خلاصه نویسی به سبک رتبه های برتر کنکور: آموزش صفر تا صد

خلاصه نویسی کنکور به سبک رتبه های تک رقمی: مناسب رشته های ریاضی، تجربی، انسانی،هنر

یکی از چندین کار هایی که ما باید در روند درس خوندمون برای کنکور انجام بدیم خلاصه نویسیه. خلاصه نویسی یکی از گام های اصلی و اصولیه که ما رو تبدیل به یه دانش آموز حرفه ای میکنه. احتمالا برای شما سوال پیش اومده که اصلا خلاصه نویسی به چه درد میخوره؟ و اینکه اصلا خلاصه نویسی وقت ما رو نمیگیره؟ما چطور میتونیم علمی و اصولی خلاصه نویسی رو انجام بدیم؟ برای اینکه یکی از مهم ترین گام ها رو برای حرفه ای شدن در کنکور پیش ببریم در ادامه با ما همراه باشید.

خلاصه نویسی به سبک رتبه های برتر
خلاصه نویسی به سبک رتبه های برتر

آیا خلاصه نویسی وقت ما رو میگیرد؟

شاید اگه نگاه ما به خلاصه نویسی، نگاهی کوتاه مدت باشه باید بگیم که احتمالا خلاصه نویسی بیشتر از حد معمول زمان ما رو میگیره.اما آیا نگاه کوتاه مدت سودمندتره یا نگاه سرمایه گذاری؟ باید گفت در کنکور نگاه سرمایه گذاری برای ما مفید تره.چون ممکن است با وجود خلاصه نویسی در ابتدا ما زمان بیشتری برای مطالعه دروس بذاریم. برای مثال به جای 8 ساعت 10 ساعت زمان بذاریم اما در ادامه برای بار دوم و بار سوم تنها از ما 4 ساعت و 2 ساعت زمان میگیره پس خلاصه نویسی با نگاه سرمایه گذاری در طولانی مدت مفیده و حتی در وقت هم برای ما صرفه جویی میکنه.

فواید خلاصه نویسی چیست؟

خلاصه نویسی به صورت خلاصه دارای 3 فایده مهمه. این 3 فایده شامل:

1)افزایش تمرکز(ما زمان درس خواندن تنها 70 درصد از حواس خودمون رو درگیر درس میکنیم و 30 درصد باقی مونده صرف اتفاقات اطراف میشود اما با انجام خلاصه نویسی اون 30 درصد هم صرف خوندن درس میشه)

2) مرور سریع(خلاصه نویسی این امکان را به ما میدهد تا بتوانیم مفاهیم رو سریع مرور کنیم با توجه به اینکهبا خلاصه نویسی حجم مطالب کاهش میابد. پس سرعت ما افزایش می یابد درست مثل منا احمدی رتبه 546 که با خلاصه هاش تونست همه درس ها رو قبل از کنکور مرور کند.)

3)کاهش بی دقتی( با توجه به اینکه ما در خلاصه خود به کلمات کلیدی توجه ویژه نشان میدهیم و امکان مرور برای ما بیشتر است پس به تبع فراموشی کاهش میابد و بی دقتی ما هم بسیار کم میشود.)

حالا محتوای زیر را با دقت تماشا کنید تا دقیق تر متوجه منظورم شوید.

اهداف خلاصه نویسی چیست؟

خلاصه نویسی به صورت کلی شامل 3 هدف عمده میشود. این اهداف شامل:دسته بندی،نگاهی ویژه به نکات ترکیبی وکاهش حجم مطالب است. و با توجه به اینکه در کنکور سال های اخیر طراحان به مطالب ترکیبی و تحلیلی توجه ویژه تری نشون دادند. پس خلاصه نویسی کمک شایان توجهی به ما میکند. در ضمن با توجه به اینکه که سرعت عمل و به یاد آوری سریع هم در کنکور نقش مهمی در موفقیت دارند. تاثیر خلاصه نویسی اینجا هم دیده میشود.

دسته بندی مطالب در خلاصه نویسی

قبل اینکه این مورد رو برای شما توضیح بدم میخوام براتون یه مثال بزنم. فرض کنید شما دنبال یه وسیله توی اتاقتون هستید در چه شرایطی راحت تر و سریع تر میتونید. وسیله خودتون رو پیدا کنید؟ حالت اول اتاقی که همه چی توش منظم و دسته بندی شده است. یا اتاقی که همه چی توش بهم ریخته است و نمیدونید چی کجاست؟ قطعا شرایط اول برای پیدا کردن وسایل راحت تر است. نه!

