رشته زمین شناسی: مزایا و معایب آن + بازارکار، دروس دانشگاهی و اپلای

معرفی رشته زمین شناسی. بازار کار و درآمد زمین شناسی. امکان مهاجرت و اپلای با زمین شناسی

رشته زمین شناسی زیرگروه تجربیه و خیلی از دانش آموزها علاقمند به مطالعه اون در دانشگاه هستن. به همین دلیل برای اینکه شما رو بیشتر با اون آشنا کنیم در ادامه مزایا و معایب زمین شناسی، بازار کار و درآمد و همینطور شرایط اپلای و مهاجرت رو مطرح میکنیم.

زمین شناسی دقیقا چی هست؟

 همونطور که از اسم زمین شناسی هم مشخصه، شما به بررسی  تاریخچه زمین، ساختمان زمین، منابع موجود در کره زمین و تغییراتی که در طی سال های مختلف در زمین به وجود اومدن می‌پردازید. شما در دبیرستان یک کلیت اجمالی از زمین شناسی رو مورد بررسی قرار دارید و تا حدود خیلی کمی با اون آشنا هستید. در دانشگاه هم مطالبی که در کتاب زمین شناسی دبیرستان خوندید به صورت گسترده تر بررسی می‌شن و حتی موارد اضافه تر و تخصصی تری هم به شما تدریس خواهند شد.

زمین شناسی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

ادامه تحصیل در رشته ی زمین شناسی

زمین شناسی از اون دست مواردیه که بسیار با سابقه و شناخته شده به حساب میاد. در زمین شناسی هم تا مقاطع بالاتر ازکارشناسی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های بزرگ و کوچیک کشور امکان تحصیل وجود داره.

دروس دانشگاهی زمین شناسی

به صورت کلی رشته زمین شناسی هم مثل همه رشته های دیگه دروس مختلفی داره که ما اونها رو به دو دسته دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم بندی می‌کنیم. نکته‌ای که در رابطه با تمام دروس زمین شناسی صادقه اینه که بخش خیلی خیلی زیادی از دروس تدریس شده در دانشگاه به صورت حفظی هستن، دقیقاً مثل داروسازی. پس نیاز هست که به این مباحث علاقه داشته باشید تا بتونید اون هارو حفظ کنید  یا مهارت حفظ کردن شما به صورت کلی خوب باشه. 

دروس دانشگاهی رشته زمین شناسی

چه دانشگاه ها و چه شهرهایی زمین شناسی دارن؟

نکته مثبتی که وجود داره اینه که دانشگاه های با سابقه و خوبی مثل دانشگاه تهران زمین شناسی رو ارائه می‌دن. اما علاوه بر دانشگاه هایی که در ادامه نام می‌بریم، ممکنه بر اساس دفترچه انتخاب رشته سالی که شما در آن کنکور میدید دانشگاه هایی از لیست حذف یا به اون اضافه شده باشن. دانشگاه هایی که در اکثر سالها زمین شناسی رو ارائه می‌دن عبارتند از:

  1. تهران
  2.  شیراز
  3. بوعلی سینا همدان
  4. سنندج
  5. کرمانشاه
  6.  اصفهان
  7.  اهواز
  8.  زنجان

درصدهای لازم برای قبولی در زمین شناسی

شاید درگیراین شده باشید که با چه رتبه ای می‌تونم زمین شناسی دانشگاه‌های تاپ رو قبول بشم؟ باید بدونید که درگیر رتبه بودن اصلاً چیز خوبی نیست. به این دلیل که در سالهای مختلف کنکور، سطح علمی دانش آموزها کاملا متفاوت از سال های قبل و بعد اونه. اما برای اینکه برای خودتون یه معیاری داشته باشید و بتونید درصدهاتون رو بالاتر ببرید تعدادی از درصد های قبولی داوطلب ها در کنکور سال 1401 در زمین شناسی رو براتون قرار دادیم تا با اونها آشنا بشید.

دانشگاه تهران-روزانه 1401دانشگاه فردوسی-روزانه 1401دانشگاهر شهید بهشتی-روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی80%زمین شناسی%60زمین شناسی%40
رياضيات60%رياضيات10%رياضيات20%
زیست شناسی10%زیست شناسی%10زیست شناسی%10
فيزيك30%فيزيك10%فيزيك10%
شیمی40%شیمی20%شیمی10%
درصدهای قبولی زمین شناسی در سال 1401

بازار کار زمین شناسی چطوره؟

نه تنها در رابطه با رشته های زیرگروه تجربی بلکه حتی در رشته های زیرگروه ریاضی و انسانی هم بازار کار به صورت کلی به دو دسته مستقل و استخدامی دسته بندی می‌شه.

