دانشگاه فرهنگیان: معرفی دانشگاه، حقوق، نحوه پذیرش، ظرفیت و…

دانشگاه فرهنگیان: معرفی دانشگاه، حقوق، نحوه پذیرش، ظرفیت و...
Business


قطعا می‌دونید که دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش در فرهنگیان کمی با دانشگاه های دیگه متفاوته. به همین دلیل در ادامه درباره تمام رشته ها و شرایط قبولی از طریق اونها در دانشگاه فرهنگیان رو به صورت دقیق توضیح می‌دیم.

اما قبل از هرچیزی باید بدونید که برای تبدیل شدن به یک معلم دو دانشگاه وجود که می‌تونید در اونها درس بخونید.

  1. دانشگاه های فرهنگیان در سراسر کشور
  2. و دانشگاه شهید رجایی تهران

مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم هم در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شن و هم در دانشگاه شهید رجایی.

دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای قبولی + گرایش ها، حقوق، دانشگاه شهید رجایی

برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان چه دروسی رو بیشتر بخونم؟

قطعا کسب درصد بالا در برخی دروس در کنکور می‌تونه روی قبولی شما در یک رشته خاص در دانشگاه فرهنگیان تاثیر بذاره.

اما یک درس خاص برای همه گرایش ها موثر نیست. یعنی شما باید این موضوع رو در نظر بگیرید که قصد ورود به چه رشته ای از چه زیرگروهی رو دارید و دروسی که بیشترین ضریب رو در اون زیرگروه دارن چه مواردی هستن.

برای مثال اگر به دبیر عربی شدن که جزو زیرگروه یک هست علاقمند هستید باید برای دروسی با ضریب بالا در زیرگروه وقت زیادی بذارید. مثل دروسی از جمله عربی و ادبیات که ضریب 4 دارن یا فلسفه و منطق که ضریب 3 داره!!

گرایش های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای رشته‌ی انسانی

تمام گرایش های ممکن که در دانشگاه های فرهنگیان ارائه می‌شن همراه با زیرگروهشون در پایین وجود دارن. دانشگاه شهید رجائی هیچ گرایشی از گرایش های انسانی رو پوشش نمی‌ده.

  • آموزش الهیات (زیرگروه 1)
  • آموزش زبان عربی (زیرگروه 1)
  • آموزش زبان و ادبیات فارسی (زیرگروه 1)
  • آموزش علوم اجتماعی (زیرگروه 2)
  • آموزش تاریخ (زیرگروه 4)
  • آموزش جغرافیا (زیرگروه 4)
  • آموزش ابتدایی (زیرگروه 5)
  • آموزش مشاوره و راهنمایی (زیرگروه 5)
  • آموزش کودکان با نیازهای ویژه (زیرگروه 5)
  • آموزش تربیت بدنی (زیرگروه 5)

فقط در رابطه با گرایش آموزش مشاوره و راهنمایی باید بدونید که برخی از فارغ التحصیل های این گرایش به عنوان مشاور در مدرس فعالیت می‌کنن و برخی دیگه به عنوان معلم پرورشی.

پس اگر مثلا به معلم پرورشی شدن علاقه ندارید یا برعکس وارد این رشته نشید چون ممکنه بعدها مجبور بشید در اون سِمَت فعالیت کنید‌.

گرایش های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای رشته‌ی تجربی

گرایش هایی که داوطلب های کنکور تجربی می‌تونن اونهارو در دانشگاه فرهنگیان بخونن همراه با زیرگروهشون رو در زیر آوردیم. فقط در مورد یعنی مهندسی صنایع مبلمان باید این رو بدونید که این رشته در دانشگاه شهید رجائی ارائه می‌شه.

  • آموزش ابتدایی (زیرگروه 1)
  • آموزش تربیت بدنی (زیرگروه 5)
  • آموزش زیست شناسی (زیرگروه 1)
  • آموزش شیمی (زیرگروه 2)
  • آموزش کودکان با نیازهای ویژه (زیرگروه 1)
  • مهندسی صنایع مبلمان (زیرگروه 5)

گرایش های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای رشته‌ی ریاضی

برای رشته‌ی ریاضی کد رشته های خیلی زیادی هم در فرهنگیان و هم در شهید رجائی وجود داره‌ (به این دلیل که تم کلی شهید رجایی مهندسیه و به همین دلیل بیشتر گرایش های ریاضی فیزیک رو پوشش می‌ده).

در پایین این گرایش ها رو می‌بینید. ظرفیت ها احتمالا در هر سال با سال دیگه متفاوت هستن و برای اطلاع از ظرفیت پذیرش هر رشته باشید یه دفترچه انتخاب رشته اون سال که توسط سازمان سنجش منتشر می‌شه مراجعه کنید‌.

