رسیدن به اهداف در سال کنکور + راز رتبه برترها

رسیدن به اهداف در سال کنکور راز رتبه برترها
رسیدن به اهداف در سال کنکور راز رتبه برترها

رسیدن به اهداف در سال کنکور واقعا سخت و غیرممکن به نظر می‌رسه. اما چطور رتبه برترها تونستن از پس این سختی ها بر بیان و به نتیجه دلخواهشون برسن؟ چطور می‌شه وقتی کنکور دادیم به دانشگاه و رشته‌ای که می‌خوایم برسیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا جواب این سوالات رو براتون بررسی کنیم و توضیحاتی رو هم در این باره ارائه کنیم.

انواع هدف برای هدف گذاری برای کنکور

برای این که رسیدن به اهداف در سال کنکور میسر بشه باید ابتدا این رو بدونید که اهداف چند دسته هستن. هر کدومشون چه ویژگی هایی دارن و … .

اهداف در سال کنکور 2 دسته می‌شن:

  1. اهداف نتیجه‌گرا
  2. هدف های فرآیند‌گرا

در سال کنکور از اهداف نتیجه‌گرا دوری کنید

هدف هایی که در اون فقط نتیجه مهم باشه رو اهداف نتیجه‌گرا می‌گیم. از اونجایی که رسیدن به اهداف در سال کنکور از اهمیت زیادی برخورداره و می‌تونه مسیر زندگی شما رو تغییر بده پیشنهاد می‌کنیم هرگز اهداف خودتون رو مبتنی بر نتیجه تعیین نکنید.

مثلا فردی رو در نظر بگیرید که می‌خواد در هر روز 12 ساعت درس بخونه و برای این کار هم برنامه ریزی می‌کنه تا از همین فردا عملیش کنه. چند روز اول همه چیز خوبه و می‌تونه به 12 ساعت مطالعه در روز برسه. اما فرضا یک روز رو در نظر بگیرید که بنا به هر دلیلی شرایط براش طوری نباشه که بتونه این مقدار درس بخونه و در عوض 8 ساعت مطالعه می‌کنه و تست می‌زنه.

اگر این فرد هدف های خودش رو نتیجه‌گرا بچینه و فقط به این اهمیت بده که حتما باید دقیقا دوازده ساعت درس می‌خوندم بدون شک وقتی کمتر درس بخونه دچار استرس می‌شه. حتی گاها خیلی از داوطلب ها در این شرایط به کل درس خوندن رو رها می‌کنن!

به همین دلیل بهتره اهداف خودتون رو فرآیندگرا پیش ببرید؛ در ادامه این مفهوم رو هم توضیح می‌دیم.

اهداف فرآیند گرا؛ مناسب برای رتبه برتر شدن

اگر شما فرآیندگرا باشید و بخواید که به روزی 12 ساعت درس خوندن برسید برای این کار برنامه ریزی می‌کنید. مثلا اگر در حال حاضر 6 ساعت مطالعه داره برنامه خودش رو طوری می‌چینه که هر چند روز یک بار 1 ساعت مطالعه خودش رو بیشتر کنه.

در این شرایط چون همه چیز با شیب ملایمی جلو می‌ره هیچگونه استرسی هم برای شخص ایجاد نمی‌شه. همچنین ماندگاری و تداوم خیلی بهتری هم داره. چون شما به مرور ساعت مطالعه رو افزایش دادید و این کار یهویی نبوده که بخواید بخاطر این تغییر آنی اذیت و خسته بشید.

به همین دلیل هم هست که برای دستیابی به اهداف در سال کنکور باید تلاش کنید که برنامه های خودتون رو فرآیندگرا پیش ببرید.

چطور با کم درس خوندن به نتیجه برسیم؟

واقعیت اینه که با کم درس خوندن مداوم نتیجه گرفتن سخته. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مراحل پایین رو طی کنید تا به مرور بتونید به نتیجه برسید.

  1. افزایش اصولی ساعت مطالعه (در این مورد حتما فرآیندگرا پیش برید تا در مسیر دچار استرس نشید.)
  2. بیشتر کردن تست زنی
  3. داشتن استمرار (استمرار داشتن در سال کنکور یعنی اگر یک روز خسته باشم درس خوندن رو کم می‌کنم اما صفر نه!)

داشتن استمرار در کنار فرآیندگرایی راز اصلی تمام رتبه برترها در سال کنکوره.