پدر مادر رتبه برتر: 12 راز نقش والدین در موفقیت کنکوری ها

چکار کنم بچه ام رتبه برتر کنکور بشه؟ نقش پدر و مادرها در کنکور بچه ها

در مسیر کنکور مسائل مختلفی میتونه توی نتیجه و‌ روندی که ما طی میکنیم تاثیر بذاره. یکی از موارد بسیار موثر عملکرد ما به عنوان پدر مادر رتبه برتره. وظیفه ی ما چیه؟ چه کمکی میتونیم به فرزندمون بکنیم تا در این مسیر بهترین عملکرد رو داشته باشه؟

اگه این مسائل ذهن شما رو درگیر کرده و دوست دارید تا عملکرد درستی رو به عنوان پدر و مادر در فرایند کنکور فرزندتون داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

چطور پدر مادر رتبه برتر باشیم؟
چطور پدر مادر رتبه برتر باشیم؟
اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂
فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

پدر و مادر فرزند رتبه برتر در عین حال سالم باشید

احتمالا شنیدید که فردی با وجود موفقیت در کنکور و پذیرش در رشته ی پزشکی درگیر افسردگیه و حال خوبی نداره یا بعضی از دانش آموزها بعد از فرایند کنکور حال مناسب روحی ندارن! چطور میشه فردی که در یه حیطه از زندگی موفق شده ولی حال خوبی نداره؟ دلیلش اینه که ما فقط درگیر رشد در یک حیطه از زندگی میشیم و از باقی حیطه ها غافل میشیم. در حالی که موفقیت درست و ‌‌اصولی، آبادی درون در کنار آبادی بیرونه. حالا ما چطور میتونیم به فرزندمون کمک کنیم تا در کنار آبادی بیرون به آبادی درون هم برسه؟ ویدیوی زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

فرزند ما در چه مرحله ایه؟

مراحل رشد زندگی به چند قسمت نوزادی، کودکی، خردسالی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری تقسیم میشه که مرحله ی نوجوانی هم یکی از پراهمیت ترین مراحلیه که تاثیر دیگران مخصوصا ما به عنوان پدر ‌‌و مادر یک نوجوان توش دیده میشه. برای اینکه ما بدونیم چطوری میتونیم به فرزندمون کمک کنیم باید بدونیم که فرزند ما در دوره ی کسب هویته و یه سری رفتار ها و‌ استقلال طلبی ها حتی لجبازی ها، دم دمی مزاجی ها و… از ویژگی های طبیعی این دورانه. برای درک فرزندمون به بهترین شکل باید اول ویژگی های طبیعی این دوران و‌ نحوه ی برخورد با اون ویژگی ها رو یادبگیریم. پس این ویدیو رو نگاه کن تا به عنوان پدر و‌ مادر رتبه برتر نحوه ی برخورد با نوجوان ها رو یادبگیری.

چطوری میتونیم به عنوان پدر و مادر فرزندی رتبه برتر در عین حال سالم تربیت کنیم؟

بر اساس رویکردهای مختلف روانشناسی ما برای اینکه فرزند سالمی تربیت کنیم، احتیاجه که از بدو تولد تا هشت سالگی سالمی رو برای فرزندمون محیا کنیم(توضیح این شرایط از بحث ما خارجه، اما میتونید از سایت های معتبری که در این حیطه وجود دارند استفاده کنید.)و علاوه بر اون فرزندمون رو بر مبنای سیستم فکری منطقی و خردمندانه( گفت و گو محور) تربیت کنیم تا بتونیم شخصیت سالمی رو درون فرزند خودمون رشد بدیم. چطوری؟ محتوا رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

به عنوان پدر و مادر هویت فرزند خودمون رو ارزشمند بدونیم

تا حالا به عنوان پدر و مادر یک رتبه برتر شده هنگام موقع معرفی فرزند خودتون به بقیه بگید این پسر منه که رتبه ی ۲۰ کنکور شده! یا ایشون دختر منه که در فرزانگان درس میخونه! میدونید این نوع معرفی دقیقا مثل این میمونه که من بگم سلام من فلانی هستم و ماشینم بی ام و ست! در این صورته که ما حتما باید نشانه های یه آسیب عمیق رو درون شخصیت خودمون ببینیم و با تفکر و قضاوت شی به جای هویت انسانی، آسیب های جدی به سلامت روان فرزند خودمون میزنیم. ویدیوی زیر رو تماشا کنید تا براتون توضیح بدم.

