چرا نمراتم بیسته اما نمیتونم تست بزنم؟ + تفاوت امتحان تشریحی و تستی

چرا نمراتم بیسته اما نمیتونم تست بزنم؟ تفاوت امتحان تشریحی و تستی چیه؟
چرا نمراتم بیسته اما نمیتونم تست بزنم؟ + تفاوت امتحان تشریحی و تستی


ممکنه خیلی از شما بارها و بارها این سوال رو از خودتون پرسیده باشید که چرا با این که نمراتم 20 هستن اما نمیتونم هیچ تستی بزنم؟ دلیل این موضوع تفاوت امتحان تشریحی و تستی هست.

اکثر افراد این تصور رو دارن که مطالعه این هر دوی اونها تا حد زیادی شبیه به همه و با خوندن به یک روش می‌شه به سوالات روش دوم هم جواب داد، اما واقعیت این نیست.

تفاوت امتحان تشریحی و تستی ( تفاوت های مهم و بنیادی)

تفاوت امتحان تشریحی و تستی ( تفاوت های مهم و بنیادی)


قطعا امتحان تستی و تشریحی چه در روش مطالعه و چه برای نمره دهی تفاوت هایی با هم دارن که برخی از اونها رو در پایین براتون آوردیم.

1) در تست ها جواب آخر مهمه

در امتحانات تشریحی مثل امتحانات کلاسی یا نهایی هر بخشی از جواب رو که در برگه بنویسید نمره‌ی خاص خودش رو داره که می‌تونید اون رو کسب کنید. مثلا نوشتن فرمول، نوشتن راه حل و مسیری که طی کردید، جواب آخر و… .

اما در تست ها نوشتن این موارد هیچ اهمیتی نداره و تنها چیزی که مهمه جواب آخر هست. یعنی اگر شما کل مسیر رو هم درست برید ولی نتونید به جواب درست برسید، کل چیزهایی که نوشتید دیگه ارزشی ندارن. این مورد بارز ترین تفاوت امتحان تشریحی و تستی هست.

2) امتحانات تشریحی یک مرحله‌ای هستن

دومین تفاوت امتحان تشریحی و تستی اینه که در امتحان هایی که تشریحی هستن در نهایت شما باید به یک جواب خاص برسید و تمام. اما در تست ها خیلی اوقات شما مثلا باید از یک فرمول خاص جلو برید و به یک عدد برسید بعد اون رو تبدیل واحد کنید یا در فرمول جدید دیگه‌ای به کار بگیریدش.

حتی در تست های کنکور خیلی اوقات جواب (جوابهای) یک سوال از هر دو یا سه کتابی که در دبیرستان برای اون درس داشتید طرح می‌شن!!! همین تفاوت تست تشریحی و تستی خیلی اوقات چالش بزرگی برای داوطلب ها به وجود میاره.

3) برای تست های کنکور زمان خیلی کمی دارید

در امتحانات تشریحی شما برخلاف تعداد سوالات که خیلی زیاد نیستن، وقت خیلی زیادی دارید. مثلا برای 30 سوال 90 دقیقه وقت دارید!

اما در کنکور شما برای برای هر تست در بهترین حالت 60 ثانیه وقت دارید. حتی با این که در تست ها سوالات پیچیده، ترکیبی، چندبخشی و…. هستن. شاید بشه گفت با مدیریت زمان در آزمون و تست ها روی اصلی ترین تفاوت امتحان تشریحی و تستی کنترل پیدا کردید.

4) در تستها سوالات پیچیده هستن

در چهارمین تفاوت امتحان تشریحی و تستی باید اینوبگیم که اگر دقت کرده باشد همیشه سطح سوالات تشریحی ساده و ابتدایی هستن. یعنی با مطالعه درست کتاب درسی می‌شه به اونها جواب داد. اما در تست ها همیشه موضوعات پیچیده شده و سخت تر هستن. پس قطعا حل کردن اونها نیاز به مطالعه دقیق و اصولی مطالب داره.

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که وقتی شما در امتحانات تشریحی خوب هستید، دلیلی نداره که حتما در تست ها هم بتونید خیلی خوب عمل بکنید و نتایج خوبی بگیرید.

چون جواب به سوالات تستی واقعا نیاز به مهارت، مطالعه و درک عمیق مطالب و تست زنی خیلی زیاد داره. پس برای موفقیت باید هم توانایی تشریحی خوندن و هم مهارت کنکوری خوندن و تست زنی رو داشته باشید.