کدوم آزمون آزمایشی بهتره؟ + بررسی دقیق تمام آزمونها

کدوم آزمون آزمایشی بهتره؟! از بین قلم چی، گاج، گزینه دو و سنجش کدوم رو انتخاب کنیم؟

انتخاب یک آزمون آزمایشی مناسب قطعا در فرآیند بهتر درس خوندن، شناخت نکات مهم هر درس، روبرو شدن با انواع مختلفی از سوالات، آشنا شدن با دیدگاه های طرح سوال و غیره به شما کمک خیلی زیادی می‌کنه.

در ادامه آزمون های آزمایشی شناخته شده هستن رو دونه یه دونه با معایب و مزایایی که دارن بررسی می‌کنیم. اما قبل از اون باید به یه سوال خیلی مهم جواب بدیم.

اگر استرسی هستم نباید در آزمون شرکت کنم؟

قطعا بخاطر مشکلاتی از این قبیل نباید خودتون رو از جو رقابتی که یک آزمون آزمایشی براتون آماده می‌کنه دور کنید.

به این دلیل که با شرکت در همین آمون هاست که مشکلات شما از قبیل استرس، سطح علمی پایین، حواس پرتی و غیره شناسایی و رفع می‌شن و می‌تونید برای کنکور آماد بشید.

بررسی کلمل آزمون آزمایشی قلمچی

1) بررسی کامل آزمون آزمایشی قلمچی

  • سطح سختی سوالات:

طراح های سوالات آزمون آزمایشی قلمچی همیشه دنبال ایده های نو بودن و سوالات چالشی و قابل تامل زیادی رو در آزمون های مختلف طرح کردن.

به شکلی که اگر مثلا میزان سختی کنکور 100 باشه، این مقدار در آزمونهای قلمچی 120 هست! همین سختی باعث می‌شه که به مرور دشواری سوالات برای شما تا حدی عادی بشه و در کنکور با دیدن سوالات سخت تعجب نکنید و بتونید شرایط رو مدیریت کنید.

  • از نظر تعداد داوطلب ها:

می‌شه گفت آزمون آزمایشی قلمچی بیشتری جامعه آماری رو در بین سایر آزمون ها داره. یعنی شما قراره با تعداد بیشتری از افراد رقابت کنید. و اتفاقا بیشتر دانش آموزهای قوی هم در آزمون قلمچی هستن. همین موضوع باعث می‌شه که سطح واقعی شما با هر بار آزمون دادن مشخص بشه.

  • اعلام نتایج:

کارنامه هر آزمون قلمچی همون روز چند ساعت بعد از آزمون داده می‌شه. به این دلیل که داوطلب ها تعداد زیادی دارن تراز شما قابل استناد تر و واقعی تر هست.

آزمون قلمچی هر چندوقت یک بار برگزار میشه؟

آزمون قلمچی برخلاف آزمون های مثل سنجش و گزینه دوکه 3 هفته یا ماهی یک بار هستن، هر 2 هفت یکبار برگزار می‌شه. همین موضوع می‌تونه به شما کمک کنه که زود به زود آزمون بدید و مهارت خودتون رو روی موضوعات کمتر اما عمیق تری بسنجید.

بزرگتر مشکل بچه ها با آزمون قلمچی چیه؟

اصلی ترین مشکلی که خیلی از بچه ها در رابطه با آزمون آزمایشی قلمچی باهاش روبرو هستن اینه که به دلیل سختی سوالات وقتی درصد و تراز پایینی کسب می‌کنن دچار سرخوردگی و ناراحتی می‌شن.

اما باید این موضوع رو در نظر بگیرید که هدف از شرکت کردن در یک آزمون آزمایشی این نیست که با تراز هر آزمونتون رتبه کنکورتون رو تخمین بزنید. بلکه باید اشکالاتتتون رو پیدا و برای کمتر کردنشون تلاش کنید. و اتفاقا باید از این بابت که عیب شما در یک درس یا مبحث خاص به کمک آزمون ها مشخص می‌شه خوشحال هم باشید!

آیا سوالات قلمچی غیر استاندارن؟

قطعا نه! خیلی از بچه ها به دلیل سخت بودن سوالات اینطور برداشت می‌کنن که سوالات آزمون آزمایشی قلمچی غیر استاندارد هستن. این تکر اشتباه به این دلیل که سرگروه های مربوط به سوالات قلمچی فراد شاخص و کاربلدی هستن.

مثلا آقای مسعود جعفری جوزانی روی سوالات درس شیمی نظارت دارن که شخصی مثل ایشون قطعا اجازه طرح سوالات غیراستاندارد رو نمیدن.