فرزندت رو غیر مشروط دوست داشته باش

برای اینکه ما بتونیم به یه پدر و مادر رتبه برتر تبدیل بشیم باید اینو بدونیم که ما باید غیر مشروط فرزندمون رو دوست داشته باشیم و حتی کلامی بهشون ابراز علاقه بکنیم. چرا باید این کار رو انجام بدیم؟ چون طبق ویژگی های دوران نوجوانی که بالا براتون توضیح دادیم بعضی اوقات نوجوانان احساس کم ارزش بودن می‌کنن و اگه ما دوست داشتن رو مشروط بر نمره خوب، تراز عالی و یا نتیجه ی آزمون به فرزندمون القا کنیم، این حس بی ارزشی و در نتیجه شخصیت ناسالم رو درون اون ها رشد میدیم. پس باید چیکار کنیم؟ ما باید دائم و غیرمشروط به فرزندمون ابراز احساسات کنیم چطور؟ ویدیوی زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

پدر و مادر رتبه برتر در کنار هم برای موفقیت فرزندشان تلاش میکنند

قطعا به بعضی پدرها یا مادرهایی برخوردید که در جریان یک سری از مسائل فرزندانشون نبودن و گفتن که این مسئله مسئولیت مادرشونه! من مسئولیتم چیز دیگه ایه. درسته که با وجود شرایط کنونی باید یه سری مسئولیت ها تقسیم بشه تا ما بتونیم زندگی بهتر و بهینه تری داشته باشیم اما اینکه وظایف مربوط به بچه ها انحصاری بشه کار غیر اصولیه. چرا؟ مثلا در نظر بگیرید که وظایف تحصیلی و‌ احساسی مربوط به مادر، و مسائل مالی و مدیریتی مربوط به پدر باشه این مساله باعث میشه که فرزند با والدی که بیشتر توجه دریافت میکنه، رابطه ی عاطفی قوی تری برقرار کنه و این توازن تربیت فرزند رو بهم میزنه. حالا ما باید چطوری برخورد کنیم ؟

به عنوان پدر و مادر رتبه برتر از حساسیت های فرزندتون حمایت کنید

همه ی ما به عنوان انسان هایی که در کنار هم زندگی میکنیم یه سری حساسیت های منطقی و حتی غیر منطقی داریم. این حساسیت ها در نوجوانان بیشتره و وظیفه ی ما به عنوان پدر و مادر رتبه برتر اینه که حساسیت فرزندمون رو بفهمیم و سعی در درک این حساسیت ها داشته باشیم و حتی در جمع ها از این حساسیت فرزندمون حمایت کنیم. چطور؟ ویدیوی زیر رو تماشا کنید تا براتون توضیح بدیم.

پدر و مادر رتبه برتربه فرزندش حق امتحان میده

یکی دیگه از ویژگی های شخصیتی که در نوجوانان که نمود زیادی هم داره؛ استقلال طلبیه. نوجوانان به خاطر اینکه بتونن بحران هویت رو پشت سر بگذارند و در نهایت به شخصیت سالمی برسند به مستقل بودن و ابراز هویت ‌‌نظر و شخصیت نیاز دارند. خیلی مهمه که ما به عنوان پدر و مادر بدونیم که چطور باید با این نیاز برخورد کنیم حتی اگه به نظرمون این استقلال طلبی منطقی نباشه و یا حتی به فرزندمون آسیب بزنه؛ اما ما باید بدونیم این استقلال طلبی و در کنارش حق انتخاب کردن شخصی به نوجوان ما قدرت تصمیم گیری در آینده رو میده. در ضمن این نکته رو هم شما باید بدونید که جایی که از طرف ما به عنوان والد اعمال قدرت میشه روابط عاطفی به چالش کشیده میشه. چطوری؟ این ویدیو رو تماشا کنید تا براتون توضیح بدم .

