درس جامعه شناسی + مطالعه به سبک رتبه های برتر کنکور

روش خواندن جامعه شناسی کنکور به سبک رتبه های برتر

بلد بودن روش مطالعه درس جامعه شناسی به شکل درست اون هم به سبک رتبه های برتر، قطعا به شما که دانش آموز رشته‌ی انسانی هستید کمک خواهد کرد که هم در امتحانات مدرسه و نهایی و هم در کنکور بتونید در این درس بهترین باشید.

در واقع برای موفقیت در هر درسی باید روش درست خوندن اون رو بلد باشید و قطعا نمیشه یک نسخه رو برای همه دروس پیچید.
پس با ما همراه باشید تا روش درست خوندن جامعه شناسی رو به صورت کامل یاد بگیرید‌.

درس جامعه شناسی + مطالعه به سبک رتبه های برتر کنکور

بودجه بندی درس جامعه شناسی در کنکور و سبک سوالاتش

  • تعداد سوالات

در مجموع در کنکور انسانی، درس جامعه شناسی تعداد 20 تست رو به خودش اختصاص می‌ده که از جامعه شناسی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می‌شن.

همینجا متوجه این نکته می‌شیم که حجم مطالبی که باید برای جامعه شناسی در کنکور انسانی بخونید زیاده، به این دلیل که شما باید 3 کتاب رو به صورت کامل مطالعه کنید.

  • زمان پاسخگویی

زمان استاندارد و اصولی برای جواب به 20 تست درس جامعه شناسی در کنکور انسانی 15 دقیقه ست. از اونجایی که اکثر سوالات جامعه شناسی در کنکور 3 یا 4 بخشی هستن، دانش آموز های انسانی باید این درس رو به روشی بخونن و براش تست زنی انجام بدن که حتما روی سرعتشون کار بشه.

به این دلیل که در این درس با توجه به تعداد سوالات و مدت زمانی که براش دارید، باید حتما زمان رو مدیریت کنید و حتما سرعت و دقت رو همزمان داشته باشید.

پس می‌شه نتیجه گرفت که اگر شما در جامعه شناسی همیشه نمره 20 می‌گرفتید دلیل نمی‌شه که بتونید در کنکور هم خیلی خوب عمل کنید. مگر این که روش درست مطالعه درس جامعه شناسی رو بلد باشید و ازش استفاده کنید.

ضرایب درس جامعه شناسی در کنکور انسانی چقدره؟

احتمالا می‌دونید که ما در کنکور انسانی چندین زیرگروه داریم و تعداد کتاب هایی که باید مطالعه بشن به نسبت زیاده.

پس احتمالا مجبورید که با توجه به هدفتون که شامل رشته و دانشگاه مدنظرتونه، باید بررسی کنید که چه دروسی تاثیر بیشتری رو روی رسیدن شما به هدفتون دارن و برای همون ها وقت و دقت بیشتری رو صرف کنید.

در جدول پایین 5 زیرگروه کنکور انسانی و رشته های محبوب در هر زیرگروه رو می‌بینید.

ضرایب درس جامعه شناسی در کنکور انسانی چقدره؟
  • افرادی که علاقمند به رشته‌های زیرگروه 1 هستن ضریب درسی مثل جامعه شناسی هم براشون 1 هست. (یعنی اگر به این موارد علاقمند هستید این حق رو دارید که روی مطالعه جامعه شناسی خیلی وقت نزارید. در عوض زمان و انرژیتون رو برای دروسی با ضریب بالاتر در این زیرگروه اختصاص بدید.)
  • اما برعکس در زیرگروه 2 و 5، درسی مثل جامعه شناسی در کنکور انسانی دارای ضریب 5 هست! یعنی شما باید برای مطالعه درس جامعه شناسی و قت و حوصله خیلی بیشتری رو به خرج بدید.

با چه درصدی از جامعه شناسی چه رتبه ای میارم؟

قبل از جواب دادن به این سوال باید بگیم که این اعداد به صورت میانگین هستن و به این معنی نیستن که هرکسی با این درصد از جامعه شناسی می‌تونه قطعا همین رتبه رو هم کسب کنه. بلکه درصد سایر دروس شما هم در کسب رتبه ثاثیر گذارن.

این آمار بر اساس کارنامه رتبه برترهای سال های قبله که جامعه شناسی رو در این محدوده زده بودند.

با چه درصدی از جامعه شناسی چه رتبه ای میارم؟
  1. رتبه های 1 تا 100 کنکور انسانی در درس جامعه شناسی بین 80% تا 90% رو در این درس کسب کردن.
  2. رتبه‌های 100 تا 500 کنکور معمولا جامعه شناسی رو بین 60 الی 70% زدند.
  3. رتبه 500 تا 1000 کنکور انسانی هم تونستن این درس رو حدودا 50 تا 60 درصد بزنن.
  4. همچنین داوطلب هایی با رتبه 1000 الی 2000 هم اکثرا جامعه شناسی رو 40% تا 50% در کنکور زدند.

