چرا کند درس میخونم؟ + شناخت دلایل کندخوانی و حذف اونها

چرا کند درس میخونم؟ راهکار افزایش سرعت مطالعاتی ام چیه؟

اگر نتیجه کنکور براتون مهمه و از اون افرادی باشید که دچار کندخوانی هستید، قطعا براتون سوال شده که “چرا کند درس میخونم؟”

برای داوطلب هایی که به دنبال رتبه های خوب در کنکور هستن قطع بحث زمان و مدیرت کردن اون بسیار مهم و دارای اهمیت هست.

این که شما بتونید چه در زمان درس خوندن و چه وقتی که در جلسه آزمون های آزمایشی و کنکور هستید زمان رو مدیریت کنید، موضوع بسیار پراهمیت و حیاتی ای به حساب میاد.

به همین دلیل در ادامه دلایلی رو معرفی می‌کنیم که قطعا باعث کندخوانی شما و برطرف نشدن این مشکل می‌شن. با شناخت این موارد قطعا به مرور می‌تونید روی اونها کار کنید و از بین ببریدشون‌.

تصورات غلط از کندخوانی رو کنار بزارید

احتمالا خیلی از شما این تصور رو دارید که اکثر رتبه برتر ها د زمان درس خوندن خودشون با هیچ مشکلی در زمینه کند درس خوندن مواجه نبودن و در کمترین زمان ممکن خوندن و درک مطالب رو به نتیجه می‌رسوندن.

در حالی که این تصور کاملا غلطه و فانتزی ذهن ما هست. یعنی چیزی که برای اکثر افراد و شما سخته، یه روزی برای کسایی که به رتبه های خوب رسیدن هم سخت بوده.

دلایل اصلی کندخوانی چیه؟

4 دلیل اصلی کندخوانی در سال کنکور

خیلی از داوطلب ها این طرز فکر رو دارن که میتونن اونطور که دلشون میخواد دروس رو بخونن و جلو ببرن و د آخر هم نتیجه بگیرن.

در حالی که اینطور نیست. کنکور شرایطی داره که اگر به دنبال موفقیت در اون هستید باید خودتون رو باهاش وفق بدید.

در پایین چندین عادت نادرست که باعث کندخوانی شما می‌شن رو آوردیم:

1. کند درس خوندن = فهم بهتر و بیشتر

این تصور کاملا نادرسته. شاید فکر کنید که اگر یک بار برای خوندن درسی وقت خیلی زیاد بزارید و بعدش کتاب رو ببندید و به سراغش نرید، به مطالبش مسلط می‌شید.

یک کنکوری موفق باید دروس هر پایه رو چندین و چند بار مرور کنه!

پس نتیجه می‌گیریم که کندخوانی افتخار نیست. شما باید پله پله پیش برید و در این بین زمان خودتون رو هم به شکل اصولی و درست مدیریت کنید.

2. درس خوندن با صدای بلند = موثرتر کردن مطالعه

تصور غلط دوم درباره کندخوانی همین موضوعه. خیلی ها ممکنه به شما توصیه کنن که با صدای بلند درس بخونید تا مطالب توی ذهنتون حک بشن، در حالی که این کار فایده ای نداره.

  • مشکل اول درس خوندن با صدای بلند این هست که انرژی خیلی خیلی زیادی رو از شما می‌گیره.
  • دومین مشکلش هم اینه که حنجره شما، به خصوص در طولانی مدت، خیلی اذیت می‌شه، حتی ممکنه بعد از مدتی آسیب خیلی جدی هم ببینه!

پس می‌شه گفت با صدای بلند مطالعه کردن برای کاهش کندخوانی چندان موثر نیست و حتی یکی از آفات درس خوندن در سال کنکوره.

البته گاها و به مدت نه چندان طولانی می‌تونید برای جلوگیری از خواب آلودگی و متمرکز شدن، با صدای بلند درس بخونید.

3. راه رفتن در حین درس خوندن

این مورد هم گاها برای کاهش کندخوانی توصیه می‌شه و حتی می‌شه گفت که خیلی از بچه ها حداقل یک بار اون رو تست کردن.

اما باید بدونید که اصلا برای مقابله با کند درس خوندن روش مناسبی نیست.


راه رفتن در حین مطالعه کردن، نه تنها مثل بلند درس خوندن انرژی زیادی رو می‌طلبه، بلکه شما رو از خیلی چیز ها هم محروم می‌کنه.

مثلا وقتی دارید راه می‌رید نمی‌تونید خلاصه نویسی کنید، قادر نیستید تست های سخت یا نکته دار رو علامت بزنید، بخش های مهم رو هایلایت کنید و…. .

پس چه از اون دسته افراد هستید که برای کنترل کندخوانی این روش رو انتخاب کردید و چه از اون اشخاصی کردید که به‌ راه رفتن در در درس خوندن عادت دارید سعی کنيد به مرور اون رو کم و در نهایت به صفر برسونیدش، چون هیچ فایده‌ای براتون نداره.

4. عدم تمرکز

تمرکز نداشتن تاثیر مستقیمی در کند شدن روند درس خوندن شما داره. همچنین باعث اتلاف وقت زیادی می‌شه.

برای متمرکز شدن و متمرکز موندن باید تمام عوامل حواس پرتی مثل گوشی یا هر عاملی که منجر به پرت شدن حواستون می‌شه رو در دورترین فاصله از خودتون قرار بدید. حتی از نظر ذهنی هم فکر شما نباید جای دیگه ای باشه.

وقتی تمرکز خودتون رو معطوف درس خوندن بکنید قطعا به مرور می‌بینید که با سرعت بیشتری دروس رو می‌خونید، متوجه می‌شید و پیش می‌رید، در آخر هم کندخوانی شما رفع می‌شه.

5. گیر کردن روی یک جمله با سوال

خیلی اوقات پیش میاد که در حین درس خوندن با فهمیدن یک قسمتی از متن یا حتی تستی مشکل داشته باشید. در این حالت بهترین کار این هست که اون رو علامت گذاری کنید تا به مرور زمان و طبق قاعده بلومازایگارنیک اون رو متوجه بشید.

اصل بلومازایگارنیک نشون می‌ده که ذهن ما حتی در حالتی که خودمون ازش نمی‌خوایم و انتظارش رو نداریم در حال تجزیه و تحلیل و حل مسائل و مشکلات مختلفه. یعنی قطعا وقتی مطلبی رو می‌خونید بعد از گذشت مدتی وقتی مجدد به اون برمی‌گردید درک کردنش براتون خیلی راحت تر می‌شه.

همچنین می‌تونید بعد ها با کمک دوست ها یا معلم هاتون اون بخش‌هایی تجزیه تحلیل کنید.

در ضمن هرچی که جلوتر برید و دروس بیشتری رو بخونید به دلیل بالاتر رفتن میزان اطلاعاتتون قطعا فهم بخش های قبلی که احتمالا ساده تر هم بودن، براتون راحت تر می‌شن.

حرف آخر در رابطه با مدیریت کندخوانی

پس حتما در حین درس خوندن به موارد بالا دقت کنید و سعی کنید که اگر به اونها مبتلا هستید رفعشون کنید.

همچنین از این موضوع هم غافل نشید که بلد بودن روش درس خوندن دروس مختلف، می‌تونه به صورت قابل توجهی سرعت درس خوندتون رو بالا ببره.

برای یادگیری این روش ها کافیه اسم درس مدنظرتون رو در کیمیاگرخونه سرچ کنید و از مطالبی که براتون آماده کردیم استفاده کنید.