با فرزندت گفت و گو کن

قطعا در روند و فرایند کنکور ممکنه چندین مساله مختلف پیش بیاد مسائلی از نوع مادی، شخصیتی و…. مهمه که ما بدونیم چطور باید در این موارد با فرزندمون صحبت کنیم؛ برای اینکه دقیق تر متوجه بشید میخوام براتون مثال بزنم: فرض کنید که فرزندمون از ما میخواد که براش یه کلاس خصوصی بگیریم. ما در اون لحظه واقعا شرایط مالی مناسبی نداریم تا بتونیم این نیاز فرزندمون رو رفع کنیم. خب حالا باید چیکار کنیم؟ ما دو تا راه حل داریم راه حل درست و نادرست. در راه نادرست ما به جای اینکه با فرزندمون گفت ‌و گو کنیم شروع به تیکه انداختن میکنیم. مثلا بهشون میگیم که: حالا اون همه کلاس که قبلا رقتی چی شد؟ یا تو که با اون همه کتاب و آزمون بازم ترازت پایینه، دیگه چه فرقی میکنه؟! ما در این راه سعی میکنیم که خشممون رو به فرزندمون ابراز کنیم در صورتی که باید از راه درست و‌ اصولی با فرزندمون گفت و‌گو‌ کنیم و شرایط رو براش توضیح بدیم. چطور؟ ویدیوی زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

پدر و مادر رتبه برتر از احساسات فرزندش سوء استفاده نمیکنه

در اطرافتون پدر و مادرهایی رو دیدید که در مقابل هدیه ای که فرزندشون براشون میگیره گفته باشن:” بزرگ ترین هدیه برای ما موفقیت توئه. یا اینکه رتبه ی تو خوب بشه برای ما کافیه”. به نظر شما این نوع دیالوگ آسیب زاست یا خیر؟ قطعا این نوع گفت و‌ گو به احساسات فرزند ما صدمه میزنه و ما یه جورایی داریم از احساسات فرزندمون نسبت به خودمون سوء استفاده میکنیم؛ باعث ایجاد حس شرمندگی‌ درون دانش آموز خودمون میشیم. این حس شرمندگی در نوجوانان به شدت مخربه و باعث میشه که دانش آموز ما از رتبه برتر شدن دور بشه. خب پس ما باید چطوری رفتار کنیم؟و چه رفتار هایی نمونه ی سوءاستفاده ی عاطفی خودمون از فرزندانمونه؟ این ویدیو رو تماشا کنید تا براتون توضیح بدیم.

به عنوان پدر و مادر رتبه برتر به عملکرد توجه میکنن نه نتیجه

توی یکی از محتواهای قبلی به طور کامل برای شما تفاوت مقایسه فرایند محور و نتیجه محور رو توضیح دادیم. حالا وظیفه ی ما به عنوان پدر و مادر رتبه برتر چیه ؟ما باید عملکرد فرزند خودمون رو بر اساس فرایندی که داره طی میکنه یا به طور خلاصه تر بر اساس تلاشی که برای هدفش میکنه بسنجیم. اگه نحوه ی مقایسه این طوری نباشه، باعث ایجاد اضطراب و از بین رفتن حس افتخار در دانش آموز میشه. درنتیجه ما هیجان مثبت رو درون فرزند خودمون کاهش میدیم و درصد رتبه‌ برتر شدن فرزندمون رو پایین میاریم. خب حالا باید چیکار کنیم؟ محتوای زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم

در صورتی که فرزند شما به مشاوره تخصصی کنکور همراه با محمدحسین جدیدی نژاد نیاز داره همین الان با شماره 02191015187 تماس بگیرین یا روی دکمه سبز رنگ پایین سمت راست کلیک کنین و توی تلگرام بهمون پیغام بدین!

مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد

پدر و مادر رتبه برتر پایگاه عاطفی قوی برای فرزندش است

ما برای اینکه بتونیم فرزند سالم و در کنار اون با پایگاه عاطفی قوی رشد بدیم، باید یه سری نکات رو رعایت کنیم. این نکات چیا هستند؟

  1. دادن حس اطمینان (فرزند ما احتیاج داره که بتونه حس اعتماد و اطمینان متقابل رو درک کنه. یعنی هم حس اعتماد ما به عنوان والد رو به خودش درک‌کنه و هم بتونه به ما اعتماد کنه. برای این کار مهارت گفت ‌و گو رو در خودتون تقویت کنید.)
  2. حس آرامش (یکی از حواس اصلی برای موفقیت، حس آرامشه که تاثیر دیگران در این مورد به شدت ملموسه)
  3. حق آزادی (ما باید به نوجوان هامون حس آزادی انتخاب رو بدیم و با دادن آزادی، قدرت تصمیم گیری در نوجوانان افزایش پیدا میکنه و اون ها میتونند هویت سالمی رو رشد بدهند.)
  4. حس امنیت(فرزند ما باید حس امنیت و دوست داشته شدن رو از جانب ما دریافت کنه. برای این کار سعی کنید فرزند خودتون رو به خوبی بشناسید؛ چطوری؟ ویدیو زیر رو تماشا کنید.)

