حس میکنم کنکور قبول نمیشم! دلایل نا امیدی در کنکور و راهکار رفع آن

حس میکنم امسال کنکور قبول نمیشم: اگه سال بعد کنکور بدم بهتر نیست؟

تعدادی از بچه ها هستن که به ما می‌گن حس می‌کنم امسال کنکور قبول نمیشم، اگر توی کنکور قبول نشدم چیکار کنم؟ از حالا به فکر سال بعد باشم و براش بخونم؟ یا هر رشته‌ای که قبول شدم رو بخونم؟

اول از همه اگر بین این موارد مردد هستید که پشت کنکور بمونید یا نه، حتما یه سر به مطالب مسیر قهرمانی پشت کنکور بمونم یا نه؟ بزنید.

اما اگر جزو افرادی هستید که در اواسط سال تحصیلی یا نزدیک به عید هستن و فکر می‌کنن اونطور که باید درس نخوندن و با خودشون می‌گن که قطعا امسال کنکور قبول نمی‌شم، حتما از نکاتی که در ادامه می‌گیم استفاده کنید.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

به احساسات در سال کنکور توجه نکنید

دقیقا مثل اون دسته از دانش آموز هایی که می‌گن حس میکنم کنکور قبول نمیشم (احساسات منفی)، در سال کنکور خیلی ها هم هستن که با خیال واهی تصور می‌کنن که قطعا رتبه برتر کنکور می‌شن (احساست مثبت).

باید بدونید که هردوی این موارد مسخره و بی‌فایده هستن به این دلیل که در کل احساسات و تکیه بر اونها با خرد و منطق در تضاد هستن. قبولی یا عدم قبولی شما در کنکور با احساسات و افکار مثبت و منفی شما اتفاق نمیفته، بلکه بر طبق منطق و خرده. قبولی شما به این بستگی داره که در واقعیت چقدر تلاش میکنید و درس میخونید.

پس بهتره خیلی بهش توجه نکنید. حتی اگر احساس خوب یا بد در شما غلیان می‌کرد هم بهش اجازه ندید که روی روند درس خوندنتون در سال کنکور تاثیر بزاره‌.

آیا رتبه های برتر هم در سال کنکور نا امید می‌شدن؟

قطعا بله. می‌تونیم بگیم که تقریبا تمام رتبه های برتر در روند درس خوندن خودشون بارها احساسات بد و منفی رو تجربه کردن. اما چیزی که اونها رو به رتبه و دانشگاه های برتر رسونده این بوده که به احساس خودشون پر و بال زیادی ندادن.

پس راز رتبه برتر شدن این هست که حتی با وجود احساسات منفی هم به کارتون ادامه بدید و درس بخونید!

اگه بذارم سال بعد کنکور بدم رتبه ام بهتر نمیشه؟

دیدگاه تعدادی از بچه های کنکوری اینه که میگن:” امسال رو فقط درس می‌خونم و سال بعد رو فقط تست می‌زنم و قطعا توی کنکور سال بعد می‌ترکونم.”

اما آیا همچین چیزی ممکنه؟ آیا نتیجه واقعا همون چیزیه که این اشخاص فکر می‌کنن؟

قطعا نه! به 2 دلیل:

1) درس خوندن بدون تست زنی نتیجه ای نداره

روند یادگیری شما بدون زدن تست عملا بی‌فایده هست. اگر این تصور رو دارید که امسال رو کلا درس بخونید و سال بعد رو فقط تست بزنید، باید بدونید که با این فرمون در کنکور سال بعد هم نتیجه ای نمی‌گیرید‌.

2) ناامیدی و استرس: عوامل مانع موفقیت در کنکور

اگر بخواید به این راحتی از کنکور امسال و نتیجه اون ناامید بشید و کنار بذاریدش، مطمئن باشید که قطعا برای سال بعد هم بهونه ها خودشون صف می‌کشن ک شمارو ناامید کنن و اجازه ندن که بخواید سال بعد هم درست جلو برید. چون ذهن شما آمادگی و ذهنیت ادامه دادن در شرایط سخت و در حالتی که بدون انگیزه هستید رو نداره.

چرا با این که نا امیدم باید برای کنکور امسال بخونم؟

اگر حتی با جود این طرز فکر که ” حس می‌کنم امسال کنکور قبول نمیشم ” باز هم به درس خوندن برای کنکور ادامه بدید، حتی اگر رتبه خوبی هم نگیرید باز هم برنده اید، اما چرا؟

به 3 دلیل:

1) درس خوندن حتی وقتی که ناامید هستید شما رو از نظر درسی جلو میندازه

حتی اگر مطمئن هستید که می‌خواید سال بعد کنکور بدید، باز هم امسال طبق یه برنامه درست کنکوری خوندتون رو ادامه بدید. چون همین کار شما رو برای سال بعد تا خد خیلی زیادی جلو می‌ندازه و نیازی نیست که بعدها مطالعه رو تقریبا از صفر شروع کنید.

2) احتمال قبولی شما در کنکور صفر نیست!

اگر با خودتون فکر می‌کنید که در کنکور قبول نمیشم اما به درس خوندن ادامه بدید، به احتمال درصد بتونید در رشته ای که می‌خواید قبول بشید. حتی اگر 50% دوم که عدم قبولی هست رو هم در نظر بگیریم باز هم شما چیزی رو از دست ندادید چون مطالعه دروس خودتون رو تا حد خوبی پیش بردید.

3) پشت کنکور موندن با رتبه بهتر

اگر درس بخونید، در کنکور شرکت کنید و تصمیم بگیرید پشت کنکور بمونید قطعا رتبه ای که می‌گیرید خیلی بهتر از رتبه ای هست که بدون درس خوندن کسب کردید. پس می‌تونید با روحیه خیلی بهتری برای سال بعد تلاش کنید!

حتی آرش فلاحی رتبه 142 تجربی سال 98 و دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران هم شب قبل از کنکور دچار ناامیدی و استرس شب کنکور شده بود. اما با غلبه بر اون ترس و اضطراب تونست به رتبه و رشته‌ای که می‌خواست برسه.

دقیقا مثل یاسمن کاشانیان که در سال اول رتبه 7000 تجربی رو کسب کرد و برای سال بعدی تلاش خودش رو بیشتر کرد و به رتبه 575 در کنکور سراسری رسید!

آیا کسی با وجود نا امیدی تونسته رتبه برتر بشه؟

بله! دقیقا مثل کیمیا بختیاری که می‌گفت امسال در کنکور قبول نمیشم و حدودا 2.5 ماه مونده به کنکور ناامید شده بود تصمیم داشت که برای سال بعد تلاش کنه.

اما با صحبت هایی که با کیمیاگر اعظم داشت تصمیمش رو عوض کرد. کیمیا به حدی با احساسات منفی دست و پنج نرم می‌کرد که در 8 تا از آزمون های آزمایشی خودش ریاضی رو 0 می‌زد.

اما با عوض کردن تصمیم خودش تونست به رتبه 1768 تجربی و رشته‌ی داروسازی برسه. حتی کیمیا در کنکور ریاضی رو هم 54% زد و عکس کارنامه‌ش رو در پایین می‌بینید.

کارنامه کنکور کیمیا بختیاری رتبه 575 تجربی