در سال کنکور روزی چند ساعت درس بخونم؟ + ساعت مطالعه مناسب سال کنکور

در سال کنکور چند ساعت درس بخونم تا قبول شم؟

باید روزی چند ساعت درس بخونم ؟ با 12، 10، 8 یا حتی 14 ساعت مطالعه کجا قبول می‌شم؟ ساعت مطالعه منطقی و مناسب در سال کنکور چقدره؟ رتبه برتر های کنکور چند ساعت درس می‌خونن؟

یک بار که در خرداد ماه سال 96 در سالن ابن سینای دانشگاه تهران مثل هر سال یک کارگاه برگزار کردیم. در اواخر جلسه بود که یه دختر خانم آخر از همه از ما این سوال رو کرد که “من الان در روز 14 ساعت درس می‌خونم، آیا می‌تونم پزشکی همین جا یعنی دانشگاه تهران رو قبول بشم”؟
در ادامه قراره به همین سوال جواب بدیم.

روزی چند ساعت درس بخونم که یه دانشگاه خوب قبول بشم؟

به صورت کلی درس خوندن 2 رکن داره:

  1. شدت
  2. استمرار

اشتباه رایج خیلی از بچه ها اینه که برای درس خوندن روی شدت، تمرکز زیادی می‌کنن. مثلا وقتی تازه درس خوندن رو شروع کردن به میزان خیلی زیادی (مثلا 14 ساعت در روز) درس می‌خونن. اما این میزان از درس خوندنشون ادامه دار نیست!

پس اولین چیزی که باید در جواب به این سوال که باید روزی چند ساعت درس بخونم؟ اینه که شدت درس خوندن چیزی نیست در سال کنکور به شما جواب بده، چون اکثر داوطلب ها با شدت درس خوندن رو شروع می‌کنن.

یعنی مهم نیست در ابتدا شما چند ساعت درس می‌خونید. بلکه موضوع مورد اهمیت استمرار داشتنه. در واقع استمرار راز رتبه های برتره!

استمرار مطالعاتی در سال کنکور؛ راز موفقیت رتبه های برتر

کیمیاگر اعظم

با روزی 12 ساعت درس خوندن کجا قبول میشم؟

جدا از این که خیلی ها می‌پرسن برای کنکور روزی چند ساعت درس بخونم تا موفق بشم، خیلی ها هم با توجه به ساعت مطالعاتی خودشون می‌خوانن بدونن که شانس قبولی‌شون چقدره؟

اگر کسی می‌گه که من روزی 12 ساعت می‌خونم باید ازش بپرسیم که چند وقته که داره یه این میزان درس می‌خونه و همچنین تا چند وقت می‌تونه 12 ساعت مطالعه در روز رو ادامه بده؟ و با توجه به جواب این پرسش ها می‌شه تا حدودی برآورد کرد که برای قبولی در دانشگاه ها و رشته های تاپ چقدر شانس دارید.

رتبه برترها در سال کنکور چقدر درس میخونن؟

اگر بخوایم با یک مثال از رتبه برتر ها ساعت مطالعه مناسب در سال کنکور رو تخمین بزنیم به محمد حسین اولیائی رتبه 153 تجربی سال 99 و دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اشاره می‌کنیم.

محمدحسین اولیایی رتبه 153 کنکور تجربی سال 1399
محمدحسین اولیایی رتبه 153 تجربی سال99

محمد حسین در سال دهم با این که در المپیاد شیمی هم شرکت کرده بود و باید برای اون هم مطالعه می‌کرد، در روز 9 تا 10 ساعت درس می‌خوند. دقیقا ادامه دادن همین روند تا سال دوازدهم و استمرار داشتن بود که به محمدحسین در رتبه برتر شدنش کمک کرد.

وقتی در سال کنکور بی انگیزه میشم چطور درس بخونم؟

شاید مهم تر از این سوال که در سال کنکور روزی چند ساعت درس بخونم، این سواله که وقتی بی انگیزه می‌شم چطور ادامه بدم؟

یک نکته مهم که باید بهش توجه کنید اینه که اصلا داشتن انگیزه در سال کنکور ملاک نیست! یعنی درس خوندن گل همیشه بهار نیست که بخواد همیشه خوب و لذت بخش باشه.

عملا ممکن نیست که شما در تمام روزهایی که برای کنکور درس می‌خونید سرحال و با انگیزه باشید. حتی ممکنه گاها مشکلی پیش بیاد که نتونید به کل درس بخونید.

در عوض باید با داشتن تداوم و استمرار فکر کنید و براش وقت بزارید. قطعا 10 ساعت در روز به مدت 1 سال به شکل مداوم خیلی خیلی موثرتر از اینه که در همون یک سال یک روز 14 ساعت درس بخونید و یک روز 8 ساعت.

چطور در سال کنکور به صورت مستمر درس بخونم؟

برای این که در سال کنکورتون بتونید تداوم و استمرار رو ایجاد کنید می‌تونید از 2 راهکار پایین استفاده کنید:

  1. منفی گرایی رو دور بریزید. خیلی اوقات افکار منفی باعث می‌شن وقت شما تلف بشه و اصلا نتونید درس بخونید. یا حتی اگر هم نگاهتون به کتاب باشه تمرکز کافی رو از شما می‌گیره.
  2. نتیجه گرا نباشید. این که از همین حالا بخواید به روز کنکور، رتبه و تراز و موارد این چنینی فکر کنید و با این افکار دچار استرس بشید اصلا چیز خوبی نیست.

همچنین اگر یک یا حتی چند روز به هر دلیلی نتونستید درس بخونید فکر نکنید که دنیا به آخر رسیده و دیگه نمی‌تونید به روند سابق برگردید. در واقع همینجاست که تفاوت رتبه برتر ها مشخص می‌شه.

اگه بازم سوالی داشتی توی کامنت ها ازمون بپرس، رفیق! 🙂