 بازار کار مستقل زمین شناسی

در رابطه با بازار کار مستقل زمین شناسی می‌تونیم بگیم که به صورت کلی اصلا وجود نداره به این دلیل که ماهیت اون استخدامیه و چندان فرصت شغلی برای مستقل شدن در زمین شناسی فراهم نیست.

بازار کار استخدامی زمین شناسی

استخدام در زمین شناسی نسبت به بازار کار مستقل اون بهتره اما همچنان دارای محدودیته.  چون مثل رشته های مهندسی کامپیوتر و امثال اون هر سازمان و ارگانی به اون احتیاج نداره که استخدام شدن شما رو تضمین کنه.

نکته طلایی!

همونطور که بالاتر هم گفتیم بازار کار زمین شناسی با محدودیت ها و سختی‌های زیادی همراه اما اگر دانش آموزی به سبب علاقه وارد این رشته شده باشه بدون شک به صورت خودکار سطح علمی خودش رو بالا خواهد برد و همین موضوع درصد و امکان استخدام شدنش رو چندین و چند برابر می‌کنه. اما بازهم شما نمی‌تونید احتمال استخدام شدنتون رو در حد شانس استخدام در پرستاری بدونید. به صورت کلی می‌تونیم بگیم که بازارکار استخدامی این رشته هم محدودیت هایی داره.

ناگفته نمونه که خیلی از دانشجوهای زمین شناسی بعدها در زمینه‌هایی که شباهت کمی به زمین شناسی دارن هم شروع به کار می‌کنن. مثلاً افراد زیادی بودن که بعد از فارغ التحصیل شدن و حتی سال های طولانی کار کردن در فیلد زمین شناسی وارد کار معدن شدن به این دلیل که دانش اونها درباره زمین و مسائل مربوط به اون در این صنایع به کار میاد.

مهارت های نرم لازم برای موفقیت در زمین شناسی

قطعا می‌دونید که برای موفق شدن در هر رشته ای علاوه بر دانش تخصصی و سطح علمی که باید داشته باشید نیاز به مهارت های نرمی هم هست که بتونه موفقیت شما و در نتیجه شانس استخدام شدن شما رو بالا ببره. برخی از این مهارت های نرم لازم در رشته زمین شناسی شامل موارد زیر هستن:

حفظیات

بالاتر هم گفتید که زمین شناسی یعنی مواجه شدن با مزیان شدیدی از حفظیات، به این شکل که نیازه شما کلی اسم عجیب و غریب در رابطه با مباحث مربوط به زمین شناسی مثل اسم کانی ها رو حفظ کنیم و حتی اونهارو تو ذهنتون نگه دارید.

تقویت زبان تخصصی

مورد بعدی تقویت زبان تخصصیه؛ با توجه به این که  بازار کار زمین شناسی در خارج از کشور بسیار بهتر از کشور خودمون ایرانه، پس اگر یک درصد امکان مهاجرت داشتید حتما به تقویت زبانتون علی الخصوص زبان تخصصی زمین شناسی هم بپردازید.

شرایط مهاجرت با زمین شناسی

برخلاف بازار کار زمین شناسی که معایب خاص خودش رو داره و با مشکلات زیادی مواجه هست. اما امکان اپلای کردن با رشته زمین شناسی برای ادامه تحصیل و کار کردن در خارج از کشور  کاملا فراهمه. مخصوصا اگر شما به رشته خودتون علاقه داشته باشید مهاجرت به شما برای موفقیتتون کمک بسیار زیادی خواهد کرد چون همونطور که گفتیم در خارج از کشور به این رشته توجه بیشتری می‌شه و علاوه بر  بالا بودن سطح علمی  این رشته در خارج از کشور بازار کار اون هم به نسبت بازار کار بهتری هست.

امیدواریم این نکات و توضیحات به شما در زمینه انتخاب رشته کمک کرده باشن. حتما مقالات و فیلم های معرفی بقیه رشته ها رو هم بررسی کنید. دوستتون داریم.