چطور زیست شناسی بخونم که یادم نره؟ + به سبک رتبه 7 تجربی

چطور زیست بخونیم که فراموش نکنیم؟ روش درست مطالعه زیست شناسی کنکور
چطور زیست شناسی بخونم که یادم نره؟ + به سبک رتبه 7 تجربی

مشکلی که اکثر بچه های رشته‌ی تجربی در فرآیند درس خوندنشون با اون مواجه هستن خوندن درس زیست شناسی به روش درست هست.
خیلی از بچه ها مدام میپرسن که چطور باید زیست شناسی رو بخونم تا به خوبی در ذهنم ثبت بشه و فراموشش نکنم؟

در ادامه راهکار هایی رو برای کم کردن فراموشی در بحث خوندن زیست شناسی رو مطرح می‌کنیم.

3 گام اصلی برای جلوگیری از فراموشی مطالب زیست شنلسی

1) شناخت روش مطالعه زیست شناسی به شکل درست و اصولی

شاید بتونیم بگیم اولین گامی که در فرآیند خوندن زیست شناسی به شکلی که مطالب رو فراموش نکنید کمکتون خواهد کرد، اینه که روش درست زیست خوندن رو بدونید‌.

اگر روش مطالعه شما نادرست باشه بدون شک حتی با صدف کردن زمان زیاد هم نمی‌تونید به خوبی زیست رو درک کنید.

روش درست مطالعه زیست شناسی این هست که در اون باید به شکلی درس بخونید که مطالب و مفاهیم رو درک می‌کنید نه حفظ. با این روش جزئیات هم خیلی بهتر در ذهنتون ثبت می‌شن.

اما با حفظ کردن هرچقدر هم که دقیق و عمیق عمل کنید، باز هم مطالب بعد از گذشت مدتی از ذهنتون می‌پرن. و از همه مهم تر، با حفظ کردن درسی مثل زیست شناسی، قطعا نمی‌تونید به سوالات مفهومی طرح شده از اون هم جواب بدید!

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

2) مرور به موقع مطالب زیست شناسی

اگر به این چالش برخوردید که چطور زیست شناسی رو بخونم و مرور کنم این نکته مناسب شماست. بهترین ک آن تایم ترین حالت مرور مطالب زیست شناسی، دقیقا مرور مطالب زیست همگام با بودجه بندی آزمون های آزمایشیتون هست.

در این زمان باید مطالب رو مرور و جمع بندی بکنید که در محتوای روش مطالعه و مرور زیست شناسی به صورت کامل بهش پرداختیم.

حالا شاید بگید چرا باید همگام با آزمون ها پیش برم؟ به این دلیل که بودجه بندی اون بر اساس هرم فراموشی پرفسور اسکینز هست! در این هرم مطالب در بازه های زمانی مناسب پشت سر هم مرور می‌شن که همین موضوع به فراموش نکرد مطالب درس زیست شناسی کمک زیادی می‌کنه.

البته مرور شما باید به شکل اصولی انجام بشه تا بتونید به نتیجه دلخواهتون برسید.

مرور درست درس زیست شناسی یعنی خوندن نکات و مطالبی که اونهارو هایلایت، خلاصه نویسی یا به نحوی مشخص کردید. یا حتی توجه دقیق به شکل‌ها و نمودار ها، نه خوندن دوباره کل مطالب از صفر!

3) استفاده از حافظه تصویری

مورد بعدی که بشدت در عدم فراموش کردن مطالب زیست شناسی به شما کمک می‌کنه، استفاده کردن از حافظه تصویری هست.

حافظه تصویری یعنی چی؟

در اکثر مواقع در تست های درس زیست شناسی از بخش های مختلف و جزئیاتی سوال داده می‌شه که بهشون توجه کمی کردید.

برای حل این مشکل بهترین کار اینه که بعد از خوندن دقیق هر صفحه کتاب، چشمتون رو ببندید و تمام بخش های اون صفحه رو در ذهنتون به خاطر بیارید و تصویر سازی کنید. ( اعم از متون، نمودار ها و تصاویر، تمرین ها و فعالیت ها و..‌)

اگر در زمانی که چشم هاتون بسته بود و در بخاطر آوردن هر بخش به مشکل خوردید یا قسمتی براتون مبهم بود، چشمتون رو باز کنید و اون بخش رو دقیق تر بخونید و یاد بگیرید.

این کار به راحتی بهتون کمک می‌کنه که نزدیک به 30 الی 35 درصد از سوالات کنکور که از نمودارها و تصاویر کتاب طرح شدن برای شما قابل حل و ساده بشن!

از ترکیبی بودن مباحث زیست شناسی استفاده کنید

در جواب به این سوال که باید چطور زیست بخونم تا فراموشی به حداقل برسه؟ باید این رو بدونید که زیست شناسی یک درس ترکیبی و تحلیلی هست.
یعنی هرچی بیشتر پیش می‌رید، مطالب همدیگره رو تکمیل می‌کنن و به هم مرتبطن.