رشته های ارائه شده در تمام دانشگاه های فرهنگیان:

  1. آموزش ابتدایی (زیرگروه 1)
  2.  آموزش  ریاضی (زیرگروه 1)
  3.  آموزش تربیت بدنی (زیرگروه 1)
  4.  آموزش فیزیک (زیرگروه 1)
  5.  آموزش کودکان با نیازهای ویژه (زیرگروه 1)

رشته هایی که فقط در دانشگاه شهید رجایی رائه ارائه می‌شن:

  1.  مهندسی معماری (زیرگروه 1)
  2. مهندسی برق (زیرگروه 1)
  3. مهندسی مکانیک (زیرگروه 1)
  4.  مهندسی ساخت و تولید (زیرگروه 1)
  5.  مهندسی مواد و متالورژی (زیرگروه 1)
  6.  مهندسی عمران (زیرگروه 1)
  7.  مهندسی کامپیوتر (زیرگروه 1)
  8.  شیمی محض (زیرگروه 2)

همچنین درباره ظرفیت پذیرش خانم ها و آقایون در دانشگاه شهید رجائی باید بگیم که معمولا بیشتر اونها حداقل در بخش مهندسی ها مربوط به آقایون هست.

گرایش های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای گروه زبان

گرایش مربوط به گروه زبان آموزش زبان انگلیسی هست که در زیر گروه یک قرار داره. این رشته هم در دانشگاه های فرهنگیان و هم درشهید رجائی ارائه می‌شه.

گرایش های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای گروه هنر

گرایش هایی که برای بچه های گروه هنر در فرهنگیان وجود داره، آموزش هنر (زیرگروه یک) هست. و همچنین رشته‌ی ارتباطات تصویری (زیرگروه یک) که در دانشگاه شهید رجائی ارائه و تدریس می‌شه.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

آیا می‌تونم از دانشگاه فرهنگیان انصراف بدم؟

شرایط انصراف بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیان تا حدی سخت هستن. در واقع هر زمانی که قصد انصراف و خروج از دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی رو داشتید باید 2 برابر حقوقی که تا اون زمان دریافت کردید رو پس بدید تا این شرایط براتون فراهم بشه.

پس حتما قبل از ورود به این دانشگاه همه جوانب و شرایط زندگی خودتون رو در نظر بگیرید.

پذیرش بومی استانی فرهنگیان یعنی چی؟ فرق بومی استانی و بومی گزینی

تا سال 1399 پذیرش دانشجو ها در دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان به شکل بومی گزینی بود اما از سال 1400 به بعد این فرآیند به شکل بومی استانی در اومده.

یعنی در سال 99 و قبل از اون در دفترچه روبه روی کد و رشته، عنوان اولویت هایی که داوطلب حق انتخابشون رو داشت و بومی اونجا بود رو ذکر می‌کردن. مثلاً برای رشته‌ی آموزش ریاضی در شهر اصفهان، اولویت پذیرش با شهرستان های شهرضا،مبارکه، دهقان، سمیرم و… بود.

یعنی اگر دانش آموزهایی با شرایط مساوی از شهر اصفهان و شهرضا این مورد رو انتخاب می‌کردن، اولویت با فردی که در شهرضا ساکنه، بود. یعنی رتبه تاثیری روی انتخاب شما نداشت و بر اساس بوم خودتون انتخابتون رو انجام می‌دادید‌.

اما از سال 1400 به بعد گزینش دانشگاه فرهنگیان به صورت بومی استانی شد. یعنی فرقی نمی‌کنه که شما دل کدوم نقطه از شهر اصفهان ساکن باشید و می‌تونید با توجه به محل خدمتی که در دفترچه آورده شده، شهر و دانشگاهتون رو انتخاب کنید.

در این نوع از انتخاب هرچی رتبه شما و نتیجه مصاحبه و گزنیشنون بهتر باشه قطعا می‌تونید محل خدمت بهتر و مطلوب تری رو برای خودتون انتخاب کنید.

با چه رتبه ای دانشگاه فرهنگیان قبول میشم؟

این مورد هم کاملا بستگی به بومی ک در اون قرار دارید داره. به این دلیل که مثلا در بعضی مناطق رقابت خیلی کم ولی جذب خیلی زیاد هست یا برعکس. پس همه چیز به شرایط اون سال و همچنین میزان پذیرش بوم شما داره. ولی اگر بخوایم شرای کل کشور رو در نظر بگیریم می‌تونیم بگیم که برای رشته‌ی انسانی با رتبه زیر 5000 و انسانی و تجربی تا زیر رتبه 12000 می‌تونید به قبولی در دانشگاه فرهنگیان امیدوار باشید.