کنکور 1403 : قبولی قطعی با شروع از تیر به سبک رتبه های برتر

شروع کنکور1402 از خرداد و تابستان

اگر قصد آمادگی برای کنکور 1403 رو دارید در ادامه توضیحات کاملی رو در این باره براتون آوردیم. این مطالب برای کسایی که دروس پایه رو خوندن، کسایی که می‌خوان از صفر شروع کنن، پایه یازدهم یا حتی پشت کنکوری هستن و خلاصه برای هر کسی با هر شرایطی که می‌خواد در کنکور سراسری 1403 شرکت کنه مناسبه.

کنکور 1403 قبولی قطعی با شروع از خرداد به سبک رتبه های برتر
فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

از همین لحظه تو دیگه یه کنکوری هستی!

شاید تا همین دیروز شما به عنوان یک دانش آموز پایه یازدهم فقط وظیفه 20 گرفتن سر کلاس و در امتحان رو داشتید. اما اگر به دنبال رتبه برتر شدن هستید از امروز تا خود روزی که از جلسه کنکور خارج بشید کنکوری به حساب میاید و باید شرایط درس خوندن خودتون رو با کنکور هماهنگ کنید تا بتونید به نتیجه مطلوب خودتون برسید.

برای ایجاد یک آشنایی اولیه در ذهنتون حتما در سایت کیمیاگرخونه مطالب و ویدیوهای بررسی کنکور 1401 تیر ماه و تحلیل کنکور 1401 دی ماه رو ببنید.

چرا باید برای کنکور 1403 از خرداد/تیر شروع کنم؟

به دلایل زیر شروع از اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه پیشنهاد می‌شه

بهترین فرصت برای مرور مطالب خرداد

شما به تازگی از امتحانات مدرسه خارج شدید و بدون شک بخش زیادی از مطالب همچنان در ذهن شما باقی موندن. همین موضوع می‌تونه برای تست زنی و کنکوری خوندن بسیار به شما کمک کنه و نیازی نیست که برخی مطالب رو مجددا از صفر شروع کنید. پس حتماً حواستون به این نکته مهم باشه.

مدیریت زمان اتمام دروس

در ادامه نقشه راه مطالعه برای کنکور 1403 رو معرفی می‌کنیم. اگر شما طبق این روش از اواخر خرداد یا اوایل تیر 1402 شروع به درس خوندن برای کنکور کنید، تا اسفند ماه همین سال به اهداف پایین می‌رسید:

  1. 3 دور مطالعه دروس پایه دهم!
  2. 3  دور مطالعه دروس پایه یازدهم!
  3. 2 دور مطالعه ترم 1 دروس پایه دوازدهم!
  4. 2 دور مطالعه ترم 2 دروس پایه دوازدهم!

و بعد اسفند هم به جمع بندی خواهید رسید. البته این موارد در شرایطی هستن که شما از صفر شروع کرده باشید. پس در نظر بگیرید که با یک تسلط قبلی تا چه حدی می‌تونید جلو برید!

اهمیت کنکور اردیبهشت 1403

داشتن آمادگی و شرکت کردن در کنکور اردیبهشت 1403 به دو دلیل دارای اهمیت زیادی هست:

  1. احتمال گرفتن تراز بالاتر در این نوبت از کنکور وجود داره، به این دلیل که بسیاری از رقبای شما هنوز به مرحله جمع بندی نرسیدن. در حالی که شما بعد از اسفند وارد این دوره شدید و حدودا 2 ماه هست که در حال جمع بندی هستید!
  2. آمادگی برای امتحانات نهایی. با توجه به سطح امتحانات نهایی گذشته و همچنین میزان اهمیت نمرات اونها در کنکور، شما برای گرفتن نمره 20 باید تمام تایم خودتون رو به این امتحانات اختصاص بدید. با این شرایط کسی که از قبل دروس رو برای کنکورش جمع بندی نکرده باشه بدون شک دچار مشکل می‌شه. 

از چه پایه ای برای کنکور درس بخونم؟

اگر دانش آموز آخر سال یازدهم یا بهتره بگیم اول دوازدهم هستید چرا باید از همین حالا کنکوری خوندن رو شروع کنید؟

تعداد خیلی زیادی از رتبه برترها از تابستون خودشون بهترین استفاده رو کردن و در این مدت به بهترین شکل برای کنکور به روش اصولی و درست درس خوندن.

