افکار منفی کنکور: چطور با افکار منفی در سال کنکور مقابله کنیم؟

راهکار مقابله با افکار منفی در سال کنکور

تقریباً همه دانش‌آموزها در سال کنکور، افکار منفی‌ رو تجربه می‌کنن که می‌تونه روی انگیزه‌ و اشتیاقشون برای ادامه مسیر اثر بذاره، زمانشون رو هدر بده و  باعث استرس هم بشه. توی این مطلب بهتون یاد می‌دیم که با چه راهکارهایی می‌‌تونید از این فکرها جلوگیری و اون‌ها رو کنترل کنید. پس اگه می‌خواید از شر افکار منفی کنکور خلاص بشید، حتماً همراهمون باشید.

راه مقابله با افکار منفی
راهکار مقابله با افکار منفی

قبل از هر چیز، باید بدونید که تنها نیستید و همه‌ی آدم‌های دنیا، البته اگه سالم باشن، قطعاً زمان‌هایی حال بد رو تجربه می‌کنن. بنابراین کسی که هر روزی که از خواب بیدار می‌شه، خوشحال و شاد و خندانه، قطعاً یا دیوونه‌ست یا یه چیزی می‌زنه! پس این جملات زرد انگیزشی رو که بهتون القا می‌کنه هر روز حالتون باید عالی باشه رو بریزید دور. برای تک‌تک ما پیش ا‌ومده که یه روزهایی غمگینیم، استرس داریم، تحت فشاریم و حتی حال و حوصله خودمون رو هم نداریم. پس اگه حالتون بد بشه، هیچ عیبی نداره ولی اگه حالتون بد بمونه و افکار منفی استمرار پیدا کنه، حتماً براتون مشکل‌ساز می‌شه. باید یاد بگیرید که اگه افکار منفی به ذهنتون اومدن، چطور کنترل و مدیریتشون کنید و رفته‌رفته اون‌ها رو از بین ببرید.

phonto
افکار منفی کنکور و راهکارهای رهایی از آن

چرا افکار منفی رو نباید در ذهن خودمون نگه داریم؟

فرض کنید که یه لیوان با حجم کمی آب داریم. اگه لیوان رو یک دقیقه توی دستمون نگه داریم، چه اتفاقی برامون می‌افته؟ اگه لیوان آب رو یک ساعت نگه داریم چی می‌شه؟ احتمالاً دستمون کمی خسته می‌شه. اما به مرور زمان، وزن همون لیوان آب برای ما بیش‌تر و بیش‌تر می‌شه و اگه ۲۴ ساعت لیوان رو در دستمون نگه داریم، دست ما به‌صورت کامل فلج میشه و ما احتیاج به کمک حرفه‌ای پزشکی خواهیم داشت! حکایت نگه‌داشتن این لیوان، حکایت همون افکار منفیه که ما توی ذهنمون مدام داریم باهاشون کلنجار می‌ریم. هرچی بیش‌تر اون‌ها رو نگه داریم، بیشتر اذیت می‌شیم. پس افکار منفی کنکور رو رها کنید، نه این‌که دو دستی بچسبیدشون و بهشون پر و بال بدید.

راهکارهای مقابله با افکار منفی کنکور

حالا بریم سراغ توضیح کارهایی که باید انجام بدید تا بتونید با افکار منفی کنکور مقابله کنید و اجازه ندید که بزرگ‌تر بشن و جلوی پیشرفت و حرکت شما به‌سمت جلو رو بگیرن.

  • نشخوارنکردن افکار
  • تعمیم‌ندادن وقایع
  • حل منطقی مسئله یا حذف آن
  • کمک‌گرفتن از مشاور

ویدیوی زیر رو بادقت تماشا کنید تا در ادامه، هر کدوم از موارد بالا رو به‌صورت کامل براتون توضیح بدیم.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

نشخوار نکنید: خودتحریکی ‌ممنوع!

اول از همه بگیم که نشخوارکردن یعنی چی. گاو وقتی که نشخوار می‌کنه، غذایی که قبلاً خورده رو گلاب به روتون بالا میاره، دوباره می‌جوه، تلخی و بدمزگی‌ش رو احساس می‌کنه و باز قورتش می‌ده!

