چند از ده قلمچی چیه؟ و به چه دردی میخوره؟ آیا چند از ده مشخص کنم؟

چند از ده قلم چی مشخص کنیم یا نه؟ نظر رتبه های برتر کنکور چیه؟
چند از ده قلمچی چیه؟ و به چه دردی میخوره؟ آیا چند از ده مشخص کنم؟

این سوال تعداد زیادی از بچه هاست که چند از ده قلمچی دقیقا چیه؟ به چه دردی میخوره؟ آیا خوبه که برای هر آزمون چند از ده مشخص کنم؟ این کار به آزمون دادنم کمکی می‌کنه؟ چند از ده قلمچی دقیقا چیه؟

وقتی از چند از ده قلمچی حرف می‌زنیم در واقع منظور اینه که شما قبل از هر آزمون برای خودتون هدف گذاری می‌کنید و مشخص می‌کنید که در هر درس از 10 نمره، انتظار کسب چه عددی رو دارید؟ و بر اساس اهدافی که مشخص کردید سعی می‌کنید که در هر آزمون به اون درصد در هر درس برسید.

مثلا ممکنه چند از ده های یک دانش آموز به ترتیب پایین باشه:

  • زیست : 6 از 10
  • شیمی : 8 از 10
  • فیزیک : 7 از 10
  • و ریاضی: 4 از 10

اما آیا مشخص کردن این اعداد قبل از آزمون به ما کمکی می‌کنه؟

مشخص کردن چند از ده قلمچی فایده ای داره؟

به صورت کلی مشکل مشخص کردن چند از ده رو پیشنهاد نمی‌کنیم. اما چرا؟ به این خاطر که شما در جلسات آزمون با 3 حالت از سوالات مواجه می‌شید که چند از 10 مشخص کردن فقط در یکی از اون حالات به سود شماست. در ادامه هر 3 موقعیت رو توضیح می‌دیم.

حالت اول: برای سوالات قابل انتظار چند از ده مشخص کردن مفیده

وقتی شما در آزمون با سوالاتی که روبرو بشید که از نظر سطح سختی دقیقا همون چیزی هستن ک انتظار داشتید، می‌تونید همون میزان چند از دهی که مشخص کردید رو در آزمون هم بزنید. در این حالت مشخص کرد چند از 10 واقعا خوبه.

حالت دوم: مشخص کردن چند از ده در آزمون های سخت

این که وقتی در جلسه آزمون هستید با سوالات سخت روبرو باشید، پایبند موندن به چند از دهی که مشخص کردید قطعا به ضرر شماست. به این دلیل که شما تمام تلاش خودتون رو می‌کنید تا حتما به اون درصد خاص برسید و این کار به 2 دلیل باعث خراب شدن آزمون شما می‌شه:

1. از دست رفتن زمان با مشخص کرد چند از ده قلمچی

وقتی بخواید حتما در یک درس به همون میزانی که از قبل مشخص به سوالات جواب بدید و سطح تست ها هم بالا و سخت باشه، عملا در حال اتلاف وقت هستید. چون بخش زیادی از اونها سخت و زمانگیر هستن. در آخر هم احتمالا برای جواب دادن به تست های دروس دیگه وقت نخواهید داشت.

2. منفی زدن دروس به دلیل مشخص کردن چند از ده

وقتی حتی با وحود سختی سوالات تاکید داشته باشید که به یک درصد خاص و بالا که از قبل مشخص کرده بودید برسید، خودتون رو مجاب می‌کنید که اکثر تست ها جواب بدید.

با همین کار به احتمال زیاد بخشی از اونها غلط هستن و نمره منفی اونها روی درصدتون تاثیر می‌زاره. در حالی که اگر چند از در قلمچی رو مشخص نکرده بودید شاید الا به اون تست های سخت جواب نمی‌دادید.

حالت سوم: مشخص کردن چند از ده در آزمون های آسون

حالت سوم وقتیه که سطح سوالات آزمون پایین و ساده باشه. در این حالت مشخص کردن چند از ده قلمچی مفیده؟

مثل حال قبلی، نه! اما چرا؟ چون در این حالت مثلا اگر شما برای خودتون در یک درس عدد 6 یا همون 60% رو مشخص کرده باشید، باز هم می‌تونید به درصد بالاتری برسید، ولی احتمالا این اتفاق نمیوفته! اما چرا؟

چون ذهن شما یه جورایی محدود به او عدد و درصدی که از قبل مشخص کرده شده و در اکثر بچه ها طبق اصول روانشناسی اینرسی انسانی جلوی ذهنشون رو می‌گیره و نمی‌زاره که از حد مشخص شده فراتر برن و ریسک کنن.

بالاخره چند از ده مشخص کنم یا نه؟

طبق مواردی که در بالا گفتیم، مشخص کردن چند از ده در آزمون ها فقط در حالتی خوبه که سطح سوالات آزمون مطابق انتظار و دانش ما باشه. اما واقعا چند درصد احتمال داره که این اتفاق بیوفته؟

مشخص کردن این عدد که می‌خواید حدودا چه درصدی رو در آزمون بزنید وقتی خوبه که خودتون رو آماده کرده باشید تا اگر سوالی واقعا سخت بود بدون درنگ ازش رد بشید.

همچنین اگر سطح تست ها پایین بودن بهشون جواب بدید‌. یعنی بدون پیش فرض ذهنی وارد جلسه بشید و با مهارت هایی که در مسیر قهرمانی هنر آزمون دادن بهتون یاد دادیم به بهترین شکل ممکن آزمون رو پیش ببرید.

در غیر این صورت شما با چند از 10 مشخص کردن فقط برای خودتون یک درگیری و محدودیت ذهنی در جلسه‌ی آزمون ایجاد کردید.