رشته حقوق، مزایا، دروس، درآمد، مهارت های لازم و مهاجرت

معرفی رشته حقوق در دانشگاه، دروس تخصصی، امکان مهاجرت + شرایط بازار کار حقوق

رشته حقوق پرطرفدارترین رشته زیرگروه انسانیه. برای ورود به اون لازمه اطلاعات جامع و کاملی دربارش داشته باشید که در ادامه تمام این موارد رو در اختیارتون میزاریم. معرفی حقوق، درصد قبولی در اون، دروس دانشگاهی، دانشگاه ها و شهرها، درآمد و شرایط بازارکار، مهارت های نرم ضروری و حتی شرایط مهاجرت موضوعاتی هستن که در ادامه بررسی می‌شن.

حتما اگر سوالی در رابطه با زمینه حقوق در دانشگاه داشتید اون رو در قسمت کامنت ها بنویسید تا در اسرع وقت جوابتون رو بگیرید.

معرفی کلی رشته حقوق

خود حقوق روی کاغذ به تمام روابط اجتماعی که باعث ایجاد شدن آثار و نتایج حقوقی می‌شن گفته می‌شه. حالا این روابط اجتماعی و آثار اون می‌تونن به 2 صورت تعریف بشن:

  1. روابط بین مردم و دولت که به عنوان حقوق عمومی شناخته می‌شن.
  2. روابط بین افراد که با اسم حقوق خصوصی معروفه.

آیا حقوق با وکالت فرق داره؟

تصور اشتباهی که اکثر افراد درباره رشته حقوق دارن این هست که فکر می‌کنن این زمینه فقط محدود به وکالت هست. یعنی ذهنیتشون اینه که فردی که حقوق می‌خونه تمام کارش محدود به دادگاه و دفاع از حقوق افراد مختلف هست. اما این موضوع که بخوایم علم حقوق رو فقط به وکیل شدن محدود کنیم کاملا غلطه.

در واقع افرادی که در دانشگاه حقوق می‌خونن یکی از زمینه هایی که می‌تونن به اون ورود پیدا کنن وکالت هست، نه این که حقوق فقط به وکیل شدن منتهی بشه.! علاوه بر این، یک حقوقدان می‌تونه به عنوان مشاور حقوقی هم فعالیت کنه. مثلاً به سازمانها و افراد مختلف در زمینه‌های کاری اونها از نظر حقوقی و قانونی مشاوره بده و کمک بکنه.

آیا رشته حقوق مناسب خانم ها هست؟

شاید این تصور رو داشته باشید که با خوندن حقوق فقط می‌تونید در آینده کار وکالت انجام بدید. اما اینطور نیست. شما می‌تونید هم به عنوان وکیل در حوزه های کیفری کار کنید و هم در حوزه های حقوقی. در حالت اول شما با مجرم ها و پرونده های قتل و موارد خشن تر سروکار دارید. 

اما در کیس های حقوقی اینطور نیست. مثلا ممکنه در زمینه موارد خرید و فروش زمین پرونده داشته باشید یا مواردی شبیه به این.

مورد بعدی این هست که وکیل یا حتی مشاور حقوقی شرکت های خصوصی بشید. مثلا وکیل دیجی کالا بشید، قراردادهای کاری افراد شاغل اون رو تنظیم کنید، در صورت وجود شکایت از شرکت به اونها رسیدگی کنید. و مواردی از این دست.

پس رشته حقوق کاملا مناسب خانم ها هست. ولی اگر به زمینه های کیفری علاقه ندارید می‌تونید سراغ اونها نرید. 

تا چه مقطعی می‌تونم حقوق بخونم؟

شما می‌تونید درستون رو مقاطع تا کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه ادامه. یعنی دست شما کاملاً بازه و هیچ گونه محدودیت و مشکلی در این باره نخواهید داشت.

