رشته روانشناسی: آینده شغلی، درآمد، دروس دانشگاه و مهاجرت

معرفی سیر تا پیاز رشته روانشناسی و گرایش های آن و امکان ادامه تحصیل، مهاجرت و درآمد

یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار کنکور سراسری رشته روانشناسیه. اگه دوست دارین در مورد این رشته اطلاعات کافی به دست بیارین  تا پایان این مقاله با ما همراه باشین. اینجا می‌خواییم از ویژگی‌های روانشناسی، اینکه یه روانشناس موفق باید چه خصوصیات و توانایی‌هایی داشته باشه؟ از بازارکار و آینده شغلی، واحدهای درسی دانشگاه و امکان مهاجرت با روانشناسی بگیم.

تا آخر مسیر انتخاب رشته و معرفی رشته های دانشگاهی همراه مرکز مشاوره جدیدی نژاد باش.

معرفی کلی رشته دانشگاهی روانشناسی

روانشناسی یکی از شاخه‌های علوم زیستیه که به مطالعه عینی رفتارهای قابل مشاهده انسان مثل استرس و پرخاشگری و همچنین فهم و درک فرآیندهای ذهنی که مستقیما قابل رویت نیستن مثل مشکلات و اختلالات ذهنی می‌پردازه.

معمولا دانش آموزای رشته انسانی، روانشناسی رو برای تحصیل در دانشگاه‌های مختلف انتخاب میکنن. اما بچه‌های ریاضی و تجربی هم که به روان‌شناسی علاقه دارن میتونن وارد این رشته بشن.

روانشناسی و مشاوره چه تفاوتی دارن؟

رشته روان‌شناسی تخصصی تره و با مداخله گری بیشتر، روی درمان بیماران تمرکز داره. معمولا کسانی به روانشناس مراجعه میکنن که اختلالات ذهنی و روانی شدیدی مثل اختلال دو قطبی، افسرگی و غیره دارن.اما مشاور معمولا با اختلال‌های سطحی مواجه میشه. یعنی مشاور کارش پیشگیری از بروز بیماری‌های روانی و درمان اختلالات سطحیه.

ادامه تحصیل در رشته روانشناسی تا چه مقطعی امکان‌ پذیره؟

رشته روانشناسی تو اغلب دانشگاه‌های کشور سابقه طولانی داره و امکان ادامه تحصیل در این رشته از کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری در بیشتر دانشگاه‌ها فراهمه.

دروس تخصصی دانشگاهی رشته روانشناسی

دانشجوهای روان‌شناسی درس‌‌هایی رو در رابطه با ساختار ذهنی انسان، درک هوش، استعداد، شخصیت شناسی و موارد مشابه می‌خونن و بعد هم با موارد تخصصی‌تری آشنا می‌شن که به یک روانشناس کمک می‌کنه بتونه اوضاع مراجع رو درک و کنترل کنه و برای رفع اون‌ها اقدام کنه.

دروس تخصصی گرایش‌های مختلف روانشناسی با هم متفاوت هستند که در ادامه به اونها اشاره میشه:

دروس تخصصی رشته روانشناسی در دانشگاه

چه دانشگاه‌ها و شهرهایی رشته روانشناسی دارن؟

شما توی هر شهر و هر دانشگاهی می‌تونین روانشناسی بخونین، از دانشگاه‌های مطرح (مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی و..) و سطح اول شهرهای بزرگ (مثل دانشگاه اصفهان، فردوسی مشهد).

اگه شما هم دانشگاه دیگه ای میشناسین به ما بگین!

لیست چند تا از دانشگاه‌هایی که روانشناسی رو تو گرایش‌های مختلف ارائه میدن به ترتیب زیره:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • اراک
  • ملایر
  • بیرجند
  • کرمان
  • کردستان
  • گیلان
  • زنجان
  • دانشگاه پیام نور

بازارکار رشته روانشناسی

بازار کار برای روانشناس‌ها رو میشه به دو گروه تقسیم کرد:

بازارکار مستقل روانشناسی

منظور از بازارکار مستقل  اینه که منتظر نباشین یه سازمان یا اداره‌ای بیاد شما رو استخدام کنه و بهتون حقوق بده بلکه خودتون یه شغلی رو ایجاد کنین و حتی زمینه اشتغال رو برای چند نفر دیگه هم فراهم کنین.

