مرور قبل از آزمون چطوریه؟ آموزش مرور دروس مختلف در پنجشنبه قبل از آزمون

مرور قبل از آزمون چطوریه؟ آموزش مرور دروس مختلف در پنجشنبه قبل از آزمون

نکات مهمی که باید درباره پنجشنبه ها و مرور قبل از آزمون در نظر بگیرید رو در پایین آوردیم. حتما اونهارو رعایت کنید تا بتونید به خروجی مطلوب خودتون برسید‌.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

چرا باید روز قبل از آزمون مرور کنم؟

این موضوع که چرا باید دقیقا روز قبل از هر آزمونی رو برای مرور اختصاص بدید به 4 دلیل دارای اهمیته.

1. جلوگیری از فراموشی در آزمون

خیلی اوقات در جلسه آزمون به دلیل فراموش کرد جزئیات خیلی ریز ممکنه کلا به سوال اشتباه جواب بدیم. اما اگر مطالب رو روز قبل از آزمون مرور کنیم از خیلی از مشکلات این تیپی جلوگیری می‌شه.

2. افزایش سرعت پاسخگویی در آزمون

موردی که در کنکور دارای اهمیت خیلی زیادیه سرعت جواب دادن به تست هاست. افزایش سرعت به همراه دقت که نتیجه اون درصدهای بالا بشه دارای اهمیت زیادی در کنکوره.

اگر شما مرور قبل از آزمون در پنچشنبه ها رو به درستی انجام بدید قطعا همین کار باعث تسلط شما به مطالب و در نتیجه افزایش سرعت تست زنی‌تون می‌شه.

3. کاهش استرس سر جلسه آزمون

وقتی شما مطالبی که خوندید رو مرور کنید و بهشون مسلط بشید، قطعا همین کار استرس شما رو کم می‌کنه و باعث می‌شه بتونید با آرامش بیشتری در جلسه عمل کنید.

4. تمرین تورق سریع به کمک مرورها

تورق سریع برگ برنده اکثر رتبه برتر ها در دوران نزدیک به کنکور هست. تورق اگر به شکل درستش انجام بشه به راحتی می‌تونه رتبه شما رو ضرب در 2 یا حتی تقسیم بر 2 کنه.

شما می‌تونید به کمک مرور قبل از آزمون این مهارت رو یاد بگیرید تا بتونید در دوران جمع بندی ازش استفاده کنید.

  • تمام دروس رو قبل از آمون مرور کنم؟

بله تمام دروسی که قراره در اون آزمون ازشون سوال داشته باشید رو به روش درستش مرور کنید.

  • قبل از تمام آزمون ها مرور انجام بدم؟

بله، قبل از تک تک آزمون هاتون که در روز جمعه برگزار می‌شه، حتما پنجشنبه های قبلش رو برای مرور دروس اختصاص بدید.

  • در مرور ها از کتاب جدیدی استفاده کنم؟

قطعا نه، شما نباید از هیچ کتاب جدیدی چه برای مرور مطالب و چه برای تست زنی استفاده کنید. در مرور قبل از آزمون تنها منابع شما همون منابع قبلی و قدیمیتون هستن.

  • آیا مرور قبل از آزمون تراز کاذب بهم نمیده؟

قطعا نه‌. باید این نکته رو بدونید که هیچ کاری بجز تقلب کردن در آزمون ها، به شما تراز کاذب و نادرست نمی‌ده.

قطعا اگر مرور کردن رو به روش درستی انجام ندید نه تنها باعث افزایش ترازتون نمی‌شه بلکه ممکنه درصدها و ترازتون رو پایین هم بیاره. پس باید از روش درستی دروستون رو قبل از آمون مرور کنید.

مرور قبل از آزمون به سبک رتبه برتر کنکور 98

مثلا ملیکا سلطانی ربیع، رتبه 558 تجربی کنکور 98، از سال دهم که در آزمون ها شرکت می‌کرد پنجشنبه هارو رو به بهترین شکل برای مرور قبل از آزمون اختصاص می‌داد.

ویژگی هایی که در مرور های ملیکا وجود داشت رو در پایین می‌بینید.

