رشته حسابداری: درآمد، مهاجرت، دروس و مهارت های کلیدی

معرفی کامل رشته حسابداری+بازارکار و میزان درآمد و شرایط مهاجرت

رشته حسابداری که زیر گروه ریاضی، تجربی و انسانیه، بسیار محبوبه. به این دلیل که معمولاً فارغ التحصیل های حسابداری برای ورود به بازار کار تقریبا مشکلی ندارن. در ادامه جزئیات کامل حسابداری رو برای شما بررسی می‌کنیم و همچنین مزایا و معایب اون رو نام خواهیم میبریم. به شما می‌گیم که دروس تخصصی، بازار کار و درآمد، درصدهای قبولی، مهارت ها و ویژگی های لازم برای علم حسابداری و همچنین وضعیت مهاجرت با حسابداری چطوره.

معرفی کلی رشته حسابداری

اکثر مردم این تصور رو دارن که کار یک حسابدار بررسی و ثبت هزینه های ورودی و خروجی، محاسبه کردن میزان حقوق پرداختی افراد  و موارد این چنینیه. قطعاً این طرز فکر کافی و درست نیست. حسابداری می‌تونه از مدیریت و ثبت اطلاعات مالی یک فروشگاه خیلی کوچک شروع بشه و به شعب مختلف یک بانک یا سازمان های بزرگ برسه. در واقع نمی‌تونیم  علم حسابداری رو فقط به مباحث مربوط به دخل و خرج محدود کنیم. 

حسابداری که توانایی و علم بالایی در این زمینه داشته باشه به طراحی و ساخت سیستم های می‌پردازه که بتونن حجم خیلی زیادی از اطلاعات مالی رو جمع آوری کنن و بعد اون داده ها رو بعد از طبقه بندی و ثبت به خلاصه ترین حالت ممکن ذخیره کرده و گزارش و اطلاعات مفیدی رو از اونها استخراج کنن.

کارنامه قبولی رشته حسابداری

دانشگاه تهران – روزانه (تجربی) 1401دانشگاه الزهرا – روزانه (ریاضی) 1401دانشگاه تهران – روزانه (انسانی) 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات35%رياضيات25%رياضي44%
فيزيك56%فيزيك42%اقتصاد80%
شیمی59%شیمی37%ادبیات تخصصی52%
زیست شناسی54%  عربی تخصصی93%
زمین شناسی13%  تاریخ و جغرافیا12%
    علوم اجتماعی98%
    فلسفه و منطق48%
    روانشناسی83%
درصدهای قبولی رشته حسابداری در سال 1401

تا چه مقطعی می‌تونم رشته حسابداری رو بخونم؟

قطعا شما هم می‌دونید که حسابداری بسیار با سابقه ست. پس می‌تونید اون رو تا مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هم ادامه بدید. با توجه به بیشتر شدن اهمیت داده ها نیاز به تحلیل و همچنین طراحی یک یا چند سیستم برای کار با اونها، بالا بردن سطح علمی برای یک حسابدار از نون شب هم واجب تره. در نتیجه اکثر افرادی که وارد مقطع دکتری حسابداری می‌شن دغدغه علمی مثل بالا بردن سطح دانش خودشون یا تبدیل شدن به هیئت علمی دانشگاه رو دارن. معمولاً با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد حسابداری شما می‌تونید وارد بازار کار بشید.

دروس تخصصی رشته حسابداری در دانشگاه

کاملا مشخصه که بخشی از دروسی که باید در حسابداری اونها رو پاس کنید مربوط به ریاضی و مبانی اونه. علاوه بر مباحث این چنینی، شما در رابطه با حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابداری امور مالیاتی و حسابرسی هم مباحثی رو خواهید خوند. با توجه به زمینه ای که به اون علاقه دارید، می‌تونید در ادامه تحصیلاتتون به اون ورود پیدا کنید و در آینده هم به بازارکار مرتبط با اون رشته وارد شده و درآمد داشته باشید.

دروس تخصصی رشته حسابداری در دانشگاه

چه دانشگاه هایی رشته حسابداری رو دارن؟

همونطور که در عکس هم می‌بینید، تعداد دانشگاه هایی که امکان تحصیل در حسابداری رو به شما می‌دن خیلی زیادن. اما کاملا مشخصه که دانشگاه های تاپ تهران مثل دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی و… خیلی شاخص تر هستن پس پیشنهاد می‌کنیم که اگر رتبه شما این اجازه رو به شما داد حتما در این دانشگاه‌ها حسابداری بخونید.

