دانشگاه فرهنگیان: معرفی دانشگاه، کارورزی، نحوه ورود، رشته ها و…

دانشگاه فرهنگیان: معرفی دانشگاه، کارورزی، نحوه پذیرش، روش ورود، سایت دانشگاه و...


قطعاً می‌دونید که دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش در فرهنگیان کمی با دانشگاه‌های دیگه متفاوته. به همین دلیل، در ادامه درباره تمام رشته‌ها و شرایط قبولی از طریق اون‌ها در دانشگاه فرهنگیان، به‌صورت دقیق توضیح می‌دیم.

دانشگاه فرهنگیان چیست؟

چندین دهه قبل، نوعی مراکز آموزش عالی تأسیس شد به نام «تربیت معلم» که وظیفه‌شون پرورش معلم برای مقاطع مختلف دبستان تا دبیرستان بود. معلم‌هایی که از این مراکز فارغ‌التحصیل می‌شدن، می‌تونستن به‌صورت رسمی در سیستم تعلیم و تربیت استخدام بشن. از سال ۱۳۹۰، مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر پیدا کرد و هدف اصلی این بود که سطح علمی این مراکز ارتقا پیدا کنه، تبدیل به دانشگاه بشه و فارغ‌التحصیل‌ها‌ مدرک لیسانس دریافت کنن.

بنابراین، هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان ارتقای کیفیت آموزش‌ با تربیت معلم‌هاییه که بعد از فارغ‌التحصیلی، وارد سیستم آموزش‌و‌پرورش می‌شن. دانشگاه فرهنگیان یه دانشگاه هیئت‌امناییه. یعنی تحصیل در اون رایگانه، اما اگه دانشجوها بخوان از خدماتی مثل خوابگاه استفاده کنن، باید هزینه‌ش رو خودشون پرداخت کنن. اما یکی از مزایای این دانشگاه که باعث می‌شه خیلی از دانش‌آموزها اون رو به‌عنوان دانشگاه موردعلاقه‌شون انتخاب کنن، اینه که دانشجوها از ترم اول استخدام آموزش‌و‌پرورش می‌شن، براشون بیمه رد می‌شه و حقوق هم دریافت می‌کنن. اگه می‌خواهید بدونید که حقوق دریافتی دانشجوها در این دانشگاه چقدره، حتماً به محتوای «حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ چقدره؟» سر بزنید. البته حقوق پرداختی، مبلغ چندان قابل‌توجهی نیست و اگه قراره این دانشگاه رو انتخاب کنید،  در درجه اول باید عشق معلمی داشته باشید!

ورود به دانشگاه فرهنگیان

راه ورود به دانشگاه فرهنگیان، کنکور سراسریه که از سال ۱۴۰۲، تغییراتی در روندش ایجاد شده. البته همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، نمرات امتحانات نهایی در قبولی این دانشگاه هم تأثیر داره. داوطلب‌هایی که به رشته‌های معلمی علاقمند هستن، باید در کنکور سراسری شرکت کنن و در کنارش، به سؤالات دفترچه کنکور اختصاصی فرهنگیان هم جواب بدن.

در مرحله بعدی، داوطلب‌ها از دو جهت مورد مصاحبه قرار می‌گیرن:

  • گزینش که مشخص می‌کنه دانشجوها تا چه حد از لحاظ سیاسی و عقیدتی به نظام آموزش‌و‌پرورش نزدیک هستن؛
  • ارزشیابی شایستگی معلمی که دانشجو-معلم‌ها رو از جنبه‌هایی مثل خوش‌صحبت‌بودن، فن بیان، آراسته‌بودن، مهارت‌های کامپیوتری و… مورد بررسی قرار می‌دن.

در محتوای «صفر تا صد قبولی دانشگاه فرهنگیان» به‌صورت مفصل درباره آزمون این دانشگاه و نحوه ورود به اون صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً بهش سر بزنید و مطالبش رو بخونید.