پدر و مادر رتبه برتر مهارت کنترل خشم را یاد میگیرد

قبل از اینکه براتون این مورد رو‌ توضیح بدیم باید بدونید که خشم و عصبانیت اصلا چی هستند؟ خشم یکی از هیجان های اصلی ماست که درون ما وجود داره. عواطف و شناخت ها طبق دیدگاه های مختلف میتونند هیجان ها رو فعال کنند و ما طبق پروتکل های مختلف باید یاد بگیریم با هیجان خشممون چطوری مقابله کنیم که در مواقعی بتونیم به شکل درست ابراز یا کنترلش کنیم. اما عصبانیت اجازه ایه که ما به خودمون برای ابراز خشم میدیم که اگه شکل درستی نداشته باشه باعث به چالش کشیدن روابط عاطفی ما میشه و در نهایت اعتماد به نفس فرزند ما رو کاهش میده؛ اون رو از رسیدن به رتبه برتر دور میکنه. حالا باید چیکار کنیم تا بتونیم خشممون رو کنترل کنیم یا به شیوه ی درست ابراز کنیم؟ ویدیوی زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

تاثیر حمایت و امکانات ما به عنوان پدر و مادر، برای رتبه برتر شدن فرزندمون چقدره؟

قبل اینکه جواب این سوال رو به شما بدم. میخوام براتون یه داستان مستند رو تعریف کنم. داستان تفاوت کریستوفر لانگانی که ضریب هوشی خیلی بالایی داشته ( ۳۰ درصد بیشتر از انیشتین) و جولیوس رابرت اوپنهایمر. کریستوفر با وجود ضریب هوشی بسیار بالایی که داشته اما چون در شرایط خانوادگی نامناسبی رشد پیدا کرده و از خانواده اش حمایت درستی دریافت نکرده، نتونسته به موفقیتی که میخواسته برسه. اما رابرت با وجود ضریب هوشی پایین تر، به خاطر حمایت خانواده تونست تبدیل به پدر اتمی جهان بشه. پس تاثیر خانواده و حمایتی که از فرزند میکنه انکار نشدنیه. این حمایت کردن واقعا کار سختی نیست و شرایط و امکانات استثنائی نمیخواد، بلکه تنها به یه حداقل نیاز داره. چطور؟ ویدیوی زیر رو تماشا کنید تا براتون توضیح بدم.

پدر و مادر رتبه برتر برای فرزند خودش وقت میذاره

ما برای ایجاد یه رابطه‌ ی قوی بین خودمون و فرزندمون، باید سعی کنیم که در گام اول برای فرزند خودمون وقت بذاریم تا بتونیم اون ها رو بشناسیم، بعد بتونیم درکشون کنیم و در نهایت حس اطمینان و آرامش رو بهشون بدی و در طی کردن مسیر کنکور بهشون کمک کنیم. این کار به فرزندمون کمک میکنه تا به رتبه برتر شدن نزدیک تر بشه. برای اینکه منظورم رو بیشتر متوجه بشید ویدیوی زیر رو تماشا کنید.

جمع بندی: چطور پدر و مادر رتبه برتر باشم؟

اگه بخوام به طور خلاصه براتون توضیح بدم باید بگم که :

  1. فرزند خودتون رو بر اساس محور خردمندانه و گفت و گو محور تربیت کنید
  2. به هویت فرزند خودتون احترام بذارید
  3. به فرزند خودتون آزادی و حق انتخاب بدید
  4. بهش اعتماد کنید
  5. فرایند نگر ارزیابیش کنید نه نتیجه محور
  6. دوست داشتن خودتون رو بهش ابراز کنید
  7. برای فرزند خودتون وقت بذارید
  8. از احساسات فرزندتون در برابر خودتون سو استفاده نکنید
  9. از حساسیت های فرزندتون حمایت کنید
  10. منبع آرامش فرزند خودتون باشید