ما آدم‌ها هم دقیقاً با افکارمون همون کاری رو می‌کنیم که گاو با غذاش می‌کنه! یعنی وقتی یه مشکلی برامون پیش میاد که ناراحتمون می‌کنه، می‌شینیم یه گوشه و تمام بدبختی‌ها و ناکامی‌ها و مشکلاتمون از بدو تولد تا الان رو توی ذهنمون مرور می‌کنیم. با ادامه این کار، اون‌قدر حالمون بد می‌شه که دیگه کنترلی روی شرایط نداریم و فقط می‌شینیم و غصه می‌خوریم. این کار درواقع خودتحریکیه. یعنی وقتی یه مشکل یا مسئله‌ای ایجاد می‌شه، ما به‌جای این‌که باهاش مقابله کنیم و اجازه ندیم که بیش‌ از میزان اهمیت واقعی‌ش ذهنمون رو درگیر کنه، خودمون رو می‌بازیم و حتی بیش‌تر خودمون رو تحریک می‌کنیم تا توی اون حال بد بمونیم. توی ذهنمون سناریوهای غیرواقعی برای آینده می‌سازیم یا مشکلاتی که هیچ ربطی به مسئله‌ای که الان برامون پیش اومده ندارن ر‌و هم وارد بازی می‌کنیم تا درنهایت نتیجه بگیریم که ما خیلی بدبختیم. بنابراین، یه اتفاق بد کوچیک که برای هرکسی در طول روز ممکنه بیفته رو به غولی تبدیل می‌کنیم که دیگه خودمون هم از پسش برنمیایم!

وقتی افکار منفی کنکور به ذهنتون میاد یا در روند درس‌خوندن و آزمون‌دادن مشکلی پیش میاد، به‌جای نشخوارکردن سعی کنید حرکت مخالف انجام بدید. یعنی وقتی حالتون بده، خلاف چیزی که مغزتون داره می‌گه رو انجام بدید؛ مثلاً اگه مغزتون می‌گه بمون توی تخت، از تخت بیاید بیرون. هرچی بیش‌تر به ذهنتون اجازه بدید که افکار منفی رو پرورش بده و باهاش مقابله نکنید و جلوش نایستید، حالتون بدتر می‌شه.

تعمیم ندید

کار دومی که برای مقابله با افکار منفی کنکور باید انجام بدید اینه که تعمیم‌دادن رو بذارید کنار. تعمیم‌دادن یعنی این‌که حوادث دیروز به حوادث فردا هیچ ارتباطی نداره! مثلاً اگه توی یه آزمونی عملکردتون خوب نبوده و ترازتون افت کرده، به این معنی نیست که قراره همه‌ی آزمون‌های بعدی رو هم دونه‌دونه خراب کنید و موفق نشید. شک نکنید که همه دانش‌آموزها، حتی رتبه‌های برتر هم تجربه آزمون بد و افت تراز رو داشتن و این اتفاق کاملاً طبیعیه.

علی رستمی نمونه بارز این موضوعه که باید ازش درس بگیرید. علی در هفت آزمون ترازش افت کرد و بدترین آزمونش هم آزمون قلمچی هفته قبل از کنکور بود! اما با وجود این‌که رتبه‌ش توی آزمون قلمچی ۱۴۰۰ و  تخمین رتبه‌ش برای کنکور ۳۳۰۰ شده بود، خودش رو نباخت، شکستش در یه آزمون رو به کنکور تعمیم نداد و درنهایت هم تونست در کنکور تجربی سال ۱۳۹۶، رتبه ۴۰ رو کسب کنه! پس امیدتون به آینده رو از دست ندید و مطمئن باشید اگه درست، اصولی و علمی در مسیر حرکت کنید، قطعاً موفق می‌شید.

مشکل رو یا حل کن یا هضم کن!