گزینش دانشگاه فرهنگیان

همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۲۵٪ در قبولی شما در این دانشگاه تأثیر داره، پس خیلی مهمه! یکی از مراحل مصاحبه این دانشگاه، گزینشه. در گزینش سؤالات سیاسی، عقیدتی و اخلاقی از دانشجوها پرسیده می‌شه تا مشخص بشه که تا چه میزان به ارزش‌ها و اصول کلی نظام آموزش‌و‌پرورش نزدیک و پایبند هستن. برای این‌که از جزییات کامل مصاحبه و گزینش دانشگاه فرهنگیان مطلع بشید، حتماً به محتوای «مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳: نحوه مصاحبه، شرایط و مدارک» در سایت کیمیاگرخونه سر بزنید.

سایت دانشگاه فرهنگیان

برای کسب اطلاعات درباره این دانشگاه، اولین جایی که می‌تونید بهش مراجعه کنید، سایت دانشگاه فرهنگیانه، به آدرس cfu.ac.ir.

در این سایت می‌تونید درباره قسمت‌ها و ابعاد مختلف دانشگاه بیش‌تر بدونید و به سامانه‌های مختلف هم دسترسی داشته باشید. مثل سامانه گلستان برای انتخاب واحد، سامانه شمیم که دانشجو-معلم‌ها از اون هم برای ارتباط با خودشون و هم برای ارتباط با اساتید استفاده کنن و یا سامانه فیش حقوقی دانشجوها.

شیوه ثبت‌نام در دانشگاه فرهنگیان

دانش‌آموزهایی که در کنکور سراسری شرکت کرده‌ن و در دانشگاه فرهنگیان قبول شده‌ن، باید طبق مراحل زیر ثبت‌نامشون رو انجام بدن:

  • وارد سایت دانشگاهی که در اون پذیرفته شدید بشید.
  • روز و زمان ثبت‌نام رو داخل سایت، از قسمت مربوط به دانشکده خودتون چک کنید. روز ثبت‌نام معمولاً بر اساس حروف الفبا تعیین می‌شه. یعنی مثلاً در سایت نوشته می‌شه که افرادی که حرف اول نام خانوادگی‌شون الف تا شین هست، روز شنبه برای ثبت‌نام به دانشکده مراجعه کنن و باقی افراد روز یکشنبه.
  • در روز و زمان اعلام‌شده در سایت، با مدارک لازم برای ثبت‌نام به دانشکده‌تون مراجعه کنید. 

کارورزی دانشگاه فرهنگیان

همون‌طور که گفتیم، در دانشگاه فرهنگیان، هدف تربیت معلمه. اما یادگیری مطالب تئوری به‌تنهایی نمی‌تونه از دانشجوها معلم خوبی بسازه. به همین دلیل، براشون دوره کارورزی تعریف شده که طی اون، همزیستی با دانش‌آموزها رو تجربه می‌کنن و یاد می‌گیرن که چه‌طور و با چه ادبیاتی تدریس کنن و چطور با بچه‌ها ارتباط خوبی بگیرن.

در مطلب مربوط به مدارک دوگانه دانشگاه فرهنگیان توضیح دادیم که بعضی از دانشجوها ممکنه دوره عمومی تحصیلشون، یعنی دو سال اول لیسانس رو در یه دانشگاه سراسری، رشته‌های موردنیاز وزارت آموزش‌و‌پرورش، مثلاً ریاضی یا فیزیک خونده باشن و واحدهای دو سال بعدی و دوره کارورزی رو در دانشگاه فرهنگیان بگذرونن.

دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان به این شکله که دانشجو-معلم‌ها از ترم ۵ تا ترم ۸، باید ۵ روز در هفته و هر روز به‌مدت ۸ ساعت، در مدارسی که براشون مشخص شده، فعالیت کنن. بر اساس صلاحدید مدیر مدرسه، یا به دانشجو-معلم‌ها کلاس برای تدریس داده می‌شه و یا به‌عنوان دستیار معلم‌ فعالیت می‌کنن تا روند کار رو یاد بگیرن.

برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان چه دروسی رو بیشتر بخونم؟

قطعاً کسب درصد بالا در برخی دروس در کنکور می‌تونه روی قبولی شما در یک رشته خاص در دانشگاه فرهنگیان تأثیر بذاره.