برای داشتن آینده شغلی مستقل با روانشناسی بهترین کار اینه که شما یکی از زمینه‌های تخصصی مثل: روانشناسی نوجوان، روانشناسی ازدواج، روانشناسی و عوارض طلاق، تشخیص و درمان افسردگی، اعتیاد و غیره رو برای خودتون انتخاب کنید و به طور خاص اون رو دنبال کنید. اگه لازمه دوره آموزشی ببینید، کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی رو شرکت کنید. اونوقت می‌تونین به تنهایی یا با همکارانتون که تخصص‌های مختلفی دارن دفتر یا مرکز روانشناسی تاسیس کنین و به درمان بیماران بپردازین.

این حوزه راحت تر، تخصصی تره و البته درآمد بیشتری داره.

بازارکار استخدامی روانشناسی

آینده شغلی به صورت استخدامی هم برای روانشناس ها فراهمه. سازمان‌هایی مثل بهزیستی و ارگان‌هایی مثل دانشگاه‌‌ها هستن که روانشناس استخدام میکنن و ماهانه بهشون حقوق میدن.

مهارت‌های نرم برای روانشناس بودن

روانشناسی برای چه کسانی مناسبه؟ یک روانشناس چه مهارت‌هایی باید داشته باشه؟

هر رشته تحصیلی و در ادامه شغل مرتبط با اون به یه سری مهارت‌های نرم نیاز داره. اغلب این مهارت‌ها اکتسابی هستن و شما میتونید با آموزش و تمرین مهارت‌های مورد نظر رو بدست بیارین و خودتون رو ارتقا بدین.

اصلی ترین مهارت‌های برای یک روانشناس شامل این موارده:

هوش منطقی-کلامی بسیار بالا

هوش منطقی-کلامی شامل مهارت‌هایی مثل گفتگو و خوب گوش دادن و موارد مشابه میشه که برای یک روانشناس خیلی مهمه. پس کسی که می‌خواد روانشناس بشه لازمه توی کلاس‌های کسب این مهارت‌ها شرکت کنه و توانایی های خودش را در حد یک روانشناس حرفه‌ای و خبره بهبود بده.

تحمل فشار روانی

کسی که روانشناس میشه معمولا تحت فشار روانی زیادی قرار میگیره. چون یک روانشناس با بیمارانی مواجه میشه که اختلالات روانی جدی مثل افسردگی دارن. پس لازمه بتونه این فشارها تحمل، کنترل و مدیریت کنه.

خودخوان بودن در زمینه تخصصی موردنظر برای کسب مهارت‌های حرفه‌ای

امکان مهاجرت با روانشناسی

مهاجرت در رشته روانشناسی به دو شیوه انجام میشه:

مهاجرت تحصیلی روانشناسی

قبل از اقدام برای اپلای شما باید تسلط کافی به زبان تخصصی روانشناسی داشته باشین.

بهترین کشورها برای تحصیل در رشته روانشناسی

یکی از مقاصد اصلی بچه‌های علوم انسانی برای تحصیل کشور فرانسه ست. چون این کشور به نوعی مهد علوم انسانیه و سطح دانشگاه و مطالعات این رشته‌ها در این کشور بالاست.

مهاجرت کاری روانشناسی

مهاجرت کاری برای روانشناسی خیلی سخته و تا حدودی نشدنی! به این دلیل که یک روانشناس باید به سطح عمیقی از زبان دسترسی داشته باشه. روانشناس باید پای درد و دل آدم‌ها بشینه و اگه زبان کشور مقصد رو به خوبی بلد نباشه نمیتونه ارتباط درست و موثری با مراجع خودش برقرار کنه حتی اگه تخصص و مهارت روانشناسی بالایی داشته باشه!

بنابراین اگه قصد دارین برای کار و مطالعات بالینی روانشناسی به کشور دیگه‌ای مهاجرت کنین از همین الان شروع کنین و زبان اون کشور رو به خوبی یاد بگیرین. حتما متوجه شدین که باید مهارت زبان شما طوری بشه که انگار اصالتا اهل اون کشور هستین و هیچ مشکلی در درک و فهم زبان عامی و رسمی اون کشور نداشته باشین.

با چه درصدهایی روانشناسی قبول می شیم؟

تو سال‌‌های گذشته بچه‌ها با درصدهای زیر رو تو دانشگاه‌های مختلف قبول شدن.

دانشگاهمنطقهاقتصادادبیات تخصصیعربی تخصصیتاریخ و جغرافیاعلوم اجتماعیفلسفه و منطقروانشناسی
دانشگاه تهران185939781987289
دانشگاه شهید بهشتی179628124926387
دانشگاه اصفهان1647810025924973
دانشگاه الزهرا293768819985380