مقایسه در کنکور: چرا تراز دوستام بهتر از من میشه؟

چرا دوستام ترازشون از من بهتره؟

به نظر من یکی از ارکان اصلی کنکور مقایسه است! اصلا مگه میشه تو خودت رو با دوستات همکلاسی هات مقایسه نکنی. چه توی تراز چه در ساعت مطالعه و …. اما راستشو بخوای این مقایسه ذهن منو به شدت درگیر میکنه. حتی بعضی اوقات بهم استرس میده. اصلا من باید تراز خودمو با دیگران مقایسه بکنم یا نه؟ یا اصلا روش درست مقایسه در کنکور چیه ؟
اگه شما هم ذهنتون درگیر این مسائله پس با ما همراه باشید.

مقایسه درست در کنکور
مقایسه درست در کنکور

مقایسه در کنکور عامل اضطراب ما!

من وقتی تراز خودمو با دوستام مقایسه میکنم. میبینم که خیلی از اون ها عقب ترم. تراز من ۵۰۰۰ درحالی که تراز دوستم ۶۵۰۰. من هرچقدر هم که درس بخونم پیش برم خوب دوستم هم به همون اندازه درس میخونه و‌پیش میره. پس من اصلا نمیتونم موفق بشم! ما دوتا مثل دو خط موازی تا آخر پیش میریم. :(و من به هیچ وجه نمیتونم به اون برسم. این عامل به شدت به من استرس میده! درسته وقتی ما این مدلی فکر میکنیم درگیر استرس فراوانی میشیم. در حالی که این سبک تفکر کاملا اشتباهه. چطور ؟ ویدیو زیر رو تماشا کنید تا متوجه بشید.

مقایسه در کنکور به روش فرایندی نه نقطه ای

قبل از اینکه این مورد رو براتون توضیح بدم باید تفاوت بین مقایسه در کنکور به روش نقطه ای و فرایندی رو بدونید.

در مقایسه ای نقطه ای، ما تنها همین لحظه و نتیجه خالص خودمون رو مقایسه میکنیم بدون در نظر گرفتن عملکرد شرایط و فرایند طی شده. اما در مقایسه فرایندی، ما علاوه بر مد نظر گرفتن نتیجه نهایی فرایند طی شده سرعت فرایند شرایط و عملکرد خودمون رو هم میسنجیم.

پس در موضوع مقایسه در کنکور ممکنه نمره درس خاص ما ۱۰ باشه و نمره ی دوستمون ۱. در عرض ۳ ماه ما نمره ی خودمون رو به ۱۷ میرسونیم و دوستمون خودش رو به ۱۸.اگه ما بخوایم به صورت نقطه ای خودمون و دوستمون رو‌مقایسه کنیم. دوست ما دو نمره از ما بالاتره در حالی که در مقایسه فرایندی ما خیلی پیش هستیم!چون در عرض ۴ ماه ۷ نمره افرایش داشتیم. و دوست ماه تنها یک نمره افزایش داشته.پس ما با استفاده از مقایسه فرایندی در کنکور به یه خروجی درست دست پیدا کنیم.

مثال مقایسه فرایندی در زندگی واقعی: نوکیا و اپل

وقتی شرکت اپل تصمیم گرفت گوشی موبایل رو وارد بازار فروش کنه. تبلیغی رو منتشر کرد.با این عنوان: گوشی که سیستم جهانی را بهم میزند. خیلی ها همون زمان به شرکت اپل با این تبلیغشون خندیدند.اخه اون زمان شرکت نوکیا پرچمدارتلفن های همراه در جهان بود. و هیچ کس نموتونست به گرد پاش برسه. چه برسه به این نوع تبلیغ! اون زمان رنک گوشی های اپل ۰ و رنک گوشی های نوکیا ۱۰۰ بود.اما الان چی؟ به مرور زمان و‌مقایسه فرایندی که کارکنان شرکت اپل انجام دادند. تبدیل شدند به بزرگ ترین سهامدار تلفن همراه در جهان در صورتی که با مقایسه نقطه ای ممکن بود همون وسط کار پا پس بکشند و پشیمون بشند.

نظر رتبه های برتر: چقدر تراز آزمون توی رتبه کنکور تاثیر داره؟

اول از همه سراغ کیمیا کرمی رتبه 351 کنکور تجربی 1399 و دانشجوی پزشکی رفتیم و ازش پرسیدیم چقدر تراز آزمون های آزمایشی توی کنکور تاثیر داره؟ آیا هرکی ترازش کم باشه کنکور قبول نمیشه؟ گفت:

نتیجه چی شد؟

1) بهتر از مقایسه در کنکور دست بردارید و به جای اینکه روی مقایسه عملکرد خودتون و‌دیگران متمرکز بشید روی عملکرد خودتون مانور بدید
2) اگه قراره مقایسه ای انجام شه یادتون باشه حتما از مقایسه فرانیدی استفاده کنید نه نقطه ای که باعث موفقیت شما میشه
3)از چالش ها استفاده کنید و به خوبی مانور بدید درست مثل مسابقات رالی که سر پیچ ها به راحتی میتونند از هم سبقت بگیرند درست مثل ملیکا کزازی رتبه۷۶۰ ما که از چالش جمع بندی استفاده کرد و‌خودش رو تبدیل به یه رتبه برترکرد