با این نکات متوجه می‌شیم که حداقل درصد در درس جامعه شناسی بین 40 تا 50 هست. یعنی روش و مبنای جامعه شناسی خوندنتون رو طوری تنظیم بکنید که حتی اگر در زیر گروه 1 هم هستید بتونید درصدی در این حدود رو کسب کنید.

چرا در جامعه شناسی درصدی بین 90 تا 100 نداشتیم؟

در واقع ما در آمار های بالا به بازه‌ی درصدی نود تا صد در درس جامعه شناسی اشاره ای نکردیم به این دلیل که کسب چنین درصدی کاملا بستگی به سطح سوالات این درس در کنکور اون سال داره.

خیلی اوقات طراح، سوالات رو به حدی سخت و پیچیده می‌ده که عملا هیچ داوطلبی نمی‌تونه در کنکور جامعه شناسی رو 100% بزنه.

در چنین حالت هایی که عملا هیچکس درسی رو صد نزده باشه، 90% در جامعه شناسی هم ارزش با صد درصد هست به این دلیل که به شما انحراف معیار و در نتیجه تراز و رتبه‌ی خیلی خوبی می‌ده.

اما در کل باید بگیم که در درس جامعه شناسی در کنکور درصد خوب چیزی بین 60 تا 100 درصد هست.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

بودجه بندی درس جامعه شناسی در کنکور چطوریه؟

برای مطالعه درس جامعه شناسی به سبک رتبه های برتر نیازه که حدودا بدونید از هر کدوم از کتاب های این درس در کنکور چه تعدادی سوال طرح می‌شه.

  • جامعه شناسی دهم: 4 سوال.
  • پایه يازدهم: 4 سوال.
  • پایه دوازدهم: 5 سوال.
  • سوالات ترکیبی: 7 سوال!!!

این 7 سوال ترکیبی به صورت میانگین هست. یعنی ممکنه حتی در برخی سال ها تعداد سوالات ترکیبی درس جامعه شناسی در کنکور به 10 سوال هم برسه!!!!!

اصلی ترین اشتباه دانش آموزهایی که در جامعه شناسی نمی‌تونن درصد بالایی رو کسب کنن اینه که از سوالات ترکیبی و وقت گذاشتم برای اونها غافل می‌شن.

بررسی انواع سوالات جامعه شناسی در کنکور انسانی

در کل در بین سوالات درس جامعه شناسی در درس کنکور ما 3 مدل تست رو داریم که بهتره با توجه به اونها مطالعه جامعه شناسی رو پیش ببرید.

سوالات حفظی

اصلا به این تیپ سوالات در خوندن درس جامعه شناسی برای کنکور اکتفا نکنید. به این دلیل که تعداد اونها خیلی کمه، حدودا فقط 1 یا 2 سوال حفظی!

سوالات مفهومی

تعداد این سوالات در کنکور زیاده و نیاز به درک عمیق و استدلال دارن.

البته دقت کنید که در جامعه شناسی این سوالات 3 یا 4 قسمتی ان که در هر سوال هم ممکنه هر بخش سوال از یکی از پایه های شما طرح شده باشن!!!!

سوالات ترکیبی

بیشترین سوالات سوالات درس جامعه شناسی و شاید بتونیم بگیم کل کنکور رو سوالات ترکیبی تشکیل می‌دن.

تست ترکیبی به تست هایی میگیم که برای جواب دادن به اونها، شما به داشتن دانشی از چند درس یک پایه یا چند درس از چند پایه نیاز دارید! (مثلا در یک سوال دو درس از دهم، یک درس از یازدهم و یک درس دوازدهم جامعه شناسی در لحظه به چالش کشیده می‌شن.)

همچنین دقت کنید که حدودا چيزي نزدیک به 50% تست های کنکور از سوالات مفهومی تشکیل شده. در نتیجه نمی‌شه درس یا پایه ای رو حذف کرد، چون در این صورت کار شما ناقص می‌شه و نمی‌تونید به سوالات ترکیبی که زیاد هم هستن پاسخ بدید.

اما هیچ نگرانی ای در این زمینه وجود نداره. شما با یادگیری و پیاده سازی روش خوندن درس جامعه شناسی بدون شک می‌تونید از پس هر سه تیپ سوال بربیاید.

روش مطالعه درس جامعه شناسی + نکات مهم

قبل از این که خود روش مطالعه رو توضیح بدیم و بررسی کنیم نیازه برخی نکات رو درباره این پروسه بدونید تا زیربنا و پایه‌ی شما ساخته بشه و بعد بتونید از این سبک مطالعه استفاده بکنید.

روش مطالعه درس جامعه شناسی + نکات مهم

1) اهمیت تست زنی در درس جامعه شناسی

بالاتر گفتیم که بخش زیادی از تست های جامعه شناسی ترکیبی و مفهومی هستن. پس این موضوع خیلی مهمه که بتونید در خوندن درس جامعه شناسی برای کنکور انسانی مطالب رو عمقی درک کنید و اونهارو بفهمید.

برای این موضوع تست زنی می‌تونه معجزه آسا باشه. به این دلیل که یادگیری مفاهیم فقط ا خوندن اتفاق نمی‌افتد و برای تثبیت اونها سنجیدن خودتون لازمه که این اتفاق با تست زنی میوفته.

