چرا وقتی درس میخونم خوابم میگیره؟ + رفع خواب‌آلودگی در حین در خوندن

چرا وقتی درس میخونم خوابم میگیره؟ روش های رفع خواب‌آلودگی در حین در خوندن

این سوال خیلی هاست که چرا وقتی درس میخونم خوابم میگیره؟ چطور همیشه با حال خوب و انرژی زیاد درس بخونم؟ با چه روشی خواب‌آلودگی در حین درس خوندن رو کم کنم؟

1. خستگی و خواب‌آلودگی بخش جدا نشدنی درس خوندنه

خیلی از دانش آموز ها توقع دارن که همیشه موقع مطالعه دروس سرحال و پر انرژی باشن. در حالی که این موضوع همیشه ممکن نیست. در واقع خیلی اوقات باید با خستگی در حین درس خوندن کنار بیاید و جا نزنید‌.

درس خوندن مثل مهمونی رفتن یا فیلم دیدن نیست که همره با لذت باشه. بلکه حتی اکثر اوقات هم باعث اذیت شدن شما می‌شه اما باید باهاش کنار بیاید‌.
اما این موضوع که بچه ها می‌گن همیشه وقتی درس میخونم خوابم میگیره تا حدی عادی نیست و میزانش می‌تون کمتر بشه. اما چطوری؟

2. فضا رو از یکنواختی خارج کنید

وجود تنوع اصلی ترین عاملی هست که می‌تونه خستگی شمارو تا حد خوبی کاهش بده‌.

این که هر روز بخواید یک سری دروس مشخص رو مطالعه کنید، تست بزنید و مرور کنید قطع به مرور زمان براتون اذیت کننده و خسته کننده می‌شه. در نتیجه وقتی درس میخونید خوابتون میگیره.

دقیقا مثل خیلی از رتبه برترها بهتره شما هم در سال کنکور برای خودتون تفریح ایجاد کنید تا حتی اگر شده برای مدت کمی ذهنتون آزاد و حالتون خوب بشه.

3. دمای اتاق رو پایین بیارید تا خوابتون نگیره

اگر در محیطی درس می‌خونید که گرم باش بدون شک بعد از یه مدت می‌گید چرا وقتی درس میخونم خوابم میگیره ؟! دلیل اون هم گرم بودنه. باید محیط مطالعه شما سرد یا رو به سرد باشه. یعنی محیطی با دمای بین 19 تا 25 درجه سانتی‌گراد.

4. مناسب بودن نور محیط = عاملی مهم برای جلوگیری از خواب‌آلودگی

اگر از اون دسته دانش آموز هایی هستید که می‌گید چرا وقتی درس میخونم خوابم میگیره شاید بهتر باشه به نور محیط مطالعه خودتون دقت کنید.

اگر شرایط استفاده از نور طبیعی رو دارید که خیلی خوبه اما اگر اینطور نیست بهترین لامپ هایی که می‌تونید ازشون استفاده کنید، لامپ هایی با رنگی بین زرد و سفید هستن.

نور سفید یکدست باعث ضعیف شدن چشمتون می‌شه و نور زرد به تنهایی هم باعث خسته شدن چشم می‌شه.

5. به صورت پویا و درست درس بخونید

وقی که در حال مطالعه هستید حتی شکل نشستن شما پشت میز هم مهمه. اگر می‌خواید درس بخونید قطعا ورق زدن صفحه های کتاب نمی‌تونه بهتون کمکی کنه و فقط وقتتون تلف می‌شه.

راز رتبه های برتر دقیقا همینه. اونها در طمان درس خوندن با دقت مطالعه می‌کنن و در حین استراحت هم از اوقاتشون لذت می‌برن.

6. حواستون به ساعت بیولوژیک خوابتون باشه

چرا وقتی درس میخونم خوابم میگیره؟ چون ممکنه اون ساعتی که برای مطالعه اختصاص می‌دید ساعتی باشه که بدن شما خسته هست و تمایل به خوابیدن داره. یا به قولی اون زمان ساعت بیولوژیک خوابتون هست.

برای این که در این ساعت هم بتونید به خوبی درس بخونید باید از مواد غذایی مناسب مثل قهوه برای رفع خواب‌آلودگی استفاده کنید و همچنین دقت خودتون رو در حین درس خوندن بیشتر کنید.

اگر موارد بالا رو رعایت کنید به احتمال خیلی زیاد خواب‌آلودگی شم برطرف می‌شه. اگر این اتفاق نیوفتاد پیشنهاد می‌کنیم که به پزشک مراجعه کنید و با توصیه هاش مشکل رو حل کنید‌.