ویژگی های مرور قبل از آزمون به شکل درست و موثر
پوشش تمام دروس در مرور قبل آزمون

شخصی مثل ملیکا هرگز بخاطر قوی بودن در درش خاصی مرور اون رو حذف نمی‌کرد و برای همه درس هاش وقت مناسبی رو برای مرور اختصاص می‌داد.

نکته خوانی: یک عامل موفقیت در آزمون های آزمایشی

وقتی که تو طول هفته تست می‌زنید باید نکات مهمش رو در جایی بنویسید و از اون نکات در مرور قبل از آزمون در روز های پنجشنبه استفاده کنید.

اثر مرور مداوم و مستمر قبل از آزمون بر تراز

در تمام سال هایی که ملیکا برای کنکور مطالعه می‌کرد، هرگز در هیچکدوم از پنجشنبه‌ های قبل از آزمونش برای مرور بهانه نمیاورد و تمام انرژیش رو برای پیاده سازی حرفه ای مرورش استفاده می‌کرد.

تفاوت مرور کردن با خوندن چیه؟

در خوندن دروس هدف ما مطالعه تمامی مطالب یک بخش یا مبحث ‘جدید’ هست که شامل خوندن تمام موارد مهم و غیر مهم، زدن تست (تمام تست های یک مبحث)، تحلیل اونها، نکته نویسی و… می‌شه.

اما در مرور شما از مطالبی که قبلا خونده بودید استفاده می‌کنید و چیز جدیدیبه اونها اضافه نمی‌شه. مثلا در بحث تست زنی، در مرور قبل از آزمون فقط سراغ تست های علامت دارمون که قبلا مشخص کردیم می‌ریم.

دقت کنید که حتما در مرور هاتون از بخش های هایلایت شده و تست های علامت دارتون استفاده کنید.حتی اگر تعدادشون کم باشه باز هم در مرور قبل از آزمون نباید مورد جدیدی به چیزهایی که قبلا مشخص کرده بودید اضافه کنید.

برای این کار هم باید بلد باشید چطور مطالب و نکات مهم رو علامت بزنید یا هایلایت کنید تا در مرورهاتون مطالب واقعا طلایی رو مرور کنید.

بهترین روش مرور دروس تخصصی در سال کنکور

در حال حاضر که دروس عمومی از کنکور حذف شدن، اهمیت دروس تخصصی چندین و چند برابر شده‌. به همین دلیل روش مرور اونهارو به شما آموزش می‌دیم.

نحوه مرور درس زیست شناسی قبل از آزمون

درس زیست شناسی و مرور قبل از آزمون

مرور قبل از آزمون درس زیست شناسی که مهم ترین درس رشته‌ی تجربی هست، می‌تونه تاثیر فوق‌العاده‌ای رو روی تراز و درصدتون بزاره. برای مرور درست اون نکات پایین رو رعایت کنید.

1. مطالعه و مرور متن های مارک شده

در گام اول سراغ بخش های مارک شده کتاب درسی خودتون برید. شما باید در طول مطالعه خودتون، بخش های مختلف متن کتاب، عکس ها، نمودارها یا هرچیز مهم و نکته داری که وحود داره رو مارک کنید تا در زمان مرور به اونها رجوع کنید. دقیقا مثل علی رستمی رتبه 40 کنکور که از نکات داخل تست هاش و همچنین نکات مارک شده‌اش در کتاب درسی، برای مرور قبل از آزمون استفاد می‌کرد.

2. مرور زیاد قید ها

مثل آرش فلاحی هم در المپیاد زیست شرکت می‌کرد و هم رتبه 258 رشته‌ی تجربی رو کسب کرد و حالا هم دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران هست. ویژگی بارز آرش این بود که همیشه برای مرور قیدهای درس زیست شناسی، خصوصا پنجشنبه های قبل از آزمون وقت زیادی می‌زاشت.

همین کار هم باعث می‌شد در آزمون های آزمایشی و حتی کنکورش بتونه درصد زیست شناسی خودش رو در درصدهای بالایی نگه داره.

3. تست خوانی تحلیلی

در این روش شما باید در مرور قبل از آزمون تست های مارک دار خودتون رو گزینه به گزینه و به صورت دقیقا تحلیل کنید.

دقت کنید که همه‌ی رتبه های برتر به جزئیات در مرور قبل از آزمون توجه زیادی می‌کردن. پس شما هم با توجه به این موارد در مرور درس زیست شناسی می‌تونید هم در آزمون ها و هم در کنکور این درس رو بالا بزنید.

راز درصد بالای زیست از زبان رتبه 297 کنکور تجربی

کیانا عباسی که رتبه 297 تجربی شد و در حال حاضر هم در دانشگاه شهید بهشتی دندان پزشکی می‌خونه، تونست در کنکور زیست شناسی رو بالای 90% بزنه. کیانا در مرور قبل از آزمون 2 نکته رو همیشه رعایت می‌کرد.

  • نکته خوانی دقیق
  • توجه ویژه به شکل ها و نمودار ها. کیانا در کتاب تست خودش در کنار تمام شکل های کتاب درسی خودش یه فلش زده بود و نکات مهمی که از کتاب تست استخراج کرده بود رو کنارشون یادداشت کرده بود.

نحوه مرور درس ریاضی قبل از آزمون

نحوه مرور درس ریاضی قبل از آزمون

درس ریاضی برای بچه های تجربی و انسانی و درس حسابان برای بچه های ریاضی یکی از پرده ترین دروس به حساب میاد که شاید مرور اون برای خیلی ها چالش برانگیز باشه.برای خوندن درس ریاضی و مرور قبل از آزمون باید بدونید که باید 2 مرحله یا دو لایه مرور رو انجام بدید.

1. مرور فرمولها و جزئیات

در این بخش شما باید فرمول ها و بخش های مهم کتاب و فصل های اون رو خیلی سریع مرور کنید. اگر در این بخش به خوبی مرور رو انجام بدید ممکنه درصد ریاضی شما در آزمون ها تا 75% هم برسه.

2. مرور الگوی دام های تستی

در این بخش از مرور ریاضی قبل از آزمون در واقع شما به بخش های عمیق تر مباحث سر می‌زنید،یعنی به قسمت هایی که دام تستی به حساب میان‌.
یعنی مرور نکات تست تستی، موارد علامت دارو مارک شده، نکات مربوط به تست های غلط، نزده یا مهم و ….

در این مرحله از مرور، نکات رو برای خودتون تحلیل کنید. با این کار یک حساسیت ذهنی برای خودتون ایجاد می‌کنید و در آزمونها بیشتر به جزئیات و ریزه کاری ها توجه خواهید کرد، در نتیجه میزان بی دقتی شما به شکل خیلی زیادی کاهش پیدا می‌کنه.

مرور دام ها به حدی مهمه که مهدی توکل مدرس شیمی المپیاد که هر سال تعدادی از دانش آموزهاش در المپیاد و مسابقات جهانی مدال میارن، راز موفقیت اونها رو مرور زیاد تست های غلط، نزده و دام هاشون می‌دونه. دقیقا می‌تونیم بگیم که راز درصد 100 ریاضی هم همینه!

چطور ریاضی رو در کنکور 100 بزنم؟

برای توضیح این که چطور می‌تونید با مرور قبل از آزمون به روش درست درصدهای خیلی بالارو در ریاضی کسب کنید یه مثال می‌زنیم.
مریم مختاری که رتبه 214 تجربی شد و در حال حاضر هم دانشجوی دندون پزشکی هست، ریاضی یکی از ضعیف ترین دروسش بود!

اما تونست با کارهایی که در ادامه می‌گیم ریاضی رو به یکی از نقاط قوت خودش در کنکور تبدیل کنه.

  1. مارک کردن دقیق و با حوصله مطالب
    مریم مختاری حتی صورت تست هایی که مهم و نکته دار بودن رو تست می‌کرد تا بتونه در مرور قبل از آزمون ازشون استفاده کنه!
  2. مرور بدون ترس و وحشت
    مریم بدون این که از غلط زدن مجدد تست های غلط و نزده قبلیش بترسه به اونها جواب می‌داد.
    شما هم می‌تونید از این دو نکته کوتاه اما طلایی برای موفقیت در ریاضی استفاده کنید.

