کمیت و کیفیت مطالعه در سال کنکور : کدوم مهم تر و تاثیرگذار تره؟

ساعت مطالعه مهم تره یا کیفیت مطالعه؟! کدوم اهمیت بیشتری توی قبولی کنکور دارن؟

خیلی ها می‌پرسن که در سال کنکور کمیت و کیفیت مطالعه باید چطور باشه؟ اهمیت کدومشون بیشتره؟ باید روی کمیت مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشم یا روی کیفیت اون؟

کیفیت بالای مطالعه: راز درصدهای بالا

بدون شک مطالعه حجم زیادی از دروس می‌تونه شما رو خیلی جلو بندازه. اما قطعا اگر این حجم زیاد درس خوندن با کیفیت همراه نباشه از یه جایی به بعد دیگه پیشرفتی وجود نداره و به قولی شما stop می‌شید.

به این دلیل که سوالات کنکور طوری طرح می‌شن که فقط در صورتی می‌تونید بخش زیادی از اونهارو جواب بدید که درس هاتون رو با دقت بالا و کیفیت مناسب خونده باشید.

اهمیت بالا بودن حجم مطالعه

بدون شک وقتی حرف از اهمیت کمیت و کیفیت مطالعه زده می‌شه، نمی‌تونیم اهمیت خیلی زیاد کمیت رو نادیده بگیریم

همونطور که قطعا می‌دونید شما در جلسه کنکور قرار هست که به سوالات تعداد زیادی کتاب جواب بدید. 3 کتاب زیست شناسی، فیزیک، شیمی، 2 کتاب فلسفه، 3 جلد عربی، ادبیات، تاریخ و کلی کتاب دیگه!

با این حجم از کتب و منابع قطعا نمی‌شه گفت که کمیت و میزان درس خوندن مهم نیست. دقیقا همونطور که یک شرکت کننده دوی ماراتون نمی‌تونه با روزی نیم ساعت تمرین کردن، حتی در با کیفیت ترین حالت ممکن، در مسابقات به نتیجه دلخواهش برسه!

چطور ساعت مطالعه در سال کنکور رو افزایش بدم؟

راهکار این که بتونید در سال کنکور به صورت همزمان روی کمیت و کیفیت مطالعه خودتون کار کنید روش پلکانی هست. به این شکل که به مرور زمان باید سعی کنید در عین حفظ کردن کیفیت مطالعه خودتون، ساعت مطالعه رو هم بالا ببرید. مثلا شما با روزی 8 ساعت مطالعه شروع میکنید و برای روز بعد به 9 ساعت افزایشش میدید و به همین ترتیب پیش میرید.

در ضمن از قدرت اجبار در کنکور غافل نشید. شما باید در سال کنکور خیلی اوقات خودتون رو مجبور به درس خوندن کنید تا ساعت مطالعه بالا برای شما به یک عادت تبدیل بشه.

مقدار مطالعه مهم تره یا کیفیت مطالعه؟

در آخر باید از یک تشبیه استفاده کنیم. وقتی بچه بودیم از ما می‌پرسیدن که مادرت رو بیشتر دوست داری یا پدرت رو؟

پرسیدن این سوال هم دقیقا مثل همینه. هم کیفیت و هم کمیت مطالعه در سال کنکور به نوبه خودشون دارای اهمیت هستن و ما نباید بری رسیدن به یکی از اونها دیگری رو فدا کنیم. توی سال کنکور شما هم باید ساعت مطالعه بالا و مورد قبولی داشته باشید و هم کیفیت مطالعه خوبی تا بتونید به رشته و رتبه دلخواهتون برسید.

خب هنوز هم فکر میکنید که باید بین کمیت و کیفیت مطالعه یکی رو انتخاب کنید؟ یا اینکه فکر میکنید راه های ساده تری برای رسیدن به موفقیت در کنکور هست و لازم نیست ساعت و کیفیت درس خوندنتون رو افزایش بدید؟!

در جواب سوالتون باید بگم که بچه ها! مراقب وسواس هایی که تبلیغات و رسانه ها به شما تحمیل میکنن باشید! درصد خیلی بالایی از تبلیغاتی که با اعتماد بنفس ادعا میکنن راه های بسیار راحت و ساده ای برای قبولی در کنکور به شما یاد میدن، دروغ و صرفا کلاه برداریه.

مسیر کنکور، مسیر ساده و راحتی نیست که شما با روزی نیم ساعت تلاش کردن بتونید به موفقیت مورد انتظارتون برسید. برای اثبات حرفمون از نقل قول یکی از رتبه های برتر کیمیاگرخونه، مبینا خدیور که الان دانشجوی پزشکی دانشگاه ایرانه استفاده میکنیم:

ساعت مطالعاتی مشخصی رو برای خودتون تعیین کنید و تا آخرین روز کنکور حفظش کنید. مثلا 10 ساعت مطالعاتی در روز. نه خیلی کم و نه خیلی زیاد

مبینا خدیور رتبه 204 کنکور تجربی

توی ویدیوی پایین هم راجع به کمیت و کیفیت مطالعه و همچنین استراحت کافی با مبینا صحبت کردیم که میتونید ببینید:

نظر رتبه های برتر در مورد ساعات مطالعاتی چیه؟

برای اینکه بدونیم رتبه های برتر به کمیت بیشتر اهمیت میدن یا کیفیت سراغ رتبه های برتر کیمیاگرخونه رفتیم:

اول: تبسم فتحی رتبه 69 کنکور ریاضی سال 1400 و دانشجوی کامپیوتر دانشگاه تهران:

دوم: ستایش فکری دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

سوم: آرش فلاحی رتبه 258 کنکور تجربی سال 1398 و دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران

چهارم: مهدیه ساکت رتبه 874 کنکور تجربی سال 1399 و دانشجوی داروسازی دانشگاه تهران

پنجم: ملیکا سلطانی ربیع رتبه 574 کنکور تجربی سال 1398