مشکلات آزمون آزمایشی قلمچی

  1. در صورت شرکت در آزمون های قلمچی شما یک پشتیبان خواهید داشت که از جهاتی خوبه. اما این موضوع وقتی آزاردهنده می‌شه که این شخص به احتمال خیلی زیاد سعی می‌کنه کتاب ها و وسایل آموزشی رو تبلیغ کنه و بفروشه.
  2. هزینه آزمون های قلمچی به نسبت سایر آزمون ها بالاتره. که البته طبیعی هم هست به این دلیل که خدمات بیشتری رو هم به نسبت سایر آزمون ها در اختیار داوطلب هاش می‌زاره.
  3. ممکنه خیلی از داوطلب های متوسط، به دلیل سخت بودن تست ها کمی تحت فشار قرار بگیرن. که البته همین موضوع هم باعث می‌شه که اگر واقعا هدفمند باشن تلاش خودشون رو بیشتر کنن و به مرور سطحشون رو بالا ببرن.

نظرات شما در مورد آزمون قلم چی چیه؟ توی کامنت ها برامون بنویسین!

بررسی کامل آزمون آزمایشی گزینه دو

2) بررسی کامل آزمون آزمایشی گزینه دو

در سایت مربوط به آزمون آزمایشی گزینه دو کلی فیلم آموزشی و منبع برای بچه ها تدارک دیده شده که می‌تونه بهشون کمک زیادی بکنه.

  • سطح سوالات:

اصلی ترین شعار گزینه دو این هست که سوالاتش تا حد خیلی زیادی به سوالات کنکور شبیه هستن. این موضوع درسته گزینه دو در طرح تست های آزمون هاش تا 70 الی 80 درصد شبیه به کنکور عمل می‌کنه.

اما سوالات خیلی چالش برانگیز رو مثل قلمچی در خودش نداره که همین موضوع باعث می‌شه داوطلب های واقعا قوی به صورت دقیق مشخص نشن و در کنکور وقتی سوالات سخت رو می‌بینن جواب دادن به اونها براشون سخت باشه. ولی در کل سطح سوالاتش بالا و با کیفیت هستن و گزینه دو همیشه طبق چهارچوب های تعریف شده کنکور پیش رفته.

  • از نظر تعداد شرکت کننده ها:

قاعدتا تعداد داوطلب های آزمون آزمایشی گزینه دو به نسبت قلمچی کمتره. به همین دلیل در هر آزمون درصدهای شمارو با درصد داوطلب های سال‌های قبل خود گزینه دو و کنکور مقایسه می‌کنن. تا شما یک تحلیل دقیق از وضعیت خودتون در هر آزمون بدست بیارید.

  • اعلام نتایج:

گزینه دو هم مثل قلمچی کارنامه های تحلیلی خیلی زیادی داره.

آزمون گزینه دو هرچند وقت یک بار برگزار میشه؟

آزمون آزمایشی گزینه دو هر 2 الی 3 هفته یکبار برگزار می‌شه. طبق بودجه بندی خود گزینه دو تا خود کنکور کل مطالب 3 الی 4 دور مرور می‌شه. پس می‌شه گت که برنامه مناسبی رو داره.

مشکلات آزمون گزینه دو

  • در آزمون آزمایشی گزینه دو برخلاف قلمچی در برنامه های مطالعاتی زوج درس و ایستگاه جبرانی وحود نداره ک بتونید در اون بازه ها دروسی که در اونها ضعیف تر هستید رو مطالعه کنید.
  • همچنین بالاتر هم گفتیم که جامعه آماری گزینه دو کمتر از قلمچی هست ک همین باعث می‌شه شما با افراد کمتری مقایسه بشید.
  • موضوع بعدی هم که به نوعی یک اشکال به حساب میاد شباهت خیلی زیاد سوالات گزینه دو به سوالات کنکور سراسری هست. بهتره که سوالات یک آزمون آزمایشی کمی سطح بالاتری داشته باشن و سخت تر باشن تا هم شما با ین سوالات آشنایی داشته باشید و هم هر دانش آموزی با هر سطح درسی بتونه از اون آزمون استفاده کنه.
بررسی کامل آزمون آزمایشی گاج

3) بررسی کامل آزمون آزمایشی گاج

  • سطح سوالات:

سطح سوالات آزمون آزمایشی گاج تا حد خیلی زیادی مثل سوالات قلمچی هست اما با این تفاوت که تست هاش به شکلی طراحی نمی‌شن که طبق اهداف کنکور پیش برن.

اما به صورت کلی سطح سختی سوالات آزمون آزمایشی گاج مثل قلمچی 10 الی 15 درصد سخت‌تر از کنکور هستن تا شما بتونید با آشنایی با این سوالات، برای جواب دادن به تست های سخت کنکور هم آمادگی لازم رو داشته باشید.

  • تعداد شرکت کننده ها:

قطعا تعداد داوطلب های آزمون گاج به وفور داوطلب های آزمون قلمچی نیستن. اما در کل گاج سعی کرده که یک جامعه آماری مطلوب با سطوح مختلف دانش آموز هارو در خودش جا بده و همین موضوع وجود یک رقابت استاندارد رو تضمین می‌کنه.

  • برنامه ریزی و بودجه بندی:

می‌تونیم بگیم که بودجه بندی ک میزان دروسی که شما باید بین هر آزمون آزمایشی گاج بخوید، حدودا 90% شبیه ب بودجه بندی قلمچی هست.