دروس حقوق در دانشگاه چیا هستن؟

دروس دانشگاهی رشته حقوق

به صورت کلی و با توجه به تصویر بالا می‌تونیم دروس دانشگاهی حقوق رو به صورت زیر دسته بندی و تحلیل کنیم:

  • واحدهای ادبیات فارسی در سطح بالا
  • واحد های عربی تخصصی
  • دروس تخصصی شامل:
  1. حقوق بین الملل
  2. فقه و حقوق اسلامی

در چه شهرها و دانشگاه هایی می‌تونم حقوق بخونم؟

عکس

از بابت زیاد بودن دانشگاه های ارائه دهنده حقوق کاملا خاطر جمع باشید به این دلیل که اکثر استان های ایران و تمام شهرستان ها  و شهرهای اونها در دانشگاه های خودشون رشته حقوق رو ارائه می‌دن. شما می‌تونید با توجه به رتبه و شرایط زندگیتون در یکی از این دانشگاه‌ها تحصیل کنید.

اما پیشنهاد ما این هست که حتی الامکان  ترجیح شما این باشه که در دانشگاه های تهران (تهران، بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا و…) تحصیل کنید. این دانشگاه ها جدا از بالا بودن سطح علمیشون، شرایط برای ورود به بازار کار رو هم برای شما راحت تر می‌کنن. همچنین می‌تونید در محیط ها و دفاتر سطح بالاتری دوره کارآموزی خودتون رو سپری کنید.

کارنامه قبولی حقوق

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علامه طباطبایی – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي53%رياضي51%رياضي74%
اقتصاد86%اقتصاد92%اقتصاد90%
ادبیات تخصصی93%ادبیات تخصصی87%ادبیات تخصصی72%
عربی تخصصی100%عربی تخصصی92%عربی تخصصی93%
تاریخ و جغرافیا81%تاریخ و جغرافیا90%تاریخ و جغرافیا42%
علوم اجتماعی100%علوم اجتماعی100%علوم اجتماعی96%
فلسفه و منطق62%فلسفه و منطق16%فلسفه و منطق48%
روانشناسی100%روانشناسی94%روانشناسی73%
درصدهای قبولی رشته حقوق در سال 1401

بازار کار رشته حقوق چطوره؟

خیلی خوب. در حقوق هم شما در هر دو حالت مستقل و استخدامی روش های مختلفی رو برای ورود به بازار کار دارید.

بازار کار مستقل

مستقل شدن در حقوق هم مثل پزشکی سختی های زیادی نداره. شما برای اینکه بتونید بعد از تحصیل در رشته حقوق اجازه فعالیت به عنوان یک وکیل رو داشته باشید باید در آزمون وکالت شرکت کنید. بعد از قبول شدن در این آزمون، حق وکالت خواهید داشت. حالا می‌تونید برای خودتون یک دفتر اجاره کنید و فعالیت تون رو ادامه بدید.

همچنین همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم به غیر از وکالت زمینه های دیگه ای هم وجود داره که فارغ التحصیل های حقوق می‌تونن در اونها فعالیت کنن. یکی از مهمترین زمینه ها هم دادن مشاوره‌های حقوقیه. این امکان برای شما وجود داره که به صورت مستقل برای خودتون یک دفتر یا مرکز حقوقی رو تاسیس کنید و در زمینه های مختلف به افراد مشاوره بدید و مشکلاتشان رو حل کن.

بازار کار استخدامی

شما می‌تونید بعد از شرکت در آزمون وکالت در سازمان ها و ارگان های بزرگ حقوقی به عنوان یک وکیل استخدام بشید. حتی در برخی موسسه ها و مجموعه های حقوقی امکان فعالیت به عنوان مشاور حقوقی دقیقا مثل حالت مستقل وجود داره، اما این بار به صورت استخدامی.

خیلی از افراد هم هستن که با ورود به زمینه های تخصصی حقوق یا وکالت بازارکار خوبی رو برای خودشون ایجاد می‌کنن. مثلا وکالت در حوزه فناوری یکی از این زمینه هاست. خوبه بدونید که اصلی ترین حالتی که باعث رشد یک وکیل از هر نظر می‌شه ورود به زمینه های تخصصی حقوق هست.