به این 3 رتبه برتر توجه کنید:

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی مشترک همه اونها داشتن یک تابستان طوفانی بود که از اون به بهترین شکل استفاده کرده بودن.

برای اثبات این قضیه می‌تونید در سایت www.wallofhonors.ir  به بک گراند درسی رتبه های برتر در سال کنکورشون یه نگاهی بندازید.

مگه می‌شه توی 1 یا 2 سال نتیجه گرفت؟

برای این موضوع مهم یک محتوای جداگونه در سایت کیمیاگرخونه داریم با عنوان “رتبه برتر شدن در یک سال” داریم که پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از شروع کنکوری خوندتون یه سر بهش بزنید. اما برای اینکه مطمئن بشید که در این مدت زمان هم می‌شه به نتایج عالی رسید براتون یک رتبه رو برتر مثال می‌زنیم.

علیرضا جلیلی نهاد (دارنده مدال نقره المپیاد شیمی) هست که با شروع از 5 مهر تونست در دانشگاه تهران پزشکی قبول بشه.:)

علیرضا جلیلی نهاد،دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران که توی یک سال نتیجه مطلوبش برای کنکور رو کسب کرد

ارکان موفقیت در کنکور

برای اینکه نه تنها در کنکور 1403 بلکه در کنکورهای بعد از اون هم موفق بشید 2 رکن اساسی باید سرلوحه کار شما در طول سال‌های مطالعه برای کنکورتون باشه.

کمیت درس خوندن (خرخونی)

این موضوع که تمام رتبه های برتر کنکور حسابی درس می‌خونن و در این مسیر از هیچ چیزی دریغ نمی‌کنن یک واقعیت غیر قابل انکاره. ساعات مطالعه و همچنین داشتن استمرار اصلی ترین ویژگی های این مورد هستن.

کیفیت درس خوندن

اما بدون شک کیفیت درس خوندن شما از کمیت اون به مراتب مهم تره ممکنه شما ساعت ها پای کتاب و تست باشید اما 1 ساعت هم مطالعه یا یادگیری مفید نداشته باشید. شاخص اصلی سنجش کیفیت درس خوندن شما هم “مطالعه دروس به صورت هماهنگ با ساختار کنکور” هست.

حتماً تحلیل کنکور های 1401 و 1402 که در سایت موجوده رو با دقت ببینید تا یک ذهنیت نسبی درباره شروع و پیش بردن مطالعه کنکوری و همچنین مواردی که در این مسیر به اونها نیاز دارید در ذهن شما شکل بگیره.

با این سطح علمی و درس خوندن عمرا رتبه بشم

شاید خیلی از شما خودتون رو با افرادی که شاید در المپیاد ها و مدارس خاص درس خوندن مقایسه کنید و این موضوع باعث ناامید شدن شما بشه. در این رابطه یه مثال می‌زنیم که متوجه بشید در زمان کم و حتی با نداشتن مقام در المپیاد هم می‌شه نتیجه گرفت. البته با شروطی که در ادامه می‌گیم.

شاهین شهبازیان دانشجوی داروسازی همدان که با رسوندن میانگین ساعت مطالعاتیش به 11.5 ساعت تونست به موفقیت در کنکور دست پیدا کنه. به همراه محمدحسین جدیدی نژاد مشاور موفقیت تحصیلی

این فرد،شاهین شهبازیان دانشجوی داروسازی همدان، نتیجه ای که در کارنامه زیر می‌بینید رو 25 روز قبل از کنکور سراسری در آزمون های آزمایشی کسب کرد. اما به هیچ وجه ناامید نشد بلکه تلاش خودش رو بیشتر کرد. در آخر هم موفق شد داروسازی همدان رو قبول بشه.

اگر الان صفر باشم بازم شانس قبولی دارم؟

بدون شک، اما به شرط رعایت کردن موارد پایین.

به جای ژست گرفتن عمل کنید

داشتن میز پر از خودکار های رنگی و جزوه های قطور و یک دیوار پر از استیک نوت ها با نکات دروس مختلف، هیچوقت تضمین کننده رتبه برتر شدن یا حتی قبولی در کنکور نیست. به جای شوآف کردن و پرداختن به حواشی، عملگرا باشید و با کیفیت و کمیت مناسب درس بخونید.