نحوه مرور درس شیمی قبل از آزمون

نحوه مرور درس شیمی قبل از آزمون

برای این که بتونید در درس شیمی در آزمون ها درصد بالایی رو کسی کنید نیازه که این درس رو پیش از آزمون با روش هایی که می‌گیم با دقت مرور کنید.

1. مرور متون مارک شده

طراح ها در سال‌های اخیر کنکور به مسائل و متون کتاب به میزان متعادلی توجه می‌کنن. یعنی دقیقا به اندازه مسائل و فرمول های شیمی باید به متن کتاب درسی هم در مرورهاتون توجه کنید. برای این کار از بخش هایی که قبلا علامت زدید استفاده کنید.

2. مرور شکل ها و نمودار

شاید براتون جالب باشه که بخش زیادی از بهترین و مفهومی ترین تست های کنکور شیمی از شکل ها و نمودار های کتاب درسی طرح می‌شن! اهمیت اونها به حدیه که در کنکور سال 98 حدودا 17 تست از همین بخش ها طرح شدن. پس در مرور قبل از آزمون خودتون حتما اونهارو با دقت مرور و تحلیل کنید.

3. مرور دام های تستی

زمانی که تست می‌زنید باید حتما دام تست ها رو برای خودتون مشخص کنید تا بتونید در مرور قبل از آزمون خصوصا در درس شیمی از اونها استفاده کنید.

به این شکل که تست های غلط و نزده خودتون رو مجدد می‌زنید و جواب هاشون رو با دقت تحلیل می‌کنید. با این کار درصد خطای شما کم می‌شه، در نتیجه درصد بالاتری رو هم کسب می‌کنید.

چطور شیمی رو برای کنکور قوی کنم؟

اصلی ترین و مهم ترین کاری که باید بکنید اینه که خلاصه نویسی خوب و درست انجام بدید‌. خلاصه نویسی خوب و درست به این شکله که از نکات مهم تست ها یا حتی متن کتاب شیمی یادداشت بردارید تا بتونید در مرور قبل از آزمون ازش استفاده کنید‌.

همچنین سعی کنید بدون هیچ ترس و مشکلی سوال کنید. ممکنه شیمی بخش های گنگ و سخت زیادی داشته باشه. برای رفع این ابهامات حتما از افراد کاربلد سوال کنید تا مشکلاتتون برطرف بشن.

چطور شیمی رو صد بزنم؟ از زبان رتبه برتر کنکور 98

حسین یاری رتبه 917 کنکور تجربی و دانشجوی پزشکی همدان در حال حاضره. توی ویدیوی بالا حسین یاری عزیز، روش و راهکار برای خوندن شیمی و زدن درصد بالا در آزمون ها رو بهتون توضیح میده.

نحوه مرور درس فیزیک قبل از آزمون

مرور درسی مثل فیزیک قبل از آزمون بسیار شبیه به مرور درس ریاضی هست که بالاتر بهش اشاره کردیم. برای تسلط به درس فیزیک و مرور قبل از آزمون این درس گام های پایین رو طی کنید.

نحوه مرور درس فیزیک قبل از آزمون

1. مرور فرمول ها و جزئیات کتاب

برای مرور قبل از آزمون اولین و بهترین کاری که می‌تونید انجام بدید این هست که فرمول های کتاب رو به صورت سریع مرور کنید. همچنین از جزئیات و ریزه کاری های کتاب غافل نشید، چون ممکنه از این بخش ها در آزمونها یا حتی کنکور سوال طرح بشه. زمان مناسب برای اختصاص دادن یه این بخش 15 الی 20 دقیقه هست.

2. مرور الگوی تستی دام ها

دقیقا مثل مرور درس ریاضی باید در این بخش تست های مارک شده، غلط و نزده قبلیش خودتون رو با حوصله مجدد جواب بدید و پاسخنامه با دقت بررسی و تحلیل کنید.

همچنین دام های تستی و نکاتی که ریزبینانه و مهم هستن رو برای خودتون توضیح بدید تا در جلسات آزمون دقتتون بالا بره و درصد بالایی رو در درس فیزیک کسب کنید.

