موفقیت بعد از شکست در کنکور + هنر پذیرش شکست

ترازم خراب شده؟ میتونم رتبه برتر کنکور بشم؟
موفقیت بعد از شکست در کنکور + هنر پذیرش شکست
موفقیت بعد از شکست در کنکور + هنر پذیرش شکست

موفقیت بعد از شکست در کنکور موضوعیه که هر کسی به این راحتی ها بهش نمی‌رسه. چون خیلی از افراد وقتی با شکست در هر بخشی از زندگیشون مواجه می‌شن، زحمت دوباره تلاش کردن رو به خودشون نمی‌دن و جا می‌زنن.

ممکنه شما هم جزو این افراد باشید و حالا که نتایج کنکور اومدن و نتونستید به چیزی که مدنظرتون هست برسید، حسابی خسته اید و دیگه نمی‌خواید ادامه بدید.

اما با این شرایط چطور می‌شه با وجود شکست خوردن در کنکور باز هم قوی تر از قبل ادامه بدیم و به هدفمون برسیم؟ در ادامه به این سوال جواب می‌دیم، با ما همراه باشید.

موفق شدن رتبه برتر شدن نیست

خیلی اوقات موفقیت بعد از شکست در کنکور غیرممکنه به این دلیل که شما موفق شدن رو در چیز اشتباهی می‌بینید. مثلا خیلی ها در سال کنکور این دیدگاه رو دارن که موفقیت فقط به معنی رتبه 1 یا 2 رقمی شدنه و بس. در حالی که تلاش خودشون واقعا در حد رتبه های 4 یا 5 رقمی هم نبوده!

شما زمانی موفق هستید که نتیجه ای متناسب یا کمی بهتر از میزان تلاشتون رو از خودتون انتظار داشته باشید. در این حالت دیگه در صورت نتیجه نگرفتن سرخورده نمی‌شید و می‌دونید که اگر تلاش خودتون رو در دفعات بعدی بیشتر کنید بدون شک نتیجه‌ی خیلی بهتری می‌گیرید و تمایل بیشتری هم برای ادامه دادن دارید.

از خودتون در سال کنکور توقعات فضایی نداشته باشید

اگر شما فردی هستید که معدل 18 داره و قصد دارید معدل خودتون در ترم دوم رو به 20 برسونید شاید این توقع کمی بلندپروازانه باشه. اهداف و برنامه هایی که در سال کنکور برای خودتون می‌چینید باید کاملا با وضعیت درسی و سطح یادگیری شما همخوانی داشته باشه. در این شرایطه که می‌تونید به نتایج خیلی مطلوبی هم برسید.

شکست نقاط ضعف های شمارو از بین میبره

شاید اینطور به نظر برسه که شکست چیز بدیه و حتی الامکان باید سعی کنیم که بهش دچار نشیم؛ اما این موضوع رو فراموش نکنید که وقتی شما در هر موضوعی شکست می‌خورید بدون شک با کمی فکر کردن متوجه می‌شید که کجا کم کاری کردید و باید تلاشتون رو افزایش می‌دادید.

همین موضوع به شما کمک می‌کنه که در دفعات بعدی از اشتباهات قبلی درس بگیرید و تکرارشون نکنید. با این اوصاف قطعا نتیجه‌ای که می‌گیرید هم بهتر از دفعات قبلی خواهد بود.

هنر شکست خوردن رو یاد بگیرید

برای کنار اومدن درست با شکست باید روش‌های کنار اومدن با اون رو یاد بگیرید. باید متوجه بشید که چطور می‌شه از یک شکست پلی به سمت موفقیت ساخت. برای این موضوع دو گام مهم وجود دارن که بهتره اونهارو یاد بگیرید و عملی کنید.

مثل افراد شکست خورده رفتار نکنید

آیا با شکستی که تجربه کردید حالتون بده؟ احساس می‌کنید دیگه آخر دنیاست و هیچ وقت قرار نیست موفق بشید؟

در این شرایط باید بدونید که کمی ناراحت بودن حق مسلم شماست و برای درس گرفتن از شکستتون به این ناراحتی ها نیاز دارید. ولی این ناراحتی اصلا نباید به تخریب و توهین به خودتون منجر بشه.

برای حل این مشکل بهتره موفقیت هاتون رو به خودتون یادآوری کنید. در ضمن یادتون باشه هیچ آدمی کامل نیست و همه حق اشتباه کردن دارن؛ پس به مرور از این شکست بگذرید و بجاش تلاش کنید که از اون درس بگیرید.

اشتباهاتتون رو پیدا و اصلاح کنید

وقتی نمره یا حتی رتبه شما در امتحانات و کنکور بد شده، دلیلش کم کاری یک یا دو روزه نیست؛ بلکه شما از چندین وقت قبل بخاطر کم کاری در برخی موضوعات باعث رقم خوردن این نتایج شدید  در واقع شکست خوردن تدریجی اتفاق میوفته.

پس سعی کنید که با مرور درست گذشته به دور از حسرت و پشیمونی، مشکلات رو پیدا و در ادامه اصلاحشون کنید. درست مثل کاری که خیلی از رتبه برتر های پشت کنکوری کیمیاگر خونه انجام دادن.

مثلا مژده در سال 94 رتبه 47000 کنکور شد اما با درس گرفتن از گذشته در سال بعد رتبه 39 کنکور تجربی شد و تونست پزشکی دانشگاه تهران رو بیاره. صحبت های مژده درباره دستاوردش و این که چطور تونست به موفقیت بعد از شکست در کنکور دست پیدا کنه رو در ویس پایین می‌شنوید.

ویس صحبت های مژده