اما یک درس خاص برای همه گرایش‌ها مؤثر نیست. یعنی شما باید این موضوع رو در نظر بگیرید که قصد ورود به چه رشته‌ای و از چه زیرگروهی رو دارید و دروسی که بیشترین ضریب رو در اون زیرگروه دارن چه مواردی هستن.

برای مثال، اگه به دبیر عربی شدن که جزء زیرگروه یک هست علاقمند هستید، باید برای دروسی با ضریب بالا در زیرگروه وقت زیادی بذارید. مثل دروسی از جمله عربی و ادبیات که ضریب ٤ دارن یا فلسفه و منطق که ضریب ٣ داره!!

به‌طور کلی، برای تبدیل‌شدن به یک معلم، دو دانشگاه وجود داره که می‌تونید در اون‌‌ها درس بخونید:

  • دانشگاه‌های فرهنگیان در سراسر کشور
  • دانشگاه شهید رجایی تهران

در ادامه مطلب، رشته‌ها و گرایش‌های مختلف که در این دانشگاه‌ها ارائه می‌شن رو معرفی ‌می‌کنیم.

رشته های انسانی فرهنگیان و شهید رجایی

تمام رشته های ممکن که در دانشگاه‌های فرهنگیان ارائه می‌شن در پایین وجود دارن. دانشگاه شهید رجائی هیچ رشته ای از شاخه انسانی رو پوشش نمی‌ده.

  • آموزش الهیات
  • آموزش زبان عربی
  • آموزش زبان و ادبیات فارسی
  • آموزش علوم اجتماعی
  • آموزش تاریخ
  • آموزش جغرافیا
  • آموزش ابتدایی
  • آموزش مشاوره و راهنمایی
  • آموزش کودکان با نیازهای ویژه
  • آموزش تربیت بدنی

فقط در رابطه با رشته آموزش مشاوره و راهنمایی باید بدونید که برخی از فارغ‌التحصیل‌ها به‌عنوان مشاور در مدرس فعالیت می‌کنن و برخی دیگه به عنوان معلم پرورشی.

پس اگه مثلاً به معلم پرورشی شدن علاقه ندارید یا برعکس، وارد این رشته نشید چون ممکنه بعدها مجبور بشید در اون سِمَت فعالیت کنید‌.

رشته دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای رشته‌ تجربی

رشته هایی که داوطلب‌های کنکور تجربی می‌تونن اون‌ها رو در دانشگاه فرهنگیان بخونن رو در زیر آوردیم. فقط در مورد یک رشته، یعنی مهندسی صنایع مبلمان باید این رو بدونید که این رشته در دانشگاه شهید رجائی ارائه می‌شه.

  • آموزش ابتدایی
  • آموزش تربیت بدنی
  • آموزش زیست شناسی
  • آموزش شیمی
  • آموزش کودکان با نیازهای ویژه
  • مهندسی صنایع مبلمان

رشته های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای رشته‌‌ ریاضی

برای رشته‌ ریاضی کد رشته‌های خیلی زیادی هم در فرهنگیان و هم در شهید رجائی وجود داره‌ (به این دلیل که تم کلی شهید رجایی مهندسیه و بیش‌تر گرایش‌های ریاضی فیزیک رو پوشش می‌ده).

در پایین، این گرایش‌ها رو می‌بینید. ظرفیت‌ها احتمالاً در هر سال با سال دیگه متفاوت هستن و برای اطلاع از ظرفیت پذیرش هر رشته باشید یه دفترچه انتخاب رشته اون سال که توسط سازمان سنجش منتشر می‌شه مراجعه کنید‌.