  • کارنامه آزمون های گاج:

مهم‌ترین ویژگی کارنامه‌‌ی گاج اینه که مثل آزمون های گزینه دو و سنجش با تاخیر منتشر نمی‌شه و بعد از آزمون با فاصله چند ساعت قابل مشاهده هست.

گاج در هر نیم سال تحصیلی یک کارنامه مفصل و تحلیلی رو به شما می‌ده که جزئیات قابل بررسی خیلی زیاد و مهمی در اون وجود داره.

آزمون گاج هرچند وقت یکبار برگزار میشه؟

دقیقا مثل قلمچی، گاج هم آزمون های خودش رو هر 2 هفته یکبار برگزار می‌کنه که یک بازه زمانی مطلوب و استانداردی به حساب میاد چون داوطلب پشت سر هم سنجیده می‌شه و میزان دانش و تسلطش به چالش کشیده می‌شه.

مهم ترین مزیت آزمون گاج چیه؟

شاید اصلی ترین و مهم ترین ویژگی گاج این هست که داوطلب ها بعد از هر آزمون در سایت یا اپلیکیشن دکتر آی کیو می‌تونن ویدئوهایی رو د زمینه تحلیل سوالات اون آزمون ببینن که در اونها اساتید قوی و خوبی سوالات رو به شکل تشریحی حل می‌کنن و توضیح می‌دن.

این مورد زمانی خیلی مفید و کمک کننده هست که شما درسنامه رو متوجه نمی‌شید یا در یک مبحث یا درس خاص ضعف علمی دارید.

دومین ویژگی هم این هست که گاج خیلی اوقات تخفیف های خوبی رو روی آزمون هاش اعمال می‌کنه که می‌تونید از اونها استفاده بکنید.

مشکلات آزمون آزمایشی گاج

در کل آزمون های گاج ایراد خاصی ندارن اما یک ضعف کوچیک گاج این هست که جامعه آماری نسبتا کمی رو داره که البته به مرور تعداد داوطلب هاش رو به افزایش هستن و قطعا این مشکل هم به مرور رفع می‌شه.

بررسی کامل آزمون آزمایشی سنجش

4) بررسی کامل آزمون آزمایشی سنجش

  • سطح سوالات:

در آزمون آزمایشی سنجش سطح سوالات برخلاف سه آزمون آزمایشی بالا کاملا متوسط و یکنواخت هست. خیلی اوقات در تست های اون اشتباهات علمی دیده می‌شه که یک نکته منفی به حساب میاد.

  • از نظر تعداد شرکت کننده ها:

در کل تعداد داوطلب های آزمون سنجش به نسبت آزمونی مثل قلمچی کم به حساب میاد اما در آزمون های جامع سنجش که نزدیک به کنکور برگزار می‌شه تعداد شرکت کننده ها خیلی بالا میره. که البته گاها بخاطر غیر استاندارد بودن سوالات داوطلب ها نمی‌تونن درصدهای واقعی و نزدیک به سطح دانششون رو کسب کنن.

  • زمان انتشار کارنامه:

برخلاف قلمچی و گاج کارنامه های آزمون گاج همون روزی که آزمون برگزار می‌شه منتشر نمی‌شن. همچنین تنوع زیادی در کارنامه های سنجش مثل آزمون های دیگه دیده نمی‌شه.

آیا سوالات آزمون سنجش رو طراح های کنکور طرح میکنن؟

خیر! به دلیل اسم این آزمون خیلی ها این تصور رو دارن که طراح سوالات آمون های آزمایشی سنجش همون طراحان سوالات کنکور هستن. در حالی که اصلا اینطور نیست.

آمون سنجش هر چند وقت یکبار برگزار می‌شه؟

آزمون آزمایشی سنجش حدودا در 13 تا 15 مرحله بزگزار می‌شه. یعنی مثلا در تابستون فاصله هر آزمون سنجش با آزمون بعدی 1 ماه هست که به نسبت آزمون های دیگه زیاد به حساب میاد.

همچنین در برگزاری آزمون های سنجش نظم خاصی وجود نداره و معمولا داوطلب ها از نظم برگزاری اون گله دارن.

بودجه بندی آزمون های سنجش چطوره؟

در کل برنامه ریزی و بودجه بندی دروسی که در آزمون سنجش از اونها در هر مرحله تست طرح میکشه برنامه خوبی نیست و در مقایسه با بودجه بندی آزمون های دیگه ضعیف محسوب می‌شه.

در کل باید بگیم که شرکت آمون آزمایشی سنجش رو پیشنهاد نمی‌کنیم. مگر آمون های جامعش اون هم در صورتی که سطح و کیفیت سوالات خوب و مطلوب باشه.

بر اساس تمامی این تحلیل ها حالا خودتون می‌تونید تصمیم بگیرین که بهینه ترین آزمون آزمایشی برای شما کدوم یک از موسسات هست.

اگه نظری هم در مورد هر کدوم از این آزمون های آزمایشی دارید، همینجا توی کامنت ها برامون دربارش بنویسید! 🙂