بهترین روش استراحت بین درس خوندن چیه؟ | چند دقیقه استراحت کنم؟

بهترین روش استراحت بین درس خوندن چیه؟ | چند دقیقه استراحت کنم؟

استراحت کردن بین درس خوندن از واجباتیه که هر داوطلب کنکوری باید بهش توجه بکنه. بدون استراحت کردن قطعا مغز شما به مرور خسته می‌شه و بازدهیش کاهش پیدا می‌کنه.

وقتی ذهن خسته باشه قطعا حتی اگر 12 ساعت هم به یک صفحه خیره بشید و بخواید یادش بگیرید این اتفاق نمیوفته، چون ذهن آمادگیش رو نداره.

در ادامه به شما می‌گیم که زمان مناب استراحت بین درس خوندن چقدر باید باشه. تا با اون بتونید از تمام انرژی خودتون برای یادگیری مطالب و مطالعه دروس استفاده کنید.

بعد از هر چند دقیقه مطالعه استراحت کنیم؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده، به این نتیجه رسیدن که یک فرد بعد 1 ساعت و ربع یا 1 ساعت و نیم درس خوندن (بین 75 تا 90 دقیقه)، باید 15 دقیقه استراحت کنه.

البته باید به این نکته هم توجه کنید که این استراحت باید پویا باشه! اگر بین دروستون عادت دارید که گوشی دستتون بگیرید و وارد شبکه های اجتماعی بشید یا کارهایی از این قبیل، قطعا استراحت شما پویا نیست و خستگیتون از بین نمیره.


در عوض پیشنهاد می‌کنیم که در زمان استراحت بین درس خوندن، کارهایی رو انجام بدید که حالتون رو خوب می‌کنن. مثلا زمان پنجره رو باز کنید و از هوای تازه و منظره بیرون لذت ببرید، خوراکی موردعلاقه خودتون رو بخورید. حتی میتونیم از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید، یا اینکه تایم استراحت خودتون رو کنار خانواده بگذرونید. اینها همه نمونه هایی از یک استراحت پویا هستن.

بعد از هر چند دقیقه مطالعه استراحت کنیم؟

بهترین روش استراحت بین درس خواندن

بالاتر گفتیم که طبق برخی تحقیقات زمان اصولی استراحت به چه شکلی هست. اما حتما این نکته رو در نظر داشته باشید که ممکنه شخصیت و ذهنیت شما بهتون این اجازه رو نده که دقیقا طبق همین روال پیش برید.

مثلا ممکنه شخصی باشه که بعد از 75 یا 90 دقیقه مطالعه، نتونه درسش رو نیمه تموم رها و استراحت کنه.

در این حالت ممکنه در زمان استراحتش هم بجای در رفتن خستگیش، بیشتر درگیری ذهنی پیدا کنه و بخواد به سراغ درسش بره و اون رو تموم کنه.

پس اگر شما هم خصوصیات و ویژگی هاي خاصی رو در درس خوندن دارید، حتما در حین مشخص کردن استراحت بین درس خوندتون به اونها توجه کنید.

اما در این شخصی سازی حتما حواستون به چند نکته باشه:

1) مقدار بازه زمانی مناسب برای درس خواندن

اگر باکس های مطالعاتی شما خیلی کوچیک و کوتاه بشن، قطعا مطالعه و یادگیری شما مفید نخواهد بود.

مثلا اگر تصمیم بگیرید نیم ساعت نیم ساعت درس بخونید و بینش هم استراحت کنید، قطعا در این مدت زمان نمی‌تونید مطلب خاصی رو خصوصا در دروس سخت یاد بگیرید. حتی دقیقا وقتی که در حال تمرکز کردن هستید زمان استراحت شما فردا می‌رسه!


اما از طرفی هم اگر با باکس های مطالعاتی طولانی مدت مشکل دارید و زود خسته می‌شید، بهترین کار این هست که پله پله زمان مطالعتون رو افزایش بدید.

مثلا با 35 دقیقه شروع کنید و به مرور افزایشش بدید. 35 دقیقه، 45 دقیقه، 55 دقیقه و … به همین ترتیب پیش برید تا به یک زمان معقول برسید.

2) خستگی در حین درس خوندن

زمانی که درباره استراحت بین درس خوندن حرف می‌زنیم، خیلی از بچه ها این موضوع رو مطرح می‌کنن که با درس خوندن خسته می‌شن.

در حالی که این یه موضوع کاملا عادی و رایجه. چون درسته که فعالیت فیزیکی شما خیلی کنه اما در حین مطالعه ذهن و مغز شما در حال کار کردنه و همین موضوع هم به طبع بعد از مدتی به شما حس خستگی می‌ده.

پس این موضوع رو بدونید و براش آمادگی لازم رو داشته باشید. همچنین دقت کنید که دقیقا مثل روزهای اولی که باشگاه می‌رید و حسابی خسته می‌شید اما بعد از مدتی بهش عادت می‌کنید، درس خوندن هم دقیقا همینه. بعد از گذشت یه مدت زمان خاص این خستگی براتون به آسودگی تبدیل خواهد شد.