چرا درصدهام بالاتر نمیره ؟ + رفع موانع ذهنی در سال کنکور

چرا درصدهام بالاتر نمیره؟ رفع موانع ذهنی در سال کنکور
چرا درصدهام بالاتر نمیره؟ رفع موانع ذهنی در سال کنکور

چرا درصدهام بالاتر نمیره ؟ چرا نمی‌تونم از یه حدی بیشتر جلو برم؟ موانع ذهنی چی هستن؟ و چطور در سال کنکور افراد رو عقب می‌ندازن؟ چطوری با وجود موانع ذهنی در سال کنکور درس بخونم و پیشرفت کنیم؟

محدودیت ذهنی در سال کنکور چیه؟

محدودیت سنی در سال کنکور خودش رو به این شکل نشون می‌ده که در هر بخشی از جمله درس خوندن یا تست زدن ما برای خودمون یکسری چهارچوب تعریف می‌کنیم و اصلا به خودمون اجازه نمی‌دیم که بخوایم از اون چهارچوب خارج بشیم یا فراتر بریم. نتیجه این موضوع هم این هست که بعضی بچه ها می‌پرسن ” چرا درصدهام بالاتر نمیره ؟ “، ” چرا نمی‌تونم ساعت مطالعه خودم رو از حدی بیشتر کنم؟ “، ” چرا تست های غلطم کم نمی‌شن؟ ” و… .

مثلا اگر در امتحانات کلاسی شما برای بار ششم نفر سوم کلاس بشید دیگه ناخودآگاه قبول می‌کنید که در کلاس 2 نفر وجود دارن که از شما بهترن و بیشتر درس می‌خونن. این یک نمونه از محدودیت ذهنی هست که باعث می‌شه شما نخواید هرگز برای بهتر شدن و جلو زدن از اونها هیچ تلاشی بکنید. این موضوع در کنکور هم به همین شکل صادقه.

ارتباط محدودیت ذهنی و عدم موفقیت در کنکور

خیلی اوقات وقتی باور کرده باشیم که نمی‌تونیم در یک درس خاص مثلا درصدی بیشتر از 60% رو کسب کنیم، حتی اگر بخوایم هم دیگه نمی‌تونیم تلاش کنیم. چون با محدودیت های ذهنی‌مون به ضمیر ناخودآگاه فهموندیم که این دیگه ته داستانه و نمی‌تونه فراتر از این بره!

خیلی از بچه هایی که می‌گن چرا درصدهام بالاتر نمیره ؟ هم دقیقا به همین مشکل دچارن. یا حتی کسایی که مدام فکر می‌کنن “اصلا کنکور قبول می‌شم؟”، “با این همه دانش آموز سمپادی اصلا شانسی برای قبولی من وجود داره؟” و با همین طرف فکر ها در نزدیکی های کنکور دیگه درس خوندن رو کنار می‌ذارن و شانس نتیجه گرفتن رو از خودشون سلب می‌کنن.

چطور محدوده امن ذهنی رو بشکنیم؟

همونطور که گفتیم محدوده امن ذهنی اینطوری به وجود میاد که من باور دارم همیشه چند نفر از من موفق ترن هستن. من از همه می‌تونم بگذرم بجز چند نفر خاص! اما چطور می‌شه این موانع رو از بین برد؟

اصلی‌ترین پارامتر رتبه برتر شدن این هست که محدودیت های ذهنی خودتون رو کناز بذارید. یعنی قبول کنید که می‌تونید رتبه برتر بشید. این راهکار بهترین کاریه که می‌تونید برای از بین بردن موانع در ذهنتون ازش استفاده کنید و دیگه درگیر این نباشید که چرا درصدهام بالاتر نمیره ؟

دقیقا مثل ملیکا کزازی که خیلی ها می‌گفتن حتی ممکنه رتبه 2000 هم نشه اما رتبه 760 کنکور تجربی شد! فقط و فقط هم به این خاطر که محدودیت ذهنی نداشت.