در نتیجه وقتی مثلا توی زیست یازدهم هستید و یادتون اومد که یک بخش از کتابی که دارید می‌خونید به بخشی از زیست دهم مرتبط بود، حتما یه نگاه هم به اون قسمت از کتاب دهمتون بندازید.

راز درصد 100 در درس زیست شناسی

چطور زیست شناسی بخونم که یادم نره؟ + به سبک رتبه 7 تجربی

زیست از اون درس هایی هست که پر از جزییات مختلفه، همین جزئیات زیاد احتمال فراموشی رو بیشتر و بیشتر می‌کنن. در نتیجه برای مسلط و حرفه ای شدن روی مطالبش باید همیشه و همیشه مرور جز اصلی کارتون باشه.

مثلا محمدحسین اولیایی رتبه 153 کنکور تجربی 1399 و دانشجوی پزشکی شهید بهشتی وقتی که برای کنکوری های 1401 در اردوی عید صحبت می‌کرد، حرف جالبی درباره زیست شناسی زد.

اون هم این بود که به بچه ها گفت “شما باید یه حدی زیست شناسی رو تمرین و مرور کنید که یه پی دی اف از هر کدوم از کتابهای زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم در ذهنتون وجود داشته باشه، که این فایل ها هم شامل متن هستن و هم تصاویر!!! “

مصاحبه با آریا معتمدی رتبه 7 کنکور، کسی که زیست شناسی رو 98% زد!

در ویدئوی پایین مصاحبه با آریا معتمدی که درصد 98 رو در زیست شناسی کنکور 1398 کسب کرد رو می‌بینید.

در این ویدئو محمدحسین جدیدی نژاد، مشاور کنکور از آریا می‌پرسه که چطور در کنکور تونسته در زیست همچین درصدی رو کسب کنه؟ اون هم در شرایطی که حتی معلم ها و اساتید زیست شناسی هم نتونستن کلیدی رو برای سوالات زیست شناسی در این حد ارائه بدن!!!

آریا در جواب روی وقت گذاشتن برای مطالب کتاب درسی تاکید زیادی می‌کنه. همچنین می‌گه که خیلی اوقات هم فقط خود کتاب کافی نیست و استفاده از کتب کمک درسی هم لازم‌ هست.

روش زیست شناسی خوندن رتبه 7 کنکور تجربی 97

روش زیست شناسی خوندن رتبه 7 کنکور تجربی 97

آریا در توضیحات خودش به چندین نکته واقعا طلایی و راهگشا اشاره می‌کنه.

1) مرور خیلی زیاد مطالب

آریا معتمدی اضافه می‌کنه که در بازه 2 هفته‌ای که بین آزمون ها زمان داشته به این شکل عمل می‌کرده:

  1. مطالعه یک دور کامل کتاب درسی زیست
  2. مطالعه درسنامه
  3. مطالعه مجدد کتاب درسی
  4. تست زنی تا اواسط هفته قبل از آزمون
  5. مرور متن در زمان باقیمانده تا آزمون

از نظر آریا متن کتاب زیست شناسی به شکلی هست که هیچوقت و هیچوقت تکراری نمی‌شه. یعنی در هر مرتبه که اون رو مرور می‌کنید به نکات و مطالب جدیدی بر می‌خورید!


2) عدم پرش از کتابی به کتاب دیگه

رتبه 7 کنکور تجربی معتقده که عدم عوض کردم کتاب های تست و درسنامه‌ش دلیل دوم بالا شون درصدش در زیست شناسی بوده. آریا می‌گه کتاب درسنامه و تست خودش رو در تابستون 3 الی 4 دور خونده. اما سراغ کتاب جدیدی نرفته.

همچنین هردفعه بعد از زدن تست ها پاسخنامه رو گزینه به گزینه، دقیق مطالعه می‌کرده. این فرآیند رو در طول سال همگام با بودجه بندی آزمون ها تکرار کرده.

یا در عید هم تست های علامتدار خودش و تست های مهم کتاب رو زده و کتاب درسی رو مرور کرد.

3) تحلیل دقیق آزمون های آزمایشی

آریا معتمدی در مصاحبه گفت که برای تحلیل آزمون های آزمایشی وقت و دقت زیادی رو صرف می‌کرده و با همین کار نکات خیلی زیادی رو یاد می‌گرفت.

4) یادداشت نکات مهم و جدید

همچنین رتبه 7 تجربی نکات مهمی که تحلیل آزمون ها به دست میومد، نکات خیلی خفن کتاب درسی یا حتی درسنامه و تست هاش رو در حاشیه کتاب درسیش یادداشت می‌کرد و برای خوندن و مرور اونها وقت می‌‌ذاشت.