دلیل بی تمرکزی در سال کنکور چیه؟-شناخت و مدیریت خرده عادات ناآگاه

دلیل بی تمرکزی در سال کنکور چیه؟ شناخت و مدیریت خرده عادات ناخودآگاه در سال کنکور

از بین رفتن تمرکز در سال کنکور تا حدی عادیه اما اگر میزان اون زیاد بشه، به مرور می‌تونه روی روند درس خوندن و حتی نتایج آزمون ها و کنکور شما تاثیر مهمی رو بذاره.

اما چرا در سال کنکور دچار بی تمرکزی اون هم به میزان زیاد می‌شیم؟

در ادامه اصلی ترین دلیل اون رو توضیح می‌دیم و می‌گیم که چطور می‌شه بی تمرکزی حاصل ازش رو مدیریت کرد و کاهش داد.

اصلی ترین دلیل بی تمرکزی در سال کنکور دقیقا چیه؟

به صورت کلی تصمیمات و کارهای انسان بر اساس آگاهی ذهن، به 2 دسته تقسیم می‌شه:

1. تصمیمات خودآگاه در سال کنکور

کارهایی که در سال کنکور تصمیم می‌گیرید و با خواست و برنامه ریزی خودتون انجامشون می‌دید به اعمال خودآگاه معروفن. مثلا شما در این لحظه تصمیم میگیرید که شیمی بخونید.

2. تصمیمات ناخودآگاه در سال کنکور

تعریف ناخودآگاه چیست؟

ناخودآگاه ما بر طبق نظریه روانشناس معروف زیگموند فروید، بین 0 تا 8 سالگی شکل میگیره. اما این شکل گیری به این معنا نیست که تا ابد همین ناخودآگاه رو خواهید داشت، شخصیت مطابق با زمان قابل تغییره. اما مشکل این تصمیمات ناخودآگاه کجاست؟ خرده عادات نادرستی که توی ناخودآگاه ما شکل گرفته میتونه برای ما مشکل ساز بشه. حالا چطور؟ توضیح میدیم.

مثلا وقتی که در حال درس خوندن برای کنکور هستید ممکنه در طول یک روز کارهایی رو انجام بدید که وقتی به خودتون می‌آید زمانتون تلف شده باشه. یا مثلا وقتی بیدار می‌شید فورا موبایلتون رو چک می‌کنید، بین استراحت هاتون بجای یک ربع یک ساعت رو در تلگرام، اینستاگرام و برنامه های مختلف هستید، وقتی تصمیم می‌گیرید یه حال اساسی به خودتون بدید، به جای تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقتون و رفتن به تخت خواب 5 قسمت از اون رو تماشا می‌‌کنید.

در این موارد ذهن شما به صورت ناخودآگاه این کار هارو انجام می‌ده چون معمولا با لذت همراهن. البته قطعا لذت کاذب که بعد از اتمام اون کار دچار عذاب وجدان می‌شید.

به این دست کارها، خرده عادات ناآگاه می‌گن. این خرده عادت ها دقیقا مهم ترین و با اختلاف اصلی‌ ترین دلیل بی‌تمرکزی در سال کنکور هستن.

چرا عادات ناخودآگاه باعث بی‌تمرکزی در سال کنکور می‌شن؟

فرض کنید برای تایم استراحت بین درس خوندنتون گشت و گذار در اینستاگرام رو انتخاب کردید:) وقتی حتی بعد از گذشت مدت خیلی کمی گوشی خودتون رو کنار می‌ذارید تا دوباره درس بخونید، قطعا و بدون شک شما به این راحتی نمی‌تونید روی درسی که قراره بخونید متمرکز بشید! چون ذهنتون به صورت ناخودآگاه درگیر موضوعات هرچند کوچیکیه که در اینستاگرام دیدید.

در واقع پس ذهن شما، روی اون موضوعات تمرکز داره و در این شرایط احتمالا نیاز پیدا می‌کنید که یک مبحث حتی ساده رو چندین بار بخونید تا متوجهش بشید! جالبه بدونید که حتی چک کردن اخبار جهان یا حتی فامیلتون هم می‌تونه همچین بلایی رو سر ذهن شما بیاره و باعث بی‌تمرکزی بشه.

آیا چک کردن اخبار در سال کنکور باعث از بین رفتن تمرکز می‌شه؟

پیشنهاد می‌کنیم در سال کنکورتون حتی اخباری که براتون جالبه رو هم دنبال نکنید، پیگیر خیلی موضوعات نباشید و ذهنتون رو با موضوعات مربوط به درستون پر کنید که مغزتون بدونه دقیقا روی چه چیزی باید متمرکز بشه!

چون خیلی اوقات فقط تصور می‌کنید که دارید تفریح می‌کنید اما در واقع طبق ناخودآگاهتون دارید با دست خودتون تمرکزی که باید کاملا روی درستون باشه رو به سمت دیگه ای هدایت می‌کنید. با چک کردن اخبار مختلف ذهن خودتون رو درگیر موضوعات حاشیه ای میکنید و حین درس خوندن بجای تمرکز روی مبحث مدام به اخباری که در طول روز خوندید فکر میکنید. این کار بازدهی و تمرکز شما توی درس خوندن رو به شدت کاهش میده.

دومین دلیل رایج بی‌تمرکزی در سال کنکور

دومین دلیل غر زدن و ایراد گرفتنه! یکی از عادت های ما ایرانی ها اینه که تا وقتی ثابت نکنیم بدبخت تریم بیخیال ماجرا نمی‌شیم. وقتی دوستمون رو می‌بینیم تا خیالش رو راحت نکنیم که ازش کمتر درس خوندیم بحث رو ادامه می‌دیم. وقتی داریم توی خلوت با خودمون فکر می‌کنیم، تا زمانی که مطمئن نشیم که در تصوراتمون قرار نیست امسال توی کنکور گند بزنیم، از خیال پردازی دست برنمی‌داریم.

همه‌ی این موارد گرچه چیزهای ساده ای به نظر میان، اما واقعا دلیل بی‌تمرکزی در سال کنکور به حساب میان و قدرت اینو دارن که واقعا روی نتیجه‌ای که می‌گیریم تاثیر بذارن.

چطور در سال کنکور با تمرکز بیشتری درس بخونم؟

حتما تا اینجا متوجه دلیل بی‌تمرکزی در سال کنکور رو درک کردید. حالا از شما می‌خوایم که برای افزایش تمرکز خرده عادات ناخودآگاه خودتون رو شناسایی کنید. عادت هایی که شاید اصلا متوجه نباشید اما به صورت غیرمستقیم یا حتی مستقیم حال شمارو بد می‌کنن.

بعد به مرور سعی کنید اونها رو از بین ببرید.

رازهایی برای موفقیت به سبک رتبه های برتر کنکور

آرام عبدالملکی رتبه 48 کنکور تجربی سال 1399 و دانشجوی پزشکی از دانش آموزهایی بود که تمرکز بسیار خفنی روی کنکورش و درس خوندنش داشت. اما چطوری به اینجا رسیده؟

توی گفتگوی دیگه ای که با کیانوش سلیمی رتبه 502 کنکور تجربی سال 1402 داشتیم، نظرش رو راجع به همین حواشی کنکور پرسیدیم. ببینیم نظرش راجع به این موضوع چیه؟

اگه بازم سوالی داری میتونی توی کامت ها ازمون بپرسی رفیق جان! 🙂