اما در کل شما در هر استانی که باشید بدون شک دانشگاه‌ هایی در مرکز استان و سایر شهرستان های اطراف شما وجود دارن که با خیال راحت بتونید حسابداری رو در اون‌ها بخونید.

چه دانشگاه هایی رشته حسابداری رو دارن؟

بازار کار رشته حسابداری چطوره؟

خوبه که بازار کار این رشته محبوب رو از نظر مستقل شدن و شرایط استخدامی بسنجیم.

بازار کار مستقل

برای مستقل شدن در حسابداری می‌تونید به صورت مستقل پروژه بگیرید. در نتیجه شرایط از این نظر بسیار خوب هست، به این دلیل که تقریباً تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ به حسابداری و حوزه‌های مرتبط با اون احتیاج دارن.

بازار کار استخدامی

از نظر استخدام شدن هم این علم حسابداری می‌تونه عالی باشه. به 2 دلیل.

  1.  گرایش ها و زمینه های رشته حسابداری که می‌تونید اونها ورود کرده و فعالیت کنید خیلی زیاد و گسترده هستن.
  2.  همانطور که بالاتر هم گفتیم، تقریباً تمام افراد و کسب و کارها به یک فرد حسابدار یا حسابرس متخصص و با مهارت نیاز دارن. 

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته حسابداری

اگر می‌خواید واقعاً در حسابداری به فرد متخصص و موفقی تبدیل بشید که در کارش بهترین باشه چند پیشنهاد برای شما داریم:

دنبال کردن برنامه نویسی

سعی کنید جدا از واحدهای مربوط به کامپیوتر و برنامه نویسی که در دانشگاه پاس می‌کنید به صورت تخصصی در یک زبان برنامه نویسی که  به درد حسابداری شما می‌خوره مهارت پیدا کنید. بهترین انتخاب برای حسابدارها، زبان برنامه نویسی پایتون هست.

هرچند می‌تونید با برنامه نویس های مختلف هم همکاری کنید. به صورتی که ایده خودتون برای طراحی یک یا چند سیستم رو با اون فرد در میون بزارید و برنامه نویس اون رو برای شما پیاده سازی کنه. ولی نکته مهم اینجاست که اگر خود شما در این حیطه تخصص داشته باشید یک مزیت بزرگ برای شما به حساب میاید.

داشتن نظم و دقت

اگر می‌خواید حسابداری بشید که با کمترین خطای ممکن کار می‌کنه و تمام کارفرماها به دنبال همکاری با اون هستن، سعی کنید دقت و نظم خودتون رو در انجام کارها خیلی بالا ببرید. خوبی منظم بودن این هست که یک مهارت اکتسابیه و با مرور زمان در شما ایجاد خواهد شد.

توجه جدی به ریاضیات

این مورد بیشتر برای افرادی هست که از طریق انسانی وارد حسابداری می‌شن. به این دلیل که در دبیرستان در ریاضی و تجربی، سطح ریاضیات آموزش داده شده کمی بالاتره  در نتیجه این دانش‌آموزها در دانشگاه با چالش کمتری نسبت به دانش آموز های رشته انسانی مواجه هستن. پس سعی کنید حتماً مبانی و مباحث مختلف و پایه ریاضیات رو در خودتون تقویت کنید.

شرایط مهاجرت با رشته حسابداری

ما همیشه برای همه رشته ها شرایط و امکان مهاجرت رو به 2 دسته پایین تقسیم می‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی

شرایط برای ادامه تحصیل با حسابداری کاملا اوکی هست و مشکل خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. 

مهاجرت کاری

اما اگر قصد دارید که در یک کشور خارجی در این زمینه کار کنید در مرحله اول سطح علمی شما یاید به شدت بالا باشه. به این دلیل که کارفرما های خارجی شما متقاعد بشن که شما رو به جای افراد داخل کشور خودشون یا کشورهای اطرافشون برای یک موقعیت کاری استخدام کنن. 

امیدواریم که این معرفی برای شما مفید باشه. مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته همراهتونه. دوستتون داریم