رشته های ارائه شده در تمام دانشگاه های فرهنگیان:

  1. آموزش ابتدایی
  2.  آموزش  ریاضی
  3.  آموزش تربیت بدنی
  4.  آموزش فیزیک
  5.  آموزش کودکان با نیازهای ویژه

رشته هایی که فقط در دانشگاه شهید رجایی رائه ارائه می‌شن:

  1.  مهندسی معماری
  2. آموزش ریاضی
  3. آموزش فیزیک
  4. مهندسی برق
  5. مهندسی ساخت و تولید
  6. مهندسی عمران
  7. مهندسی کامپیوتر
  8. مهندسی مکانیک
  9. مهندسی مواد و متالورژی
  10.  شیمی محض

همچنین درباره ظرفیت پذیرش خانم ها و آقایون در دانشگاه شهید رجائی باید بگیم که معمولا بیشتر اونها حداقل در بخش مهندسی ها مربوط به آقایون هست.

رشته های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای گروه زبان

گرایش مربوط به گروه زبان آموزش زبان انگلیسی هست که در زیر گروه یک قرار داره. این رشته هم در دانشگاه های فرهنگیان و هم درشهید رجائی ارائه می‌شه.

رشته های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای گروه هنر

گرایش هایی که برای بچه های گروه هنر در فرهنگیان وجود داره، آموزش هنر هست. و همچنین رشته‌ی ارتباطات تصویری که در دانشگاه شهید رجائی ارائه و تدریس می‌شه.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

آیا می‌تونم از دانشگاه فرهنگیان انصراف بدم؟

شرایط انصراف بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیان تا حدی سخت هستن. در واقع هر زمانی که قصد انصراف و خروج از دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی رو داشتید باید 2 برابر حقوقی که تا اون زمان دریافت کردید رو پس بدید تا این شرایط براتون فراهم بشه.

پس حتما قبل از ورود به این دانشگاه همه جوانب و شرایط زندگی خودتون رو در نظر بگیرید.

پذیرش بومی استانی فرهنگیان یعنی چی؟ فرق بومی استانی و بومی گزینی

تا سال ۱۳۹۹ پذیرش دانشجو ها در دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان به شکل بومی گزینی بود اما از سال ۱۴۰۰ به بعد این فرآیند به شکل بومی استانی در اومده.

یعنی در سال ۱۳۹۹ و قبل از اون، در دفترچه روبه روی کد و رشته، عنوان اولویت هایی که داوطلب حق انتخابشون رو داشت و بومی اونجا بود رو ذکر می‌کردن. مثلاً برای رشته‌ی آموزش ریاضی در شهر اصفهان، اولویت پذیرش با شهرستان های شهرضا،مبارکه، دهقان، سمیرم و… بود.

یعنی اگر دانش آموزهایی با شرایط مساوی از شهر اصفهان و شهرضا این مورد رو انتخاب می‌کردن، اولویت با فردی که در شهرضا ساکنه، بود. یعنی رتبه تاثیری روی انتخاب شما نداشت و بر اساس بوم خودتون انتخابتون رو انجام می‌دادید‌.

اما از سال ۱۴۰۰ به بعد گزینش دانشگاه فرهنگیان به صورت بومی استانی شد. یعنی فرقی نمی‌کنه که شما دل کدوم نقطه از شهر اصفهان ساکن باشید و می‌تونید با توجه به محل خدمتی که در دفترچه آورده شده، شهر و دانشگاهتون رو انتخاب کنید.

در این نوع از انتخاب هرچی رتبه شما و نتیجه مصاحبه و گزنیشنون بهتر باشه قطعا می‌تونید محل خدمت بهتر و مطلوب تری رو برای خودتون انتخاب کنید.

با چه رتبه ای دانشگاه فرهنگیان قبول میشم؟

این مورد هم کاملا بستگی به بومی ک در اون قرار دارید داره. به این دلیل که مثلا در بعضی مناطق رقابت خیلی کم ولی جذب خیلی زیاد هست یا برعکس. پس همه چیز به شرایط اون سال و همچنین میزان پذیرش بوم شما داره. ولی اگر بخوایم شرای کل کشور رو در نظر بگیریم می‌تونیم بگیم که برای رشته‌ی انسانی با رتبه زیر ۵۰۰۰ و انسانی و تجربی تا زیر رتبه ۱۲۰۰۰ می‌تونید به قبولی در دانشگاه فرهنگیان امیدوار باشید.