2) جامعه شناسی رو ترکیبی بخونید

برای این که بتونید جامعه شناسی رو به صورت ترکیبی مطالعه کنید باید نکات مرتبط به هم در سه پایه رو در کنار هم یادداشت کنید. بهتره این کار رو در یک دفتر مجزا انجام بدید که نکات ترکیبی شما یک جا جمع باشن و بعد ها بتونید اونهارو به راحتی بخونید، مرور کنید و متوجه ارتباطشون با هم بشید.

3) حتما خلاصه نویسی کیمیاگرانه انجام بدید

توی سایت کیمیاگرخونه “خلاصه نویسی به سبک رتبه های برتر” رو سرچ و ازش برای خلاصه نویسی درس جامعه شناسی استفاده کنید.

خلاصه نویسی و استفاده از اونها می‌تونه به درصد بالای جامعه شناسی در آزمون ها و در کنکور به شما کمک کنه. همین موضوع هم مستقیما روی رتبه شدن شما موثر خوهد بود.

4) نکات سوالات ترکیبی تست هارو یادداشت کنید

بالاتر گفتیم که جامعه شناسی رو ترکیبی بخونید و نکات ترکیبی اون رو هم یادداشت کنید. اما گاها ممکنه شما اصلا متوجه نشید که برخی نکات در پایه های مختلف بهم مرتبط هستن و می‌تونن با هم ترکیب بشن.

اما در حین تست زدن یا در پاسخنامه متوجه اونها می‌شید. در این حالت حتما اون نکات رو هم یادداشت و بعدها ازشون استفاده کنید.

مراحل و نحوه خوندن درس جامعه شناسی

برای نتیجه گرفتن در این درس حتما طبق مراحل پایین پیش برید:

شماره یک: خوندن کتاب درسی

ابتدا حتما کتاب درسی خودتون رو با دقت بخونید و هر نکته ای که حس کردید به اون قسمت مرتبط هست رو کنارش یادداشت کنید.

شماره دو: تست تشریحی بزنید

تست های تسریحی کتاب تست خودتون رو به صورت مضرب 3 بزنید. (یعنی مثلا تست 3 رو بزنید و برید سراغ پاسخنامه، بعد تست 6، 9، 12 و غیره هم به همین صورت.) دقت کنید چه جوابتون درست بود و چه، باید غلط پاسخنامه رو دقیق و کامل بخونید.

در تست های تشریحی نه درصدی که کسب می‌کنید مهمه و نه زمانی که برای زدن اون تست ها صرف می‌کنید. چه بسا که تعداد خیلی خیلی زیادی از رتبه برتر ها و حتی تک رقمی های سال های قبل هم در دفعات اولی که تست تشریحی می‌زدن درصدهاشون واقعا داغون بود!

نه درصدی که کسب می‌کنید مهمه و نه زمانی که برای زدن اون تست ها صرف می‌کنید. چه بسا که تعداد خیلی خیلی زیادی از رتبه برتر ها و حتی تک رقمی های سال های قبل هم در دفعات اولی که تست تشریحی می‌زدن درصدهاشون واقعا داغون بود!

شماره سه: تست تستی بزنید

اگر تست های تشریحی رو زده باشید حالا 2 سوم از تست هاتون باقی موندن که باید اونهارو به روش تستی حل کنید.

در تست تستی شما پاسخ برگ کنار دستتون هست و تعداد 10 عدد تست رو می‌زنید، بعد از جواب به هر 10 تست پاسخنامه رو به صورت کامل فقط برای تست های غلط یا نزده چک می‌کنید. البته اگر به تستی با شک و تردید یابد حذف گزینه جواب دادید هم بهتره توضیحات پاسخنامه رو براش چک کنید.

در این بخش هم حتما نکات ترکیبی و دام دار رو در کتاب یا دفتر نکته نویسی‌تون وارد کنید.

شماره چهار: مطالعه تحلیلی کتاب

تا مرحله 3 شما یک جلد کتاب رو به صورت کامل برای جامعه شناسی تست زدید. از این به بعد هر زمانی که خواستید جامعه شناسی بخونید برید سراغ درسنامه یا کتاب درسی یا خلاصه (یکی از این 3 تا کافیه) و اون رو به صورت تحلیلی بخونید. حالا تحلیلی خوندن یعنی چی؟

یعنی فرض کنید قراره اون بخش رو کنفرانس بدید. تمام بخش ها، مطالب، عکس ها، نکات مرتبط و ترکیبی و حتی کلمات رو هم برای خودتون توضیح بدید و تحلیل کنید.

این کار باعث می‌شه شما خیلی راحت تر و بهتر به نتیجه مطلوبتون در جامعه شناسی برسید.

در آخر هم این نکته طلایی رو همیشه تو ذهنتون داشته باشید که بعد از طی کردن 4 گام بالا، باید به صورت مداوم خلاصه هاتون یا کتاب درسی تون رو مرور کنید و تحلیلی بخونید. تا خود نزدیک به کنکور و در حدی که جونتون در بیاد 🙂