ساعت مطالعه مطلوب داشته باشید

دقیقا به اندازه رتبه و دانشگاهی که می‌خواید به اون برسید باید برای مطالعه خودتون زمان بزارید.

منطبق با کنکور درس بخونید

در حالتی که تقریبا 80% سوالات یک درس خاص از کنکور به صورت مفهومی هستن، اگر داوطلبی در زمان مطالعه اون درس رو به شکل و روش دیگه ای بخونه عملا وقت خودش رو تلف کرده و قطعا به نتیجه ای که می‌خواد نمی‌رسه. دقیقا مثل کسی که کل فرجه خودش رو برای خوندن دینی یازدهم گذاشته اما در روز امتحان قراره دینی دوازدهم رو امتحان بده. دقیقا همینقدر بی فایده.

بهترین زمان برای شروع کنکور چه موقعست؟

اگر همه داوطلب های کنکور 1403 قراره کنکوری خوندن خودشون رو از اواخر خرداد یا هر زمان دیگه ای شروع کنن، برنده کسیه که از همین امروز مطالعه برای کنکور رو استارت زده باشه. در واقع همین تفاوت های کوچیکه که در نهایت اختلاف رتبه های چندین رقمی رو ایجاد می‌کنه.

با دروسی که توشون صفرم چیکار کنم؟

شاید با خودتون بگید ما در برخی دروس واقعا حرفی برای گفتن نداریم، آیا باز هم امیدی هست و می‌تونیم با شروع از تابستون نتیجه بگیریم؟ به موارد زیر توجه کنید تا به جواب سوالتون برسید.

تاثیر تابستون روی پیشرفت تحصیلی

به این نکته توجه کنید که در طول تابستون، خصوصا در اوایلش، شما مدرسه یا حتی کلاس های کنکور ندارید. پس مدت زمانی که می‌تونید در تابستون درس بخونید بین 300 تا 330 ساعت در ماه هست. در حالی که در ماه های دیگه شما درگیر مدرسه و کلاس های متفرقه هستید و این مدت زمان در ماه به حدود 160 ساعت می‌رسه.

می‌شه نتیجه گرفت که شما در 3 ماه تابستون در واقع معادل با 6 ماه عادی فرصت درس خوندن دارید. پس قطعا می‌تونید از این فرصت برای قوی کردن خودتون در دروس مختلف هم استفاده کنید. تابستون اولین دروه طلایی درس خوندن شما برای کنکور 1403 هست. به همین دلیل هم هست که گفتیم تمام رتبه برترها از تابستون خودشون به بهترین شکل استفاده می‌کنن.

باور به تلاش و نظم، نه به انگیزه!

داشتن انگیزه واقعا چیز فوق العاده ایه و می‌تونه خیلی اوقات معجزه کنه. اما به این موارد دقت کنید تا به شما ثابت کنیم که چرا نباید فقط به داشتن انگیزه اکتفا کرد.

  1. اگر انگیزه توسط افراد مختلف مثل مشاور یا خانواده در شما ایجاد بشه => تاثیر اون کوتاه مدته.
  2. اگر انگیزه به صورت خودجوش در شما وجود داشته باشه => تاثیر اون طولانی تره اما موندگار نه.

اما به دلیل طولانی بودن پروسه کنکور قطعا روزهایی وجود دارن که به دلایل زیر در اونها انگیزه شما کم می‎‌شه یا به صفر می‌رسه.

  • دلایل هورمونی و جسمانی
  • نتایج بد آزمون های آزمایشی یا تست ها
  • عوامل محیطی و بیرونی مثل مشکلات شخصی یا حتی خانوادگی

در این حالت که بی انگیزه هستید باید چیکار کنید؟ درس رو کنار بزارید تا دوباره انگیزه پیدا کنید؟ یعنی حتی برای 1 روز هم که شده به رقبا اجازه بدید که از شما جلو بیوفتن؟

قطعا نه!! پس راه حل چیه؟ “پایبندی به نظم و تلاش مستمر و همچنین مسئولیت پذیری.”

باور به تلاش و نظم، نه به انگیزه در زمان مطالعه برای کنکور

این موارد رو آوردیم که به شما بگیم تلاش و داشتن نظم در هرکاری کلید موفقیته. حتی دروسی که در اونها واقعا ضعف دارید هم با گذشت زمان و تمرین و تکرار زیاد برای شما ساده خواهند شد. پس از این موضوعات برای خودتون و ذهنتون بهونه ایجاد نکنید.

