خواب در سال کنکور باید چقدر باشه؟ + ویژگی های خواب خوب در سال کنکور

خواب در سال کنکور باید چقدر باشه؟ + ویژگی های خواب خوب در سال کنکور

شاید عجیب باشه ولی داوطلب های زیادی وجود دارن که با خواب در سال کنکور به شکل های مختلفی مشکل دارن. خیلی ها می‌گن در سال کنکور باید چقدر بخوابیم؟ چرا هرچی میخوابیم بازم خسته ایم؟ و سوالاتی از این دست.

درباره این موضوع در مسیر قهرمانی هنر آزمون دادن هم گفتیم که اهمیت خواب در سال کنکور چقدر زیاده و چقدر روی پروسه درس خوندن ما موثره.

با ما همراه باشید تا در ادامه درباره این موارد بیشتر توضیح می‌دیم.

در سال کنکور چقدر بخوابم؟

ساعت خواب درسال کنکور برای یک فرد در سن و سال شما ، چه دختر و چه پسر، حداقل 6 ساعته.

اگر بخواید بیشتر از این میزان بخوابید هم باید مضرب 1.5 ساعت رو به این 6 ساعت اضافه بکنید. یعنی یا 7.5 ساعت یا 9 ساعت یا …. (بیشتر از 9 ساعت توصیه نمی‌شه) که وقتی بیدار می‌شید احساس خستگی نکنید.

خواب خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟

خواب در سال کنکور می‌تونه هم باعث پر انرژی تر شدن شما بشه و هم باشه بی حالی و بی انرژی شدنتون. هر دوی این موارد هم در گرو اینه که خوابتون ویژگی هایی که در ادامه می‌گیم رو داشته باشه. مواردی از جمله داشتن پیوستگی، نظم و بهداشت خواب.

آیا می‌تونم در سال کنکور کم خوابی رو با خواب ظهر جبران کنم؟

قطعا نه! خیلی ها می‌گن که من 4 ساعت شب می‌خوابم و در عوض 2 ساعت هم ظهر می‌خوابم تا کم خوابیم جبران بشه و 6 خواب رو هم تکمیل کرده باشم!

این کار از پایه غلطه و به مرور آثار بدی رو روی شما می‌ذاره. به این دلیل که خواب در سال کنکور باید پیوسته باشه. یعنی اگر می‌خواید 6 ساعت، 7.5 ساعت، 9 ساعت یا هرچقدر دیگه بخوابید، این مدت زمان باید پشت سر هم و بدون وقفه باشه تا وقتی بیدار شدید سرحال باشید و بتونید به خوبی درس بخونید و به کارهاتون برسید.

نظم خواب در سال کنکور به چه معناست؟

باید این نکته رو بدونید که ذهن شما بعد از یه مدت یه ساعت خواب و بیداریتون عادت می‌کنه. مثلا اگر عادت دارید که همیشه 12 شب بخوابید و 6 بیدار بشید، این موضوع بعد از مدتی برای مغز شما به روتین تبدیل می‌شه. در این شرایط شما دیگه نباید این نظم و روتین ذهنی رو بهم بزنید چون قطعا با این کار وقتی بیدار بشید کاملا کلافه و خسته اید.

خواب بی کیفیت چه تاثیری روی درس خوندن داره؟

اگر خواب در سال کنکور بی‌کیفیت باشه، یعنی پیوستگی و نظم موردنظر رو نداشته باشه، احتمالا موارد پایین روی به مرور در خودتون می‌بینید:

1 بی دقتی

2 تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن

3 اختلالات هورمونی (که باعث استرس و مواردی از این دست می‌شه)

فکر و خیال قبل از خواب ممنوع

وقتی که قصد دارید بخوابید و سرتون به بالش می‌رسه، دیگه باید فکر و خیال کردن رو کنار بذارید. چه فکر و خیال های خب و مثبت و چه موارد منفی و استرس زا.

به این دلیل که همه‌ی اونها روی مغزتون و دد نتیجه کیفیت خواب شما تاثیر می‌ذارن.

درباره ساعت خواب وسواس به خرج ندید

درسته که بالاتر دربار ساعت خواب در سال کنکور گفتیم و اشاره کردیم که حداقل باید 6 ساعت بخوابید. اما نباید درباره این موارد خیلی وسواسی باشید. مثلا اگر به هر دلیلی ساعت جوری بود که میزان خوابتون 5 ساعت و 50 دقیقه می‌شد، بگید که دیگه این خوابیدن فایده نداره و ذهنتون رو بی دلیل درگیرش کنید.

یادتون باشه که ما حدودا نیم ساعت زمان نیاز داریم تا به خواب بریم و این میزان ممکنه کم و زیاد هم بشه و این موضوع کاملا طبیعیه.

تاثیر تلفن همراه روی کیفیت خواب در سال کنکور

وقتی به رخت خواب رفتید، گوشی رو تا حد فاصل خوبی از خودتون دور کنید و به هیچ وجه اون رو چک نکنید. این کار هیجانات ذهنی شما رو نامتعادل می‌کنه و همین موضوع هم روی کیفیت خوابتون تاثیر بشدت بدی رو داره.

بهداشت خواب یعنی چی؟

بهداشت خواب در سال کنکور شامل برخی کارهاست که به بهبود کیفیت خواب شما کمک خیلی زیادی می‌کنن. در بالا به اصلی ترین موارد اشاره کردیم اما چند مورد رو هم در ادامه داریم که رعایت کردن اونها به بهتر خوابیدن کمک می‌کنن.

  • محیط مناسبی برای خواب انتخاب کنیم ( دما نور و جای خواب )
  • غذای سنگین قبل از خواب مصرف نکنیم
  • قبل از خواب ورزش سنگین نکنیم
  • قبل خواب فکر و خیال نکنیم ( چه هیجان مثبت ‌و چه منفی)
  • تا حد ممکن توی تخت گوشی دست نگیریم
  • توی رخت خواب ریلکس کنید

با رعایت نکات بالا میتونید خواب درست و‌مفیدی رو برای شرایط کنکوری و حتی زندگی طبیعی محیا کنیم.

اگر با رعایت این موارد باز هم حین درس خوندن دچار خواب آلودگی شدید و نتونستید درس بخونید، پیشنهاد میکنم به محتوای زیر حتما سر بزنید 🙂