روش اصولی مطالعه درس فلسفه و منطق به سبک رتبه های برتر کنکور+فیلم

روش خواندن فلسفه و منطق کنکور انسانی به سبک رتبه های برتر برای رسیدن به درصد بالالی 90%

درس فلسفه و منطق که شما باید برای شرکت در کنکور انسانی اونهارو مطالعه بکنید، می‌تونن تاثیر زیاد و مهمی رو روی تراز و رتبه شما بزارن.

بنابراین در ادامه درباره فلسفه و منطق و روش مطالعه اون برای کنکور صبحت می‌کنیم. با این روش شما می‌تونید خودتون رو برای درصد های بالای این دروس در کنکور آماده کنید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

همه چیز درباره درس فلسفه و منطق در کنکور انسانی

قبل از این که روش های مطالعه این دروس در کنکور رو یاد بگیرید باید نکات جانبی تری رو درباره اونها بدونید.

تعداد سوالات

تعداد سوالات درس فلسفه و منطق در کنکور 25 تسته. این بیست و پنج سوال از کتاب های زیر استخراج و طرح می‌شن:

  • منطق دهم
  • فلسفه یازدهم
  • و فلسفه دوازدهم

در نتیجه شما باید برای کنکور این 3 جلد کتاب رو به صورت کامل مطالعه کنید تا بتونید به تست های این بخش جواب بدید.

زمان پاسخگویی

زمان مناسب و پیشنهادی برای حل کردن 25 تست دروس فلسفه و منطق، 25 دقیقه هست. یعنی شما باید حسابی مراقب زمانتون باشید و حداکثر برای هر تست 1 دقیقه زمان بزارید.

از اونجایی که تست های فلسفه و منطق اکثرا تخیلی و مفهومی هستن باید با راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم سرعت و دقت تست زنی خودتون رو بالا ببرید.

ضرایب درس فلسفه و منطق در کنکور انسانی

قطعا می‌دونید که شما به عنوان داوطلب کنکور انسانی با توجه به رشته‌ای که به اون علاقه دارید و می‌خواید انتخابش بکنید، باید بررسی کنید و ببینید که در کدوم زیرگروه هست و ضریب درسی مثل فلسفه و منطق داون زیرگروه چقدره.

در آخر هم متناسب تاثیر اون درس، در برنامه مطالعاتی خودتون براش وقت و انرژی بزارید.

در عکس پایین جدول کل زیرگروه ها و میزان تاثیر درس فلسفه و منطق رو در اونها می‌بینید.

  • همونطور که می‌بینید در رشته های زیر گروه 1 ضریب درس فلسفه و منطق 3 هست یعنی حتی یک درصد بالاتر زدن این درس در کنکور درانتخاب این رشته ها تاثیر خیلی خیلی زیادی داره.
  • در زیرگروه 2 و 3 این ضریب 1 هست اما این به این معنی نیست که باید این درس رو حذف کنید. چون انحراف معیاری که زدن تست های درس فلسفه و منطق می‌تونه در تراز شما ایجاد کنه زیاده.
  • در زیرگروه 4 و 5 هم ضریب 5 رو دارن. تصور اشتباه خیلی از بچه هایی که به این رشته ها مثل روانشناسی علاقمندن فکر میکنن که فلسفه و منطق درس پر اهمیتی در رشته آینده اونها نیست. اما در جدول بالا می‌بینید که این ضریب 2 هست و پر اهمیته، پس حواستون به درس فلسفه و منطق در کنکور باشه.

با جه درصدی از فلسفه و منطق چه رتبه ای میارم؟

شاید ذهنتون درگیر این باشه که باید فلسفه و منطق رو چه درصدی بزنم تا به رتبه مدنظرم برسم؟ اصلا با یک درصد خاص از فلسفه و منطق چه رتبه‌ای می‌گیرم؟

آمار و درصد های پایین به صورت میانگین هست و ممکنه دانش آموزهایی هم بوده باشن که درس فلسفه و منطق رو کمتر یا بیشتر زده باشن اما بخاطر درصد های بالاتر در سایر دروسشون این رتبه هارو کسب کرده باشن.

به عکس زیر توجه کنید:

  1. برای رتبه 1 تا 100 انسانی ==> فلسفه و منطق رو بین 60% تا 70% بزنید.
  2. اگر رتبه 100 تا 500 انسانی رو می‌خواید ==> درس فلسفه و منطق رو بین 50% تا 60% بزنید. (کسب این درصدها و 2 مورد بعدی کار سختی نیست و درصد معقولیه)
  3. برای کسب رتبه 500 تا 1000 کنکور انسانی ==> به درصدی بین 40% تا 50% در فلسفه و منطق نیاز دارید.
  4. اگر به رتبه‌ی بین 1000 تا 2000 فکر می‌کنید ==> پیشنهاد ما درصدی مابین 35% تا 40% هست.