چطور میتونم فیزیک رو بالای 80 درصد بزنم؟

کلید درصد بالای 80 در درس فیزیک این هست که در مرور قبل از آزمون مرحله 2 بالا یعنی مرور دام های تستی رو تکرار کنید. وقتی قبل از هر آزمون این کار رو تکرار کنید به مرور حساسیت ذهنی شما بالا میره و در نتیجه در جلسات آزمون ها به صورت سوال و گزینه ها وقت بیشتری می‌کنید و دام هارو راحت تر تشخیص می‌دید.

مُنا احمدی رتبه 535 کنکور و دانشجوی دندون پزشکی هست که تونست فیزیک رو در کنکور بالا بزنه و به این رتبه برسه. دو راهکار که مُنا احمدی از اونها برای خوندن درس فیزیک و خصوصا برای مرور قبل از آزمون استفاده می‌کرد رو در پایین می‌بینید:

  1. مارک کردن حرفه ای تست ها. مونا از اون دست دانش آموزهایی بود که تست ها رو به بهترین و حرفه ای ترین شکل ممکن مارک می‌کرد
  2. مرور مدام
  3. در مراحل بعدی منا از نکات و تست هایی که مارک کرده بود برای مرور مداوم و حرفه ای قبل از هر آزمون استفاده می‌کرد.

شاید براتون جالب باشه که منا در مصاحبه خودش به ما گفت که قبل از کنکور کل فیزیک و شیمی خودش رو در 7 ساعت مرور کرد!! شاید بپرسید چطوری؟ در واقع منا احمدی از روش مرور دام های تستی که بالاتر گفتیم استفاده می‌کرد.

نحوه مرور درس هندسه و گسسته قبل از آزمون

نحوه مرور درس هندسه و گسسته قبل از آزمون

مرور قبل از آزمون دروسی مثل هندسه و گسسته که مختص بچه های رشته ریاضی هست،مس‌تونه درصد های شمارو در کنکور و آزمون های آزمایشی ب میزان زیادی تحت تاثیر بده.

به همین دلیل بهتره روش های درست مرور اونهارو بلد باشید و برای این کار پیشنهاد می‌کنیم طبق مراحل پایین پیش برید. باز هم برای مرور هندسه و گسسته می‌تونید مثل مرور ریاضی و فیزیک پیش برید:

1. مرور فرمول ها و جزئیات

برای مرور فرمول ها بهترین روش استفاده از جدول هست. به این شکل که یک برگه A4 رو به دو قسمت تقسیم می‌‌کنید. در یک بخش (مثل بخش راست) فرمول هارو می‌نویسید و در بخش روبرو (بخش چپ) کاربرد یا اسم فرمول رو می‌نویسید. می‌تونید در مرور های خودتون یک بخش رو بپوشونید و از خودتون سوال کنید که هر فرمول چه کاربردی داره و برعکس، در آخر هم جوابتون رو چک کنید.

2. پیدا کردن و مرور الگوی دام ها

گام بعدی این هست که مثل درس فیزیک و ریاضی سراغ تست های مارک شده، نزده و یا غلط قبلی خودتون برید و دونه دونه بهشون جواب بدید و جواب هاشون رو تحلیل کنید. موضوعی که مهمه اینه نکات مهم هر تست و دام هاش رو برای خودتون توضیح بدید و تحلیل کنید.

بهترین روش برای تسلط به دروسی مثل هندسه و گسسته مرور قبل از آزمون و خصوصا مرور و بررسی دام های تستی هست.

مرور هندسه و گسسته به روش رتبه 71 کنکور ریاضی

برای مثال فاطمه سادات موسوی که رتبه 71 کنکور ریاضی و دانشجوی برق شریف هست برای مرور قبل از آزمون دروس گسسته و هندسه این روش هارو داشت:

  1. نظم در مارک کردن و دسته بندی کردن مطالب. فاطمه سادات موسوی حتی تست های قلمچی سال دهم خودش رو هم مارک کرده بود و از اونها در مرور هاش استفاده می‌کرد!
  2. تکرار مداوم تست های مارک شده. نکته طلایی همین جاست که فاطمه هر دفعه در مرور قبل از آزمون تست های مارک شده خودش رو دوباره و دوباره جواب می‌داد و نکاتشون رو برای خودش تحلیل می‌کرد.