آیا بازارکار حقوق برای خانم ها با آقایون متفاوته؟

خیر! شاید برخی افراد با دیدگاه های سنتی این باور رو داشته باشن که برای امر وکالت به زور بازو نیازه:) اما این کاملا اشتباهه. در اصل یک وکیل یا یک حقوق دان موفق و کاربلد کسی هست که دانش و تخصص کافی رو در زمینه کاری خودش داشته باشه. سایر موراد مثل جنسیت و ظاهر در دنیای امروز و در اکثر رشته ها اهمیتی چندانی ندارن.

راز موفقیت در رشته حقوق!

فارغ التحصیل های حقوق چه به عنوان مشاورهای حقوقی فعالیت بکنن و چه به دنبال کار در زمینه وکالت باشن، در هر صورت به برخی مهارت های نرم جانبی نیاز دارن. این موارد از این افراد، آدم های موفق تر و بهتری می‌سازه. این مهارت هارو در زیر می‌بینید:

فن بیان

فن بیان یا هوش منطقی-کلامی که کاملا قابل ارتقا و بهبوده برای یک فرد که در زمینه های مربوط به انواع حقوق فعالیت می‌کنه لازمه. به این دلیل که شما باید قادر باشید صحبت های خودتون رو با استفاده از بهترین کلمات و جملات به افراد، از قاضی گرفته تا مراجعین با دغدغه های متفاوت منتقل کنید. این جملات و کلمات باید در  خوب و صحیح بودن، ساده و قابل فهم بودن هم باشن.

تحمل هیجان

در موضوعات حقوقی افرادی که به شما مراجعه می‌کنن مشکلات خاصی دارن که بدون شک باعث نگرانی و ایجاد تنش در اونها می‌شه. در نتیجه ممکنه با صحبت هاشون به صورت غیرمستقیم شما هم تحت تاثیر این موارد قرار بگیرید. اگر نتونید آروم باشید و هیجان خودتون رو کنترل کنید این موارد به مرور باعث آسیب دیدن روحیات و زندگی شما خواهند شد. همچنین فرد مراجعه کننده بابت مشورت گرفتن از شما یا وکالت دادن به شما خاطر جمع نخواهد بود. پس به مرور روی این مورد کار کنید.

مهارت های جانبی

جدا از مواردی که باید به عنوان یک دانشجوی حقوق در شخصیت خودتون ایجاد یا تقویت کنید، نیازه که برخی مهارت های مختلف رو هم بلد باشید یا در این زمینه‌ها آموزش ببینید. مثلاً یکی از موارد خیلی مهم بازاریابی شاید هم در مواردی بازاریابی دیجیتاله.

با توجه به دنیای امروزی اینکه بدونید حضور شما در شبکه های مجازی یا داشتن وب سایت چقدر می‌تونه باعث جذب مشتری و شناخته تر شدن شما بشه یک وجه تمایز خیلی مهم برای شماست و بدون شک روی درآمد شما تاثیر میذاره.

شرایط مهاجرت با رشته حقوق

اصلی ترین موضوعی که می‌تونه برای ادامه تحصیل یا کار شما در یک کشور خارجی در زمینه حقوق (وکالت، مشاوره حقوقی،…) مشکل ایجاد کنه، بناهای حقوقی متفاوته. یعنی فردی که در کشور ما تحصیل کرده باشه هرگز نمی‌تونه در کشورهایی مثل انگلیس، ادامه تحصیل بده یا کار کنه، چون قوانین اونها با ما متفاوته. اما کشور فرانسه بناهای حقوقی یکسانی با کشور ما داره. جالبه بدونید که تحصیل در دانشگاه های این کشور رایگانه (البته به زبان فرانسوی). پس نیازه که شما حتما سطح زبان فرانسه خودتون رو تا حد خیلی خیلی خوبی تقویت کنید تا بتونید واژه ها و ریشه های اونهارو بشناسید، معانی مختلف رو درک کنید و… به این دلیل که یک کلمه یا حتی یک ویرگول می‌تونه به کل معنی یک جمله و حتی بار حقوقی اون رو به کل عوض کنه.

یادتون باشه مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم