بهترین مکان برای مطالعه در سال کنکور + ویژگی های محیط مطالعه استاندارد

بهترین مکان برای مطالعه در سال کنکور + ویژگی های محیط مطالعه استاندارد
ویژگی+های+محیط+مطالعه+استاندارد

تعداد خیلی زیادی از داوطلب های کنکور درباره بهترین مکان برای مطالعه در سال کنکور سوال دارن. یعنی نمی‌دونن که یک محیط استاندارد برای درس خوندن در سال کنکور باید چطور باشه.

خیلی اوقات مطالعه در مکان های نامناسب می‌تونه باعث اتلاف وقت بشه که این موضوع روند مدیریت زمان در سال کنکور رو با مشکل مواجه می‌کنه. در نتیجه شما اصلی ترین سرمایه خودتون در سال کنکور، یعنی زمان رو، از دست می‌دید!

در نتیجه در ادامه ویژگی های محیط مطالعه مناسب در سال کنکور رو بهتون معرفی می‌کنیم.

ویژگی های بهترین مکان برای مطالعه

در ادامه چند ویژگی عمومی و کلی رو به شما معرفی می‌کنیم که بهتره در انتخاب بهترین مکان برای مطالعه اونهارو در نظر بگیرید. اما قبل از هر چیزی باید این رو بدونید که اولین مورد تمایل شخصی خود شماست.

مثلا ممکنه شخصی بتونه در کتابخونه راحت تر تمرکز کنه اما برعکس فرد دیگه‌ای تحت هیچ شرایطی نتونه توی کتابخونه درس بخونه. ممکنه شک داوطلب در خونه ای که پر از آدم هست هم بتونه درس بخونه. اما شخص دیگه ای باید حتما در محلی درس بخونه که هیچ شخص و صدایی در اون نیست.

پس حتما قبل از هر چیزی به این توجه کنید که خودتون در چه مکانی راحت تر هستید.

ویژگی 1 : یک مکان ثابت تعیین کنید

برای پیدا کردن بهترین مکان برای مطالعه باید اول از همه به این توجه کنید که مکان مطالعه شما باید یک جای ثابت و مشخص باشه که در اونجا فقط و فقط درس می‌خونید.

یعنی اگر می‌خواید به یک تماس جواب بدید، چت کنید، غذا بخورید، فیلم ببینید یا هر کار دیگه‌ ای رو نباید پشت اون میز یا در اون محل انجام بدید.
اون قسمت فقط و فقط برای مطالعه و درس خوندن هست.

این کار به شما کمک می‌کنه که وقتی پشت اون میز قرار گرفتید خود به خود فقط به درس خوندن فکر کنید و راحت تر متمرکز بشید.

ویژگی 2 : محیط مناسب مطالعه رو آماده کنید

برای این که بتونید بهترین مکان برای مطالعه در سال کنکور رو برای خودتون فراهم کنید حتما به موارد پایین دقت کنید تا بتونید این محیط رو برای خودتون درست کنید.

الف) حتما برای مطالعه از میز و صندلی استفاده کنید

خیلی از داوطلب ها می‌گن که ما با مطالعه روی تخت یا حتی روی زمین راحت تریم. اما این مکان ها اصلا مناسب مطالعه نیستن.

چون به دلیل مطالعه طولانی مدت قطعا به مرور زمان مشکلات مربوط به گردن براتون دردسر ایجاد می‌کنن. پس حتما از یک صندلی مناسب و میز برای مطالعه در سال کنکور استفاده کنید.

ب) میزتون رو رو به دیوار خالی قرار بدید

یکی از مهترین ارکان بهترین مکان برای مطالعه این هست که روبروی میز مطالعه شما نباید هیچ چیزی قرار داشته باشه. حتی یک پوستر انگیزشی یا برنامه درسی تون هم نباید جلوی چشمتون باشن. یا کتاب‌هایی که اونروز باید مطالعه کنید رو هم باید در محلی قرار بدید که در حین مطالعه توی نبینیدشون.

پیشنهاد ما این هست که حتی میزتون رو در موقعیتی قرار ندید که پنجره دقیقا توی دید شما باشه تا با هر رفت و آندی حواستون پرت بشه.

ج) به مطالعه با سر و صدای کم عادت کنید

شاید فکر کنید ویژگی اصلی بهترین مکان برای مطالعه در سال کنکور سکوت مطلق اونه. اما این که بخوایم همیشه در محیطی درس بخونیم که هیچگونه صدایی توش نباشه غیر ممکنه. شما باید به تمرکز کردن و درس خوندن در محیط هایی با صدای کم و ریز عادت کنید. البته منظور ما صداهایی مثل پخش شدن مسابقه تیم فوتبال مورد علاقتون نیست. چون قطعا این موارد تمرکز شما رو به کلی از بین می‌برن.

د) حتما از نور مناسب در محیط مطالعه استفاده کنید

نوری که در محل مطالعه شما هست و می‌خواید ساعتها باهاش درس بخونید خیلی مهمه. همچنین در تبدیل شدن اون مکان به بهترین مکان برای مطالعه در سال کنکور موثره. اگر از نور زرد استفاده کنید  چشم هاتون خیلی زود خسته می‌شه و اگر فقط اط نور سفید استفاده کنید هم  به مرور چشم های شما ضعیف می‌شن. با این اوصاف بهترین حالت استفاده از نور ترکیبی هست.

همچنین می‌تونید بعد مشورت با چشم پزشک حدودا هر 8 ساعت از اشک مصنوعی استفاده کنید تا قرنیه چشم هاتون آسیب نبینه.

ویژگی 3 : برای محیط مطالعه خودتون قانون بذارید

شاید یکی از ویژگی های بهترین مکان برای مطالعه که بهش توجه زیادی نمی‌شه همین قانون مند بودنش هست. این موضوع می‌تونه روی تمرکز کردن شما تاثیر مستقیمی بذاره.

برای این موضوع می‌تونید ساعات مطالعه و استراحت خودتون رو به اعضای خانواده‌تون بگید. یا اون رو روی یک برگ بنویسید و روی در اتاقتون بزنیدش و از خانواده‌تون بخواید که هر کاری با شما دشتن در اوقات استراحتتون به شما بگن.

یا اگر خیلی خیلی واجب بودش پیش شما بیان و موضوع رو مطرح کنن در غیر این صورت اصلا در حین درس خوندن شمارو صدا نزنن.