می‌رسیم به سومین راهکار مقابله با افکار منفی کنکور. وقتی با یه مشکلی مواجه می‌شید، دو حالت وجود داره؛ یا اون مشکل براتون به‌سادگی قابل‌حله که خب حلش می‌کنید، یا این‌که  مشکل غیرقابل‌حله یا حل‌کردنش سخت و پیچیده‌ست. در این حالت، باید مشکل رو مدیریت کنید. این دو حالت در مورد افکار منفی کنکور هم صدق می‌کنن. پس قبل از هر چیز، باید مشکلاتتون رو شناسایی و تحلیل کنید تا ببینید در کدوم‌یک از این دسته‌ها جا می‌گیره. مثلاً فرض کنید که دانش‌آموزی همیشه در درس شیمی، سر مسائل وقت کم میاره. این موضوع جزء اون دسته از مشکلاته که به‌راحتی با یادگیری راهکار مربوط‌ بهش حل می‌شه. اگه شما هم مثل این دانش‌آموز توی درس شیمی وقت کم میارید، بهتره به محتوای وقت اضافی در شیمی کنکور در کیمیاگرخونه سر بزنید تا یاد بگیرید که چطور زمانتون رو به‌درستی مدیریت کنید.

حالا یه مثال هم برای مشکلات دسته دوم بزنیم، یعنی مشکلات غیرقابل‌حل. فرض کنید که دانش‌آموزی توی درس ریاضی چندان قوی نیست و نمی‌تونه درصد بالایی کسب کنه. وقت زیادی هم تا کنکور نمونده و عملاً راهکاری برای تغییر وضعیت وجود نداره. پس تنها راه ممکن، مدیریت این مشکله. این دانش‌آموز باید سعی کنه درس‌هایی که توی اون‌ها قوی هست رو بیش‌تر تقویت کنه تا بتونه ضعفش در درس ریاضی رو جبران کنه. نمونه بارز این وضعیت یگانه کریمی، رتبه ۵۶ کنکور تجربی سال ۱۴۰۰ئه که الان دانشجوی پزشکیه. یگانه ریاضی کنکور رو ۵۴درصد زد، اما رتبه‌ش ۵۶ شد! ریاضی نقطه قوت یگانه نبود، ولی تونست از دروسی که در اون‌ها تسلط خوبی داشت استفاده کنه تا اثر مشکلش در ریاضی رو خنثی کنه.

مخلص کلام!

در قدم اول مشکلاتتون رو شناسایی کنید و ببینید که قابل‌حل هستن یا نه. بعد از اون، اگه مشکل قابل‌حل بود، برید دنبال راهکارش و یاد بگیرید که با چه تکنیکی می‌تونید ضربه‌فنیش کنید! اگه قابل‌حل نبود هم راه مدیریت‌کردنش رو پیدا کنید و نذارید که بیش‌ازاندازه ذهن رو درگیر کنه و انرژی‌تون رو بگیره.

از مشاور کمک بگیر

یکی دیگه از راهکارهایی که بهتون کمک می‌کنه بتونید افکار منفی کنکور رو کنترل کنید اینه که از یه مشاور خوب کمک بگیرید. سعی کنید اون‌قدر دانا باشید که بدونید کِی به کمک نیاز دارید و اون‌قدر شجاع باشید که موقع نیاز، از دیگران کمک بگیرید.

phonto
اشکالی نداره اگه از بقیه کمک بخوای!

یکی از نقطه‌ضعف‌های ما ایرانی‌ها در فرهنگمون اینه که فکر می‌کنیم ابراز نیاز کار بدیه! بی‌نیازی در ادبیات ما هم خیلی مورد ستایش قرار گرفته، درصورتی‌که ما انسان‌ها همگی به هم نیاز داریم و باید این توانایی رو در خودمون تقویت کنیم که وقتی به کمک کسی احتیاج داریم، خجالت نکشیم. به‌جای این‌که خودمون رو آزار بدیم تا هرجوری هست به‌تنهایی از پس مشکلمون بربیایم، از بقیه کمک بگیریم و هر وقت که دیگران به کمکمون نیاز داشتن هم تا جایی که برامون مقدوره بهشون یاری برسونیم.

تیم مشاوره کیمیاگرخونه با مشاورهای ماهر، کاربلد و رتبه‌برتر آماده کمک به شما عزیزانه. هر مشکلی که دارید رو می‌تونید با ما در میون بذارید و مطمئن باشید که تا آخرش کنارتون هستیم و کمکتون می‌کنی