مشکلات سال کنکور: چطور کیمیاگرانه به مشکلات نگاه کنیم؟

راهکارهایی برای رفع مشکلات در سال کنکور
راهکارهایی برای رفع مشکلات در سال کنکور

به‌عنوان مثالی از مشکلات سال کنکور، به نامه دانش‌آموزی از مدرسه فرزانگان اهواز اشاره می‌کنیم که به کیمیاگر اعظم گفته: «من خیلی جدی اومدی شروع کنم درس بخونم و روزی ۱۳ ساعت درس می‌خوندم. بعد تمام خونواده‌‌مون کرونا گرفتیم و دیگه نمی‌تونم درس بخونم. از این‌که با این همه استعداد قراره پشت کنکور بمونم، خیلی ناراحتم.»

دو دیدگاه نسبت به مشکلات سال کنکور

قبل از هرچیز، ما باید دیدگاه خودمون رو نسبت به این مشکلات مشخص کنیم. به دو شکل میشه به مشکلات این‌چنینی دانش‌آموزها در سال کنکور نگاه کرد:

همدردی احساسی

خیلی وقت‌ها پیش اومده که دانش‌آموزها پیش دوستان یا نزدیکانشون درباره مشکلاتی که درس‌خوندن رو براشون سخت کرده، درددل می‌کنن. اون‌ها هم در جواب، جملات احساسی‌ای رو می‌گن تا باهاشون همدردی کنن. این نوع نگاه بیش‌تر عاطفی و احساسیه و راه منطقی و عملی‌ای جلوی پای دانش‌آموز نمیذاره تا بتونه مشکلش رو حل کنه.

نگاه کیمیاگرانه

در این نوع نگاه، می‌شه مشکل رو عمیق‌تر درک و بعد درمانش کرد. درواقع، در مقام یه مشاور، وضعیت فرق می‌کنه. مشاور باید بتونه مشکلات رو شناسایی کنه و به‌ مرور زمان، اون‌ها رو با خرد و منطق برطرف کنه، نه با اتکا به عواطف و احساسات.

بزرگنمایی مشکلات سال کنکور: از زندان ذهنت فرار کن

اگر از دید یه مشاور به مشکلات دانش‌آموز‌ها نگاه کنیم، خیلی از اون‌ها در ذهنشون زندانی می‌سازن و خودشون رو در اون محبوس می‌کنن. در‌‌صورتی که اون زندان کاملاً غیرواقعیه. درواقع خیلی وقت‌ها، دانش‌آموزها سناریوهایی می‌چینن تا درس‌نخوندشون رو توجیه کنن و وضعیت رو طوری جلوه بدن که انگار در زندانی گیر افتادن که هیچ راه فراری براشون وجود نداره. البته قطعاً گاهی شرایط سختی به وجود میاد که فعالیت‌های دانش‌آموزها رو مختل یا با مشکل مواجه می‌کنه، اما تمام حرف ما اینه که باید سعی کنیم در شرایط مختلف، روی ذهن و روانمون کنترل داشته باشیم. پس به‌جای این‌که داده‌های اتفاقات زندگی‌مون رو طوری بچینیم که در زندان غیرواقعی ذهنمون گیر بیفتیم، اون‌ها رو منطقی و کیمیاگرانه روایت کنیم تا بتونیم مشکلات رو به‌صورت واقع‌گرایانه و در همون ابعادی که واقعاً وجود دارن ببینیم، نه بزرگ‌تر و سخت‌تر از اون‌چه هستن.

کیمیاگر اعظم در جواب نامه دانش‌آموزی که در ابتدای مطلب بهش اشاره کردیم، گفت که اجازه بده پیامت رو ویرایش کنم. «من دانش‌آموزی هستم که خیلی جدی شروع کرده بودم به درس‌خوندن. روزی ۱۳ ساعت درس می‌خوندم، ولی خانوادگی کرونا گرفتیم و به همین خاطر، دو ماه نتونستم درس بخونم. اما الان آماده‌م که جبران کنم». درواقع، با همین تغییر کوچیک در اطلاعاتی که دانش‌آموز از شرایط خودش بیان کرده، می‌تونیم بهش کمک کنیم که راه فرار از اون زندان غیرواقعی که برای خودش ساخته رو پیدا کنه و بدونه که راه‌حل مشکلش چیه.

نکته آخر این‌که یادتون باشه یه کیمیاگر، همیشه مشکلاتی که در اطراف و ذهنش وجود داره رو حل می‌کنه و موانع سر راهش رو برمی‌داره تا به مسیر موفقیتش برسه. شما هم یه کمیاگرید، پس حتماً می‌تونید مشکلات رو حل کنید.

رتبه برترهایی که با وجود مشکلات رتبه شدن

می‌تونید پروفایل زهرا غلامی رو با کلیک‌ کردن روی اسمش در دیوار افتخارات کیمیاگرانه ببینین و متوجه بشین چطور با وجود مشکلات هم میشه رتبه برتر کنکور شد!

رفقا اگه باز هم سوالی دارین، می‌تونیی توی کامنت‌ها بپرسین! 🙂