چرا مهمه که از الان درست و به اندازه درس بخونیم؟

این موضوع قابل کتمان نیست که خیلی از داوطلب های کنکورهای سابق با شروع از مهر هم نتایج خوب و قابل قبولی گرفتن. اما بهترین کار شروع از تابستون هست. چرا؟

1. کمک به ایجاد پیوستگی در دروس

تا زمانی که شما به تابع دهم و یازدهم مسلط نشده باشید قطعا فهم تابع دوازدهم برای شما سخت یا حتی غیرممکن خواهد بود. این پیوستگی در دروس خیلی زیاد دیگه ای مثل شیمی، فیزیک و … هم وجود داره.

اگر شما توی تابستون، خوندن برای کنکور 1403 رو شروع و این مباحث رو مطالعه کنید بدون شک در زمان ورود به سال دوازدهم مطالب جدید برای شما ساده خواهد بود.

2. کمک به اعتماد به نفس

اگر در تابستون سطح درسی خودتون رو تا حد قابل قبولی جلو برده باشید قطعا در طول تایم تدریس اساتید موضوعات رو به دلیل نزدیکی اونها به هم بهتر درک می‌کنید.

حتی در آزمون های آزمایشی هم بدون شک نتایج و تراز شما خیلی بهتر از زمانی خواهد بود که تازه از اوایل مهم استارت زده باشید. همین موارد به صورت مستقیم روی اعتماد به نفس شما تاثیر می‌زارن.

3. توجه به کنکور مفهومی

در کنکورهای جدید تقریبا می‌شه گفت که حفظیات به صورت مستقیم دیگه جایی در بین سوالات ندارن. مگر در سوالات شمارشی. اما در عوض سوالات مفهومی در تست های کنکور خیلی پررنگ شدن. شما با شروع از تابستون این فرصت رو به خودتون می‌دید که مطالب رو به صورت مفهومی مطالعه کنید و به خوبی اونهارو بفهمید.

4. داشتن آرامش در ماه های آخر کنکور

شما با شروع مطالعه برای کنکور 1403 از تابستون و اصولی پیش بردن دروس و مطالب به خودتون این فرصت رو می‌دید که اگر در حوالی کنکور به دلایل مختلف نتونستید با کیفیت مطلوبتون درس بخونید، هیچ نگرانی به سراغ شما نیاد.

مفاهیم بنیادی

برای موفقیت در کنکور 1403 حتما لازمه که بدونید به چه شکل و با چه روش هایی درس بخونید.

نقشه راه کنکور 1403

می‌تونیم با اطمینان به شما بگیم که با استفاده از نقشه راهی که در پایین به اون اشاره کردیم می‌تونید به اون رشته و دانشگاهی که مدنظرتون هست برسید. اما به شرطی که از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

توی تابستون چه دروسی رو مطالعه کنیم؟

از همین امروز تا خود 27 شهریور. در این مدت چی بخونیم؟

  1. دروس پایه دهم و یازدهم. البته برای درس ریاضی مبحثی مطالب رو مطالعه کنید. یعنی مثلا اگر تابع رو می‌خونید تمام و کمال در هر 3 پایه اون رو ببندید.
  2. پیشنهاد می‌کنیم ترم اول سال دوازدهم رو هم تا جایی که می‌تونید و می‌رسید بخونید.

چه زمانی استراحت کنیم؟

از 28 شهریور تا 1 مهر. در این زمان زیاد، به استراحت و تفریح خودتون برسید :).

توی دوران پاییز چی بخونیم؟

از 1 مهر تا 30 آذر.

  1. در این تایم همگام با قلمچی پایه دهم و ترم 1 دوازدهم رو بخونید.
  2. اگر طبق گام اول پیش اومده باشید می‌تونید در این مدت پایه یازدهم رو هم مطالعه و مرور کنید.

بهترین زمان مرور دروس

از 1 آبان تا 30 دی.

  1. همگام با قلمچی دروس دهم و ترم 1 دوازدهم رو مرور می‌کنید.
  2. بهتره در این مدت دروس یازدهم رو کنار بگذارید. در عوض اگر به برنامتون رسیدید شروع به پیشخوانی دروس ترم 2 دوازدهم کنید.

چه زمانی پایه یازدهم رو مرور کنیم؟

از 1 بهمن تا 20 اسفند.

