روش مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی + چطور فیزیک رو 20 بگیرم؟

روش مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی چطوری امتحان نهایی فیزیک رو 20 بگیریم؟

تعداد زیادی از بچه ها این سوال رو دارن که مناسب ترین روش مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی چیه؟ آیا راهی وجود داره که بشه با اون فیزیک رو در نهایی 20 گرفت؟

قطعا بله! قبلا یه محتوای کامل و جامع درباره اینکه “چطور به درصد بالای فیزیک برسیم؟” منتشر کردیم که به خیلی ها برای درصدهای بالا چه در آزمون ها و چه در کنکور کمک کرد. اگر طبق اون روش پیش رفته باشید بخش زیادی از راه رو برای نهایی هم رفتید و کار کمی مونده تا به نمره 20 برسید!

اما در ادامه هم روشی رو معرفی می‌کنیم که بتونید از صفر پیش برید و باهاش در امتحان نهایی فیزیک بهترین نمره ممکن رو کسب کنید.

هر بخش کتاب فیزیک رو چطور برای امتحان نهایی بخونم؟

اولین و مهم ترین گام در روند مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی این هست که بدونید کتاب فیزیک شما دارای بخش های مختلفه که بهتره هر کدوم رو به روش مناسب خودش بخونید. با این کار قطعا نتیجه می‌گیرید.

  1. حفظیات
  2. آزمایش کنیدها
  3. فرمول ها و حل مسائل

1) روش مطالعه حفظیات فیزیک برای امتحان نهایی

برخلاف بیشتر تست های کنکور، در امتحانات نهایی از شما خواسته می‌شه که یک موضوع یا مفهوم خاص رو توضیح بدید یا حتی براش مثال بزنید و واحد اندازه گیری اون رو بگید.

به همین دلیل شما باید به حفظیات و متن کتاب درسی فیزیک مسلط باشید. برای این کار بهترین منبع خود کتاب درسیه.

2) آیا برای امتحان نهایی فیزیک آزمایش ها رو هم بخونم؟

بله قطعا! از آزمایش کنید ها و عکس های کتاب درسی نه تنها در امتحان نهایی بلکه حتی در کنکور هم سوال وجود داره. پس حتما باید در زمان مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی اونهارو هم با دقت مطالعه کنید.

به این شکل که باید صفر تا صد آزمایش کنیدها رو حفظ باشید و همچنین هدف اونها رو هم درک کرده باشید. چون ممکنه ازتون بخوان که مثلا آزمایشی رو طراحی کنید که یک مفهوم خاص رو در فیزیک بیان می‌کنه و شما باید از ابتدا تا انتها مراحلش رو بنويسيد.

3) نحوه خوندن فرمول ها و مسائل فیزیک برای امتحان نهایی

اگر شما برای کنکور مطالعه کرده باشید قطعا این بخش از فیزیک براتون مثل آب خوردنه. یعنی می‌تونه به راحتی به مسائل مرتبط با فرمول های امتحان نهایی فیزیک جواب بده.

آیا میتونم در امتحان نهایی فیزیک از فرمول های خارج از کتاب استفاده کنم؟

بله می‌تونید! اما اگر از فرمول های خارج از کتاب استفاده کردید یا از روشی به جواب رسیدید که فرمول خاصی رو نداشت یا حتی از ترکیب چند فرمول ایجاد شده بود باید حتما به صورت جمله توضیح بدید که چطور به اون رسیدید‌ و بعد ازش استفاده کنید.

اما پیشنهاد ما اینه که از این راه ها توی امتحان نهایی استفاده نکنید. چرا؟

به این دلیل که اکثر اوقات مصحح امتحان نهایی افراد خبره و با دانش زیادی نیستن و براساس جوابی که توی کلید سوالات دارن تصحیح میکنن. یعنی ممکنه خیلی اوقات هرچقدر هم توضیح زیادی داده باشید، اصلا متوجه توضیحات شما نشن و نمره رو به شما ندن.

پس جوابتون رو به کامل ترین و ابتدایی ترین شکل ممکن توضیح بدید و سعی نکنید که دانش خودتون رو به رخ بکشید‌. فراموش نکنید که حتی ننوشتن جزئیاتی مثل واحد جواب آخر یا حتی مشخص نکردن جواب آخر به شکل واضح می‌تونه باعث کسر نمره بشه.

برای امتحان نهایی فیزیک چه نمونه سوالاتی رو حل کنم؟

مورد آخری که باید درباره مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی بدونید این هست که حدودا 80% از سوالات نهایی هرسال تکرار می‌شن یا سطح خیلی ساده ای دارن.

پس شما باید حداقل نمونه سوالات نهایی 5 سال قبل رو حتما حل کنید. این سوالات نهایی در سایت قلمچی به صورت کامل وجود دارن و مداوم آپدیت میشن و شما به گنجینه ی کاملی از سوالات امتحانات نهایی سالهای قبل دسترسی دارید.

اگر تو طول سال هیچی نخوندم چطور نهایی فیزیک رو 20 بگیرم؟

اگر شما کسی باشید که مطالعه فیزیک برای امتحان نهایی رو مدت ها قبول شروع کردید یا حتی فیزیک رو برای کنکور از قبل خوندید، قطعا مسیر راحت تری پیش روی شماست.

اما اگر تازه می‌خواید نزدیک امتحانات، مطالعه فیزیک رو برای نهایی استارت بزنید پیشنهاد می‌کنیم کتاب فرمول 20 گاج فیزیک رو تهیه کنید، درسنامه هاش رو کامل بخونید، نکات رو بهش اضافه کنید و سوالات خود کتاب رو هم حل کنید.

در آخر هم چند سری سوالات نهایی سال های قبل رو جواب بدید‌ و حتما پاسخنامه رو چک کنید تا متوجه بشید که چطور باید در نهایی به کامل‌ترین شکل ممکن به سوالات فیزیک جواب بدید.