پس دسته بندی مطالب به ما کمک میکنه تا نظم مطالب رو بالا ببریم. و چون همه چیز منطم شده پس سرعت پاسخ گویی ما بیشتر میشه. چون ما مطالب رو دسته بندی شده یاد گرفتیم. میتونیم بره راحتی مطالب رو تفکیک یا ترکیب کنیم. و در نهایت میتونیم به راحتی و با مرور زمان مطالب دسته بندی شده خودمون رو تکمیل کنیم.یادتون باشه اگه دارید از مطالب دسته بندی شده کتاب ها استفاده میکنید حتما اون هارو شخصی سازی کنید. اگه میخواید بدونید چطور باید مطالب رو دسته بندی کنید محتوای زیر رو تماشا کنید.

کاهش حجم مطالب در خلاصه نویسی

زمانی که ما در خلاصه نویسی حجم مطالب را کاهش می دهیم. با توجه به اینکه حجم مطالب کمتر میشود. و ما میتوانیم سریعتر درس بخوانیم. پس سرعت ما بالا می رود. و در کنار آن سرعت مرور درسی ما هم افزایش می یابد. در ادامه این کاهش حجم مطالب، به تمرکز بر کلمات کلیدی کمک می کند. که این کلمات، کلماتی هستند که در سوالات دامدار برای ما چالش ایجاد می کند. این کاهش حجم و خلاصه نویسی آن هم با زبان شخصی، به ما در فهم راحت تر دروس کمک می کند .چون ما را از جمله بندی های عجیب غریب و سخت خلاص می کند. حال برای اینکه بدانید چگونه باید حجم مطالب را کاهش دهید. محتوای زیر را تماشا کنید.

مراحل کاهش حجم مطالب در خلاصه نویسی

برای اینکه ما بتوانیم حجم مطالب را کاهش دهیم. ابتدا باید درسنامه درس خود را مطالعه کنیم. و تنها با مداد مشکی بر روی کلمه هایی که فکر میکنیم مهم است. به صورت نازک خط میکشیم. در ادامه یک سوم از تست های کتاب کمک درسی خود را به صورت تشریحی تست میزنیم. و تمام کلمات مهم را به کمک این تست ها هایلایت میکنیم. و در مرحله آخر کلمات و شکل های دامدار را برای خود مشخص می‌کنیم. که این کلمات با حل تست ها فراوان به دست می آید. در ادامه با باید این کلمات و شکل ها را با کلماتی مثل: به جز، نه، فلانو غیره شفاف تر کنیم.

نکات ترکیبی و خلاصه نویسی

با توجه به اینکه در کنکور های اخیرما با 80 درصد از سوالات به صورت سوالاتی ترکیبی و مفهومی روبه‌رو هستیم. پس توجه ما به مطالب ترکیبی و تحلیلی بسیار زیاد شده است. و ما با خلاصه ای جامع که در آن توجه ویژه ای به دام های سوال و مطالب ترکیبی تحلیل دارد. میتوانیم درصد خود را در درس های مختلف بالا ببریم. حال چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

ابتدا باید درسنامه را به صورت جامع بخوانیم. و یک سوم تست ها را به صورت تشریحی بزنیم. در مرحله بعدی ما باید خلاصه مطالب را بنویسیم. و باقی تست ها را به صورت تستی بزنیم. در مرحله بعدی باید شروع به نوشتن نکته ها و دام های مهم در خلاصه خود بکنیم. آن هم به صورت ترکیبی و کنار هم و در ادامه این خلاصه و تست های مهم را انقدر مرور می کنیم. تا به تسلط کافی برسیم.یادتان باید عصاره گیری در این مرحله به ما کمک شایان توجهی می کند. حال چگونه باید نکات دامدار را از تست ها استخراج کنیم؟ و آنها را در خلاصه خود بنویسیم؟محتوای زیر را تماشا کنید. تا مرحله به مرحله استخراج نکات دامدار را متوجه شوید.

عصاره گیری در خلاصه نویسی

در عصاره گیری ابتدا شروع به مطالعه تمام خلاصه خود می کنیم. به طور مثال فرض میکنیم که ما در خلاصه خود هزار نکته داریم. بعد از اینکه تمامی نکات را خواندیم. متوجه میشویم که یک قسمتی از این نکات را هنوز خوب بلد نیستیم. پس آنها را مارک میکنیم. بعد برای بار دوم دوباره نکاتی را که مارک میخوانیم. و دوباره ان نکاتی که خوب بلد نیستیم را مارک میکنیم. ما ایمراحل را ۴ بار تکرار میکنیم. و در هر مرحله تمامی نکات را میخوانیم. اما توجه ویژه‌ای به نکاتی که مارک کردیم داریم. در مرحله چهارم به قسمتی از نکات می‌رسیم که برای ما جزء سخت ترین نقاط درسی هستند. پس این قسمت عصاره درسی ما می شود. برای اینکه بیشتر متوجه منظورم شوید محتوای زیر را تماشا کنید.