پا به پای آزمون های قلمچی دروس یازدهم خودتون رو مرور کنید. همچنین ترم 2 دوازدهم رو که در گام قبل پیشخوانی کردید، به صورت جدی بخونید.

!!! در مرکز مشاوره جدیدی نژاد از داوطلب ها، هر شب آزمون هایی به نام ” آزمون خارق العاده ها” گرفته می‌شه. این آزمون مجموعه ای سوالات مارک شده رتبه های برتر کنکورهای گذشته از مباحث دهم و ترم یک دوازدهم هست، تا این مطالب به خوبی مرور بشن.

توی دوران عید قراره چه کار کنیم؟

از 21 اسفند تا 20 فروردین. (این بازه زمانی اردوی عید هست.)

در اردوی عید کیمیاگرخونه کل مباحث و دروس دهم، یازدهم و دوازدهم مرور می‌شن. پیشنهاد می‌شه شما هم همین کار رو بکنید تا از فراموشی مطالب جلوگیری کنید.

زمان جمع بندی کنکور از کی شروع میشه؟

از 21 فروردین تا 20 الی 25 اردیبهشت کل دروس رو جمع بندی کنید. باید 4 فاز جمع بندی در این بازه انجام بشه. 

از 26 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت باید فاز آخر جمع بندیتون رو انجام بدید. فاز آخر یا 5 جمع بندی مرحله تورق سریع هست. 

مراحل درس خوندن

برای پیاده کردن رود مپ بالا و بهتر نتیجه گرفتن نیازه که بدونید اصولی درس خوندن برای کنکور دقیقا چطوری هست. این کار 3 مرحله داره.

خوندن درسنامه و زدن تست تشریحی

در این بخش باید کامل و درست درسنامه رو بخونید و بعد یک سوم تست های اون کتاب رو به شکل تشریحی حل کنید.

اماااا اگر کلاس کنکور می‌رید دیگه نباید به درسنامه نیاز داشته باشید و برای وقت بزارید. در غیر این صورت اون کلاس برای شما مفید نیست.

همچنین اگر با درسنامه مطالب رو نمی‌گیرید یا هر مشکل دیگه ای با اون دارید باید کتاب تست خودتون رو عوض کنید. 

تست تشریحی چی هست؟

از تست 1 شروع کنید. بعد از زدن تست به پاسخنامه مراجعه کنید، چه جوابتون درست بود چه غلط پاسخنامه رو کامل بخونید. بعد تست 6، 9، 12 و الی آخر هم به همین ترتیب. این تست ها 2 ویژگی مهم دارن:

  1. درصدی که در اونها کسب می‌کنید مهم نیست. (علی رستمی رتبه 40 تجربی اولین بار در تست های تشریحی ژنتیک از 20 تست، 17 غلط، 2 درست و 1 تست نزده داشت!!)
  2. مهم نیست چقدر زمان برای حلش می‌زارید. (زهرا شناسنده دانشجوی پزشکی شهید بهشتی، 25 تست تشریحی مقناطیس رو در 2 ساعت و 40 دقیقه زد.)

زدن تست تستی

از تست هایی که بالاتر هم به اونها اشاره کردیم، یک سومشون رو به صورت تشریحی زدید، حالا دو سوم باقیمونده رو باید به شکل تستی بزنید. برای اینکار 3 مورد رو در نظر داشته باشید.

  1. برای اونها زمان بگیرید اما به این زمان اهمیتی ندید. به این دلیل که شما همچنان اول راه هستید. 
  2. برخلاف روش تشریحی، در این مدل شما در پاسخنامه فقط باید جواب تست های غلط و نزده خودتون رو با دقت بررسی کنید. مگر این که حس کنید تستی رو شانسی یا با حذف گزینه درست جواب دادید که در این حالت هم باید جواب اون رو در پاسخنامه چک کنید.
  3. برای زدن این تست ها از پاسخ برگ استفاده کنید. تا به مرور چشم و ذهنتون به پاسخ برگ عادت بکنه.

با این دو گام شما یک جلد کتاب رو برای هر درس تموم کردید. آیا همین یک کتاب به شما برای گرفتن رتبه های خفن کمک می‌کنه؟ خیر. با این یک جلد کتاب قبولی شما تضمین شده هست اما نه در دانشگاه ها و رشته های خاص. برای گرفتن این نتایج باید به مرحله 3، یعنی “مرور و تسلط برید”.