کمتر از 35% در دروس فلسفه و منطق یه نوعی دامپینگ تراز به حساب میاد. (یعنی زدن این مقدار ممکنه باعث افت تراز شما به بشه)

چرا در توضیحات بالا برای فلسفه و منطق درصد 90 تا 100 نداشتیم؟

اگر در بالا هم دیده باشید ما درباره درصد بالای 70 حرفی نزدیم. دلیلش هم فقط یه نکته هست اون هم این که:

“قرار نیست به تمام سوالات درس فلسفه و منطق جواب بدین!!!”

به چه دلیلی؟ چون این درس کاملا نیاز به استدلال داره و جزئیات و ریزه کاری هاش هم زیاده، تعداد خیلی زیادی از دانش آموزها (نه همه) درصد بالای 90% رو در فلسفه و منطق کسب نمی‌کنن.

پس این آمادگی ذهنی رو داشته باشید که در تست ها، آزمون های آزمایشی و حتی کنکور اگر آمادگی خیلی زیادی رو هم دارید، قرار نیست به همه سوالات جواب بدید.

به این دلیل که خیلی اوقات بعضی از سوالات درس فلسفه و منطق فقط وقت شمارو می‌گیرین و احتمالا به جوابی نخواهید رسید.

پس بهتره روی درصد بالای 90 در فلسفه و منطق حساب نکنید.

بودجه بندی سوالات درس فلسفه و منطق در کنکور انسانی

اگر می‌خواید منطق رو به سبکی بخونید که در کنکور بتونید بیشترین درصد ممکن رو کسب کنید، قبل از هرچیزی نیازه که با بودجه بندی سوالات اون آشنا بشید.

  • منطق دهم : 9 سوال (به نسبت حجم کم این کتاب تعداد تست هایی که ازش طرح می‌شه قابل توجه هست، پس از توجه بهش غافل نشید)
  • فلسفه یازدهم : 6 سوال
  • درس فلسفه دوازدهم : 10 سوال

!!توجه توجه!!

ممکنه با توجه به آمار و ارقام بالا این تصمیم رو گرفته باشید که فلسفه يازدهم رو به دلیل تعداد کم تست هاش کنار بزارید، که باید بگیم این کار کاملا غلطه. چرا؟ به 2 دلیل:

  1. تست هایی که از فلسفه يازدهم طرح می‌شن معمولا ساده تر و قابل حل هستن.
  2. و از همه مهم تر طبق کنکور انسانی 1401 تعداد زیادی از تست های درس فلسفه و منطق ترکیبی هستن! یعنی برای جواب دادن به حتی یک تست شما نیاز دارید که هر 3 کتاب رو خونده باشید!

نکات ضروری درباره درس فلسفه و منطق کنکور

قبل از معرفی روش مطالعه دروس فلسفه و منطق باید نکات مهمی رو درباره اونها بدونید. نکاتی که دونستن اونها فرآیند خوندن فلسفه و منطق رو به صورت کنکور برای شما تسهیل می‌کنه.

1) در درس منطق ترتیب دروس خیلی مهمه!

منظور ما از ترتیب دروس و اهمیت اونها در این درس اینه که در زمان خوندن دروس اون حتما ترتیب رو رعایت کنید. یعنی از ابتدا د درس به درس پیش برید.

2) به هیچوقت منطق رو حفظ نکنید

اگر فکر کردید که طبق شایعات مثل مطالب در رشته انسانی حفظی هستن و می‌تونید با حفظ کردن خز به خط کتاب ر منطق و فلسفه هم به درصدهای بالا برسید، کاملا در اشتباهید.

به این دلیل که سوالات درس فلسفه و منطق ر کنکور کاملا مفهومیه و حفظیات قرار نیست به کارتون بیاد.

3) توی فلسفه ترتیب دروس مهم نیست

برخلاف منطق، در زمان خوندن دو کتاب فلسفه يازدهم و دوازدهم، رعایت ترتیب اهمیتی نداره به این دلیل که هر فصل مجزا از فصل های قبل و بعد از خودشه. در نتیجه می‌تونید از هرجایی که خواستید شروع کنید و پیش برید.

4) در فلسفه به جزئیات کتاب درسی توجه کنید

دقیقا مثل داوطلب های تجربی که زیست شناسی رو با وسواس تمام و توجه به تمام جزئیات و جیک و پوکش می‌خونن، شما هم باید فلسفه رو در این حد ریزبینانه مطالعه کنید.

به این دلیل که طراح سوال به این موارد از کتاب درسی خیلی خیلی دقت می‌کنه و از اونها سوالات چالشی و مهمی رو مطرح می‌کنه.

اگر در سایت کیمیاگر خونه خلاصه نویسی رو سرچ کنید، می‌بینید که در اون بخش گفتیم اهمیت خلاصه نویسی در درسی از جمله فلسفه چقدر زیاده و روش انجام این کار رو هم گفتیم. پس می‌تونید از اون هم استفاده کنید.

تست زنی درس فلسفه و منطق، واجب تر از نون شب

خیلی ها معتقدن که در رشته‌ی انسانی نیاز به تست زدن اون هم به مقدار زیاد نیست، که این موضوع کاملا غلطه.

در درسی مثل منطق و فلسفه زدن حداقل 1 جلد کتاب تست از واجباته‌. برای این کار می‌تونید از کتاب های تست انتشارات مشاوران، خیلی سبز یا حتی گاج استفادا کنید. (کتاب های مشاوران پیشنهاد می‌شه)

دلیل تاثیر روی تست زنی در بحث فلسفه و منطق هم این هست که تست های اونها کاملا مفهومی یا ترکیبی هستن.

پس می‌تونید به راحتی با تست زدن خیلی زیاد مفاهیم رو عمیق و درست یاد بگیرید. حتی تست زنی به شما کمک می‌کنه که مطالب رو کمتر فراموش کنید و یادگیری شما موثرتر بشه.

چطور درس فلسفه و منطق رو در کنکور بالا بزنم؟

در واقع راز کسب درصدهای خوب و بالا در دروس منطق و فلسفه در کنکور انسانی 2 تا چیزه:

1. یادداشت نکات مهم تست ها

اگر در زمان تست زنی، تست غلط یا نزده زیادی داشتید اشکالی نداره. چیزی که به شما کمک می‌کنه اینه که نکات اون تست هارو در کتاب درسی، درسنامه یا خلاصه هاتون یادداشت و هایلایت کنید و حتما برای مطالعه و یادگیری اونها وقت بزارید.

2. سوالات مفهومی رو تکرار کنید

سعی کنید سوالات مفهومی و گنگ رو در آزمون ها یا در فرآیند تست زنی خودتون مشخص و در زمان های آزادگان روخوانی و تکرارشون کنید تا به قول معروف از یک سوراخ دوبار گزیده نشید.

روش درست خوندن درس فلسفه و منطق برای کنکور

حالا که به صورت کامل و دقیق با فلسفه و منطق آشنا شدید، وقتشه که با روش حرفه ای خوندن درس فلسفه و منطق برای کسب درصدهای بالا در کنکور انسانی آشنا بشید.

شماره 1 : کتاب درسی رو بخونید

بالاتر هم گفتیم که در درسی مثل فلسفه کتاب درسی جزئيات مهمی داره که مورد توجه طراح هست. پس اولین کار شما باید خوندن دقیق و درست کتاب درسی خودتون باشه.

شماره 2 : خوندن درسنامه

قبل تر اشاره کردیم که کتابی مثل مشاوران گزینه‌ی خوبی برای تست زنی و مطالعه در کنار کتاب درسی هست. در گام دوم و بعد از خوندن کتاب درسی خودتون باید سراغ درسنامه کتاب تست خودتون برید. د حین خوندن باید نکات مهم رو هایلات کنید و خلاصه نویسی هم فراموش نشه.

شماره 3 : تست تشریحی بزنید

در این مرحله تازه یادگیری شما شروع می‌شه! تست تشریحی یعنی این که تست های مضرب 3 کتاب تست خودتون رو بزنید. (تست 3، 6، 9، 12، 15 و…)

بعد از زدن هر مورد، بدون توجه به درست، غلط یا نزده بودن تست، باید برید سراغ پاسخنامه و توضیحاتش رو دقیق بخونید.
در تست های تشریحی زمان، درصدی که کسب می‌کنید تعداد غلط و نزده هاتون هیچ اهمیتی نداره.

شماره 4 : تست تستی بزنید

اگر طبق گام سه پیش رفته باشید حالا دو سوم تست هاتون باقی موندن که بهشون جواب ندادید. اون موارد رو باید به صورت تستی حل کنید. یعنی در این حالت پاسخبرگ کنار دستتون قرار داره و 10 تا 10 تا تست هارو جواب می‌دید.

برخلاف تست تشریحی، در تست های تستی فقط موارد غلط و نزده رو در پاسخنامه به صورت دقیق چک می‌کنید. (اگر پاسخ درستی وحود داشت که با شک زیاد یا با حذف گزینه درست از آب دراومده بود، حتما توضیحات پاسخنامه رو برای اون هم چک کنید.)

نکته طلایی و آخر برای بالا زدن فلسفه و منطق

بعد از طی کردن 4 گام بالا، کلید اصلی موفقیت شما تکرار گام 2 هست. یعنی مرور مداوم درسنامه، نکات، خلاصه نویسی ها و تست های مارک شده.

با این کار شما تسلط خودتون رو روی این مطالب بالا می‌برید، چون واقعیت اینه که با یک بار خوندن دروسی مثل منطق و فلسفه و عدم تکرار اونها و نکاتشون، هیچکس نمی‌تونه اونهارو در کنکور بالا 40% بزنه.