رشته مامایی: بازار کار و درآمد، آینده شغلی، دروس و مهاجرت

معرفی کامل رشته مامایی. بازار کار و امکان اپلای با رشته مامایی. دروس تخصصی دانشگاهی رشته مامایی

در سری محتواهای معرفی رشته تجربی این بار می‌رسیم به معرفی مامایی که زیر گروه تجربیه. در ادامه به شما خواهیم گفت که مزایا و معایب مامایی چه مواردی هستن؟ چه دروس اصلی و تخصصی رو باید در دانشگاه مطالعه کنید؟ مهارت های نرم و لازم برای موفقیت درمامایی چه مواردی هستن؟ بازار کار و امکان مهاجرتش چطوره؟ و کلی نکته مهم و ضروری دیگه. پس با ما همراه باشید.

رشته مامایی دقیقاً چیه؟

 اصلی ترین وظیفه ای که یک ماما داره نقش مشاوره ای هست و مشاوره ها و صحبت های یک ماما مربوط به نگهداری از بچه و مادر می‌شه. برای مثال ورزش های دوران بارداری، مراقبت های این زمان، مراقبت های تغذیه ای در زمان بارداری و حتی بعد از به دنیا آمدن کودک و کلی مورد دیگه که به مادر و فرزندش مربوط میشن از وظایف یک ماماست. سایر وظایف یک ماما علاوه بر نقش مشاوره ای نقش های آموزشی، مراقبتی، حمایتی، درمان گری و تحقیقاتی هم هست.

اما به این نکته توجه کنید که برخلاف عبارت درمانگری که بالا اشاره کردیم یک ماما نمی‌تونه دارو تجویز کنه، آزمایش بنویسه و در کل یک ماما حق طبابت نداره. پس اگر نیاز باشه برای یک بیمار آزمایش یا دارویی نوشته بشه این کار باید حتما توسط پزشک زنان انجام بشه. اما بلعکس گاهی هم ممکنه مشاوره ها و آموزش هایی برای بیمارها نیاز باشه که یک پزشک متخصص زنان وقتی برای توضیح و ارائه اونها نداشته باشه. در اینجا ماما ها وارد عمل می‌شن و این موارد رو به بیمار ها می‌گن. 

مقایسه رشته‌ی اتاق عمل و مامایی

منظور ما از مقایسه مشخص کردن بهتر یا بدتر بودن نیست بلکه فقط می‌خوایم دید شما رو نسبت به این دو فیلد تحصیلی و تفاوت‌ها و شباهت‌های اون‌ها بازتر کنیم.

  • مقطع تحصیلی. هم مامایی و هم اتاق عمل هر دو رشته‌های کارشناسی هستند و با اتمام تحصیل شما مدرک لیسانس دریافت خواهید کرد.
  • محل کار. که فارغ التحصیل اتاق عمل هست بدون شک قرار محیط کارش هم در اتاق عمل باشه اما یک ماما به عنوان مشاور در زمینه‌های مختلف در بیمارستان‌ها کلینیک‌ها یا مطب شخصی فعالیت می‌کنه. 
  • بازار کار و استخدام. معمولاً تعداد افرادی که در زمینه اتاق عمل استخدام میشن به نسبت ماماها بیشتره.
  • درآمد. معمولاً حقوق یک و یک تکنسین اتاق عمل در حالت استخدامی با همدیگه برابره و تفاوت چندانی نداره. مزیتی که مامایی به نسبت اتاق عمل داره این هست که شما می‌تونید به شکل مستقل هم فعالیت کنید و این موضوع می‌تونه روی درآمد شما تاثیر بذاره در حالی که برای یک تکنسین اتاق عمل این شرایط مهیا نیست.
  •  امکان مهاجرت. شرایط مهاجرتی برای فیزیوتراپیست‌ها خیلی بهتر از ماماها هست و اون‌ها می‌تونن با کمترین مشکل ممکن به کشورهای مختلف برای کار مهاجرت کنن.

امکان ادامه تحصیل در رشته مامایی تا کجا فراهمه؟

امکان ادامه تحصیل در این مامایی تا مقطع کارشناسی فراهمه. اما اگر کسی قصد داشته باشه که این رشته رو تا مقاطع بالاتر دنبال بکنه باید بدونه که در همه سال ها این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه نمی‌شه. در واقع ادامه تحصیل در مامایی بستگی به سالی که شما در اون تحصیل می‌کنید داره.

طبق تجربه، تعداد خیلی زیادی از افرادی که مدرک کارشناسی مامایی رو گرفتن تمایلی به ادامه تحصیل ندارن. چرا؟ به این دلیل که با مدرک کارشناسی هم امکان اشتغال برای یک ماما فراهمه. به این دلیل که در رشته هایی مثل مامایی بعد از اتمام تحصیل شما باید به طور میانگین دو سال رو در یک بیمارستان تحت عنوان ” طرح”  با حقوق مشغول به کار بشید تا با فضای کار بیشتر آشنا بشید. در اکثر مواقع هم در صورت رضایت خود فرد و تمایل بیمارستان  یک ماما می‌تونه به استخدام همون بیمارستان دربیاد.

دروس تخصصی و دانشگاهی مامایی شامل چه چیزهاییه؟

مثل اکثر رشته هایی که تا الان اونها رو معرفی کردیم و به احتمال زیاد شما هم محتوای مربوط به اونها رو مطالعه کردید، به صورت کلی دروس دانشگاهی تمام رشته ها به دو دسته اصلی و دروس تخصصی تقسیم بندی می‌شن.

دروس دانشگاهی مامایی

دروس اصلی مامایی 

با توجه به چارت بالا، دروسی که یک دانشجوی مامایی در دانشگاه مطالعه می‌کنه اون شخص رو کاملاً برای انجام امر مشاوره در زمینه های مربوط به زنان و حتی جنین و فرزند آماده می‌کنه. شاید یک پزشک به دلیل تعداد واحدهای مشاوره کمی که می‌گذرونه توانایی مشاوره در زمینه های سلامتی رو نداشته باشه، اما یک ماما علاوه بر داشتن مهارت در زمینه مشاوره، در مباحثی مثل داروشناسی، پرستاری و امور مربوط به زایمان هم مهارت داره.

کدوم دانشگاه ها و شهرها مامایی دارن؟

دقیقا مثل پرستاری، دانشگاه های تمام استان ها، تمام شهر ها و شهرستان ها مامایی رو ارائه می‌دن. در نتیجه می‌تونیم بگیم که مامایی یک رشته فراگیره و شما در هر شهر و منطقه ای که باشید امکان تحصیل در دانشگاه های مختلف و متنوعی برای شما فراهم هست. 

برخی از شهرها ودانشگاه هایی که مامایی رو ارائه میدن توی تصویر زیر آوردیم:

چه دانشگاه هایی رشته مامایی دارن؟

بازار کار مامایی چطوره؟

  •  بازار کار مستقل

 برخلاف رشته هایی مثل فیزیوتراپی که بازار کار مستقل اون فوق العاده هست، در رشته مامایی میزان موفقیت بعد از مستقل شدن زیاد نیست.

  • بازار کار استخدامی

 اما برخلاف بازار کار مستقل مامایی،  بازار کار استخدامی اون عالیه. البته این موضوع رو هم باید بگیم که به نسبت پرستاری استخدام در این حوزه بالا نیست. مثلا اگر در یک بیمارستان 100 پرستار نیاز باشه به همان نسبت به 10 ماما نیاز هست. اما باز هم در مقایسه با بازار کار مستقل مامایی و در مقایسه با بازار کار استخدامی رشته های دیگه، مامایی امکان استخدام شدن رو به شما می‌ده.

نکته طلایی

 دقت کنید که شما بعد از فارغ التحصیل شدن، برای اشتغال باید وارد بیمارستان بشید. پس لازمه که توانایی تحمل تنش های موجود در یک بیمارستان رو هم داشته باشید. اگر کسی هستید که روحیاتتون با اشتغال در بیمارستان سازگار نیست باید حتما در انتخاب رشته مامایی بیشتر دقت کنید.

شغل مامایی برای چه کسانی مناسبه؟

همونطور که گفتیم بخش زیادی از کاری که یک ماما انجام میده مشاوره دادنه. پس شما باید مهارت خودتون در زمینه گفت و گو به عنوان یک مشاور رو تقویت کنید و بتونید توصیه ها و نکات پزشکی و مراقبتی رو به بهترین شکل ممکن به یک بیماری یا فرد منتقل کنید. 

چطور میشه با رشته مامایی مهاجرت کرد؟

از نظر کاری امکان اپلای و مهاجرت با مامایی به خوبی مهاجرت با پرستاری نیست. اما همچنان جزء رشته هاییه که با مهاجرت به کشورهای خارجی امکانات زیادی رو برای شما فراهم میشه. همچنین باید گفت که مهاجرت با مامایی از مهاجرت با پزشکی به نسبت راحت تره. 

برای قبول شدن مامایی چه درصدهایی لازم داریم؟

3 کارنامه قبولی رشته مامایی در دانشگاه های مختلف رو در جدول زیر می‌بینید:

علوم پزشکی تهران – روزانه 1401علوم پزشکی تبریز- روزانه 1401علوم پزشکی سبزوار – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی10%زمین شناسی30%زمین شناسی10%
رياضيات50%رياضيات40%رياضيات30%
زیست شناسی40%زیست شناسی20%زیست شناسی50%
فيزيك50%فيزيك50%فيزيك10%
شیمی40%شیمی20%شیمی30%
 درصدهای قبولی مامایی در سال 1401