وسواس مطالعاتی در سال کنکور + چطور بدون وسواس درس بخونم؟

وسواس مطالعاتی در سال کنکور + چطور بدون وسواس درس بخونم؟
وسواس مطالعاتی در سال کنکور + چطور بدون وسواس درس بخونم؟

راهکارهای مقابله با وسواس مطالعاتی چیا هستن؟ آیا برای شما هم پیش اومده که بعد از چند صفحه درس خوندن با خودتون گفته باشید بجای جلوی رفتن باید به صفحات قبلی برگردم و دوباره مطالب رو بخونم؟ آیا وقتی درس می‌خونید باید خط به خط و کلمه به کلمه مطالب رو حفظ کنید؟ درس خوندن شما خیلی زیاد طول می‌کشه؟

این موارد همگی ممکنه نشونه هایی از وجود وسواس مطالعاتی در شما باشن. برای رفع این مشکل با ما همراه باشید تا راهکارهایی رو بهتون معرفی کنیم.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

وسواس مطالعاتی چیه؟

در واقع وسواس مطالعاتی به زبان ساده یعنی تمرکز بیش از حد و تلف کردن زمان برای و مطالعه کامل و بدون نقص یک صفحه از کتاب. یا حتی کمال گرایی برای مطالعه.

کسایی که با این مشکل درگیرن اکثرا فصول ابتدایی کتابهاشون رو با دقت و به بهترین شکل مطالعه می‌کنن. اما هرچی به که انتهای کتاب نزدیک‌تر می‌شن مطالعه اونها بی‌کیفی می‌شه و حتی گاهی اون بخش هارو نمی‌خونن!

در این حالت شما هرچقدر هم که برای درس خوندن در طول روز زمان بذارید باز هم بخاطر وسواستون نمی‌تونید از یه حدی بیشتر درس بخونید. حتی مبتلا بودن به این مشکل به مرور می‌تونه خود شمارو هم خسته کنه.

چرا در حین مطالعه وسواس به خرج می‌دیم؟

مبتلا شدن به وسواس مطالعاتی می‌تونه به صورت کلی 2 تا دلیل داشته باشه:

اضطراب اولین دلیل برای ابتلا به وسواس مطالعاتی

داشتن اضطراب وسواس در کارها خصوصا در مطالعه رو در شما ایجاد می‌کنه. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم حتما یه سر به محتوای مدیریت استرس در سال کنکور بزنید تا با راهکارهایی که گفتیم بتونید این مشکل رو حل کنید.

کمالگرایی باعث وسواس در مطالعه می‌شه!

داشتن نگاه اشتباه به نحوه یادگیری می‌تونه در سال کنکور شمارو خیلی به دردسر بندازه. خیلی از بچه ها در زمان درس خوندن کماگرا هستن. یعنی این دید رو دارن که حتما باید طوری درس بخونن که در حین تست‌زنی اصلا غلط نداشته باشن! و اگر تعداد غلط یا نزده هاشون زیاد باشه ناامید می‌شن و حتی گاها درس خوندن رو کنار می‌ذارن!!

خیلی از شما این حقیقت رو نمی‌دونید که بهترین و تاپ ترین دانش آموزها هم زمانی که یک مطلب رو به شکل درست برای اولین بار می‌خونن فقط 50% اون رو متوجه می‌شن.

در واقع در سال کنکور شما با استمرار و زیاد تست زدن می‌تونید وضعیت درسی خودتون رو بهتر کنید و درصدهاتون رو بالا ببرید. حتی رتبه برترها هم همیشه در همه چیز 100 نیستن. پس هرگز در حین مطالعه وسواس به خرج ندید تا وقت و انرژیتون تلف نشه.

رتبه برترها هرگز با وسواس درس نمیخونن!

از بین رتبه های برتر کنکور براتون یک مثال می‌زنیم تا درک کنید که حتی رتبه برترها هم در ابتدای راه عالی نبودن. مثلا علی رستمی رتبه 40 تجربی سال 1396 و دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی. ایشون اولین باری که تست ژنتیک زد از20  تست، 17 غلط، 2 درست و 1 تست نزده داشت.

در حالی که در کنکور درس زیست شناسی خودش رو 93% زد!

 چطور وسواس مطالعاتی رو کنار بذاریم؟

اگر از اون کسایی هستید که در حین درس خوندن خیلی وسواس به خرج می‌دید با توجه به موارد بالا باید سعی کنید 2 مورد رو اصلاح کنید. یکی این که اضطراب و استرس خودتون رو کاهش بدید. و دوم این که نگاهتون به درس خوندن و یادگیری رو عوض کنید و در حین مطالعه کمالگرا نباشید.

البته این موضوع که گاها به وسواس بها ندیم هم باعث می‌شه که به مرور دیگه این مشکل در شما حل بشه. یعنی اگر با خودتون می‌گید باید به عقب برگردم و دوباره صفحات قبل رو مطالعه کنم، بهش بها ندید.