مرور و تسلط

باید شما به قدری دروس رو تکرار و مرور کنید که به اصطلاح جونتون در بیاد و واقعا مطالب براتون روتین به نظر بیان. تنها راه رسیدن به درصد و در نتیجه رتبه های خوب فقط و فقط درست درس خوندنه. برای این موضوع براتون آرام عبدالمالکی رتبه 48 کنکور تجربی سال 99 هست که با روش های ما تونسته ترازهایی که در شکل می‌بینید رو کسب کنه.

کارنامه آزمونهای آرام عبدالمالکی

با وجود این همه سمپادی عمرا قبول بشم

با تمام این توضیحات شاید شما هنوز این ذهنیت رو داشته باشید که با وجود دانش آموزهایی که در مدارس خاص و برتر درس خوندن یا به دلیل سهمیه های مختلف میتونن رتبه های خوب رو کسب کنن، دیگه امیدی برای قبولی وجود نداره. برای اثبات غلط بودن این موضوع باز هم براتون شاهد داریم.

گلناز شاکری رتبه 198 کنکور تجربی با درصدهایی که در عکس پایین می‌بینید تونست رتبه بشه. آیا کسب این رتبه ها با 1 سال مطالعه درست و اصولی شرایط خاصی می‌خواد؟ آیا غیرممکنه؟ خیر.

کارنامه آزمونهای گلناز شاکری

3 نکته مهم “خ” دار

سه تا نکته مهم خ دار وجود دارن که هر داوطلب کنکوری باید اونهارو بدونه و رعایت کنه.

1. خریت نکنین

لطفا به همه منابع کنکور اهمیت بدین و بخشی رو بی دلیل حذف نکنید. مثلا درس زمین شناسی درسیه که اکثر داوطلب ها اون رو کنار می‌زارن یا در ماه های آخر مطالعش می‌کنن.

در حالی که باید از همین تابستون براش وقت بزارید. دروسی مثل زیست شناسی و تاریخ که در کنکورهای اخیر رویکرد جدیدی داشتن دارای اهمیت زیادی هستن و باید با دقت مطالعه بشن.

2. خر نشین

ذهنیت شما نباید این باشه که الا و بلا من قبول نمی‌شم. تا الان با مثال ثابت کردیم که این موضوع شدنیه. فقط لازمه اون استمرار و مطالعه اصولی هست.

3. خر بازی در نیارین

یعنی بقچه ای درس نخونید. منظورمون این هست که مثلا شنبه فیزیک می‌خونید، یکشنبه ریاضی، سه شنبه یه درس دیگه و به همین ترتیب.

این کار به این دلیل غلطه که باعث می‌شه زود خسته بشید. همچنین امکان مرور کردن رو از بین می‌بره.

منابع کنکور تجربی 1403

کیمیاگر اعظم با تحلیل ریزبینانه و دقیق بهترین منابع پیشنهادی برای کنکور تجربی رو دسته بندی کرده که توی یه محتوای کاملا جداگانه توضیح دادیمش اما به صورت خلاصه توی جدول زیر براتون آوردیم:

منبع تکمیلیدوازدهمیازدهمدهمجامع 
IQ + تست ها ماز، زیستاز و…خیلی سبزخیلی سبزخیلی سبزپینوکیوی خیلی سبززیست شناسی
IQمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزشیمی
نردبام خیلی سبزمبتکران / نشرالگومبتکران / نشرالگومبتکران / نشرالگومبتکران / نشرالگوفیزیک
نردبام خیلی سبزجامع مهر و ماهریاضی
معرفی منابع کنکور تجربی 1403

منابع کنکور ریاضی 1403

توی سایت کیمیاگرخونه توی یه محتوای مستقل، کامل و جامع منابع پیشنهادی برای کنکور ریاضی رو توضیح دادیم و پایه به پایه بررسیشون کردیم، اینجا هم بصورت خلاصه توی جدول زیر براتون نوشتیمش:

منبع تکمیلیدوازدهمیازدهمدهمجامع 
IQمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزشیمی
نردبام خیلی سبزمبتکران / خیلی سبز/ میکرومبتکران / خیلی سبز/ میکرومبتکران / خیلی سبز/ میکرومیکروفیزیک
IQ  (پیشنهاد ما برای سال دوازدهم، منابع جامع هستند)سطح بالا: نشرالگو   سطح متوسط و رو به پایین: خیلی سبزسطح بالا: نشرالگو / مهر و ماه سطح متوسط و رو به پایین: خیلی سبزنشر الگو / مهر و ماهریاضی پایه و حسابان
زدن آزمون های مدارس برتر + تحلیلنشر الگو / خیلی سبزهندسه پایه  و دوازدهم
معرفی منابع کنکور ریاضی 1403

چطور برنامه ریزی کنیم؟

در کیمیاگرخونه یک محتوای مجزا برای برنامه ریزی درست و اصول اون رو به صورت کامل یاد توضیح دادیم. این توضیحات در محتوای برنامه ریزی برای کنکور 1403 وجود دارن.

چرا برنامه می‌ریزم اما بهش عمل نمی‌کنم؟

این که برای کنکور یا کلا برای درس خوندن برنامه می‌ریزید ولی به هر دلیلی اون رو به اون رو شکلی که می‌خواید عملی نمی‌کنید، می‌تونه به 3 دلیل اتفاق بیوفته.

1. شخصیت واقعی یا ایده آل؟

شخصیت واقعی هر فردی به احتمال خیلی زیاد با شخصیت ایده آل اون شخص متفاوته. مثلا ممکنه شخصیت واقعی شما به شکلی باشه که روزی 1 ساعت درس بخونید، اما شخصیت ایده آل شما به شکلی هست که حداقل در روز 10 تا 12 ساعت اصولی در بخونید.

مشکل از جایی شروع می‌شه که اکثر ما بر اساس شخصیت ایده آل خودمون برنامه ریزی می‌کنیم، نه شخصیت واقعیمون. این کار از پایه غلطه چون شما نمی‌تونید اون رو عملی کنید.

راه حل چیه؟

  • شخصیت واقعی خودتون رو در نظر بگیرید و همچنین به اون مقدار کمی هم تمایل برای افزایش ساعت مطالعه و نزدیک کردن اون به حالت ایده آل، اضافه کنید. 

2. کمال پرستی (Perfectionism)

مشکل دوم کمالگرایی یا نقص هراسی هست. یعنی ما از داشتن عیب و نقص می‌ترسیم. یعنی مثلا ما در یک روز در هفته به هر دلیلی درس نمی‌خونیم و بخاطر همین موضوع می‌گیم دیگه قطعا روند کاری ما خراب شد و باید منتظر شروع هفته جدید باشیم.

یا مثلا در یک درس خاص تست های غلط ما خیلی زیاد می‌شه و می‌گیم دیگه درس خوندن فایده نداره و خیلی راحت بیخیال می‌شیم. داشتن این ویژگی یک عیب محسوب می‌شه و باید سعی کنید درگیرش نشید.

3. اهل چالش هستید یا بالش؟

باید جواب این سوال خیلی مهم رو مشخص کنید. یعنی وقتی در حال درس خوندن برای کنکور 1403 هستید می‌خواید و می‌تونید با چالش های مختلف روبرو بشید یا نه و می‌خواید با اولین مانع به بالش پناه ببرید؟

واقعیت اینه که کنکور و مسیز اون ساده نیست اما با تلاش و استمرار می‌شه در این مسیر به مقصد مورد نظر رسید.

شاهد داریم!

3 ویژگی که محمدحسین اولیایی (رتبه 153 کنکور تجربی)، دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی داشت و باعث پیشرفتنش شد عبارتند از:

  1. ثبات ساعت مطالعه
  2. آموزش پذیری
  3. بی حاشیه بودن (درگیر ترازهای آزمون های آزمایشی نشدن)
چرا برای کنکور برنامه می‌ریزم اما بهش عمل نمی‌کنم؟

نظر رتبه های برتر کنکور: از کی شروع کنیم بهتره؟

سراغ رتبه های برتر کنکور رفتیم و نظرشون رو در مورد اینکه بهترین زمان برای درس خوندن و شروع کنکور چه زمانی هست رو پرسیدیم.

آرش فلاحی دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران گفت:

و همینطور یگانه کریمی رتبه 56 کنکور تجربی 1400 و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران گفت:

و بعد نظر مریم مختاری رتبه 214 کنکور تجربی سال 98 و دانشجوی دندون پزشکی رو در مورد اینکه از کی شروع کنیم برای کنکور بخونیم پرسیدیم: