلی از تجهیزات پزشکی نیاز به دانش برنامه نویسی داره. با این اوصاف و در کمال تعجب مهندس هایی که این مهارت رو نداشتن متاسفانه کارشون لنگ مونده!

پیشنهاد دوم ما هم به قسمت قبلی برمی‌گرده. بالاتر گفتیم که بازار استخدامی مهندسی پزشکی کمی ضعیفه. پس نیازه که شما مهارت بازار سازی رو در خودتون ایجاد کنید و یا بهتره بگیم اون رو فرا بگیرید. حالا بازار سازی چی هست؟ منظور از این کلمه داشتن مهارت تبلیغ کردن، مهارت برقراری ارتباط با افراد دنیای بازار کار و مواردی از این قبیل هست.

آیا امکان مهاجرت برای مهندسی پزشکی وجود داره؟

شاید برای خیلی از شما سوال پیش بیاد که آیا مهندسی پزشکی امکان اپلای رو به من میده؟ اگر بخوام با مهندسی پزشکی به خارج از کشور مهاجرت کنم باید چه ویژگی هایی داشته باشم؟ چه مهارت هایی در من باید تقویت بشه؟

اول این که این رشته هم از اون رشته هاییه که امکان مهاجرت رو کاملا برای شما فراهم می‌کنه‌‌، خصوصا اگه هدف شما ادامه تحصیل در خارج از کشور باشه. دلیلش هم چیزیه که بالاتر بهش اشاره کردیم: مهندسی پزشکی دروس مشترکی با مکانیک و حتی الکترونیک داره و شما می‌تونید در مقطع کارشناسی ارشد وارد این حوزه ها بشید و این یک شانس فوق العاده برای شما چه در داخل و چه در خارج از کشوره.

مهاجرت کاری با مهندسی پزشکی کمی چالش برانگیز تر و سخت تره اما غیرممکن نه. به این صورت که برای ورود به بازار کار کشور های خارجی باید سطح و کیفیت کار شما هم در حد کارهای بین المللی باشه. حتی خروجی کار شما باید به قدری فوق العاده باشه که شرکت های خارجی برای جذب و استخدام شما دلایل کافی داشته باشن.

پس اگر قصد اپلای و ادامه تحصیل با مهندسی پزشکی رو دارید، میشه گفت که سنگی در مسیر شما وجود نداره. اما مهاجرت کاری با مهندسی پزشکی نیازمند داشتن تخصص و دانش بالاییه.

امیدواریم با توجه به مطالبی که بالاتر گفتیم بتونید تصمیم ‌گیری درستی در رابطه با انتخاب رشته داشته باشید. حتما تمام جوانب رو در نظر بگیرید و حتماً در صورت نیاز با یک مشاور کنکور مشورت کنید. دوستتون داریم خیلی زیاد.